VP Blad 75 Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004 Blad 76 Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004 Lid 5b. Het college stelt hiervoor nadere beleidsregels vast; Lid 6. Het college kan een klachtenregeling instellen inzake verdringing van concurrentieverstoring; en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door mevrouw Dames namens de CDA- fractie, de heer Stoker namens de CU-fractie, de heer Elzinga na mens de D66-fractie, mevrouw Dolstra namens de LLP-fractie, de heer Posthumus namens de FNP-fractie en de heer Kalsbeek namens de SP-fractie Het college zal misschien wel zeggen dat dit amendement overbodig is, omdat de wet zegt dat het een taak van het college is. Ons idee is, dat het geen kwaad kan om dit via de verordening te rege len, zodat de mogelijkheid van ontheffing voor de cliënten duide lijk zichtbaar is. Gezien het feit, dat wij de beleidsregels nog niet onder ogen heb ben gehad, wil ik de wethouder vragen of in de beleidsregels ook de mogelijkheid van ontheffing is opgenomen voor uitkeringsgerech tigden die een fulltime opleiding volgen, een opleiding die de kansen op de arbeidsmarkt sterk verbetert. Ook dit is namelijk een belangrijk punt voor ons. Graag zou ik hier antwoord op willen hebben. Mevrouw De Vries (WD)De verordeningen die vanavond aan de orde zijn, zijn in feite simpelweg de uitvoering van het eerder door de raad vastgestelde meerjaren beleidskader werk en inkomen. Wat heb ben we daarin afgesproken. Even als opfrisser. De gemeente voert een generiek arbeidsmarktbeleid, waarbij werk moet, en in combinatie met individueel maatwerk leidend is. Wie kan werken, moet werken. Dat is wat we hebben besloten. Bij de commissievergadering had ik het idee dat wij deze centrale leidraad voor het beleid weer waren vergeten en doodleuk opnieuw begonnen. Alsof we niet al een keer iets besloten hadden. Er waren bijvoorbeeld partijen die groepen personen in de reïntegratiever- ordening wilden opnemen, die ontheffing moesten krijgen van de sollicitatieplicht. Dat, terwijl we toch afgesproken hadden dat individueel maatwerk leidend zou zijn. De vraag is bovendien of dit wettelijk gezien überhaupt wel kan, want ook landelijk is er bewust voor gekozen zo weinig mogelijk groepen mensen vrij te stellen, maar maatwerk te leveren. De vraag, die nu simpelweg voorligt, is of het college het meerja- renbeleidkader goed vertaald heeft in de verordeningen. Wat de WD-fractie betreft wel. De discussie concentreert zich ook rond de keuze of we alles in de verordeningen willen vastleggen of dat we het aan het college overlaten en de meeste zaken in de beleids regels willen opnemen. Juridisch maakt het geen verschil en het college heeft toegezegd jaarlijks te zullen rapporteren over de beleidsregels bij de rapportages over de verordeningen. Wij zijn er als raad om de kaders aan te geven, het college om ze uit te voeren en wij weer om te controleren. De VVD-fractie wil dat graag zo houden, we willen niet maandelijks over dit onderwerp discussi eren in de Commissie Welzijn. De beleidsregels geven het college bovendien enige flexibiliteit. Die is nodig, omdat het iets totaal nieuws is en omdat het noodzakelijk kan zijn om snel aanpassingen in de uitvoering te laten plaatsvinden. Dit ook vanwege de finan ciële risico's die de gemeente kan lopen bij de uitvoering van de WWBDe WD-fractie heeft dan ook geen behoefte om nog weer aller lei zaken uit de beleidsregels toe te voegen aan de verordeningen. Mevrouw Dolstra (LLP)Een oude socialistische stelling luidt 'geen plichten zonder rechten'. De verordening nalopend zien wij niets anders dan alleen maar de plichten. Helaas steekt de nieuwe wet nu eenmaal zo in elkaar dat de cliënt alle verantwoording draagt. Zelfs wanneer door de sociale dienst fouten gemaakt wor den, zijn de consequenties voor de cliënt en gaat de dienst vrijuit. Vandaar dat de LLP-fractie in de vorige raadsvergadering met een motie kwam om een paar rechten voor de mensen in de bij stand, die verplicht worden in traject te gaan, in die verordenin gen vast te leggen. Tijdens de Commissie Welzijn achtte de wethou der het niet nodig om onze motie van 5 juli op te nemen in de ver ordeningen. Hij zei toe deze in het uitvoeringsbeleid mee te ne men. Hier heeft mijn fractie grote problemen mee. In de uitvoering kan het college desgewenst wijzigingen aanbrengen, zonder de raad hierover te informeren. Dat betekent dat B&W eventueel ook onze motie naast zich neer kan leggen. Dat is natuurlijk niet de bedoe ling. Want hoe kunnen we straks het college controleren of zij de rechten van de bijstandscliënt voldoende beschermt, als het colle ge zichzelf ontdoet van de plicht om de rechten van de cliënt te waarborgen. Het ontbreken van de rechten voor de bijstandscliënten is tevens voor ons een reden om het amendement van de CU-fractie mede te ondertekenen. Inmiddels zijn er gelukkig meer amendementen bijge komen, zoals die van de CDA-fractie, waar wij ons ook helemaal in kunnen vinden. Wij vrezen namelijk dat met de invoering van een nieuwe WWB de grondrechten van de mensen aangetast worden. De heer Stoker (CU)Er staan heel veel plichten in de reïntegra- tieverordeningDeze plichten kun je dus zien als de manier waarop uitkeringsgerechtigden zich hebben te gedragen in de richting van de uitkeringsverstrekker. Het laat duidelijk zien welk gedrag door de overheid in deze zaken wordt verlangd. De overheid dient dan ook rechten aan de uitkeringsgerechtigden te verlenen. Dat is dan ook belangrijk in de manier waarop die uitkeringsgerechtigde wordt bejegend. Rechten moeten duidelijk zijn en moeten gemakkelijk ter beschikking van de cliënt staan. Daarom dienen ze ook niet slechts in de beleidsregels te staan en wat verstopt te worden, maar in de verordening zelf. Om dat op een belangrijk punt te bewerkstelligen hebben wij het volgende amendement "De raad der gemeente Leeuwarden, bijeen op 13 oktober 2004, behandelende de verordeningen in het kader van de Wet Werk en Bij stand; overwegende dat het naast de vele plichten die de Wet Werk en Bijstand met zich meebrengt, belangrijk is een aantal rechten in de verordening op te nemen; besluit de verordening art. 5 als volgt aan te vullen: Rechten 5. de uitkeringsgerechtigde heeft recht op een goede diagno se; 6. de uitkeringsgerechtigde heeft recht op goede begelei ding; Blad 77 Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004 Blad 78 Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004 7. de uitkeringsgerechtigde heeft recht op persoonlijke in tegriteit en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door de heer Stoker namens de CU- fractie, de heer Posthumus namens de FNP-fractie, mevrouw Dolstra namens de LLP-fractie, de heer Florijn namens de PvdA-fractie, de heer Elzinga namens de D66-fractie en de heer Nicolai namens de PAL/GL-fractie In de commissie heb ik nog een drietal rechten genoemd. Die werden echter voldoende weergegeven in de toelichting op de verordening. Vandaar dat wij deze drie in het amendement gezet hebben, omdat wij die nog misten en daar wel duidelijkheid over moet zijn. De heer Florijn (PvdA)Voor ons ligt inderdaad een aantal veror deningen. Sommigen noemen dat een sluitstuk. Wat ons betreft is dat het begin. Om te kijken hoe die WWB in de uitvoering zal zijn en hoe het valt, zullen wij er namens de raad bovenop zitten, want ik denk dat, zoals hier vanavond gesproken wordt over een aantal punten er wel heel veel angst lijkt te zijn. Ik denk dat je dan als raad daar een stukje eigen verantwoording hebt om daar goed bovenop te blijven zitten. Wij hebben eerder ook angst geuit. Dat ging over een aantal onder werpen. Dat was mantelzorg, daar heeft de CDA-fractie net ook al wat over gezegd. In de beleidsregels - en ik wil even checken bij de wethouder of dat ook zo is - wordt het begrip mantelzorg en het recht op mantelzorg heel uitgebreid omschreven en ook heel uitge breid opgevat. Omdat die beleidsregels misschien nog niet vastge steld zijn of wat dan ook, wil ik graag van de wethouder horen in hoeverre dat ook klopt. Want wat ons betreft wordt dat hier heel expliciet gedaan, dat de uitkeringsgerechtigden gewoon het recht hebben om mantelzorg te verlenen, indien nodig. Dat geldt overi gens ook voor het stukje zorg en het stukje volgen van scholing. Dat is dus goed geregeld in de beleidsregels. Waar ik minder goed uitkwam, dat zijn twee andere zorgpunten van ons, dat is de langdurigheidtoeslag en de reïntegratietoeslag Langdurigheidtoeslag is een toeslag, waar mensen, die lang in de bijstand zitten, recht op hebben, mits ze niet een enkele dag ar beid verrichten. Nu is het natuurlijk zo dat mensen daardoor ge stimuleerd worden om geen werk aan te nemen, maar daarvoor hebben wij een reïntegratietoeslag beschikbaar. Mijn vraag aan de wethou der is, in hoeverre wordt die reïntegratietoeslag ook ruim opge vat, zodat de mensen gestimuleerd worden om werk te zoeken en ook daar een stukje financiële vergoeding voor krijgen, indien moge lijk. Mijn laatste punt is de verduidelijking van de motie die wij heb ben ingediend bij de kaderbehandeling. Dat ging over ID- en WIW- werkgeversWij hebben daarin gevraagd om een lijst met ID- en WlW-werkgevers te krijgen, waarin de raad eigenlijk bepaalt welke instellingen een ID-werkplek zouden kunnen krijgen. Er werd ver schillend vanuit de raad op gereageerd. Ik wil hier nog even kort zeggen waarom wij dat hebben gedaan, want wij denken namelijk dat een belangrijk aantal instellingen in de Leeuwarder maatschappij echt afhankelijk zijn van WIW- en ID-banen. Dan gaat het bijvoor beeld om buurthuizen en buurtscholenWij willen graag goed zicht op de knelpunten die ontstaan bij de aankomende operatie om terug te gaan naar 400 ID- en WIW-plaatsen Ik heb begrepen dat de wethouder inmiddels bezig is om een inven tarisatie van blijvers, vertrekkers en wachters op te zetten. Dat komt in november in de raad. Wij zouden het college willen voor stellen om dan ook meteen de knelpunten te inventariseren en mee te nemen, zodat we die nog met elkaar zouden kunnen bespreken, zodat we ook kunnen zien wat de effecten van het terugdringen van gesubsidieerde arbeidsplaatsen zullen zijn. De heer Elzinga (D66): Volgens de actiegroep Jong van Geest, een aantal jonge honden uit de raad, mogen we zo meteen niet meer van papier voorlezen. Ik heb dat een aantal wel zien die trouwens. De WWB, door sommige fracties ook wel 'Wet water en Brood' ge noemd. Eigenlijk hadden we daar niet aan mee moeten werken, vol gens die fracties. (Mevrouw Koster (CDA)Als jonge geest wil ik wel even ingrijpen hier, want we worden nu ergens van beschuldigd wat niet waar is. Er is van de week een stukje in de pers verschenen, waarin stond dat wij niet meer wilden dat de raadsleden van papier lezen, maar dat is onzin. Die kop is gewoon bedacht door iemand van de pers. Me hebben gezegd dat we graag een levendig debat willen. Als u dat beter van papier kunt, of door de tijd soms gedwongen bent om dat van papier te doen, is dat geen enkel probleem. Me willen graag een levendig debat. Dus trek het u niet aan.) Wij vinden de WWB een aardige raamwet, die het ons mogelijk maakt daar lokale invulling aan te geven. Dat is misschien wel een pri meur in Nederland. We hebben kunnen vaststellen dat cliënten van ons maximaal hebben kunnen participeren en dat volgens mij ook maximaal hebben gedaan. Wij kunnen natuurlijk niet en zullen ook niet al hun wensen honoreren, maar de achterliggende gedachte van deze wet vinden wij prima. Wat we voor ons hebben liggen zijn een aantal verordeningen. De verordening reïntegratie vertoont wat ons betreft nog één klein manco en dat betreft de bevoegdheid van het college om functies als maatschappelijk nuttig aan te merken. Wij zijn het overwegend eens met de achterliggende gedachte dat zoveel mogelijk uitvoe ringsaangelegenheden aan het college overgelaten moeten worden. Maar het aanmerken van functies als wel of niet maatschappelijk nuttig, vinden we toch iets wat bij de raad hoort. Ik moet dit even uitleggen, want een aantal fracties heeft dit niet helemaal helder. Functies als beheerders van buurthuizen, klassenassisten- ten, conciërges van buurtscholen, volgens mij ook een aantal func ties bij omroep Mercurius, worden nu ingevuld door ex-lD-WIW-ers Het is de vraag welke van die functies we graag willen behouden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 20