u Blad 63 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Blad 64 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Verder nog het volgende: heb ik in de commissie goed begre pen van de wethouder dat er nog een zinsnede aan het arti kel 6.2 over de volksraadpleging in de provincies wordt toegevoegd, n.l. dat de partijen bij de overeenkomst op grond van de uitslag kunnen afhaken? Een vraag die daar mee verband houdt: ik neem aan dat dit nog niet de definitieve versie van het contract is. Er komen nog amendementen wellicht, verder Almere heeft zich teruggetrokken, zoals we gisteren hebben gelezen. Hoe is de verdere procedure op dit punt? De vraag over de verwarrende netto contante waarden heeft u in de commissie nog niet beantwoord volgens mijDe een re kent 2002, de ander 2010. Gisteren in de krant werd over 2005 gesproken. Wordt een en ander nog aangepast, komt er één geluid daarover? Voorzitter, in juni 2002 hebben twee leden van onze fractie tegen het voorstel voor een magneetzweefbaan gestemd. Argumenten waren vooral de snelle wijze van besluitvorming, de wijze waarop de overeenkomst gesloten moest worden, zo als geen volksraadpleging, de status van de sideletter en de betekenis van het plan voor Leeuwarden. Wij zijn, en waren er met zijn allen als CDA- fractie van overtuigd, dat een snellere verbinding met het openbaar vervoer naar het zuiden, of beter gezegd, naar het noorden absoluut noodzakelijk is. Het kabinet lijkt, zoals ik gis teren in de krant las, daar nog steeds zo over te denken. Ik constateer dat een aantal zaken is verbeterd o.a. de volksraadpleging en de afspraken met Leeuwarden zijn hel der, maar hoe ze worden vastgelegd is nog wel even de vraag. We denken dat het goed is om het amendement van de PvdA-fractie in deze te steunen. Er blijven ook nog een aantal onzekerheden: of een MZB iets toevoegt voor Leeuwarden zal pas blijken na de eventuele aanleg Ook is nog niet duidelijk, begreep ik, of we toch nog Kom- pasgeld kwijt raken aan het geheel, gezien het tekort wat er nog is. Wat ook van dit alles zij: we zijn nu ruim twee jaar ver der. De ontwikkelingen zijn verder gegaan. Die hebben ook bij de twee van ons een rol gespeeld. Wij vinden dat het signaal dat twee van ons twee jaar geleden hebben gegeven op dit moment niet eens meer nodig is en waarschijnlijk ook niet meer verstandig. We willen het in ieder geval in deze fase van het proces niet op ons geweten hebben dat we ons als Leeuwarden buiten spel hebben gezet als er straks in de verdere procedure, bijvoorbeeld bij het Programma van Eisen of bij de Prijs vraag, ook de andere varianten van de Zuiderzeelijn dan de MZB best wel eens meer kansrijk en pregnant in beeld zouden kunnen komen. Als het antwoord van het college over de side-letter posi tief is en er verder geen andere kinken in de kabel worden vermeld zullen we positief stemmen over de samenwerkings overeenkomst, zoals die voor ons ligt. De heer Jacobse (LLP): Welke expert je ook leest of hoort op de radio en op welk gebied, het deugt niet. De techniek niet, die is nog niet uitontwikkeld, en waar die operatio neel is zijn er problemen. Er is geen aansluiting op inter nationale trajecten. Financieel niet, het is een slag in de lucht. Grote vraagtekens over de hardheid of je überhaupt met de private sector afspraken kunt maken, die houdbaar zijn over dit soort sommen geld in de tijd. En economisch, zo langzamerhand is iedereen overtuigd van het feit dat het economisch nut maar heel beperkt is, zeker gelet op de grote kosten. Als het gaat om Leeuwarden is vrijwel iedereen van mening dat het eerder negatief is dan positief Maar wij gaan rustig verder met het trekken aan een dood paard. Je krijgt de indruk dat de bevolkingsraadpleging als excuus-Truus moet gaan dienen, zodat partijen zonder ge zichtsverlies ervan af kunnen. Experts geloven er niet in, de Tweede Kamer gelooft er niet in, steeds meer burgemees ters geloven er niet in, de minister gelooft er niet in, alleen een aantal mensen in de politiek gelooft er nog in. Want iedereen is als de dood om als eerste hardop te zeggen dat het niks wordt. Dus vermoeien we elkaar op dit soort avonden met extra eisen in nieuwe moties bij elke behande ling, die vervolgens weer omgezet moeten worden in een nieuwe overeenkomst, die hier weer komt, en dan krijgen we weer nieuwe moties met nieuwe eisen. Zo blijven we elkaar in een soort feuilleton, de pers en onszelf, vermaken. Intussen geven we tonnen uit aan voorbereidingskosten en aan communicatie. Kosten voor iets, dat er nooit komt en waar ook voorstanders hopen dat die er nooit komt. De be volking begrijpt er niets van en denkt 'dat kan alleen maar in de politiek' Mevrouw Crijns (D66)Eigenlijk zeggen we op dit moment niets anders dan in de commissie, maar toch is het goed om op dit punt onze mening nog een keer te herhalen. Zoals u allen weet hebben wij altijd gepleit voor een trein over de Afsluitdijk in combinatie met een Hanze+ verbin ding. Niet zoals een lolbroek een keer zei een Hanze* over de Afsluitdijk, maar de combinatie van een trein over de afsluitdijk en een verbinding met de Hanzelijn. Dat leek ons voor de hoofdstad Leeuwarden de beste en de meest logi sche oplossing. Wij vinden dat al heel lang en vonden dat Blad 65 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Blad 66 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 ook al bij de aanleg van de Betuwelijn. Ook in de commissie heb ik opgemerkt dat eigenlijk op dat moment niet die trein door de Betuwe had moeten ingaan, ons inziens, maar naar het noorden had moeten gaan. Maar dat is terugblikken, een democratisch genomen proces geweest en daar kunnen we dus niet meer op terugkomen. Het ons nu wederom gebleken dat deze variant ook niet wordt meegenomen door de onderzoekscommissie ZZL van de Kamer, wij hebben daar vragen over gesteld via ons kamerlid, maar het gaat er toch langzaam naar uitzien dat wij deze variant nooit zullen bereiken. Sterker nog, hij wordt momenteel niet eens onderzocht op zijn historie. Maar dat het ge speeld heeft is zeker, want ik weet dat in mijn familie al tijd al gezegd werd, toen ik een jaar of tien was: we krij gen een trein over de Afsluitdijk. Dus toen wij naar het noorden verhuisden kwamen die geluiden mij wel heel bekend voor We hebben toen nog in 2003 met deze gemeenteraad en een aantal andere gemeentes via bureau Coulon een onderzoek la ten doen naar de mogelijkheid van de trein over de Afsluit dijk. Het bureau pleit wel voor een veel betere verbinding naar Noord-Holland, maar sluit de mogelijkheid van de trein gewoon uit en acht het niet meer realistisch, maar wijst er wel op dat een verbinding via de weg vanaf Zurich verbeterd moet worden. Daar hebben we de burgemeester ook over ge hoord, maar dat ligt op dit moment niet voor. Voor ligt de magneetzweefbaan Aanvankelijk dachten wij dat deze samenwerkingsovereenkomst de Hanze dichterbij zou brengen door de moties die waren ingediend in de Tweede Kamer. Immers als gevolg van de mo tie Hofstra worden de alternatieven IC en HZL+ nu parallel aan de prijsvraag voor de HSL en MZB meegenomen. Daarmee is echter niet gezegd, dat garandeerde de wethouder in de com missie, dat deze varianten nu in deze onderliggende samen werkingsovereenkomst dichterbij komen. Dat is dus niet zo. Daarmee zijn wij weer bij ons oude standpunt uitgekomen, dat wij tegen het besluit Samenwerkingsovereenkomst Rijk- Regio inzake de ZZL zullen stemmen, omdat geen van de door ons voorgestane varianten er in voor komt. De hear Posthumus (FNP)Wat hjir foar leit, is noch hiel- tyd in oerienkomst dy't ütgiet fan in HSL of MZB. En as we dan prate oer de bydrage fan Ljouwert, dan giet it allin- nich mar oer de sweef. De sweeftrein tusken Grins en Am sterdam, wa leaut dêr noch yn? De hear Van der Wal fan de PAL/GL-fraksje net mear, mar stelt dochs 10 miljoen euro beskikber. Minister Peijs tinkt net dat it bedriuwslibben meibetelje wol. Dochs moat dat bedriuwslibben minimaal 2,35 miljard op het kleed lizze. Europa wol net mei betelje en leaut der dus ek net yn as ynternasjonaal projekt. Wa hat der noch belang by in MZB? Yn Fryslan wol mar 1% fan de Friezen in MZB, neffens de LC, de rest wol in oare fariant of hat dr hielendal gjin ferlet fan, neffens dy enkête. Yn Fryslan liket it hast mear op in hobby fan in op treintjes fereale kommissaris en it lobby sirkwy fan in tal bestjoer- ders dêr omhinne De FNP-frksjee kiest foar de fariant fan de Hanzelijn in ferbettering fan de besteande ynfrastruktuer, plus in trochbraak nei Amsterdam fia Swolle en Lelystêd. Ik slüt my oan by de wurden fan de WD-fraksje. Minister Peijs hat foar de kommisje Duivesteijn sein dat wy kompen- saasje krije kinne, as de MZB net troch giet. En dat liket üs better as dit megalomane projekt. Foar deselde kommisje Duivesteijn hat de hear De Jong sein dat de Twadde Keamer seis skuldich is oan djoere projekten dy't finansjeel mislearje. Soks soene wy fansels troch lüke kinne nei de gemeenteried fan Ljouwert, as je de saken sa as dy foarsteld wurde net kriysk genöch hifkje, as je de ynformaasje sa as dy yn wêzen al jierrenlang fia de kran ten, fia de media, fia ferskate saakkundigen ta je komt, net serieus nimme. As léste wol ik noch in moasje yntsjinje. It giet oer de ynformaasj ekampanj e "De ried fan de Gemeente Ljouwert, byelkoar op woansdei 22 septimber 2004, dy't de gearwurkingsoerienkomst Regio-Ryk oangeande de Suderseeline besprekt, oerweagjende dat: dat de advertinsje dy't yn de Hüs-oan-Hüs kranten ein juny ferskynd is net in neutraal en objektyf byld jün hat fan alle farianten dy't der binne fan de Suderseeline; de ynformaasjekrante oer de Suderseeline yn in op- laach fan 900.000 stiks in hiele minne besoarging han hat (net, te let, te betiid) der op de 'Meedenkbijéénkomsten' mar praat wurde mocht oer 2 farianten (MZB en HSL) en de oare fari anten (Intercity, Hanzelijn*) net meinommen waar den; dat no bliken docht dat, fanwegen it oannimmen fan de moasje Dijksma yn de Twadde Keamer op 1 july 2004, dizze twa oare farianten, as terugvalopties wol deeglik by it regear en de Twadde Keamer yn byld binne as reële farianten; enkêtes fan ferskate media yn Fryslan, Grinslan en Drinte sjen litte dat in grut part fan de ünderfre- ge persoanen in foarkar hat foar of in intercity of de Hanzelijn sa'n 65% fan de ynwenners fan Fryslan neffens in enkête fan de Ljouwerter Krante nettsjinsteande de kampanje noch hieltyd net of net goed op de hichte is fan wat de Suderseeline is; de stjoergroep derfan op 'e hichte is dat beslüt- foarming yn Ljouwert pas nei de start fan de ynfor maas j ekampanj e wêze sil en dêrmei in risiko nommen hat wat de finansjes oangiet;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 17