a> Blad 95 Blad 96 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 niet blind moeten staren op die aantallen die er toevallig in Leeuwarden zouden zijn. Het is geen eiland. Mijn frustratie over de hoofdlijnennotitie heb ik al ge zegd. Ik vind ook dat wij gewoon keuzes moeten maken en niet elk moment maar weer moeten roepen dat we het nu toch weer anders gaan doen. Bovendien hebben wij, ik meen 1.2 of 1.4 miljoen uit eigen middelen om te herstellen al in het minimabeleid gedaan. Ik heb daar in mijn eerste termijn ook een opmerking over gemaakt. Ik denk niet dat je altijd men sen er beter van laat worden als je continu maar zoveel mo gelijk geld wilt doorsluizen naar die groep. Dan de moties. Het amendement over de categorale bijstand zullen wij niet steunen. Ik vind ook dat als je binnen de kaders wilt blij ven je een keuze moet aangeven van wat je niet meer wilt en dat wordt niet gedaan. Het amendement van de SP-fractie over de plaatsen vind ik eigenlijk niet echt nodig. Ook met de aanpassing wordt het niet veel beter wat ons betreft. De PvdA-motie over de controlewerkzaamheden. Ik ben het wel met de opmerking van de CDA-fractie eens dat dat thuishoort bij de opdrachtgever aan de accountant. We kunnen er op zich mee instemmen. De lijst met instellingen. Wij zijn tevreden met het ant woord van de wethouder, dat hij daarop terugkomt in het na jaar. Het experiment voor niet-gebruikMen probeert nu via een afgezwakt verhaal de sociale makelaar er weer in te fiet sen. Wat ik van de wethouder begrepen heb is dat het gewoon allemaal al gebeurt. Ik vind het een overbodige motie. De PAL/GL-PvdA-motie over de categorale bijstand. Daar heb ben we het al over gehad. Ik vind ook dat voor die groep moet gelden dat het zoveel mogelijk maatwerk is. Dan de motie over bijstandsmoeders. Ook daar vinden wij dat het maatwerk zou moeten zijn. Als moeders veel te lang uit het arbeidsproces raken, denken wij dat het geen goede zaak is. Er moet op maat bepaald worden wie er wel en wie er niet vrijgesteld wordt. Dan de FNP-motie over ProhefWij hebben een heel uitge breide discussie gehad, het is een heel complexe materie. Ik vind het veel te makkelijk om nu via een motie daar maar alvast opdracht voor te geven. Volgens mij kunnen we de consequenties niet goed overzien. Als het in de commerciële Blad 97 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 U bent ook voor loonbeheersing en wij zien dat natuurlijk ook als een middel voor loonbeheersing. Dat neemt niet weg dat wij ons standpunt hierin handhaven. Ik denk dat er best wel uit te komen valt. Wij willen ook alle middelen om men sen aan het werk te laten komen benutten. Als dit een moge lijkheid is, dan moet je dat gewoon niet overslaan, dan moet je dat ook bekijken. Indien het budgetneutraal kan, er staat rijksgeld tegenover, dus waarom zouden we er dan moeilijk over doen. Onze eigen motie handhaven we ook, omdat we er gewoon van uit gaan dat wij als raad de kaders stellen en dit waren voor ons kaders om die mee te nemen in de verordeningen. Dus als die verordeningen er in oktober zijn, dan staan dit er vast in meegenomen. (Mevrouw Dames (CDA): Betekent dit dat de LLP-fractie dus vindt dat elk experiment dat zich aandient om mensen tot werk te brengendat jullie daar dan ook meteen klakkeloos achter staan?) Dit is niet klakkeloos en waarschijnlijk ook niet nutte loos. Dit loopt al een tijdje. Er zijn ervaringen mee. Deze gemeente neemt wel vaker een risico en gaat er ook wel va ker mee languit. Het gaat hier om 25 experimenten. Het gaat hier om gelden van het Rijk. Dus wat dat aangaat hoeft u zich geen buil te vallen. Ik begrijp niet waar u zich nu zo druk om maakt. Wij stellen wel dat het budget neutraal moet wezen natuurlijk. Onze eigen motie handhaven wij, omdat ik het niet meer dan normaal vind om die mee te nemen in de verordeningen die in oktober behandeld worden. Het geld voor chronisch gehandicapten. Er zijn extra rijks middelen. Categoraal mag bij de wet eigenlijk niet. Ondanks dat de 80 miljoen extra komt, dan is dat nog niet bedoeld voor de categorale bijstand. Individueel kun je dus altijd aanvullende bijstand "ragen. Als er geld komt van het Rijk, dan wil ik wel graag uitleg hebben van de wethouder hoe dat dan ingevuld gaat worden en dat wij er wel op toezien dat het op de juist plek komt. Daar ben ik het wel met u eens. De twaalfjarigen. Daar staan wij dus ook helemaal achter. Maar dat is ingetrokken. Dus we wachten van de wethouder af of inderdaad het wettelijk wel of niet mogelijk is. Want wij willen zelf eigenlijk ook uit principe dat dat wel ge beuren moet De niet-gebruikersOm een sociale Jehova op pad te sturen voor een groep die waarschijnlijk niet in beeld is. U noemt die groep dus die is in beeld. Wat dat aangaat zijn wij he lemaal tevreden met de antwoorden van de wethouder. Dat hij zegt, met de bestandskoppelingen zijn wij al actief die sector is, hebben wij de vorige keer bij de discussie ook al gezegd dat het concurrentievervalsend is en daar zijn wij niet voor. De LLP-motie vinden wij eigenlijk ook overbodig. Dat zijn dingen die je bij de verordening moet regelen. De heer Stoker (CU)Gezien de onduidelijkheid of motie 7 nu wettelijk wel of niet kan, zou ik die graag aanhouden en niet in stemming brengen tot ik daar meer duidelijkheid over heb. Ik zou niet graag in strijd met de wet handelen, zoals sommige fracties afgelopen maandag wel leuk vonden. (De heer Van Mourik (weth)Kunnen we afspreken dat deze in september/oktober terug komt wanneer de veroi'deningen wor den vastgesteld waarin dit soort zaken worden geregeld?) Graag De hear Posthumus FNP)De moasje fan Prohef wie ek noch ündertekene troch de LLP-fraksje. De oare ündertekeners steane der al op. De CDA-fraksje seit dat je noait witte hoe11 eksperiminten öfrinne, dat wie de strekking fan de VVD-fraksje ek. Nee, dat wit je noait definityf mei eksperiminten. (Mevrouw De Vries (WD) Dat heb ik ten eerst niet gezegd, maar ik vind dat als het over zo'n complex onderwerp gaat, dan moet je daar gewoon goed inhoudelijk over discussiëren en niet maar even in een achternamiddag zeggen dat dat uit gevoerd moet worden. Het systeem is hartstikke complex en volgens ons ook nog concurrentievervalsend. Dêr is al oardel jier oer praat. Ik tink dat je dan elke oerheidsmaatregel konkurrinsjeferfalskjend neame kinne. In stimferklearring as léste. Wy binne dus net akkoart mei it totaalpakket, omdat wy it mei it each op de effektivi- teit net iens binne mei de grutte klam op reyntegraasje- buros Mevrouw Dolstra (LLP): Even ingaand op Prohef. Deze motie hebben we ondertekend, met name omdat het een experiment is, 25 bedrijven, of eventueel 25 experimenten kan bij 25 verschillende bedrijven. Dus die concurrentievervalsing zien wij niet zo zitten. In andere steden, waar het loopt, blijkt dat die concurrentievervalsing er niet is omdat ie der bedrijf zich aan kan melden namelijk voor een werk kracht op basis van Prohef... (Mevrouw De Vries (WD) Bij het experiment in Rotterdam was een bedrijf in de grafische factor dat ook inderdaad meedeed aan dat experimentVervolgens is een bedrijf dat een concurrent van hen was gewoon failliet gegaan.) Dan had die zich dus ook moeten inschrijven voor zo'n Pro hef... Blad 98 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 mensen aan het benaderen. Dus daar gaan wij verder ook niet op in De heer Elzinga (D66)Amendement 1 van de SP-fractie zul len we niet steunen. Amendement 2 van de SP-fractie ook in gewijzigde vorm niet. De eerste motie van de PvdA-fractie hebben we meeonderte kend, dus die wel. Bij de motie over de instellingen wil ik even zeggen dat wij het begrip gesubsidieerd wat ruimer zien. Ook op wat langere termijn, want ik kan me voorstellen dat je beheer ders van buurthuizen op langere termijn wilt hebben en dat je werkgeverschap op een bepaald moment regelt. Die club moet dan subsidie hebben. Dat zijn geen dingen die je op korte termijn kunt regelen, dat weet ik ook wel, maar het is het langere termijn verhaal, dat je bij dat soort func ties even in beeld ziet te krijgen. Dat lukt natuurlijk niet in september, dat begrijp ik. Maar ik begrijp ook dat een aantal mensen die nu ergens beheerder zijn of klassen- assistent of wat dan ook, op korte termijn enige zekerheid willen hebben of ze in de hoedanigheid die ze nu hebben, betaald dus uit het W-deel, of ze daar nog 1 of 2 jaar van gebruik zullen kunnen makken. Wij zien graag dat ook op de wat langere termijn in beeld wordt gebracht welke maat schappelijk relevante functies gesubsidieerd kunnen worden. Bij voorkeur niet uit het W-deel. Dat was onze toevoeging bij die motie en die gaan we uiteraard ondersteunen. Motie nummer steunen wij 5 ook. Bij motie 6 stellen wij ons op het standpunt dat als de Tweede Kamer hier middelen voor beschikbaar stelt, dan moet je dat gewoon gebruiken. Als de CU-fractie de motie niet had ingetrokken hadden we tegen gestemd. De FNP-motie over Prohef. Het is inderdaad ingewikkeld en wij zien ook alleen maar heil in toepassing in de marktsec tor. De concurrentievervalsende effecten zullen volgens ons miniem zijn. De motie van de LLP-fractie. Uiteindelijk moet het in de verordeningen verwerkt worden, maar dat weerhoudt ons niet om er gewoon voor te zijn. De heer Van Mourik (weth.): Er ligt één concrete vraag. Hoe zit het met het structureel maken van die banen waar voor op rijksniveau gelden beschikbaar zijn gesteld. Ik kan het volledige beeld op dit moment niet geven, omdat sommige gesprekken nog lopen, sommige regelingen lopen ook nog.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 25