co
Blad 99 Blad 100
Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004
Eén concreet voorbeeld: U hebt vernomen dat Proloog al hun
gesubsidieerde werknemers per 1 augustus 2005 ontslag wor
den aangezegd. Wij voeren op dit moment constructieve ge
sprekken met Proloog over een mix van maatregelen, het aan
bieden van vaste banen aan een aantal mensen en verdere fa
ciliteiten die Proloog zou willen hebben en die wij eventu
eel zouden kunnen bieden. Wel zodanig, dat we ons houden
aan de spelregels, die u vorig jaar bij de bezuinigingen
hebt vastgesteld. Er is een juridische procedure doorlopen.
Proloog heeft die verloren en dat is de aanleiding geweest
om opnieuw het gesprek aan te gaan. Ik hoop dat daar een
aantal arbeidsplaatsen structureel kan worden gemaakt. Dat
gebeurt in sommige sectoren. Voor de culturele sector is op
landelijk niveau een subsidieregeling. Daar wordt mondjes
maat gebruik van gemaakt. Waarom? Het zijn allemaal tijde
lijke subsidies, de loonkostensubsidies vervallen en de
mensen komen structureel ten laste van de normale begro
ting. Dat is voor instellingen natuurlijk een hele stap die
ze moeten nemen.
Motie nummer 1.
Financieel verhaal. Vorig jaar heeft de gemeente uit eigen
middelen 1.2 miljoen bijgestort om gevolgen van rijksbe
zuinigingen té compenseren, met name ook voor minimabeleid.
De 600.000, die vervolgens begin dit jaar beschikbaar is
gekomen, is weer teruggenomen door de Algemene Dienst. Op
dit moment is niet duidelijk hoe het komt bij Prinsjesdag.
Dus nu uitspraken over welke uitbreiding van het minimabe
leid dan ook, vind ik op dit moment eigenlijk te prematuur.
Ik vind ook dat we financieel gezien verstandig met elkaar
om moeten gaan. Ik heb aangegeven dat als u het op dit mo
ment persé wilt regelen, u ook zult moeten aangeven wat u
daarvoor binnen de koker in wilt leveren. Verder denk ik
dat we gewoon het beste Prinsjesdag af kunnen wachten en
dan kijken naar het algehele financiële kader van de ge
meente en de noodzaak die er is om de regeling in het leven
te roepen. Vervolgens kan dan de balans worden opgemaakt.
De aangepaste motie van de SP-fractie. Ik heb in eerste
termijn aangegeven dat verschillende onderdelen van die mo
tie voor wat het college betreft moeilijk kunnen. Bij voor
beeld het onderdeel 'Werk moet! zodanig te wijzigen dat de
verplichting tot deelname aan een reïntegratietrajeet be-
prkt dient te worden'. Dat is niet zo. Als je een uitkering
aanvraagt, moet je je beschikbaar stellen voor een reïnte-
gratietrajectWe proberen om mensen binnen die trajecten
en binnen de keuzes tussen de verschillende bureaus meer
speelruimte te geven. Maar je kunt niet zeggen dat de ver
plichting tot deelname aan een reïntegratietrajeet beperkt
moet worden. Dat gedeelte hebt u niet aangepast. Om die re
den raadt het college de motie af.
Motie nummer 3.
Ben ik op ingegaan.
Motie nummer 4 zijn verschillende dingen over gezegd. Ik
heb dus gezegd dat we september/oktober met een verhaal ko
men over hoe de gesubsidieerde arbeid oude stijl naar nieu
we stijl wordt omgebouwd, dat we daarbij zo concreet moge
lijk willen aangeven wat die gesubsidieerde arbeid nieuwe
stijl inhoudt, dat we dat sowieso willen propberen te ver
talen naar werkvelden, maar dat ik niet kan garanderen dat
het mogelijk is om alle instellingen te gaan noemen.
(De heer Florijn (PvdA) Ik heb net gezegd dat ik dat voor
alle instellingen wel kan begrijpen. Maar als het vooral
gaat om die buurthuizen, daar hebben we er 32 van, daar
hebben sommige wel wat van nodig en sommige niet, dat je
die wel op tijd in kaart zou kunnen brengen. Die lijst zien
wij daar wel graag specifiek bij toegevoegd. Voor de rest
op thema, zoals ook al die eerdere lijst is gemaakt vorig
jaar)
Ik heb zonet in mijn antwoord aan mevrouw Dames, die heel
specifiek heeft gevraagd naar een tweetal projecten, de
buurtscholen en Sportwurk, gezegd dat wij daar zo snel mo
gelijk schriftelijk op terug komen. Ik zal ook kijken of
wij dan al in die brief daaraan aandacht kunnen geven. Op
het moment dat we dan al concreter kunnen zijn, kunnen we
ook concreter zijn in de notitie die u in oktober krijgt.
Motie nummer 5.
Ik heb het woord overbodig gebruikt. Dat is niet laatdun
kend bedoeld. Een groot deel van het werk doen we al. Ik
heb gezegd dat we graag een keer bij die andere gemeenten
zullen informeren, wat zij meer of anders doen. Misschien
doen ze wel niet meer of anders. We komen daarop sowieso
bij de commissie schriftelijk op terug, zodat er verder
over gediscussieerd kan worden.
Motie nummer 6 over de categorale bijstand, ben ik op inge
gaan
Moasje nummer 8 sit ik in bytsje mei en dat is net omdat ik
fan in mich in oaljefant meitsje wol, menear Posthumus, mar
de moasje is ek in bytsje tsjinstridichDer wurdt sein:
'foar 1 oktober moat jim kolleezje in oanfraach yntsjinje
foar in bydrage üt it ynnovaasjebudzjetDer wurdt net by
sein dat dy oanfraach honoreare wurde moat. Mar der wurdt
wol yn jo earste oerwaging sein dat uterlik 1 jannewaris
2005 begun wurde moat. Dat kin ik net goed rime. We kinne
sjen fan kinne we in oanfraach yntsjinje. Ik fyn it per-
soanlik net ferstannich, in oare oplossing stiet my foar
eagen. Want wat ik wol in bytsje haw, we hawwe tige wiid-
weidich oer dit Onderwerp diskusjearreDat wie wiidweidich
taret. En tagelyk, dat haw ik sa krekt net neamd, binne we
dwaande mei in tal oanfragen foar it ynnovaasjebudzjet
Blad 101 Blad 102
Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004
Dér sit gjin oanfragen by mei in Prohefkaraktersis ik der
fuort mar by. Wat ik wol dwaan wolle soe, is gewoan prate
oer dy oanfragen, dat we dy sawiesa mei jim kommuniseare
Mar no op dit momint sizze jo feitlik fan, dat it kolleezje
in oanfraach yntsjinje moat, der stiet net by wat de üt-
komst wêze moat fan dy oanfraach, en fuort dêrnei sizze jo
dat we op 1 jannewaris 2005 begjinne moat. En dan giet it
net, mefrou Dolstra, om in eksperimint mei 25 bedriuwen,
mar 25 wurknimmersMar wat it eksperimint fierder presys
ynhaldt, is my net düdlik. It kolleezje is net foar dizze
moasje. Ik fyn ek, mei it each op de diskusje yn de kommis-
je, dat hy te maklik foarm jün is, yn it ljocht fan de
soarchfaldigens wêrmei't it kolleezje de diskusje fierd
hat
Moasje nümer 9 fan de LLP-fraksje. Punt twa haw ik in byt
sje nuanseare. Dér kin de ynstjinster mei libje en dy moas
je is foar it kolleezje akseptabel.
(Mevrouw Veens tra (SP)Ik heb nog geen antwoord op mijn
vraag gekregen over dat bureau Hudson uit Emmen, of dat in
derdaad dezelfde is die in Groningen geopereerd had voor
zoveel miljoen euro.)
Bij mijn weten is dat bureau niet in Leeuwarden aan het
werk. U doelt op dat bureau dat negatief in het nieuw kwam,
omdat voor heel veel geld heel weinig resultaat was ge
boekt. Bij mijn weten is dat niet zo. Als dat wel zo is
laat ik u dat schriftelijk weten.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over amendement 1
van mevrouw Veenstra namens de SP-fractie over de categora
le bijstand.
Amendement 1 van mevrouw Veenstra namens de SP-fractie
wordt verworpen met 16 tegen 18 stemmen. Voor stemden de
leden van de fracties van de SP, het CDA, de WD en D66.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over amendement 2
van mevrouw Veenstra namens de SP-fractie over aanpassingen
in het Beleidskader.
Amendement 2 van mevrouw Veenstra namens de SP-fractie
wordt verworpen met 4 tegen 3 0 stemmen. Voor stemden de le
den van de fracties van de SP, FNP en CU.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over motie 3 van
de heer Florijn namens de PvdA-fractie over de accountants
controle
Motie 3 van de heer Florijn namens de PvdA-fractie en mee
ondertekend door de heer Posthumus namens de FNP-fractie,
de heer Elzinga namens de D66-fractie en mevrouw Veenstra
namens de SP-fractie wordt aangenomen met algemene stemmen.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over motie 4 van
de heer Florijn namens de PvdA-fractie en mevrouw Veenstra
namens de SP-fractie over de gesubsidieerde arbeid.
Motie 4 van de heer Florijn namens de PvdA-fractie en me
vrouw Veenstra namens de SP-fractie over de gesubsidieerde
arbeid, meeondertekend door de heer Posthumus namens de
FNP-fractie, de heer Nicolai namens de PAL/GL-fractie en de
heer Elzinga namens de D66-fractie, wordt aangenomen met 19
tegen 15 stemmen. Tegen stemden de leden van de fracties
van CDA, WD en LLP.
De Voorzitter.- Aan de orde is de stemming over motie 5 van
de heer Florijn namens de PvdA-fractie over het terugdrin
gen van niet-gebruik
Motie 5 van de heer Florijn namens de PvdA-fractie, meeon
dertekend door de heer Elzinga namens de D66-fractie, de
heer Nicolai namens de PAL/GL-fractie en mevrouw Veenstra
namens de SP-fractie wordt de volgende raadsvergadering op
nieuw in stemming gebracht in verband met staking van de
stemming (17-17). Voor stemden de leden van de fracties van
PvdA, SP, PAL/GL, D66 en CU.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over motie 6 van
de heer Nicolai namens de PAL/GL-fractie over de categorale
bij stand.
Motie 6 van de heer Nicolai namens de PAL/GL-fractie en
meeondertekend door de heer Florijn namens de PvdA-fractie
wordt aangenomen met 22 tegen 13 stemmen. Tegen stemden de
leden van de fracties van CDA, WD en FNP.
Motie 7 wordt ingetrokken.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over motie 8 van
de heer Posthumus namens de FNP-fractie over Prohef.
(De heer Jacobse (LLP)Mij hebben ons akkoord verklaard
met deze motie, uiteraard onder de aanname dat het gekop
peld is aan het verkrijgen van die gelden van de regering
(De heer Van Mourik (weth.): Geldt dat ook voor de andere
ondertekenaars
De Voorzitter: Dit wordt me te ingewikkeld. De motie is in
gediend zoals die is ingediend. De LLP-fractie heeft hem
later meeondertekend en heeft er een kanttekening bij ge
maakt. Maar de motie als zodanig komt nu in stemming.