<oO
O
Blad 59
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
Blad 60
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
zwaar, hoewel die ver uit de buurt blijven van de gemeente
Leeuwarden overigens
Strikt vanuit het Leeuwarder belang bekeken, denken wij dat
de Hanze of variant de meeste voordelen biedt. Alleen
in die variant (een terugvaloptie in de samenwerkingsover
eenkomst) blijft Leeuwarden wat de spoorverbindingen be
treft gelijkwaardig aan Groningen.
Maar wij leven niet in de illusie dat als Leeuwarden niet
meedoet en de reservering van 10 miljoen terugtrekt, de
MZB dan ook meteen van de baan is. Alsof wij hier aan de
zijlijn de stekker eruit kunnen trekken.
Wat dan wel meteen van de baan is, is onze invloed in het
hele bestuurlijke proces, dat uiteindelijk tot een besluit
moet leiden.
Ook al gaat, naar wij stellig verwachten, de hele MZB niet
door, dan komen vervolgens de alternatieven op tafel, waar
Leeuwarden als een volwaardige en betrouwbare partner aan
tafel zal zitten.
Natuurlijk hebben wij ook alle geluiden opgevangen die de
MZB-variant als onhaalbaar beoordelen. Vanavond nog in de
LC de burgemeester van Skarsterlan.
Dat sterkt ons alleen maar in onze verwachting, dat wij die
M€ 10 die we nu in het SIOF hebben gereserveerd, kunnen
houden en t.z.t. voor andere belangrijke c.q. "leuke" din
gen kunnen gebruiken.
Den Haag heeft al aan gegeven niet eerder de samenwerkings
overeenkomst te zullen tekenen, dan nadat de conclusies van
de cie. Duyvenstein in de kamer zijn besproken. De heer
Zwart is daar ook al op ingegaan, dat zal ik niet verder
doen. We kunnen in dit stadium alleen maar afwachten, maar
de voortekenen zijn zeker niet gunstig, ook niet voor het
hele ZZL-project.
Ook wij hebben de geluiden uit het kabinet opgepikt, die
aangeven dat de regering eigenlijk wel van de hele ZZL-
verplichting af zou willen en daarvoor in de plaats andere
projecten in het noorden wil bekostigen.
Ook in dat geval moet Leeuwarden natuurlijk vooraan zitten
en dat kan je maar het beste doen vanuit een bestuurlijk
loyale en sterke positie.
Ook al zou uiteindelijk, zeer tegen onze verwachting, de
MZB toch doorgaan, dan krijgt Leeuwarden voor een relatief
koopje een snelle shuttle-verbinding naar Heerenveen.
Het bedrag wat daarmee gemoeid is, is een veelvoud van de
Leeuwarder bijdrage van 10 miljoen.
Dat is in kort bestek nogmaals de reden waarom onze fractie
in 2002 voor deelname aan de samenwerkingsovereenkomst ZZL
heeft gekozen.
Een louter strategische opstelling,
nog geen spijt van hebben.
waar we tot op heden
De samenwerkingsovereenkomst is nu nader uitgewerkt en voor
Leeuwarden is het er niet slechter op geworden. De 1 mil
joen voor onvoorziene risico's is voor dat doel niet meer
nodig. Wat mijn fractie betreft kan dat weer terug in het
vrije deel van het SIOF.
De projectgroep heeft echter verzocht dit miljoen nog even
te blijven reserveren totdat uit nader overleg zal blijken
wat een eventuele nieuwe bestemming is.
De uitkomsten daarvan zullen t.z.t. aan de raad worden
voorgelegd. Het moet wel een heel belangrijke doel zijn,
wil mijn fractie van het zojuist genoemde standpunt afwij
ken, maar daarover beslist de raad dus later.
Zoals gezegd zien wij, naar aanleiding van deze conceptsa
menwerkingsovereenkomst, dus geen reden van ons twee jaar
geleden ingenomen standpunt af te wijken.
Er is echter nog een punt waar mijn fractie absolute duide
lijkheid over wil scheppen. Dat gaat over de artikelen 13.3
en 13.4 van de samenwerkingsovereenkomst.
In 13.3 wordt vastgesteld dat we de bijdrage van Leeuwarden
zijn verschuldigd op het moment van ondertekening van de
samenwerkingsovereenkomst, terwijl in art 13.4 is geregeld
dat de betaling nog in nader overleg zal worden geregeld.
Door de toenmalige fractievoorzitter van de VVD is ons in
2002 verweten, dat we toen door instemming met de samenwer
kingsovereenkomst, die €10 miljoen definitief kwijt zouden
zijn.
Met het college hebben wij deze artikelen - terecht blijkt
nu - heel anders gelezen, maar het is daarom wel goed op
dit punt geen enkele onduidelijkheid te laten bestaan. Van
daar dat wij de volgende motie willen indienen.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op woensdag 22 september 2004,
behandelende de 'Samenwerkingsovereenkomst Rijk-Regio
inzake Zuiderzeelijn'
gelezen de Concept-Samenwerkingsovereenkomst Rijk-
Regio inzake project Zuiderzeelijn' met aangehechte
bijlagen, d.d. 18-06-04, en de begeleidende raads-
brief, kenmerk 53129 dp;
overwegende dat:
in art. 13.4 van de samenwerkingsovereenkomst wordt
gesteld dat de Rijksbijdrage en Regionale Bijdrage
wordt verstrekt in Euro's op nog nader tussen Partij
en overeen te komen termijnen en tijdsstippen;
dat voor wat de gemeente Leeuwarden betreft het hier
gaat om een bijdrage van 10.000.000,- (prijspeil
2002) die in het SIOF is gereserveerd voor de reali-
Blad 61
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
Blad 62
Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004
satie van de Magneet-Zweef-Baan-variant van de Zui-
der-Zee-Lijn en met name voor de snelle spoorverbin
ding van station Leeuwarden naar het MZB-station He
erenveen, zoals dat staat geformuleerd in de bijlage
5 'Topeisen' van de Samenwerkingsovereenkomst;
besluit
dat de eerste termijn van de bijdrage van de Gemeente
Leeuwarden uit het SIOF pas zal worden verstrekt als
onomstotelijk vaststaat:
dat de Zuider-Zee-Lijn in de MZB-variant zal wor
den gerealiseerd;
en
dat er aan de topeisen uit bijlage 5 van de samenwer
kingsovereenkomst, met betrekking tot de snelle spoor
verbinding tussen Leeuwarden en Heerenveen, zal worden
voldaan;
en gaat over tot de orde van de dag"
Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de PAL/GL-
fractie
Mevrouw De Vries (WD) De VVD Leeuwarden heeft in een eer
der stadium tegen de lokale bijdrage voor de MZB gestemd.
Men heeft toen ook aangegeven wel voor een snellere verbin
ding te zijn tussen het noorden en de randstad. Dat is nog
steeds zo. Want na de eerste bespreking twee jaar geleden
in de gemeenteraad, weet het college op sommige vragen nog
steeds geen antwoord. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de
bedrijven in het consortium, waar de overheid alle risico's
wil neerleggen, failliet gaat na de start van de aanleg.
Het enige antwoord waar het college mee komt is 'tja, als
de hemel naar beneden valt'. Zo'n antwoord is wat ons be
treft een teken van onmacht. Regionaal is er nog steeds een
tekort van zo'n 30 tot 3 5 miljoen euro. Daarvoor wordt nu
begerig gekeken naar de post onvoorzien die in een later
stadium nog broodnodig zal zijn, dat is duidelijk voor ie
dereen die de commissie Duivesteijn ook maar een beetje
heeft gevolgd. Een aantal bestuurders, die daadkrachtig
zijn wezen protesteren in Den Haag voor het regionaal be
leid, zijn zelfs bereid het huidige regionale beleid dan
maar in te zetten voor de MZB. Geen wonder dat het rijk dan
denkt dat het regionaal beleid niet echt nodig is. Dat geld
kan wat ons betreft beter besteed worden aan projecten in
Leeuwarden met meer economische potentie, zoals Leeuwarden-
West, Nieuw Zaailand, de Kenniscampus en het Newtonpark.
De oplossingen van de stuurgroep voor het dekken van het
regionale tekort zijn voor de WD Leeuwarden dan ook onac
ceptabel
De MZB is volgens de betrokken bestuurders geen doel op
zich. Eén van de belangrijkste argumenten is de werkgele
genheid in Noord-NederlandIn de informatiekrant, als je
hem al hebt gekregen, kun je lezen dat er bijna 7 miljard
wordt neergeteld voor het verplaatsen van ongeveer 9700 ba
nen vanuit Drente en de rest van Nederland naar met name
Flevoland en Groningen en een beetje naar Friesland. En als
totaal gaan er voor Nederland zelfs 150 banen verloren. Dat
kan volgens de WD-fractie toch niet de bedoeling zijn.
Niemand wil de Zwarte Piet krijgen, de regionale bestuur
ders niet, het kabinet niet en het parlement niet. Niemand
lijkt als eerste nee te durven zeggen tegen de MZB-variant.
Sommige partijen zeggen, die MZB komt er toch niet, dus
daarom kunnen we best voor zijn. Als iedereen zo blijft re
deneren, komt hij er dus wel. Wij zijn als raadsleden geko
zen om beslissingen te nemen, soms moeilijke beslissingen,
en niet om van de zijlijn toe te kijken hoe anderen de be
slissingen voor ons nemen. Bij de commissie Duivesteijn
werd het fraai geformuleerd: 'de onomkeerbaarheid van nooit
genomen beslissingen'Uit een rijdende trein stappen is
blijkbaar heel moeilijk voor politici. De WD-fractie hoopt
dat we daar in ieder geval allemaal wat van leren, ook voor
dit project.
Het rijk lijkt nu de eerste beweging te maken. Tegen de
commissie Duivesteijn zei verkeersminister Peijs, dat
Noord-Nederland kan rekenen op een aanzienlijke bijdrage
uit Den Haag als de plannen voor de Zuiderzeelijn niet
doorgaan. Er zou sprak zijn van compensatie, die afspraken
zijn er volgens Peijs. Iets wat de regionale bestuurders
niet lijken te weten. Kan het dollege daar wat meer infor
matie over geven? Gaat het dan ook om de MZB-variant of al
leen om de andere varianten?
Het zal duidelijk zijn dat WD Leeuwarden tegen het colle
gevoorstel zal stemmen.
Mevrouw Haitsma (CDA)Voorzitter, eerst nog een paar vra
gen/opmerkingen n.a.v. de commissievergadering.
We zitten nog steeds in de fase van de samenwerkingsover
eenkomst. Deze is aangepast en moet nog steeds getekend
worden. De samenwerkingsovereenkomst is het eerste en ook
het belangrijkste 'go/no go moment'
Daarom moet de overeenkomst zo helder als glas zijn.
We hebben daarover een aantal vragen gesteld aan het colle
ge.
O.a. de vraag of Den Haag nog weet dat de afspraken in de
zogenaamde sideletter over het station bij de Werpsterhoek
en de aansluiting op de Zuiderzeelijn onverkort bij de
overeenkomst horen. Zaken die voor Leeuwarden randvoorwaar
delijk zijn. De wethouder zou daar in Den Haag nog navraag
naar doen.
Wat zijn hierover de laatste berichten op dit punt?