Blad 11 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 ben opgegeven dat ze geïnteresseerd zijn in het mee kunnen praten over het beleid van UPC. Dat is ook de reden, ge voegd bij de kwaliteiten van hun CV, waarbij politiek acti viteiten in het heden of verleden zijdelings zijn vermeld, dat ze nu worden voorgedragen. De Voorzitter: Brengt het voorstel in stemming. Voordracht college: - dhr. P.A. de Haan - dhr. K.A. Beks - dhr. H. van der Molen Het voorstel van het college voor de benoeming van drie kandidaten voor de Programmaraad wordt aangenomen met 23 stemmen voor en 7 stemmen tegen. 2 stemmen waren blanco, 2 stemmen waren ongeldig. De voorgestelde kandidaten worden benoemd. Beleidsregels windmolens Newtonpark I en II Mevrouw Van Ulzen (WD)Voordat ik op de windmolens zelf inga, even de volgende vraag aan de wethouder. Wij hebben het bandje terug beluisterd. Wat we eruit hebben kunnen op maken, wat we ook al dachten, is dat u van mening was, dat de heer Jongbloed, die indertijd in het cluster wilde mee doen, geen interesse meer had. Ik heb hem gebeld, maar hij is erg verbaasd dat zoiets in de commissie is gezegd. Hij heeft eigenlijk nooit meer iets gehoord. Hij heeft niet ge zegd dat hij geen interesse meer heeft. Is het ook mogelijk dat er met hem weer contact wordt opgenomen, zodat hij eventueel mee kan doen als hij dat wil in dat cluster? Het is niet zo, zegt hij, dat hij definitief afziet. Dan kom ik op de afstand. U weet, ik was daar al wat scep tisch over in de commissie. Dat huidige terrein zal straks helemaal volledig omgeven worden door de bedrijventerreinen 3 en 5en 4, waar nu de windmolens komen, zodat wat u in de commissie zei, en ik krijg het bijna mijn strot niet uit, 'het repetitie-effect en de horizontale werking en de koppeling aan de grote infrastructurele lijnen' zacht ge zegd dan niet meer aan orde zijn. In dat verband dient de WD-fractie een amendement in. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 20 september 2004, behandelende de "beleidsregels windmolens Newtonpark en II"; overwegende Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 dat een beleidsuitgangspunt van het windmolenbeleid is een maximalisering van de opbrengst, dat ge streefd moet worden naar maximalisatie van de op brengst per locatie; dat vanuit de doelstellingen van de klimaatnota van het college forse inspanningen moeten worden gele verd op het gebied van energiebesparing en duurzame energie dat de opbrengsten op deze locatie al lager zijn doordat de masthoogte beperkt is als gevolg van de fensie-eisen; dat de afstand van 250 meter van de (mast van de) windmolens onderling vanuit landschappelijk oogpunt redelijk arbitrair is; dat de omgeving van Newtonpark I en II in de toe komst aanzienlijk zal veranderen met de aanleg van de nieuwe fasen van Newtonpark; dat de twee bestaande windmolens op het terrein van Bouwbedrijf Bokma al op minder dan 250 meter af stand van elkaar staan; besluit punt 1 van het besluit aan te vullen, met dien ver stande, dat de onderlinge afstand minimaal 175 meter bedraagt in plaats van 250 meter; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door mevrouw Van Ulzen-Hakker na mens de WD-fractie. De hear Posthumus FNPDe öfstan fan 250 meter is foar üs prima. In öfstan fan 175 meter binne wy it net mei iensIt grinzet oan it prachtige Middelseegebiet en it binne ek re- latyf lytse bedriuwsterreinenWy sizze dat dat romtelik en lanskiplik in rommelich byld jout. Boppedat is it de fraach of it Ministearje fan Definsje dat wol goed karre sil yn ferban mei de radar. En as léste, ik fyn de ynstek fan mefrou Van Ulzen in byt- sje dübel, oan de eine kant is sy tsjin de komst fan de wynmolens, omdat it mear enerzjy kostje soe dan iet opleve- ret, en no is sy der ynienen foar. (Mevrouw Van ülzen (WD) Heeft u wel eens gehoord van iets dat democratisch besloten wordt? Dat is hier het geval en daar heb je je dan bij neer te leggen. Ik weet niet hoe dat bij uw club is, maar in de mijne gaat dat zo.) Ik ben hiel benijd nei de ütkomst fan de diskusje fierder. De heer Jacobse (LLP)Wij hebben aangekondigd dat wij een stemverklaring wilden afleggen. Zoals bekend, zijn wij geen voorstander van windmolens so litair, en dat betekent dat wij tegen dit voorstel zijn en dat wij dus ook gruwelen van de gedachte van de VVD- fractie i Blad 13 Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 De heer Zijlstra (PvdA): Wij hebben dit voorstel in de com missie op het laatst van een lange vergadering besproken en het was zelfs reden voor een journalist, die bijna in slaap viel, om weg te gaan. Het collegevoorstel spreekt er over dat 'bij een gezamenlijk voorstel van bedrijven er nog wat met de 250 meter gedaan kan worden. Een marginale over schrijding van de afstandbepaling is dan mogelijk'Als dat met een gezamenlijk plan van bedrijven wel mogelijk is, dan zou ik toch nog graag antwoord van de wethouder willen heb ben, waarom dat dan niet zou kunnen als bedrijven dat indi vidueel doen. Dat is voor ons nog van belang. Want dan zou den wij op dat landschappelijke argument van het voorstel van de WD-fractie mee kunnen gaan. Mocht het zo zijn dat de wethouder ons kan overtuigen van echte veiligheidsargu menten en andere zaken, dan zullen we tegen het voorstel van de WD-fractie stemmen. De heer Kalsbeek (SP)Op zich hebben wij geen bezwaar te gen het amendement van de WD-fractie zolang het om milieu technische redenen mogelijk is. De heer Van der Wal (PAL/GL)Ik heb de argumentatie in de raadsbrief over die 250 meter er nog eens op na gelezen, maar er staat eigenlijk geen argumentatie bij. In de WD- motie wordt ook gesproken van 'tamelijk arbitrair'. Nou is die 175 meter natuurlijk ook tamelijk arbitrair. Ik weet het verschil wel, namelijk 75 meter. Op zich staan we niet onmiddellijk afwijzend tegenover dit amendement. Wij willen de argumenten van de wethouder eerst eens even afwachten. Mevrouw Waanders (weth.)In de commissie is door sommige mensen al aangegeven misschien nog te willen praten over de afstanden. Het verbaast mij inderdaad ook dat de WD- fractie nu komt met dit amendement, zeker gelet op de over wegingen. Ik kan me nog herinneren dat de heer Feddema bij de afwijzing ook van de locatie Wytgaard en de bespreking van een eventuele plaatsing van windmolens in het Newton park zei van het beeld te gruwen, wanneer hij met zijn bootje zou gaan varen en dan langs al die molens zou moeten varen. Het kan verkeren. Waarom deze afstand. Dat heeft inderdaad te maken met het pleidooi voor een goede landschappelijke inpassing. Je maakt een beeld van het gebied waar het om gaat. Het be treft een relatief klein gebied. Er is altijd gesproken over dat het provinciale beleid ons daar ook toe dwingt, een weloverwogen omgaan met die afstandsmaten. Als je uit zou gaan van zo'n 13 molens waar je dan op terecht zou ko men, kom je inderdaad op afstanden die veel dichter bij el kaar liggen. Dan krijg je ook een beeld, waarvan ons idee is, dat dat echt teveel van het goede is. We hebben het nu niet over een cluster, wij hebben het in eerste instantie over individuele molens, solitaire molens. Daar komt bij dat plaatsing van grote infrastructurele wer ken op dit moment niet mogelijk is. Dat heeft te maken met bezwaren vanuit defensie. Maar op termijn, als uitspraken bekend zijn over het tracé van de Haak, komen er wellicht nieuwe mogelijkheden om alsnog tot een cluster over te gaan. Dat maakt dat het college zegt 'ga nou niet helemaal op het uiterste zitten'Je kunt zeggen, het is een indu strieterrein, dus daar moet veel mogelijk zijn. Ik zeg u ook dat de dienst - ik heb het vandaag nog even nagegaan, dat moet u me op mijn woord geloven - ook benaderd is door bedrijven op het Newtonpark. Die zeggen dat als het 8 is, het wat hen betreft echt meer dan genoeg is. Zij vinden ook dat de kwaliteit gewaarborgd moet worden. Die wordt wat hen betreft toch aangetast op het moment dat je daar echt veel windmolens neerzet. Het is dus een kwestie van waar vind je elkaar. Het college heeft weloverwogen gekozen voor eerst die 8, met de aantekening, dat stond ook in het stuk, als het mogelijk is door de samenwerking van de partijen, die aanvragen hebben ingediend. Er is 1 ondernemer, u allen wel bekend, met een flink aantal aanvragen gekomen. Als die partijen nu onderling tot overeenstemming komen over plaat sing, kun je wellicht ook in totaal tot die 8 komen. Het ziet ernaar uit dat die partijen, want die zitten nu ook om de tafel, een heel eind kunnen komen. De opmerking over de eventuele compensatie van Jongbloed. Ik heb vandaag ook nog even naar het raadsverslag gekeken. Ik heb u toen al gezegd, en dat citeer ik ook letterlijk, dat het college wel een beetje het bos wordt ingestuurd. Want het ging om de afwijzing van die locatie Wytgaard. Daar was de heer Jongbloed heel nauw bij betrokken. Het gaat hier niet opnieuw om de plaatsing van een cluster door een bedrijf. Het gaat hier om aanvragen van individuele be drijven, die daar zelfstandig ook een belang bij hebben. Als u zegt, zoekt u nu weer contact met Jongbloed. Ik zou niet weten wat ik met de heer Jongbloed zou moeten bespre ken. Ik heb wel met hem gesproken, ik heb twee keer met hem gesproken, ik heb ook telefonisch nog een keer contact met hem gehad en ik heb gezegd dat het mij ook wel speet dat dit de uitkomst was. Maar dit was wel de uitkomst, en dan heb ik het over de afwijzing van de locatie Wytgaard, van een politieke discussie. En van meet af aan is het natuur lijk mogelijk dat het komt tot een afwijzing. Financiële compensatie heeft het college van de hand gewezen. Dat zou volstrekt ongebruikelijk zijn, gelet op het feit dat een politieke discussie kan eindigen zoals die, vorig jaar ge loof ik, is geëindigd. Dus wat dat betreft was ook in die zin compensatie naar het oordeel van het college niet aan de orde. En ook op dit moment, met de plaatsing van indivi duele molens, zou ik niet weten wat de plek zou moeten zijn

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 4