Blad 11 Blad 12
Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004 Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004
over ca. 5 jaar geleden. In het verkiezingsprogramma voor de ge
meenteraadsverkiezing in 2002 spreekt de PvdA zich uit voor de
herinrichting van het Zaailand. Het plein moet een besloten karak
ter krijgen en er moet een gevarieerd winkelbestand tot stand ko
men. Het is duidelijk dat de PvdA-fractie voor een kwalitatieve
verbetering van de ruimtelijke inrichting van het Zaailand is.
Daarmee is er wat ons betreft ook ruimte voor nieuwe bebouwing en
voor aanvulling van het huidige winkelaanbod. Meer van hetzelfde
is daarbij niet aan de orde. Wij zijn voor een forse aanpak van
het Zaailand, omdat dit een investeringsimpuls betekent en werkge
legenheid zal genereren. Een stad als Leeuwarden moet zich ontwik
kelen en kan zich niet veroorloven om stil te blijven staan. Dat
hebben we in het recente verleden gedaan en daar hebben wij te
recht kritiek op gekregen. Ontwikkeling dus, maar wel met verstand
en niet omdat groot altijd goed is.
De discussie die zich afgelopen maandag afspeelde rond het Zaai
land richt toch met name op de mogelijke komst van het Fries Muse
um naar het Zaailand. De herinrichting van dit grote en ongezelli
ge plein staat minder ter discussie. De PvdA-fractie beschouwt de
mogelijke komst van het Fries Museum, in welke vorm dan ook, in
combinatie met een aanvullend winkelaanbod, als een kans voor het
Zaailand. Een kans, maar wel een kans die wij als fractie uiterst
kritisch zullen volgen. De zorgen, die regelmatig in de publieke
opinie worden geventileerd rond de financiële risico's, delen wij.
Het moet dan ook uitermate duidelijk zijn dat wij van mening zijn,
dat de gemeentelijke verantwoordelijkheid zich richt op de inrich
ting van de openbare ruimte, de parkeervoorzieningen en de infra
structuur. Met andere woorden, de gemeentelijke euri worden hier
aan besteed en aan niets anders. Wij rekenen de mogelijke nieuw
bouw van het Fries Museum aan het Zaailand uitdrukkelijk niet tot
onze financiële verantwoordelijkheid. Wij creëren de randvoorwaar
den en that's it.
Op dit punt ben ik nog niet geheel gerust. De geheime financiële
stukken, waarop ik niet kan ingaan omdat ze geheim zijn natuur
lijk, maken dit uitgangspunt nog niet glashelder. Dan heb ik het
met name over de parkeerbijdrage die aan partijen worden gevraagd.
Wij willen daar in de toekomst zeker nog meer helderheid over heb
ben.
We gaan ervan uit dat de opbrengsten van de grond en de parkeer-
bijdragen de kosten van de gemeentelijke investeringen moeten op
brengen. In dit verband merk ik op dat we vooralsnog niet toe zijn
aan een bijdrage vanuit het SIOF aan dit project.
T.a.v. het Masterplan, stedenbouwkundige opmerkingen.
De vleugel aan de noordzijde komt hoekig, hoog en volumineus over.
Wij maken ons zorgen over de schaduwwerking aan de Ruiterskwar-
tierzijde. Wellicht moet de hoogte aangepast worden of omwille van
de lichtinval een knip in het bebouwingslint worden aangebracht.
De bebouwing aan de oostzijde. Er wordt gesproken van een robuuste
bebouwing van 6 bouwlagen en de rooilijn wordt naar voren gehaald.
Ook hier bestaat er bij onze fractie zorg over licht en ruimte. De
bebouwing zou wat teruggelegd kunnen worden met ruimte voor wat
licht en groen.
Voor het overige verwachten wij van het voorontwerp dat er een
integraal plan komt te liggen, met aandacht voor aspecten als be
strating, verlichting en groen. Elementen die wezenlijk zijn voor
de uitstraling van het nieuwe plein.
De Mercuriusfontein verdient wat ons betreft een plek op het Nieuw
Zaailand. De fontein zal de beleving van het plein naar onze me
ning positief beïnvloeden.
De marktfunctieWij hebben in de commissie benadrukt dat de markt
in de huidige omvang een goede plek op het Zaailand moet hebben,
zo ook de kermis. De schets, die de wethouder tijdens de commissie
liet zien, geeft goede hoop. Wij dringen aan op een goede en in
tensieve communicatie met de mensen van de markt en de kermis
Betrek ze bij de planvorming.
Het winkelareaal. Er wordt gesproken over een uitbreiding van ca
8500 m2Omdat het hier om een Al locatie gaat, is het toch een
forse uitbreiding t.o.v. het huidige Al bestand. We willen meer
inzicht in de veronderstelde aanvulling op het winkelbestand, die
in het Masterplan wordt genoemd. In het voorontwerp zal concretere
informatie geboden moeten worden, op grond waarvan de uitbreiding
in deze mate onderbouwd wordt.
In de commissie is ook gesproken over de mogelijkheid om tot een
goede variatie in het winkelaanbod te komen. Een brancheringonder-
zoek werd door de heer Van Mourik genoemd. We hechten aan een goed
overleg met de Leeuwarder ondernemers. Daar heb ik zonet ook al
even naar verwezen. Het draagval voor de planvorming onder deze
groep is niet groot. Wij dringen erop aan dat communicatie met
deze groep en ook met de bewoners middels hoorzittingen e.d. geïn-
ten-siveerd wordt in de voorontwerpfase.
De infrastructuur. We hebben in de commissie aangedrongen op de
mogelijkheid om het verkeer van de parkeergarage via de Zuiders
traat af te voeren. Dit om de druk op het Beursplein en met name
op het fietsverkeer aldaar te verminderen. De mogelijke belasting
van de Museumhaven achten wij niet zo groot.
Financiën. In verband met de geheimhouding op dit punt, die wij
onderschrijven, zal ik er hier niet nader op ingaan. Ik wil alleen
maar herhalen, dat voor onze fractie geldt dat de gemeentelijke
bijdrage te allen tijde gekoppeld moet zijn aan de investeringen
in de openbare ruimte, infra-structuur en parkeervoorzieningen.
Dat mag duidelijk zijn. Wij zullen een amendement indienen om dit
te bevorderen.
De communicatie met de raad. De raadsbrief spreekt over het infor
meel op de hoogte houden van een delegatie van de raad. Wij zijn
daar geen voorstander van. Wij geven er de voorkeur aan regelmatig
informatie in de Commissie Stadsontwikkeling te krijgen. Indien er
sprake is van vertrouwelijke informatie, kan die commissie tot
vertrouwelijkheid besluiten. Er hoeft wat ons betreft geen zorg te
bestaan over de flexibiliteit van de raadsleden op dit punt. Dit
project heeft ons aller grote aandacht. Ook dit punt wordt in het
amendement meegenomen.
Blad 13 Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004 Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004
"De raad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op maandag 11 oktober 2004, behandelen
de het agendapunt Projectplan Nieuw-Zaailand;
overwegende
dat de raad gezien het belang van het onderwerp niet
slechts via een delegatie van haar leden door het college
geïnformeerd wil worden, maar op reguliere wijze via de
raadscommissie
dat de raad na ontvangst en bespreking van het Vooront
werp een besluit neemt over de realisatiefase;
dat het Voorontwerp daartoe een duidelijke onderbouwing
voor de uitbreiding van het winkelareaal, een duidelijk
beeld van de ruimtelijke aspecten (inclusief de stegen)
de inrichting van de openbare ruimte en duidelijke gege
vens omtrent de financiële afspraken dient te bieden;
besluit
het besluit Projectplan Nieuw-Zaailand (kenmerk 58559 dp) als
volgt te wijzigen:
onder 4de raad informeel op de hoogte te laten houden
van het verloop van de Voorbereidingsfase fase en de
daarmee samenhangende voorbereidingen voor de samenwer
kingsovereenkomst
nieuwe 8: na ontvangst van het voorlopig ontwerp een be
sluit te nemen over het plan, mits het voorlopig ontwerp
daartoe een duidelijke onderbouwing voor de uitbreiding
van het winkelareaal, een duidelijk beeld van de steden
bouwkundige aspecten (inclusief de stegen)de inrichting
van de openbare ruimte en duidelijk gegevens omtrent de
financiële afspraken biedt;
en gaat over tot de orde van de dag"
Het amendement is ondertekend door de heren Zwart en Kruithof na
mens de PvdA-fractie.
Mevrouw Koster (CDA)Voor ons ligt het Masterplan Nieuw-Zaailand
Vandaag zullen we geen ja of nee hoeven zeggen tegen dit project.
Het voorstel dat voor ons ligt vraagt of we door willen gaan met
de voorlopige ontwerpfase van dit project. De CDA-fractie kan ak
koord gaan met dit voorstel. N.a.v. de haalbaarheidsstudie vindt
mijn fractie het verantwoord om nu de tweede stap te zetten. De
volgende overwegingen liggen hieraan ten grondslag.
Dit is een prachtige kans voor Leeuwarden om zijn hoofdstadfunctie
uit te bouwen. Leeuwarden zal door dit plan een stad met nog meer
allure worden. Het is een kans voor Leeuwarden om de werkgelegen
heid een positieve impuls te geven. Het is een kans voor Leeuwar
den om een in ogen van vele echte Leeuwarders lelijk plein, eens
een keer grondig aan te pakken. Het is een kans om het Fries Muse
um nu eindelijk eens een goede plek te geven om zijn prachtige
collectie te laten zien. En het is een goede kans om ons winkel
aanbod uit te breiden en de concurrentie met omliggende steden aan
te gaan. Leeuwarden moet alles op alles zetten om deze kans te
grijpen. Natuurlijk moet dit wel verantwoord. De financiële of
fers, die wij als gemeente moeten brengen voor dit project, moeten
binnen de perken blijven. Wij gaan ervan uit dat de partijen, die
samenwerken aan dit project, tot een goede verhouding zullen ko
men. Wij verwachten van alle partijen, en ook zeker van het Fries
Museum zelf, een grote inspanning om tot een sluitende begroting
te komen. Dit is voor mijn fractie een absolute voorwaarde om bij
het definitieve go/no-go moment akkoord te gaan. Om het college
aan te sporen hiernaar te streven dienen wij een motie in.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 11 oktober 2004, behandelende het
onderwerp 'Project Nieuw Zaailand, kaderstelling en vervolg-
krediet
overwegende
dat op grond van het Masterplan een exploitatie- en dek
kingsplan is opgesteld;
dat de bijdragen van derden (Kompasgelden en Rijksgelden
c.q. Birkgelden) nog niet exact bekend zijn;
dat het tekort in de financiering van het totale project
op basis van het globale financieringsplan volgens de
huidige inzichten in elk geval 29,5 miljoen bedraagt;
dat daarover tussen de betrokken partijen nog over wordt
onderhandeld;
dat op dit moment nog geen besluitvorming wordt gevraagd
aan de raad om de gelden definitief toe te zeggen;
dat het voor de raad bij het volgende go- no go moment
van cruciaal belang is inzicht te hebben in zowel de kos
ten van de investeringen, de financiering ervan en de
verdeling daarvan over de betrokken partijen, voorzien
van een adequate onderbouwing alsmede de risico's;
dat het uit oogpunt van het verantwoord omgaan van ge
meenschapsgeld naast de investeringen en financiering ook
noodzakelijk is inzicht te hebben in de exploitatie van
het museum e.d. teneinde te waarborgen dat ook van ge
meentewege in rendabele projecten wordt geïnvesteerd;
verzoekt het college:
ervoor te zorgen dat bij het volgende go/no go -moment in de
voorbereiding van dit project in elk geval inzicht wordt ge
boden in:
de totale investeringen en financiering van het project
en het aandeel daarin van elke partij (FM, Ach-
mea/ING/Provincie/Gemeente) waarbij de totale financie
ring sluitend is;
de wijze waarop wordt omgegaan met eventuele hogere (en
lagere) investeringen en financiering daarvan bij de uit
voering;
de mate van hardheid van de medefinanciering van derden
(Kompas en rijk en eventueel andere subsidiënten;
de voorwaarden waaronder de subsidies van derden zijn of
zullen worden verleend;
de toekomstige exploitatie van het totale project en in
het bijzonder het museum;
het risicoprofiel voor de uitvoering van het project;
en gaat over tot de orde van de dag."