CD Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 voor een ondernemer die iets met een cluster zou willen. Wellicht op het moment dat een clustering in een nieuwe si tuatie bij een mogelijk Haak tracé wel aan de orde is, dan kunnen we dat misschien nog eens opnieuw bekijken, maar ik zie daar op dit moment helemaal geen mogelijkheden toe. Dus wel degelijk vanwege die landschappelijke inpassing een voorkeur om het toch op deze afstand te houden, in de ver onderstelling dat partijen er dan ook uit kunnen komen zo als die nu om tafel zitten, en ook om tegemoet te komen aan bedrijven die 8 meer dan genoeg vinden. Tweede termijn Mevrouw Van Dlzen (WD) Ik heb niet gesproken over finan ciële compensatie. Dat was bij mij helemaal niet aan de or de. Wat ik net al riep, dat voortschrijdend inzicht. Ik be grijp het niet. Iedereen doet zijn best om elkaar te over tuigen, dan overtuigt u mij en dan is het weer niet goed. Het is natuurlijk van tweeën één. Of je kiest voor schone energie, of je kiest voor landschappelijke inpassing. Tot slot wil ik u erop wijzen, dat het uw idee geweest is om de doelstelling van de klimaatnota van het college zelf te be denken. Dat houdt in dat je dan zoveel mogelijk schone energie moet hebben en, nogmaals, dan moet je kiezen. Wat wilt u. U wilt of landschappelijke inpassing, dan zal ik u de brug over helpen in het vervolg, reken daar maar op. Of u kiest nu inderdaad, wat uw taak is en wat u zelf heeft gezegd, dat u forse inspanningen wilt leveren voor die schone energie. U zegt het maar. De heer Van der Wal (PAL/GL)Het is eigenlijk jammer dat we de discussie nu hier moeten voeren, want dit had eigen lijk in de commissie gemoeten als we het over landschappe lijke inpassing hebben. Hoe pakt het uit met 250 meter, hoe pakt het uit met 175. Eerlijk gezegd kan ik dat nu niet echt heel goed beoordelen, maar die 175 maakt in ieder ge val, dat je op dat terrein het wat flexibelere kan doen. Dus ja, nu afwegend, denk ik dat wij voor de WD-motie zijn. Want de argumenten waarom het perse 250 meter moet zijn, het staat niet in de raadsbrief, en ik heb ze nu ook niet gehoord. Mevrouw Waanders (weth.): De WD-fractie zegt dat het een of of verhaal is. Of je kiest voor het argument van de landschappelijke inpassing, of je kiest voor zoveel moge lijk schone energie en dan doet die landschappelijke inpas sing er niet meer toe. Zo werkt het niet. Ook in ons eigen windmolenbeleid doet die landschappelijke inpassing er wel degelijk toe. We worden er ook toe gedwongen door de pro vincie. Die 250 meter is in de overweging van het college een maat waarbij je solitaire windmolens op een goede ma nier kunt inpassen, nogmaals we hebben het niet over een cluster, want daar heb je het sowieso vaak over meer, zon der dat je daar echt een woud aan molens krijgt. Dat leidt ook weer tot klachten van zittende ondernemers. Nogmaals, wellicht dat in de toekomst een cluster alsnog mogelijk is. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het amende ment van de WD-fractie. Het amendement over de windmolens van de WD-fractie, on dertekend door mevrouw Van Ulzen namens de WD-fractie wordt aangenomen met 30 tegen 7 stemmen. Tegen stemden de leden van de fracties van de LLP, FNP en D66. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het voorstel van het college. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met inachtneming van het aan genomen amendement, met de aantekening dat de leden van de fractie van de LLP geacht willen worden te hebben tegenge stemd Verbetering Gebiedsgericht werken Mevrouw Dikken (PvdA)Wij zijn blij dat we nu in de eind fase zijn van dit onderwerp. Hoewel, eindfase, nu moet het eigenlijke werk nog beginnen. Ik denk dat het er nu op aan komt. We zijn ook heel benieuwd hoe het allemaal zal uit pakken. Een paar dingen wil ik nog over dit onderwerp zeggen. De wijken en de dorpen krijgen meer zeggenschap over hun omgeving. Dit is prima. Maar wijken moeten ook in staat ge steld worden dat te doen. Een aantal wijken hebben diverse keren in de inspraak, maar ook op de avond die wij hadden georganiseerd, aangeven dat ze dat op hun eigen manier en in hun eigen tempo willen. De PvdA-fractie vindt dat we zoveel mogelijk tegemoet moeten komen aan die wensen. Nogmaals, er zijn wijken die bezig willen met toekomst en visie, maar er zijn ook wijken die op een wat andere manier daarmee om willen gaan en dat moet je honoreren. Wat ons betreft moet je dat niet teveel opleggen en ook dat vinden wij vraaggericht werken. Als gemeente moet je ook service verlenen en ondersteunen om die wijken die moge lijkheid ook te geven. Het zou toch uitermate vervelend zijn wanneer een aantal wijken moet afhaken, omdat het hun allemaal teveel wordt. Dat soort signalen bereiken ons wel. Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 20 en 22 september 2004 Dus niet overvoeren met allemaal informatie, maar iedere keer goed kijken of het ook nodig is. Dan nog over de ondersteuning: Uitgangspunt moet zijn en blijven dat er een contactpersoon (dan bedoel ik de ondersteuning vanuit de gemeente) is en blijft voor de wijken. Deze persoon ondersteunt de wijken, geeft aan wat er kan en niet kan en ook wat de pijnpunten zijn voor de wijken. Dat vraagt ook speciale kwaliteiten van deze mensen. Communicatie is hier erg belangrijk in en ook inzicht in wat er in een wijk leeft. Zij moeten het contact, ogen en oren, tussen de gemeente en de wijken zijn. Verder nog over het opbouw werk: in het voorstel is het op bouwwerk vastgeklonken aan de wijkpanels voor 3.5 uur voor elk panel. De PvdA-fractie vraagt zich af of dat een goed werkwijze is. Opbouwwerk is ons inziens toch wat meer. We willen het volgende voorstel doen. We zien 2005 als een overgangsjaar, dus we gaan wel akkoord met het voorstel. Daarnaast gaan we zelf een visie op papier zetten, hoe wij vinden dat het opbouwwerk zou moeten functioneren. We zul len dat in nauw contact doen met de uitvoeringsorganisatie en de wijken. In de commissie heeft de wethouder allemaal toezeggingen en uitspraken gedaan n.a.v. ons verhaal en een aantal andere fracties Ik wil dat nog even puntsgewijs aanhalen. Wijkbudget: de wethouder heeft gezegd dat het wijkpanel dat zelf flexibel mag inzetten. Daar willen wij hem graag aan houden Wijkbudget: mag gespaard worden. Stichtingsvorm: de wijken mogen daar zelf een keuze in doen. Het is aan de wijken zelf. Er zijn wijken die anders werken, Schepenbuurt werkt met buurtbeheer, Achter de Hoven met een wijkplatformDe wet houder heeft toegezegd dat dat mogelijk is en blijft. De PvdA-fractie wil dat ondersteunen. Dan als laatste een paar opmerkingen over de uitvoering. Dat is natuurlijk de crux waar alles om draait. Maar ik vind dat ook echt een uitvoeringskwestie waar het college verantwoordelijkheid voor moet nemen en ook verantwoorde lijk voor is. En dat volgens mij ook graag wil. Hoe dat in tern is geregeld met een accountmanager of een manager die een aantal dingen aanstuurt, is wat ons betreft aan het college. Als er maar een verbetering komt t.o.v. de huidige situatie. Ik snap echt wel dat dat nog niet in een jaar is gerealiseerd, maar wijken moeten merken dat er komende ja ren een aantal dingen ten goede zullen veranderen. Wij willen graag betrokken worden bij dit hele gebeuren. Wat mij betreft beleggen we eind 2005 nog eens een avond met de dorpen en de wijken om te horen hoe het nu gaat. We gaan er ook van uit, ook gezien de inzet van de wethou der, dat er een duidelijke vooruitgang en verbetering in zit De heer Bakker (CDA)Voor ons ligt de nieuwe nota ter ver vanging van de eerder afgeschoten nota. Deze nota biedt perspectief, dat mag worden gezegd. Immers de wijk- en dorpsbudgetten blijven bestaan, de mogelijkheid van externe ondersteuning door opbouwwerk, zij het aan de magere kant, en ondersteuning door wijkmanagement blijft overeind, zij het in mindere mate dan voorheen. Dan verder, diverse in strumenten voor verandering in de ambtelijke organisatie. Tot zover niets nieuws, maar ik mag wel zeggen: grote ver schillen met de voorgaande nota. Het is een goed stuk. Het biedt een kader voor gebiedsge richt werken, waarin de panels grote zelfstandigheid krij gen. Hulde aan de wethouder voor dit nieuwe stuk. Echter, wethouder, het papier is gewillig. Waar het nu op aan komt, is de implementatie in de gemeentelijke dienst. Dit vergt een grote cultuuromslag, zoals uzelf ook in de commissievergadering reeds aangaf. Hier staat of valt alles mee. Immers, je kan wel vastleggen dat een nieuwe wijkmana- ger een vast aanspreekpunt is, maar hij moet ook de tijd krijgen en nemen om aanspreekpunt te zijn teneinde te voor komen, dat de zorg van de mindere bereikbaarheid, die bij de panels leeft, bewaarheid wordt. Ook mevrouw Dikken sprak daar reeds over. Je kan de wijkmanager wel een grotere be voegdheid geven, maar hij moet deze ook kunnen gebruiken in de dienst. Het is daarom goed dat er een overgangsfase wordt ingesteld, totdat er sprake is van een duidelijke verankering. Tijdens deze overgangsfase, die van groot be lang is, moet er grote aandacht zijn voor flexibiliteit wat betreft de ondersteuning door opbouwwerk en wijkmanagement. Diverse mensen spraken daar ook al over in de commissiever gadering Daarnaast pleiten wij evenals mevrouw Dikken ervoor om aan het einde van de overgangsfase een reactie te krijgen van de wethouder n.a.v. de panels. Teneinde tegemoet te komen aan de zorg van de panels, dat er van hen een grotere pro fessionaliteit wordt verwacht, zouden de voor hen bestemde ambtelijke stukken wat burgervriendenjk kunnen worden ge schreven. Naar de panels toe zouden wij willen zeggen 'maak er iets moois van, de mogelijkheden worden u geboden' En naar de wethouder toe, die zoals in de commissie is ge zegd, verantwoordelijk is voor een succesvolle implementa tie, zouden wij willen zeggen: u bent er nog niet, slechts de basis is gelegd. Wij zijn het met deze basis eens, maar het gaat om de uitvoering, waarbij met name de verankering

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 5