VP
Blad 75
Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004
Blad 76
Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004
Lid 5b. Het college stelt hiervoor nadere beleidsregels vast;
Lid 6. Het college kan een klachtenregeling instellen inzake
verdringing van concurrentieverstoring;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door mevrouw Dames namens de CDA-
fractie, de heer Stoker namens de CU-fractie, de heer Elzinga na
mens de D66-fractie, mevrouw Dolstra namens de LLP-fractie, de
heer Posthumus namens de FNP-fractie en de heer Kalsbeek namens de
SP-fractie
Het college zal misschien wel zeggen dat dit amendement overbodig
is, omdat de wet zegt dat het een taak van het college is. Ons
idee is, dat het geen kwaad kan om dit via de verordening te rege
len, zodat de mogelijkheid van ontheffing voor de cliënten duide
lijk zichtbaar is.
Gezien het feit, dat wij de beleidsregels nog niet onder ogen heb
ben gehad, wil ik de wethouder vragen of in de beleidsregels ook
de mogelijkheid van ontheffing is opgenomen voor uitkeringsgerech
tigden die een fulltime opleiding volgen, een opleiding die de
kansen op de arbeidsmarkt sterk verbetert. Ook dit is namelijk een
belangrijk punt voor ons. Graag zou ik hier antwoord op willen
hebben.
Mevrouw De Vries (WD)De verordeningen die vanavond aan de orde
zijn, zijn in feite simpelweg de uitvoering van het eerder door de
raad vastgestelde meerjaren beleidskader werk en inkomen. Wat heb
ben we daarin afgesproken. Even als opfrisser.
De gemeente voert een generiek arbeidsmarktbeleid, waarbij werk
moet, en in combinatie met individueel maatwerk leidend is. Wie
kan werken, moet werken. Dat is wat we hebben besloten.
Bij de commissievergadering had ik het idee dat wij deze centrale
leidraad voor het beleid weer waren vergeten en doodleuk opnieuw
begonnen. Alsof we niet al een keer iets besloten hadden. Er waren
bijvoorbeeld partijen die groepen personen in de reïntegratiever-
ordening wilden opnemen, die ontheffing moesten krijgen van de
sollicitatieplicht. Dat, terwijl we toch afgesproken hadden dat
individueel maatwerk leidend zou zijn. De vraag is bovendien of
dit wettelijk gezien überhaupt wel kan, want ook landelijk is er
bewust voor gekozen zo weinig mogelijk groepen mensen vrij te
stellen, maar maatwerk te leveren.
De vraag, die nu simpelweg voorligt, is of het college het meerja-
renbeleidkader goed vertaald heeft in de verordeningen. Wat de
WD-fractie betreft wel. De discussie concentreert zich ook rond
de keuze of we alles in de verordeningen willen vastleggen of dat
we het aan het college overlaten en de meeste zaken in de beleids
regels willen opnemen. Juridisch maakt het geen verschil en het
college heeft toegezegd jaarlijks te zullen rapporteren over de
beleidsregels bij de rapportages over de verordeningen. Wij zijn
er als raad om de kaders aan te geven, het college om ze uit te
voeren en wij weer om te controleren. De VVD-fractie wil dat graag
zo houden, we willen niet maandelijks over dit onderwerp discussi
eren in de Commissie Welzijn. De beleidsregels geven het college
bovendien enige flexibiliteit. Die is nodig, omdat het iets totaal
nieuws is en omdat het noodzakelijk kan zijn om snel aanpassingen
in de uitvoering te laten plaatsvinden. Dit ook vanwege de finan
ciële risico's die de gemeente kan lopen bij de uitvoering van de
WWBDe WD-fractie heeft dan ook geen behoefte om nog weer aller
lei zaken uit de beleidsregels toe te voegen aan de verordeningen.
Mevrouw Dolstra (LLP)Een oude socialistische stelling luidt
'geen plichten zonder rechten'. De verordening nalopend zien wij
niets anders dan alleen maar de plichten. Helaas steekt de nieuwe
wet nu eenmaal zo in elkaar dat de cliënt alle verantwoording
draagt. Zelfs wanneer door de sociale dienst fouten gemaakt wor
den, zijn de consequenties voor de cliënt en gaat de dienst
vrijuit. Vandaar dat de LLP-fractie in de vorige raadsvergadering
met een motie kwam om een paar rechten voor de mensen in de bij
stand, die verplicht worden in traject te gaan, in die verordenin
gen vast te leggen. Tijdens de Commissie Welzijn achtte de wethou
der het niet nodig om onze motie van 5 juli op te nemen in de ver
ordeningen. Hij zei toe deze in het uitvoeringsbeleid mee te ne
men. Hier heeft mijn fractie grote problemen mee. In de uitvoering
kan het college desgewenst wijzigingen aanbrengen, zonder de raad
hierover te informeren. Dat betekent dat B&W eventueel ook onze
motie naast zich neer kan leggen. Dat is natuurlijk niet de bedoe
ling. Want hoe kunnen we straks het college controleren of zij de
rechten van de bijstandscliënt voldoende beschermt, als het colle
ge zichzelf ontdoet van de plicht om de rechten van de cliënt te
waarborgen.
Het ontbreken van de rechten voor de bijstandscliënten is tevens
voor ons een reden om het amendement van de CU-fractie mede te
ondertekenen. Inmiddels zijn er gelukkig meer amendementen bijge
komen, zoals die van de CDA-fractie, waar wij ons ook helemaal in
kunnen vinden. Wij vrezen namelijk dat met de invoering van een
nieuwe WWB de grondrechten van de mensen aangetast worden.
De heer Stoker (CU)Er staan heel veel plichten in de reïntegra-
tieverordeningDeze plichten kun je dus zien als de manier waarop
uitkeringsgerechtigden zich hebben te gedragen in de richting van
de uitkeringsverstrekker. Het laat duidelijk zien welk gedrag door
de overheid in deze zaken wordt verlangd. De overheid dient dan
ook rechten aan de uitkeringsgerechtigden te verlenen. Dat is dan
ook belangrijk in de manier waarop die uitkeringsgerechtigde wordt
bejegend. Rechten moeten duidelijk zijn en moeten gemakkelijk ter
beschikking van de cliënt staan. Daarom dienen ze ook niet slechts
in de beleidsregels te staan en wat verstopt te worden, maar in de
verordening zelf. Om dat op een belangrijk punt te bewerkstelligen
hebben wij het volgende amendement
"De raad der gemeente Leeuwarden,
bijeen op 13 oktober 2004,
behandelende de verordeningen in het kader van de Wet Werk en
Bij stand;
overwegende
dat het naast de vele plichten die de Wet Werk en Bijstand
met zich meebrengt, belangrijk is een aantal rechten in de
verordening op te nemen;
besluit
de verordening art. 5 als volgt aan te vullen:
Rechten
5. de uitkeringsgerechtigde heeft recht op een goede diagno
se;
6. de uitkeringsgerechtigde heeft recht op goede begelei
ding;
Blad 77
Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004
Blad 78
Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004
7. de uitkeringsgerechtigde heeft recht op persoonlijke in
tegriteit
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door de heer Stoker namens de CU-
fractie, de heer Posthumus namens de FNP-fractie, mevrouw Dolstra
namens de LLP-fractie, de heer Florijn namens de PvdA-fractie, de
heer Elzinga namens de D66-fractie en de heer Nicolai namens de
PAL/GL-fractie
In de commissie heb ik nog een drietal rechten genoemd. Die werden
echter voldoende weergegeven in de toelichting op de verordening.
Vandaar dat wij deze drie in het amendement gezet hebben, omdat
wij die nog misten en daar wel duidelijkheid over moet zijn.
De heer Florijn (PvdA)Voor ons ligt inderdaad een aantal veror
deningen. Sommigen noemen dat een sluitstuk. Wat ons betreft is
dat het begin. Om te kijken hoe die WWB in de uitvoering zal zijn
en hoe het valt, zullen wij er namens de raad bovenop zitten, want
ik denk dat, zoals hier vanavond gesproken wordt over een aantal
punten er wel heel veel angst lijkt te zijn. Ik denk dat je dan
als raad daar een stukje eigen verantwoording hebt om daar goed
bovenop te blijven zitten.
Wij hebben eerder ook angst geuit. Dat ging over een aantal onder
werpen. Dat was mantelzorg, daar heeft de CDA-fractie net ook al
wat over gezegd. In de beleidsregels - en ik wil even checken bij
de wethouder of dat ook zo is - wordt het begrip mantelzorg en het
recht op mantelzorg heel uitgebreid omschreven en ook heel uitge
breid opgevat. Omdat die beleidsregels misschien nog niet vastge
steld zijn of wat dan ook, wil ik graag van de wethouder horen in
hoeverre dat ook klopt. Want wat ons betreft wordt dat hier heel
expliciet gedaan, dat de uitkeringsgerechtigden gewoon het recht
hebben om mantelzorg te verlenen, indien nodig. Dat geldt overi
gens ook voor het stukje zorg en het stukje volgen van scholing.
Dat is dus goed geregeld in de beleidsregels.
Waar ik minder goed uitkwam, dat zijn twee andere zorgpunten van
ons, dat is de langdurigheidtoeslag en de reïntegratietoeslag
Langdurigheidtoeslag is een toeslag, waar mensen, die lang in de
bijstand zitten, recht op hebben, mits ze niet een enkele dag ar
beid verrichten. Nu is het natuurlijk zo dat mensen daardoor ge
stimuleerd worden om geen werk aan te nemen, maar daarvoor hebben
wij een reïntegratietoeslag beschikbaar. Mijn vraag aan de wethou
der is, in hoeverre wordt die reïntegratietoeslag ook ruim opge
vat, zodat de mensen gestimuleerd worden om werk te zoeken en ook
daar een stukje financiële vergoeding voor krijgen, indien moge
lijk.
Mijn laatste punt is de verduidelijking van de motie die wij heb
ben ingediend bij de kaderbehandeling. Dat ging over ID- en WIW-
werkgeversWij hebben daarin gevraagd om een lijst met ID- en
WlW-werkgevers te krijgen, waarin de raad eigenlijk bepaalt welke
instellingen een ID-werkplek zouden kunnen krijgen. Er werd ver
schillend vanuit de raad op gereageerd. Ik wil hier nog even kort
zeggen waarom wij dat hebben gedaan, want wij denken namelijk dat
een belangrijk aantal instellingen in de Leeuwarder maatschappij
echt afhankelijk zijn van WIW- en ID-banen. Dan gaat het bijvoor
beeld om buurthuizen en buurtscholenWij willen graag goed zicht
op de knelpunten die ontstaan bij de aankomende operatie om terug
te gaan naar 400 ID- en WIW-plaatsen
Ik heb begrepen dat de wethouder inmiddels bezig is om een inven
tarisatie van blijvers, vertrekkers en wachters op te zetten. Dat
komt in november in de raad. Wij zouden het college willen voor
stellen om dan ook meteen de knelpunten te inventariseren en mee
te nemen, zodat we die nog met elkaar zouden kunnen bespreken,
zodat we ook kunnen zien wat de effecten van het terugdringen van
gesubsidieerde arbeidsplaatsen zullen zijn.
De heer Elzinga (D66): Volgens de actiegroep Jong van Geest, een
aantal jonge honden uit de raad, mogen we zo meteen niet meer van
papier voorlezen. Ik heb dat een aantal wel zien die trouwens.
De WWB, door sommige fracties ook wel 'Wet water en Brood' ge
noemd. Eigenlijk hadden we daar niet aan mee moeten werken, vol
gens die fracties.
(Mevrouw Koster (CDA)Als jonge geest wil ik wel even ingrijpen
hier, want we worden nu ergens van beschuldigd wat niet waar is.
Er is van de week een stukje in de pers verschenen, waarin stond
dat wij niet meer wilden dat de raadsleden van papier lezen, maar
dat is onzin. Die kop is gewoon bedacht door iemand van de pers.
Me hebben gezegd dat we graag een levendig debat willen. Als u dat
beter van papier kunt, of door de tijd soms gedwongen bent om dat
van papier te doen, is dat geen enkel probleem. Me willen graag
een levendig debat. Dus trek het u niet aan.)
Wij vinden de WWB een aardige raamwet, die het ons mogelijk maakt
daar lokale invulling aan te geven. Dat is misschien wel een pri
meur in Nederland. We hebben kunnen vaststellen dat cliënten van
ons maximaal hebben kunnen participeren en dat volgens mij ook
maximaal hebben gedaan. Wij kunnen natuurlijk niet en zullen ook
niet al hun wensen honoreren, maar de achterliggende gedachte van
deze wet vinden wij prima.
Wat we voor ons hebben liggen zijn een aantal verordeningen.
De verordening reïntegratie vertoont wat ons betreft nog één klein
manco en dat betreft de bevoegdheid van het college om functies
als maatschappelijk nuttig aan te merken. Wij zijn het overwegend
eens met de achterliggende gedachte dat zoveel mogelijk uitvoe
ringsaangelegenheden aan het college overgelaten moeten worden.
Maar het aanmerken van functies als wel of niet maatschappelijk
nuttig, vinden we toch iets wat bij de raad hoort. Ik moet dit
even uitleggen, want een aantal fracties heeft dit niet helemaal
helder. Functies als beheerders van buurthuizen, klassenassisten-
ten, conciërges van buurtscholen, volgens mij ook een aantal func
ties bij omroep Mercurius, worden nu ingevuld door ex-lD-WIW-ers
Het is de vraag welke van die functies we graag willen behouden