co Blad 99 Blad 100 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Eén concreet voorbeeld: U hebt vernomen dat Proloog al hun gesubsidieerde werknemers per 1 augustus 2005 ontslag wor den aangezegd. Wij voeren op dit moment constructieve ge sprekken met Proloog over een mix van maatregelen, het aan bieden van vaste banen aan een aantal mensen en verdere fa ciliteiten die Proloog zou willen hebben en die wij eventu eel zouden kunnen bieden. Wel zodanig, dat we ons houden aan de spelregels, die u vorig jaar bij de bezuinigingen hebt vastgesteld. Er is een juridische procedure doorlopen. Proloog heeft die verloren en dat is de aanleiding geweest om opnieuw het gesprek aan te gaan. Ik hoop dat daar een aantal arbeidsplaatsen structureel kan worden gemaakt. Dat gebeurt in sommige sectoren. Voor de culturele sector is op landelijk niveau een subsidieregeling. Daar wordt mondjes maat gebruik van gemaakt. Waarom? Het zijn allemaal tijde lijke subsidies, de loonkostensubsidies vervallen en de mensen komen structureel ten laste van de normale begro ting. Dat is voor instellingen natuurlijk een hele stap die ze moeten nemen. Motie nummer 1. Financieel verhaal. Vorig jaar heeft de gemeente uit eigen middelen 1.2 miljoen bijgestort om gevolgen van rijksbe zuinigingen té compenseren, met name ook voor minimabeleid. De 600.000, die vervolgens begin dit jaar beschikbaar is gekomen, is weer teruggenomen door de Algemene Dienst. Op dit moment is niet duidelijk hoe het komt bij Prinsjesdag. Dus nu uitspraken over welke uitbreiding van het minimabe leid dan ook, vind ik op dit moment eigenlijk te prematuur. Ik vind ook dat we financieel gezien verstandig met elkaar om moeten gaan. Ik heb aangegeven dat als u het op dit mo ment persé wilt regelen, u ook zult moeten aangeven wat u daarvoor binnen de koker in wilt leveren. Verder denk ik dat we gewoon het beste Prinsjesdag af kunnen wachten en dan kijken naar het algehele financiële kader van de ge meente en de noodzaak die er is om de regeling in het leven te roepen. Vervolgens kan dan de balans worden opgemaakt. De aangepaste motie van de SP-fractie. Ik heb in eerste termijn aangegeven dat verschillende onderdelen van die mo tie voor wat het college betreft moeilijk kunnen. Bij voor beeld het onderdeel 'Werk moet! zodanig te wijzigen dat de verplichting tot deelname aan een reïntegratietrajeet be- prkt dient te worden'. Dat is niet zo. Als je een uitkering aanvraagt, moet je je beschikbaar stellen voor een reïnte- gratietrajectWe proberen om mensen binnen die trajecten en binnen de keuzes tussen de verschillende bureaus meer speelruimte te geven. Maar je kunt niet zeggen dat de ver plichting tot deelname aan een reïntegratietrajeet beperkt moet worden. Dat gedeelte hebt u niet aangepast. Om die re den raadt het college de motie af. Motie nummer 3. Ben ik op ingegaan. Motie nummer 4 zijn verschillende dingen over gezegd. Ik heb dus gezegd dat we september/oktober met een verhaal ko men over hoe de gesubsidieerde arbeid oude stijl naar nieu we stijl wordt omgebouwd, dat we daarbij zo concreet moge lijk willen aangeven wat die gesubsidieerde arbeid nieuwe stijl inhoudt, dat we dat sowieso willen propberen te ver talen naar werkvelden, maar dat ik niet kan garanderen dat het mogelijk is om alle instellingen te gaan noemen. (De heer Florijn (PvdA) Ik heb net gezegd dat ik dat voor alle instellingen wel kan begrijpen. Maar als het vooral gaat om die buurthuizen, daar hebben we er 32 van, daar hebben sommige wel wat van nodig en sommige niet, dat je die wel op tijd in kaart zou kunnen brengen. Die lijst zien wij daar wel graag specifiek bij toegevoegd. Voor de rest op thema, zoals ook al die eerdere lijst is gemaakt vorig jaar) Ik heb zonet in mijn antwoord aan mevrouw Dames, die heel specifiek heeft gevraagd naar een tweetal projecten, de buurtscholen en Sportwurk, gezegd dat wij daar zo snel mo gelijk schriftelijk op terug komen. Ik zal ook kijken of wij dan al in die brief daaraan aandacht kunnen geven. Op het moment dat we dan al concreter kunnen zijn, kunnen we ook concreter zijn in de notitie die u in oktober krijgt. Motie nummer 5. Ik heb het woord overbodig gebruikt. Dat is niet laatdun kend bedoeld. Een groot deel van het werk doen we al. Ik heb gezegd dat we graag een keer bij die andere gemeenten zullen informeren, wat zij meer of anders doen. Misschien doen ze wel niet meer of anders. We komen daarop sowieso bij de commissie schriftelijk op terug, zodat er verder over gediscussieerd kan worden. Motie nummer 6 over de categorale bijstand, ben ik op inge gaan Moasje nummer 8 sit ik in bytsje mei en dat is net omdat ik fan in mich in oaljefant meitsje wol, menear Posthumus, mar de moasje is ek in bytsje tsjinstridichDer wurdt sein: 'foar 1 oktober moat jim kolleezje in oanfraach yntsjinje foar in bydrage üt it ynnovaasjebudzjetDer wurdt net by sein dat dy oanfraach honoreare wurde moat. Mar der wurdt wol yn jo earste oerwaging sein dat uterlik 1 jannewaris 2005 begun wurde moat. Dat kin ik net goed rime. We kinne sjen fan kinne we in oanfraach yntsjinje. Ik fyn it per- soanlik net ferstannich, in oare oplossing stiet my foar eagen. Want wat ik wol in bytsje haw, we hawwe tige wiid- weidich oer dit Onderwerp diskusjearreDat wie wiidweidich taret. En tagelyk, dat haw ik sa krekt net neamd, binne we dwaande mei in tal oanfragen foar it ynnovaasjebudzjet Blad 101 Blad 102 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Dér sit gjin oanfragen by mei in Prohefkaraktersis ik der fuort mar by. Wat ik wol dwaan wolle soe, is gewoan prate oer dy oanfragen, dat we dy sawiesa mei jim kommuniseare Mar no op dit momint sizze jo feitlik fan, dat it kolleezje in oanfraach yntsjinje moat, der stiet net by wat de üt- komst wêze moat fan dy oanfraach, en fuort dêrnei sizze jo dat we op 1 jannewaris 2005 begjinne moat. En dan giet it net, mefrou Dolstra, om in eksperimint mei 25 bedriuwen, mar 25 wurknimmersMar wat it eksperimint fierder presys ynhaldt, is my net düdlik. It kolleezje is net foar dizze moasje. Ik fyn ek, mei it each op de diskusje yn de kommis- je, dat hy te maklik foarm jün is, yn it ljocht fan de soarchfaldigens wêrmei't it kolleezje de diskusje fierd hat Moasje nümer 9 fan de LLP-fraksje. Punt twa haw ik in byt sje nuanseare. Dér kin de ynstjinster mei libje en dy moas je is foar it kolleezje akseptabel. (Mevrouw Veens tra (SP)Ik heb nog geen antwoord op mijn vraag gekregen over dat bureau Hudson uit Emmen, of dat in derdaad dezelfde is die in Groningen geopereerd had voor zoveel miljoen euro.) Bij mijn weten is dat bureau niet in Leeuwarden aan het werk. U doelt op dat bureau dat negatief in het nieuw kwam, omdat voor heel veel geld heel weinig resultaat was ge boekt. Bij mijn weten is dat niet zo. Als dat wel zo is laat ik u dat schriftelijk weten. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over amendement 1 van mevrouw Veenstra namens de SP-fractie over de categora le bijstand. Amendement 1 van mevrouw Veenstra namens de SP-fractie wordt verworpen met 16 tegen 18 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van de SP, het CDA, de WD en D66. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over amendement 2 van mevrouw Veenstra namens de SP-fractie over aanpassingen in het Beleidskader. Amendement 2 van mevrouw Veenstra namens de SP-fractie wordt verworpen met 4 tegen 3 0 stemmen. Voor stemden de le den van de fracties van de SP, FNP en CU. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over motie 3 van de heer Florijn namens de PvdA-fractie over de accountants controle Motie 3 van de heer Florijn namens de PvdA-fractie en mee ondertekend door de heer Posthumus namens de FNP-fractie, de heer Elzinga namens de D66-fractie en mevrouw Veenstra namens de SP-fractie wordt aangenomen met algemene stemmen. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over motie 4 van de heer Florijn namens de PvdA-fractie en mevrouw Veenstra namens de SP-fractie over de gesubsidieerde arbeid. Motie 4 van de heer Florijn namens de PvdA-fractie en me vrouw Veenstra namens de SP-fractie over de gesubsidieerde arbeid, meeondertekend door de heer Posthumus namens de FNP-fractie, de heer Nicolai namens de PAL/GL-fractie en de heer Elzinga namens de D66-fractie, wordt aangenomen met 19 tegen 15 stemmen. Tegen stemden de leden van de fracties van CDA, WD en LLP. De Voorzitter.- Aan de orde is de stemming over motie 5 van de heer Florijn namens de PvdA-fractie over het terugdrin gen van niet-gebruik Motie 5 van de heer Florijn namens de PvdA-fractie, meeon dertekend door de heer Elzinga namens de D66-fractie, de heer Nicolai namens de PAL/GL-fractie en mevrouw Veenstra namens de SP-fractie wordt de volgende raadsvergadering op nieuw in stemming gebracht in verband met staking van de stemming (17-17). Voor stemden de leden van de fracties van PvdA, SP, PAL/GL, D66 en CU. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over motie 6 van de heer Nicolai namens de PAL/GL-fractie over de categorale bij stand. Motie 6 van de heer Nicolai namens de PAL/GL-fractie en meeondertekend door de heer Florijn namens de PvdA-fractie wordt aangenomen met 22 tegen 13 stemmen. Tegen stemden de leden van de fracties van CDA, WD en FNP. Motie 7 wordt ingetrokken. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over motie 8 van de heer Posthumus namens de FNP-fractie over Prohef. (De heer Jacobse (LLP)Mij hebben ons akkoord verklaard met deze motie, uiteraard onder de aanname dat het gekop peld is aan het verkrijgen van die gelden van de regering (De heer Van Mourik (weth.): Geldt dat ook voor de andere ondertekenaars De Voorzitter: Dit wordt me te ingewikkeld. De motie is in gediend zoals die is ingediend. De LLP-fractie heeft hem later meeondertekend en heeft er een kanttekening bij ge maakt. Maar de motie als zodanig komt nu in stemming.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 26