Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Christenunie in op de afweging van de vrijheid van Gods dienst tegen andere grondrechten. In dit geval in het licht geplaatst van de wens om buitengewone ambtenaren de vrij heid te geven hun hoofdtaak niet conform de wet uit te voe ren. En wel op grond van gewetensbezwaren. Er zaten wat herhalingen in de tekst. Dus het was net een heuse raadsbrief. Maar, wij zijn het niet met de Christenunie eens en met an dere partijen die er wel achter staan! Het is inderdaad waar dat in het verleden voor sommige po litieke partijen en toekomstige ambtenaren welgevallige uitspraken liggen van het adviesorgaan Commissie Gelijke Behandeling. Maar wij kunnen het daar niet mee eens zijn. Het gaat hier naar ons inzicht ook om een afweging van de vrijheid van godsdienst ten opzichte van de andere waarden in onze vrije democratie, bijvoorbeeld het gelijkheids beginsel Het staat bijzondere scholen of zorginstellingen vrij om medewerkers te selecteren op grond van hun 'kerkelijke mee levendheid' of hun opinie over godsdienst, los van de be oogde werkzaamheden. Maar volgens de Commissie Gelijke Be handeling staat het de overheid niet vrij om mensen te se lecteren op grond van de te verwachten uit te voeren werk zaamheden. Als er godsdienst in het spel is, moet er een andere afweging gemaakt worden. Dat is bij de agenten niet het geval, vandaar dat dat een andere kwestie is, maar daar kunnen wij het ooit nog wel eens over hebben. Wij vinden dat hier toch sprake is van een onevenwichtig heid. Ook in juridische uitspraken vinden wij wel eens dat de vrijheid van godsdienst een onevenwichtige plaats lijkt te hebben in onze cultuur. Enkele jaren geleden werd een imam aangeklaagd, omdat hij vreselijke dingen zei over homoseksuelen. Hij werd vrijge sproken op grond van de vrijheid van godsdienst. Wij hadden toch echt liever gehad dat hij vrij was gesproken op grond van de vrijheid van meningsuiting. Of desnoods helemaal geen vrijspraak. Nu weet ik niet of ik hetzelfde mag zeggen op grond van mijn eventuele agnost of atheïst of pacifist zijn, of op grond van mijn lidmaatschap van de linkse kerk. Hoe staat het dan met het gelijkheidsbeginsel? Kortom, gelukkig leggen politici zich neer bij gerechtelij ke uitspraken, maar daarom kunnen we het er nog wel mee on eens zijn, en wie weet wordt op den duur daarmee de wetge ver en de jurisprudentie wel degelijk beïnvloed. De wetge ver loopt nu eenmaal vaak achter politiek-maatschappelijke ontwikkelingen aan. De vrijheid van godsdienst is ooit bedoeld om burgeroor logen te voorkomen en naar onze mening mag het daarom geen subtiel indirect privilege zijn om als overheidsdienaar en uitvoerder van de wet mensen ongelijk te behandelen. Wij willen geen godsdienstoorlog, maar keren ons wel tegen de uitspraak rond het indirect onderscheid op grond van godsdienst van de Adviescommissie Gelijke Behandeling en vinden het niet erg als een rechter zich hierover uit spreekt Misschien zijn we te gemakkelijk geweest met onze verzuilde variant van leven en laten leven. Wellicht moeten we in de huidige tijd van multiculturele en religieuze ontwikkeling de vrijheid van godsdienst een betere plaats geven. PAL/GroenLinks staat voor een open multireligieuze en mul ticulturele samenleving waar iedereen naar de kerk mag gaan en iedereen zijn mening mag geven. Wij vinden echter wel dat daar waar godsdienst gebruikt wordt als privilege om in dienst van de overheid de wet niet uit te voeren, de vrij heid van godsdienst begrensd wordt. Wij zijn er eerlijk gezegd van overtuigd dat vele mensen het daarmee eens zijn en anders hopen we dat in de toekomst een grote meerderheid het daarmee eens zal zijn. Onze gezamenlijke motie is ingediend door de PvdA-fractie De heer Jacobse (LLP)Voorzitter, in essentie gaat het over de vraag wie bepaalt wanneer er sprake is van discri minatie, het ongerechtvaardigd maken van onderscheid. Wij hebben in de raad van 8 april 2002 gezegd dat de Com missie Gelijke Behandeling, het orgaan speciaal bij wet in gesteld om te toetsen of er sprake is van discriminatie, voor ons leidinggevend was en wij ons daarbij neerlegden. De PvdA-, PAL/Groenlinks-SP- en D66-fractie zeggen: wij maken zelf wel uit wanneer we discrimineren. Ik vind dat gevaarlijk. Immers anderen, die ongerecht vaardigd onderscheid maken, zullen dat argument ook gebrui ken en u de spiegel voorhouden. (De hear Nicolai PAL/GLIk heb niet gezegd dat wij zelf uitmaken of wij discriminerenmaar wij hebben wel gezegd dat wij ons het recht voorbehouden een mening te hebben over het adviesorgaan dat een uitspraak doet over de onge lijke behandeling. Daar kunnen wij als politicus toch een mening over hebben, daar hoeft u toch niet beslist achter aan te lopen. Maar u legt dat hier wel dwingend op aan anderen. (De heer Nicolai (PAL/GL)Het is een adviesorgaan, er is nog niet een gerechtelijke uitspraak over geweest. Bij een gerechtelijke uitspraak zullen wij ons neerleggen, een principiële uitspraakWij zijn het niet eens met de uit spraak van het adviesorgaan. U bent het toch ook wel eens niet eens met een uitspraak van zelfs de rechter. Daar kun je toch iets van vinden.) Maar ik leg mij er wel bij neer. Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 5 en 7 juli 2004 (De heer Nicolai (PAL/GL)Dat zeggen wij toch ook, daar is toch niks gevaarlijks aan.) U gaat straks een discussie krijgen, waarbij u zegt: u vraagt van de burgerlijke rechter in een privaatrechtelijke zaak of hij een oordeel wil geven over het feit of je deze bepaling mag opnemen. Dan zegt die rechter denk ik: daar heb ik geen mening over, want het gaat er niet om dat ik daar een oordeel over moet geven, wij hebben op basis van de Wet Gelijke Behandeling daar een orgaan voor ingesteld en dat heeft 2ijn oordeel gegeven. En u zegt: dat leg ik terzijde Op het moment dat u dat doet, zullen anderen zeggen: wij mogen dat ongerechtvaardigd onderscheid ook maken en zullen u, op het moment dat hun dat uitkomt, die spiegel voorhou den Mevrouw Van Ulzen (WD) Het is toch niet zo dat een rech ter zich verschuilt achter een adviesorgaan. Wij hebben hier een onafhankelijke rechter, die zelf rechtspreekt en geen kronkelwegen zal bewandelen, zoals de heer Jacobse net schetst Ik denk dat in het onderhavige geval, dan gaat het dus over de arbeidszaak, hij gaat kijken of het ambtenarenrecht goed is toegepast en dat hij zich niet zal bemoeien met het feit of er hier discriminatie wordt toegepast. Dat is in het ka der van de arbeidsverhouding van veel minder belang. Maar het gaat denk ik veel principiëler: wat doe je met een uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling? Op het mo ment dat je zegt: het is mooi, maar wij doen er niks mee. De SP-fractie is in de commissie niet aanwezig geweest, dat is vaker zo. Daarmee gaat zij mijns inziens discussies vaak uit de weg. Maar hier wordt gezegd: als het links is mag het wel en als het niet links is mag je geen beroep doen op het geweten. Dat is een mening. Maar de andere uitlatingen, die ze hier doet, zijn echter zo denigrerend voor anders denkenden, dat ik binnen de grenzen die de voorzitter stelt geen woorden kan vinden die mijn gevoelens daarover vol doende weergeven. Het gemak waarmee partijen in de commissie een lange neus trokken tegen de Commissie Gelijke Behandeling vond ik hau tain, arrogant en het ergerde me tot in het diepste van mijn wezen. Het maakt wel dat ik het vanavond kort kan houden. Immers ik hoef mij gèen illusies te maken. Mensen die tegen een gerenommeerd orgaan als de CGB zeggen, 'Leuk dat u dat vindt, maar u bent geen rechter, dus we zijn niet verplicht naar u te luisteren en dat doen we dus ook niet'zullen zich ook niets gelegen laten liggen aan wat ik hier van avond nog zeg. Discussie gesloten. De hear Posthumus (FNP)Yn de drege diskusje oangeande BABS-en mei gewissebeswieren is it wichtich in ünderskied te meitsjen tusken politike stanpunten en arbeidsrjochtlike aspekten. Wat it politike stanpunt oanbelanget: Demokratys- ke beslütfoarming hat derfoar soarge dat minsken fan it selde geslacht mei-inoar trouwe kinne en hat dêrmei in stikje ieuwenalde diskriminaasje fuortnommen. Dêr is de FNP wiis mei. Wy binne dus fan betinken dat alle nije amtners oan de nije wetlike ütgongspunten foldwaan moatte. De FNP is fan betinken dat BABSen lykas alle oare amtners operearje moatte neffens de ütgongspunten fan de wet. It is ferfolgens oan de amtners om dy wet üt te fieren. Fansels kinne der amtners wêze dy't harren om persoanlike reden net yn in demokratysk nommen beslüt fine kinne. Yn sa'n gefal kin in oerheid mei in regeling foar gewissebeswierden komme of soks folslein ütslute. En jo kinne ek in soarte fan oer- gongsregeling treffe, lykas no yn wêzen dien is yn Ljou- wert De FNP jout it kolleezje de opdracht mei der yn de takomst foar te soargjen dat har BABSen operearje neffens de leste demokratysk nommen besluten yn de 2e keamer en yn de ge- meenterie. Dat moat düdlik wêze en heart ünderdiel te wêzen fan de funksje-easkenEn as de wet feroaret, feroaret it wurk, foar BABSen likegoed as foar oare amtners. By werbe- neaming moat der dêrom sjoen wurde oft de amtner noch hiel- tyd foldocht oan de funksje-easken, dy't ünderwilens bést feroare wêze kinne. As dat net hifke wurdt, hat de werbe- neamingsproseduere net folie doel. Fraach is no, wat docht de gemeente mei amtners mei gewis sebeswieren? Hjir ferlitte we de polityk en komme we telane op it mêd fan de arbeidsferhaldingenIt is dan oan de ge meente, as wurkjouwer, om te beoardieljen wat yn sa'n site- waasje barre moat. Giet it om in sa earnstige kwestje dat de gemeente net fierder kin mei de amtner? En sa ja, binne der mooglikheden om de amtner nei hüs te stjoeren? Hjir hawwe we te krijen mei arbeidsrjochtlike ferhaldingen dêr't de (gemeentlike) polityk net altyd in ütspraak oer dwaan kin. Op dit gebiet jildt in oare dynamyk. Wat de po lityk wol ferlange kin fan de gemeente is in goed ütfierd persoanielsbelied, mei funksjonearringspetearen, coaching en goede protokollen. Op dit mêd ferlange wy in ynspan- ningsferklearring fan it kolleezje. Wy hawwe hjoed noch kontakt han mei in jurist op it mêd fan it arbeidsrjochtDer leit in stik fan de stedsadvokaatWy hawwe dy oare persoan frege en neffens him is it sterk de fraach oft Eringa in rjochtsaak wol winne sil, sterker noch, nei alle gedachten ferliest de gemeente de saak net. Dat is syn ütspraak. De sitewaasje is no hiel oars as in

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 6