<oO O Blad 59 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Blad 60 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 zwaar, hoewel die ver uit de buurt blijven van de gemeente Leeuwarden overigens Strikt vanuit het Leeuwarder belang bekeken, denken wij dat de Hanze of variant de meeste voordelen biedt. Alleen in die variant (een terugvaloptie in de samenwerkingsover eenkomst) blijft Leeuwarden wat de spoorverbindingen be treft gelijkwaardig aan Groningen. Maar wij leven niet in de illusie dat als Leeuwarden niet meedoet en de reservering van 10 miljoen terugtrekt, de MZB dan ook meteen van de baan is. Alsof wij hier aan de zijlijn de stekker eruit kunnen trekken. Wat dan wel meteen van de baan is, is onze invloed in het hele bestuurlijke proces, dat uiteindelijk tot een besluit moet leiden. Ook al gaat, naar wij stellig verwachten, de hele MZB niet door, dan komen vervolgens de alternatieven op tafel, waar Leeuwarden als een volwaardige en betrouwbare partner aan tafel zal zitten. Natuurlijk hebben wij ook alle geluiden opgevangen die de MZB-variant als onhaalbaar beoordelen. Vanavond nog in de LC de burgemeester van Skarsterlan. Dat sterkt ons alleen maar in onze verwachting, dat wij die M€ 10 die we nu in het SIOF hebben gereserveerd, kunnen houden en t.z.t. voor andere belangrijke c.q. "leuke" din gen kunnen gebruiken. Den Haag heeft al aan gegeven niet eerder de samenwerkings overeenkomst te zullen tekenen, dan nadat de conclusies van de cie. Duyvenstein in de kamer zijn besproken. De heer Zwart is daar ook al op ingegaan, dat zal ik niet verder doen. We kunnen in dit stadium alleen maar afwachten, maar de voortekenen zijn zeker niet gunstig, ook niet voor het hele ZZL-project. Ook wij hebben de geluiden uit het kabinet opgepikt, die aangeven dat de regering eigenlijk wel van de hele ZZL- verplichting af zou willen en daarvoor in de plaats andere projecten in het noorden wil bekostigen. Ook in dat geval moet Leeuwarden natuurlijk vooraan zitten en dat kan je maar het beste doen vanuit een bestuurlijk loyale en sterke positie. Ook al zou uiteindelijk, zeer tegen onze verwachting, de MZB toch doorgaan, dan krijgt Leeuwarden voor een relatief koopje een snelle shuttle-verbinding naar Heerenveen. Het bedrag wat daarmee gemoeid is, is een veelvoud van de Leeuwarder bijdrage van 10 miljoen. Dat is in kort bestek nogmaals de reden waarom onze fractie in 2002 voor deelname aan de samenwerkingsovereenkomst ZZL heeft gekozen. Een louter strategische opstelling, nog geen spijt van hebben. waar we tot op heden De samenwerkingsovereenkomst is nu nader uitgewerkt en voor Leeuwarden is het er niet slechter op geworden. De 1 mil joen voor onvoorziene risico's is voor dat doel niet meer nodig. Wat mijn fractie betreft kan dat weer terug in het vrije deel van het SIOF. De projectgroep heeft echter verzocht dit miljoen nog even te blijven reserveren totdat uit nader overleg zal blijken wat een eventuele nieuwe bestemming is. De uitkomsten daarvan zullen t.z.t. aan de raad worden voorgelegd. Het moet wel een heel belangrijke doel zijn, wil mijn fractie van het zojuist genoemde standpunt afwij ken, maar daarover beslist de raad dus later. Zoals gezegd zien wij, naar aanleiding van deze conceptsa menwerkingsovereenkomst, dus geen reden van ons twee jaar geleden ingenomen standpunt af te wijken. Er is echter nog een punt waar mijn fractie absolute duide lijkheid over wil scheppen. Dat gaat over de artikelen 13.3 en 13.4 van de samenwerkingsovereenkomst. In 13.3 wordt vastgesteld dat we de bijdrage van Leeuwarden zijn verschuldigd op het moment van ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst, terwijl in art 13.4 is geregeld dat de betaling nog in nader overleg zal worden geregeld. Door de toenmalige fractievoorzitter van de VVD is ons in 2002 verweten, dat we toen door instemming met de samenwer kingsovereenkomst, die €10 miljoen definitief kwijt zouden zijn. Met het college hebben wij deze artikelen - terecht blijkt nu - heel anders gelezen, maar het is daarom wel goed op dit punt geen enkele onduidelijkheid te laten bestaan. Van daar dat wij de volgende motie willen indienen. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op woensdag 22 september 2004, behandelende de 'Samenwerkingsovereenkomst Rijk-Regio inzake Zuiderzeelijn' gelezen de Concept-Samenwerkingsovereenkomst Rijk- Regio inzake project Zuiderzeelijn' met aangehechte bijlagen, d.d. 18-06-04, en de begeleidende raads- brief, kenmerk 53129 dp; overwegende dat: in art. 13.4 van de samenwerkingsovereenkomst wordt gesteld dat de Rijksbijdrage en Regionale Bijdrage wordt verstrekt in Euro's op nog nader tussen Partij en overeen te komen termijnen en tijdsstippen; dat voor wat de gemeente Leeuwarden betreft het hier gaat om een bijdrage van 10.000.000,- (prijspeil 2002) die in het SIOF is gereserveerd voor de reali- Blad 61 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Blad 62 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 satie van de Magneet-Zweef-Baan-variant van de Zui- der-Zee-Lijn en met name voor de snelle spoorverbin ding van station Leeuwarden naar het MZB-station He erenveen, zoals dat staat geformuleerd in de bijlage 5 'Topeisen' van de Samenwerkingsovereenkomst; besluit dat de eerste termijn van de bijdrage van de Gemeente Leeuwarden uit het SIOF pas zal worden verstrekt als onomstotelijk vaststaat: dat de Zuider-Zee-Lijn in de MZB-variant zal wor den gerealiseerd; en dat er aan de topeisen uit bijlage 5 van de samenwer kingsovereenkomst, met betrekking tot de snelle spoor verbinding tussen Leeuwarden en Heerenveen, zal worden voldaan; en gaat over tot de orde van de dag" Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de PAL/GL- fractie Mevrouw De Vries (WD) De VVD Leeuwarden heeft in een eer der stadium tegen de lokale bijdrage voor de MZB gestemd. Men heeft toen ook aangegeven wel voor een snellere verbin ding te zijn tussen het noorden en de randstad. Dat is nog steeds zo. Want na de eerste bespreking twee jaar geleden in de gemeenteraad, weet het college op sommige vragen nog steeds geen antwoord. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de bedrijven in het consortium, waar de overheid alle risico's wil neerleggen, failliet gaat na de start van de aanleg. Het enige antwoord waar het college mee komt is 'tja, als de hemel naar beneden valt'. Zo'n antwoord is wat ons be treft een teken van onmacht. Regionaal is er nog steeds een tekort van zo'n 30 tot 3 5 miljoen euro. Daarvoor wordt nu begerig gekeken naar de post onvoorzien die in een later stadium nog broodnodig zal zijn, dat is duidelijk voor ie dereen die de commissie Duivesteijn ook maar een beetje heeft gevolgd. Een aantal bestuurders, die daadkrachtig zijn wezen protesteren in Den Haag voor het regionaal be leid, zijn zelfs bereid het huidige regionale beleid dan maar in te zetten voor de MZB. Geen wonder dat het rijk dan denkt dat het regionaal beleid niet echt nodig is. Dat geld kan wat ons betreft beter besteed worden aan projecten in Leeuwarden met meer economische potentie, zoals Leeuwarden- West, Nieuw Zaailand, de Kenniscampus en het Newtonpark. De oplossingen van de stuurgroep voor het dekken van het regionale tekort zijn voor de WD Leeuwarden dan ook onac ceptabel De MZB is volgens de betrokken bestuurders geen doel op zich. Eén van de belangrijkste argumenten is de werkgele genheid in Noord-NederlandIn de informatiekrant, als je hem al hebt gekregen, kun je lezen dat er bijna 7 miljard wordt neergeteld voor het verplaatsen van ongeveer 9700 ba nen vanuit Drente en de rest van Nederland naar met name Flevoland en Groningen en een beetje naar Friesland. En als totaal gaan er voor Nederland zelfs 150 banen verloren. Dat kan volgens de WD-fractie toch niet de bedoeling zijn. Niemand wil de Zwarte Piet krijgen, de regionale bestuur ders niet, het kabinet niet en het parlement niet. Niemand lijkt als eerste nee te durven zeggen tegen de MZB-variant. Sommige partijen zeggen, die MZB komt er toch niet, dus daarom kunnen we best voor zijn. Als iedereen zo blijft re deneren, komt hij er dus wel. Wij zijn als raadsleden geko zen om beslissingen te nemen, soms moeilijke beslissingen, en niet om van de zijlijn toe te kijken hoe anderen de be slissingen voor ons nemen. Bij de commissie Duivesteijn werd het fraai geformuleerd: 'de onomkeerbaarheid van nooit genomen beslissingen'Uit een rijdende trein stappen is blijkbaar heel moeilijk voor politici. De WD-fractie hoopt dat we daar in ieder geval allemaal wat van leren, ook voor dit project. Het rijk lijkt nu de eerste beweging te maken. Tegen de commissie Duivesteijn zei verkeersminister Peijs, dat Noord-Nederland kan rekenen op een aanzienlijke bijdrage uit Den Haag als de plannen voor de Zuiderzeelijn niet doorgaan. Er zou sprak zijn van compensatie, die afspraken zijn er volgens Peijs. Iets wat de regionale bestuurders niet lijken te weten. Kan het dollege daar wat meer infor matie over geven? Gaat het dan ook om de MZB-variant of al leen om de andere varianten? Het zal duidelijk zijn dat WD Leeuwarden tegen het colle gevoorstel zal stemmen. Mevrouw Haitsma (CDA)Voorzitter, eerst nog een paar vra gen/opmerkingen n.a.v. de commissievergadering. We zitten nog steeds in de fase van de samenwerkingsover eenkomst. Deze is aangepast en moet nog steeds getekend worden. De samenwerkingsovereenkomst is het eerste en ook het belangrijkste 'go/no go moment' Daarom moet de overeenkomst zo helder als glas zijn. We hebben daarover een aantal vragen gesteld aan het colle ge. O.a. de vraag of Den Haag nog weet dat de afspraken in de zogenaamde sideletter over het station bij de Werpsterhoek en de aansluiting op de Zuiderzeelijn onverkort bij de overeenkomst horen. Zaken die voor Leeuwarden randvoorwaar delijk zijn. De wethouder zou daar in Den Haag nog navraag naar doen. Wat zijn hierover de laatste berichten op dit punt?

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 16