Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004 len. Tussen de commissie en de raadsbehandeling nu heeft er geen stuurgroep plaatsgevonden. Als het gaat om de communicatie nog even een opmerking voor de inspreker, die gesproken heeft over een mogelijk referendum. Ik denk dat het goed is om nog een na te gaan welke mogelijkheden er voor een referendum zijn binnen de gemeente Leeuwarden en welke spelregels daarvoor gelden. Als er overwegingen zijn om eventueel een referendum te houden, dan lijkt het me goed dat u ook op de hoogte bent van de spelregels, waaraan voldaan moet worden. Een opmerking zijdelings. Het verzoek om te kijken of een politie post in het plan zou kunnen worden opgenomen. Een verzoek van de PAL/GL-fractieDaar is een eerste verkenning naar gedaan intern. Dat blijkt heel lastig. Ik zou u ook wat willen waarschuwen, om niet van alles aan dat plan vast te knopen, want hoe meer we dat doen, hoe groter de kans wordt dat het in zijn geheel niet meer te realiseren valt. Ik kan me zo voorstellen dat bij de bespreking van het integraal veiligheidsbeleid ook de politiepost opnieuw een onderwerp van gesprek zal zijn. Ik raad u aan niet alles te koppe len aan de plannen voor het Nieuw Zaailand. Het Fries Museum. De verantwoordelijkheid daarvoor van de gemeente ook in financiële zin, daar ben ik op ingegaan. De PAL/GL-fractie vindt dat er meer duidelijkheid moet zijn over die financiën. Daarmee komt ook het Fries Museum ter sprake, omdat die nog niet goed heeft aangegeven wat het haar waard is. Hetzelf de geldt voor de provincie. Het college raadt de motie van de PAL/GL-fractie af, die als voor gesteld besluit kent dat het geld, die 250.000 pas beschikbaar gesteld zou moeten worden als er over dat geraamde tekort vol strekte duidelijkheid is. Duidelijkheid over dat exacte tekort, het zijn nu ramingen, kunnen we op dit moment niet geven. We hebben in de commissie aangegeven dat zowel het Fries Museum als de gemeente en de provincie zich verantwoordelijk voelen voor het integrale project, daar mag u uit concluderen ook t.a.v. die financiële verantwoordelijkheid. Op basis van het te dekken tekort, in relatie tot de totale stich- tingskosten, heeft het college geoordeeld dat het te dekken tekort een haalbaar verhaal is. Als u zegt dat het college dat eerst tot achter de komma moet doorrekenen en ook tot achter de komma moet aangeven wie waarvoor verantwoordelijk is op dat moment,dan hebben we echt te maken met een periode van uitstel, dan kan het nog heel lang duren. Bovendien moeten er dan waarschijnlijk ook nog werk zaamheden worden verricht, die toch geld zullen kosten en voor een deel dus ook beroep doen op die 250.000 die wij nu van u vragen. Dus het college ontraadt u die motie. Infrastructuur/bereikbaarheid Parkeergarage, uitkomend verkeer via de Zuiderstraat, geen pro bleem tot op het moment dat het wel echt gaat concurreren met de Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004 Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004 het over de garage. Over de exploitatie van die garage maken wij ons, gelet op de wijze waarop de parkeergarage nu is ingepast, geen zorgen, ook niet als je kijkt naar de exploitatie nu. Als het gaat om de exploitatie van die overige onderdelen, dat is niet een verantwoordelijkheid van de gemeente. Als het gaat om bijdragen t.b.v. de realisering van het plan, dan hebben we het over de stichtingskosten, investeringskosten, en niet over de exploitatie van de verschillende onderdelen. Het winkelbestand. Wij zijn daar in de commissie vrij uitgebreid op ingegaan. Ik wou nu volstaan met het herhalen van de toezegging, die in de commis sie is gedaan, dat de analyse, die is gepleegd, en de onderzoeks uitkomsten, zoals die nu ook in de startnotitie zijn opgenomen, daar nog eens een actualisatie van kan plaatsvinden in de komende fase Daarnaast heb ik een aantal opmerkingen al gemaakt in de commissie over dat verdringingseffect. Dat zal naar ons idee erg meevallen, ook op basis van ervaringen elders, maar ik wou dat nu even laten voor wat het is. Wij komen daarop terug in de volgende fase. Ik wil nog wel even een opmerking maken in de richting van de fnp- fractie, die twijfelt aan de betrouwbaarheid van die onderzoeken, omdat het ING daarbij in het geding is, die ook partij is in het geheel. Dat moge zo zijn, maar in de startnotitie staat dat er ook vier andere onderzoeken bij betrokken zijn, op basis waarvan de uitkomsten zijn gepresenteerd. Communicatie Is vrij uitgebreid besproken in de commissie. Heeft de burgemees ter ook uitgebreid besproken. Geen klankbordgroep, dat was ons in die commissie ook duidelijk. Het voorstel dat wel wordt gedaan, en dat is het eerste punt van het amendement van de PvdA-fractiesteunen wij. Dat is wat ons betreft geen enkel probleem, dat we het gewoon via informele bij eenkomsten doen. Waar ik wel even wat moeite mee heb is toch de opstelling van een aantal fracties als het gaat om de mogelijkheid tot besloten ver gaderingen. En sowieso de wijze waarop zij aankijken tegen de om gang met cijfers, die gewoon niet op straat mogen komen te liggen. Ook de burgemeester heeft daar in de commissie iets van gezegd. U kunt ons niet dwingen om dat soort cijfers in de openbaarheid te bespreken. Dat mag u helemaal niet doen, daarmee is de positie van de gemeente ook in het geding. Als u dan zegt, en dan kijk ik met name naar de FNP-fractie, dat u dan niet bij die besloten vergade ringen aanwezig zult zijn, dan is dat uw keuze. U mag niet de in druk wekken dat de gemeente daarmee iets doet dat niet zou mogen, of dat niet helemaal kosjer zou zijn, het tegendeel is het geval. Dat wou ik toch nog wel even herhalen. De stilte van de kant van de Provincie en het Fries Museum. Voeg ik ook verder niets aan toe. De burgemeester heeft aangegeven dat in de eerstvolgende stuurgroepvergadering aan de orde te stel Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004 Museumhaven. Zolang dat niet het geval is, zien wij daar niet een bezwaar Druk op dit deel van de binnenstad, Leeuwarden zuidoost, ben ik in de commissie op ingegaan. Juist door die maatregelen die we daar gaan treffen voor zo'n 6 miljoen om het zuidoostelijk deel van de binnenstad beter bereikbaar te maken, moet het ook zwaardere verkeersstromen aankunnen. Ik denk dat het goed is om daar in die VO-fase toch nog een keer op terug te komen. Maar dat geld wordt natuurlijk niet voor niets geïnvesteerd. Dat is juist om die be reikbaarheid van de binnenstad oost maar ook die doorstroming so wieso op de binnenring te vergroten, dus het moet ook wat aankun nen. Parkeerproblematiek bij toptijden. De bezetting van het Zaailand op piekmomenten. Dat is waar, van daar dat we meer garages hebben, die nog wel capaciteit hebben. De Klanderij zit op de piekmomenten ook vaak vol, maar er komt een nieuwe laag, als u daar vanavond mee akkoord gaat. Er zit ook ca paciteit in het Hoeksterend. Er is uiteraard niets op tegen dat op die topmomenten juist ook van die andere parkeervoorzieningen ge bruik wordt gemaakt, ondanks die uitbreiding die aan de orde zal zijn op het moment dat u uiteindelijk instemt met de plannen voor het Nieuw Zaailand. Markt In de commissie is aangegeven, ik herhaal het hier, dat het uit gangspunt is dat die markt daar blijft. Als u zegt dat moet u mij nu garanderen - wij zullen die plannen uitwerken op basis van de tekeningen, die wi} in de commissie hebben laten zien, waarbij wij er nog steeds van uitgaan dat het inderdaad ook kan. Dus aan dat uitgangspunt mag u ons houden. Als dat onverhoopt niet mocht luk ken, heeft het college inderdaad ook iets uit te leggen, dat snap pen wijDat ook de marktkooplieden bij de verdere planvorming betrokken moeten worden, spreekt voor zich. Het lijk mij overigens wel goed, nog even een opmerking over die communicatie, om met u, bij wijze van spreken tijdens dat eerste informele overleg over de vorderingen, duidelijk te maken met wie op welke wijze gespro ken/overlegd gaat worden, om te voorkomen dat op enig moment daar toch weer verwijten komen dat het niet voldoende is geweest of dat het niet goed is geweest. Want verwachtingen t.a.v. die commu nicatie lopen ook nogal eens uiteen, hebben we bij verschillende andere onderwerpen wel gemerkt. Dus het lijkt mij goed dat we daar met u afspraken over maken, zodat u ook weet wat het college van plan is te gaan doen. En als u vindt dat het niet goed is, kunt u ons op dat moment daarvan ook kond doen. Dan nog de stedenbouwkundige opmerkingen. Van punten en een waarschuwing voor schaduwwerking die niet ge wenst zijn, is in de stukken al aangegeven dat we daar bij die verdere uitwerking op terugkomen en dat we dat inderdaad ook er kennen als een punt van zorg. Afsluiting stegen tussen het Zaailand en de Wirdumerdijk. Dat was geloof ik het voorstel dat gedaan werd. Daar voelt het college op dit moment helemaal niets voor. Die stegen hebben ook een functie als het gaat om allerlei looproutes. Het is juist be ter om die stegen een opknapbeurt te geven, zodat ze ook wat beter die functie kunnen vervullen en geen enge plekken meer zijn, dan om te zeggen dat wij voor de gemakkelijkste weg kiezen en ze af sluiten. Afgezien nog van het feit wat dat zou doen met allerlei looproutes, waar nu nog gebruik van wordt gemaakt, dus ook de be reikbaarheid voor de voetgangers is daarmee in het geding. Ik vind dat ook een weg die wij eigenlijk niet zouden moeten bewandelen, we moeten gewoon wat aan die stegen gaan doen. Tweede termijn De heer Zwart (PvdA)Het zal duidelijk zijn, ook uit de discussie uit de eerste termijn, dat met name in de volgende fase de nodige helderheid omtrent de financiën op tafel moet komen. Ik zal daar nu niet al te diep op ingaan. Het lijkt me dat die boodschap hel der is. Datzelfde geldt ook voor wat zo mooi de stilte van de zijde van de andere partners werd genoemd. Ook dat herhaal ik nog maar eens een keer. Ik denk dat het zaak is dat ook van die kant op niet al te lange termijn met enig enthousiasme ook de standpunten naar buiten gebracht gaan worden. Communicatie. De wethouder gaf aan dat ze afspraken met de raad wil maken over de wijze waarop wij gaan communiceren met een aan tal doelgroepen. Ik noem daarbij de marktmensen en de ondernemers, ook als het gaat om de uitbreiding van het winkelareaal. Dat lijkt ons een goed punt. Wij zullen dat graag met u doornemen. Ik denk ook dat het zaak is dat de gemeente daar zelf het initiatief in neemt. Wij doen natuurlijk een aantal dingen in communicatief ver band met de ander partners, maar met name wat betreft deze punten lijkt het me zaak dat we dat als gemeente doen en niet als onder deel van die drie-eenheid. De moties Wij kunnen de motie van de CDA-fractie steunen. Deze heeft voor een belangrijk deel de strekking die ook een onderdeel van ons amendement uitmaakt. De motie van de PAL/GL-fractie zullen wij niet steunen. Met name om de argumentatie die de wethouder ook aangeeft. Die volstrekte zekerheid daar hunkeren wij ook naar, maar die zal in het volgende stadium moeten gaan ontstaan. Mevrouw De Vries (WD) In de motie noemt de CDA-fractie het vol gende no-go moment. Volgens mij is dat het voorlopig ontwerp. Als ik dan zie wat u vraagt in die motie, denk ik dat dat wel heel ver gaat. Bij een definitief ontwerp kan ik me dat wel voorstellen,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 8