Blad 35 Blad 36
Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004 Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004
c. Verordening Parkeerbelastingen Leeuwarden 2005
d. Bouw extra parkeerlaag parkeergarage Klanderij
De heer Zwart (PvdA)Het nieuwe parkeerbeleidsplan heeft een
langdurige maar ook goede behandeling in de Commissie Stadsontwik
keling kunnen ondergaan. In grote lijnen kunnen wij ons vinden in
het plan en de voorliggende verordeningen. Een resterend aantal
punten nog.
Het parkeren openbare ruimte en dan met name in de binnenstad. Het
principe is dat het aantal parkeerbewijzen voor bewoners en onder
nemers op 2 wordt gesteld. Voor de 2" plek moet er dan wel ruimte
zijn. Geen ruimte, dan wordt men naar de parkeergarages verwezen.
Nu heeft een aantal ondernemers in de binnenstad er blijk van ge
geven dat zij hun plek op het maaiveld willen afstaan t.g.v. de
bezoekers c.q. de klanten van de binnenstad. Zij willen dan wel
een plek in de parkeergarage aangeboden krijgen tegen een redelijk
tarief. Nu laat de garage Zaailand dit qua bezetting niet toe, de
Klanderij ook niet, maar het Hoeksterend wel. De verplaatsing van
de huidige abonnementhouders op vrijwillige basis naar het Hoek
sterend zou goed passen in de strekking van het parkeerbeleidspan
om de maaiveld plaatsen zoveel mogelijk in te zetten voor bezoe
kers en klanten. De implementatie van het nieuwe parkeerbeleids
plan is het goede moment om een dergelijke mogelijkheid de ruimte
te geven. De maatregel zou met name effect kunnen resulteren voor
de omgeving van de Voorstreek en de Eewal. Ook de bewoners van dit
gedeelte van de binnenstad zouden gebruik kunnen maken van deze
maatregel. Deze maatregel zou vooralsnog voor een periode van één
jaar moeten worden ingezet en daarna moet worden bezien op haar
effecten. De CV Parkeergarages heeft in onze richting aangegeven
bereid te zijn om een substantiële korting op de huidige tarieven
te verstrekken en deze maatregen uit te voeren. Wij dienen hiertoe
een motie in.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op maandag 11 oktober 2004,
behandelende het parkeer beleidsplan gemeente Leeuwarden;
overwegende dat
De strekking van het parkeerbeleidsplan voor wat betreft het
maaiveld - parkeren in de binnenstad gericht is op het zo
veel mogelijk beschikbaar krijgen en houden van de parkeer
plaatsen op het maaiveld voor de bezoekers van de binnen
stad;
verzoekt
- Het college om in overleg met Parkeergarages Leeuwarden cv,
de huidige abonnementshouders werkzaam of woonachtig in
deelgebied 2 (zoals aangegeven in het Parkeerbeleidsplan)
een aanbod te doen om tegen een gereduceerd tarief gebruik
te maken van de parkeergarage Hoeksterend.
- Dat deze maatregel vooralsnog voor een periode van 1 jaar
van kracht is.
Dat deze maatregel na 1 jaar geëvalueerd wordt met het oog
op mogelijke continuering;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door de heer Zwart namens de PvdA-
fractie
Graag in hetzelfde kader van het goed gebruik van de maaiveld
plekken, willen wij aandringen op het beter geschikt maken van de
parkeerruimte aan de Amelandstraat. Het gaat hier om ca. 40 plaat
sen. De huidige parkeerplaats is met recht een enge plek te noe
men, met name savondsWij willen graag van de wethouder horen op
welke wijze zij deze ruimte aantrekkelijker gaat maken voor parke
ren
Ook hebben wij uitgebreid over de parkeerbalans gesproken en van
de wethouder begrepen dat er nog ca. 150 plaatsen op de nominatie
staan om te verdwijnen. Wij hebben ook begrepen dat deze plekken
niet op de korte termijn aan de beurt zijn. Wat ons betreft in
ieder geval niet voordat de Klanderij en het Oldehoofsterkerkhof
volledig beschikbaar zijn. Mocht er dan te zijner tijd toch sprake
van zijn, dan vragen wij, ook met het oog op de ervaringen rond de
3 pleinen, aandacht voor de communicatie rond een dergelijk voor
nemen
Laden en lossen. Dit punt is tijdens de commissievergadering niet
of nauwelijks aan de orde geweest. Uit de reacties van een aantal
ondernemers in de binnenstad is ons gebleken dat er in de praktijk
onduidelijkheid is over wat er wel of niet onder laden en lossen
wordt verstaan. Ik verzoek de wethouder daar over in contact te
treden met de ondernemersvereniging.
Aparte plaatsen voor vergunninghouders. In Groningen zijn er geen
aparte plaatsen voor vergunninghouders, alleen parkeermetersWij
verzoeken de wethouder om dit regime ook in Leeuwarden te introdu
ceren.
De Klanderij. Wat de PvdA-fractie betreft zo snel mogelijk begin
nen. Laten we ervoor zorgen dat deze extra laag te gebruiken is,
voor het Oldehoofsterkerkhof volledig aan het gebruik voor parke
ren onttrokken is. Laten we aantonen dat de gemeente door goed
gecoördineerd en slagvaardig handelen in staat is om binnen 10
maanden deze klus te klaren.
Onze voorbeeldrol. Raadsleden en collegeleden. De parkeerplaatsen
op het Hofplein zijn verdwenen. Laten we ervoor zorgen dat juist
ons blikwerk dit prachtige historische plein niet verstoort.
Mevrouw Koster (CDA)De CDA-fractie heeft bij de behandeling van
deze nota het volgende als uitgangspunt genomen. Wij, CDA-
Leeuwarden, pleiten voor een omslag in het denken over parkeren.
Wij moeten denken in termen van een stad. Er wordt nog steeds van
uitgegaan, dat er voor de winkel, voor het restaurant of voor de
kapper geparkeerd kan worden. In een gemiddelde stad als Leeuwar-
Blad 37 Blad 38
Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004 Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004
den moet geaccepteerd worden dat dit niet meer het geval kan zijn.
Leeuwarden investeert fors in de uitbreiding van parkeergarages en
wij denken dat mensen gestimuleerd moeten worden om gebruik te
maken van deze garages. Hieruit komen een aantal conclusies voort.
De tarieven op maaiveld mogen wat ons betreft dan ook hoger liggen
dan de tarieven in de garage.
Daarnaast is het goed om het maaiveldparkeren door een korte par-
keerduur alleen te bestemmen voor een kort boodschap.
De garages moeten 24 uur per dag open zijn en goed bereikbaar.
In het nieuwe beleid komen ook deze uitgangspunten naar voren.
De tarieven moeten wat ons betreft overeenkomen met steden van
gelijke grootte. Leeuwarden moet zichzelf niet uit de markt prij
zen met te hoge tarieven. Wel vinden wij, dat wanneer Leeuwarden
prima parkeerfaciliteit te bieden heeft, de tarieven niet vergele
ken moeten worden met kleine steden rondom Leeuwarden. Want als
Leeuwarden goede parkeerfaciliteiten heeft, die makkelijk bereik
baar zijn, zal dat bezoekers niet weerhouden om naar Leeuwarden te
komen. Wij moeten af van dat bekrompen denken, waarin Leeuwarden
vergeleken wordt met de kleine omliggende steden. Als Leeuwarden
bruist en genoeg te bieden heeft op cultureel en toeristisch vlak,
blijven de bezoekers wel komen.
Het betaald avondparkeren is wat ons betreft een goede zaak. Ook
dit middel leidt ertoe dat mensen meer gebruik gaan maken van de
garages rondom het centrum.
Ook de CDA-fractie luistert naar de Leeuwarder middenstand, die
ontevreden is over de bereikbaarheid van hun zaak. Wij vinden dat
tijdens de werkzaamheden aan het Oldehoofster-kerkhof of de Klan
derij de gemeente zich zo flexibel mogelijk op moet stellen om de
bereikbaarheid van de winkels te waarborgen. De communicatie tus
sen winkeliers en gemeente is hierbij van groot belang.
De heer Feddema (WD) De WD-fractie is flink teleurgesteld over
dit parkeerbeleidsplan. Het begon met de essenties en daarop vol
gend de ronduit slechte communicatie van dit plan dat nu vanavond
voorligt. Ook nadat ondernemers en gebruikers van niets wisten en
wij als WD-fractie een speciale avond hielden over het parkeren,
dit keer met heel veel ondernemers. Maar de politieke collega's
waren toen slecht vertegenwoordigd. Zelfs de notulen, die wij het
college deden toekomen, is helemaal geen enkele reactie op geko
men. Slechte communicatie dus.
Wij vinden dat deze beleidsnota een verkeerd signaal geeft aan de
burgers, de kopers die de stad willen bezoeken en nu wel in groten
getale zullen wegblijven. En zeker richting ondernemers, die hun
boterham moeten verdienen in de binnenstad, kortom slecht voor het
imago. De duurste parkeerstad van Friesland en de slechte bereik
baarheid kennen we met zijn allen.
Dan komt nota bene ook nog het fenomeen betaald avond parkeren tot
22.00, als enige stad in Friesland, onder het motto 'hoe jagen we
de klanten de stad uit'
(Mevrouw Koster (CDA)Denkt u nu werkelijk dat mensen niet meer
naar Leeuwarden komen alleen vanwege onze parkeer-faciliteiten?
Die zijn zo miserabel dat mensen daarom wegblijven?
Ik ben niet iemand die bekrompen denkt, maar ik denk dat ik mag
zeggen dat ik het wel weet
Onbegrijpelijk dat er niets gedaan wordt met de signalen uit de
ondernemerswereld. Doorgaan alsof we blind zijn voor de problema
tiek van de steeds meer financieel achteruitlopende binnenstadsza
ken. Ook dat, helaas, is een feit.
Parkeerplaatsen maaiveld, de balans. Wij vinden dat we die zo
maximaal mogelijk moeten behouden. Bouw eerst het grote tekort
weg, voordat er plaatsen opgeruimd worden. Geef pleinen rondom het
Stadhuis terug met een geordende parkeergelegenheid. Wij zijn te
gen het betaald avond parkeren tot 22.00 uur. Dubbelgebruik Jacob
Catsplein is volgens ons geen alternatief.
Met de extra laag Klanderij zijn wij akkoord, op voorwaarde van
een goede planning in de uitvoering van het werk.
Nu moeten we ook maar heel snel beginnen met het Oldehoof-
sterkerkhof, want ook daar hebben wij van begrepen dat er opnieuw
een uitstel is.
Het opschonen en het opnieuw verdelen van het parkeervergunnigen-
systeem voor bewoners en ondernemers. Het enige punt in het hele
beleidsplan waar winst uit te halen valt. Het college spreekt zelf
van 10 tot 15%. Dat stelt u nota bene uit, omdat er niet voldoende
menskracht is om dat te gaan bekijken. Vandaar ons amendement.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 11 juli 2004,
behandelende het parkeerbeleidsplan;
overwegende
- dat er momenteel een vervuiling zit in het bestand voor par
keerbewijzen (vergunningen, ontheffingen en abonnementen);
- dat het oneigenlijk gebruik op maar liefst 10 tot 15% wordt
geschat;
dat dit bestand opgeschoond moet en kan worden;
dat dit pas gepland staat voor 2006 in combinatie met de in
voering van het gebiedsgebonden parkeerbewijs en het aan
scherpen van de criteria voor het parkeerbewijs;
- dat er in de binnenstad behoefte is aan maaiveld parkeren;
- dat het maaiveld parkeren zoveel mogelijk beschikbaar moet
zijn voor de mensen die er echt recht op hebben en voor be
zoekers van de stad;
besluit
het invoeren van het gebiedsgebonden parkeerbewijs en het aan
scherpen van de criteria voor het parkeerbewijs, met daaraan
verbonden een grondige opschoning van het bestand met parkeer
bewijzen, niet in te voeren in 2006, maar in 2005;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door de heer Feddema namens de WD-
fractie