Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004
len. Tussen de commissie en de raadsbehandeling nu heeft er geen
stuurgroep plaatsgevonden.
Als het gaat om de communicatie nog even een opmerking voor de
inspreker, die gesproken heeft over een mogelijk referendum. Ik
denk dat het goed is om nog een na te gaan welke mogelijkheden er
voor een referendum zijn binnen de gemeente Leeuwarden en welke
spelregels daarvoor gelden. Als er overwegingen zijn om eventueel
een referendum te houden, dan lijkt het me goed dat u ook op de
hoogte bent van de spelregels, waaraan voldaan moet worden.
Een opmerking zijdelings. Het verzoek om te kijken of een politie
post in het plan zou kunnen worden opgenomen. Een verzoek van de
PAL/GL-fractieDaar is een eerste verkenning naar gedaan intern.
Dat blijkt heel lastig. Ik zou u ook wat willen waarschuwen, om
niet van alles aan dat plan vast te knopen, want hoe meer we dat
doen, hoe groter de kans wordt dat het in zijn geheel niet meer te
realiseren valt. Ik kan me zo voorstellen dat bij de bespreking
van het integraal veiligheidsbeleid ook de politiepost opnieuw een
onderwerp van gesprek zal zijn. Ik raad u aan niet alles te koppe
len aan de plannen voor het Nieuw Zaailand.
Het Fries Museum.
De verantwoordelijkheid daarvoor van de gemeente ook in financiële
zin, daar ben ik op ingegaan.
De PAL/GL-fractie vindt dat er meer duidelijkheid moet zijn over
die financiën. Daarmee komt ook het Fries Museum ter sprake, omdat
die nog niet goed heeft aangegeven wat het haar waard is. Hetzelf
de geldt voor de provincie.
Het college raadt de motie van de PAL/GL-fractie af, die als voor
gesteld besluit kent dat het geld, die 250.000 pas beschikbaar
gesteld zou moeten worden als er over dat geraamde tekort vol
strekte duidelijkheid is.
Duidelijkheid over dat exacte tekort, het zijn nu ramingen, kunnen
we op dit moment niet geven. We hebben in de commissie aangegeven
dat zowel het Fries Museum als de gemeente en de provincie zich
verantwoordelijk voelen voor het integrale project, daar mag u uit
concluderen ook t.a.v. die financiële verantwoordelijkheid. Op
basis van het te dekken tekort, in relatie tot de totale stich-
tingskosten, heeft het college geoordeeld dat het te dekken tekort
een haalbaar verhaal is. Als u zegt dat het college dat eerst tot
achter de komma moet doorrekenen en ook tot achter de komma moet
aangeven wie waarvoor verantwoordelijk is op dat moment,dan hebben
we echt te maken met een periode van uitstel, dan kan het nog heel
lang duren. Bovendien moeten er dan waarschijnlijk ook nog werk
zaamheden worden verricht, die toch geld zullen kosten en voor een
deel dus ook beroep doen op die 250.000 die wij nu van u vragen.
Dus het college ontraadt u die motie.
Infrastructuur/bereikbaarheid
Parkeergarage, uitkomend verkeer via de Zuiderstraat, geen pro
bleem tot op het moment dat het wel echt gaat concurreren met de
Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004
het over de garage. Over de exploitatie van die garage maken wij
ons, gelet op de wijze waarop de parkeergarage nu is ingepast,
geen zorgen, ook niet als je kijkt naar de exploitatie nu. Als het
gaat om de exploitatie van die overige onderdelen, dat is niet een
verantwoordelijkheid van de gemeente. Als het gaat om bijdragen
t.b.v. de realisering van het plan, dan hebben we het over de
stichtingskosten, investeringskosten, en niet over de exploitatie
van de verschillende onderdelen.
Het winkelbestand.
Wij zijn daar in de commissie vrij uitgebreid op ingegaan. Ik wou
nu volstaan met het herhalen van de toezegging, die in de commis
sie is gedaan, dat de analyse, die is gepleegd, en de onderzoeks
uitkomsten, zoals die nu ook in de startnotitie zijn opgenomen,
daar nog eens een actualisatie van kan plaatsvinden in de komende
fase
Daarnaast heb ik een aantal opmerkingen al gemaakt in de commissie
over dat verdringingseffect. Dat zal naar ons idee erg meevallen,
ook op basis van ervaringen elders, maar ik wou dat nu even laten
voor wat het is. Wij komen daarop terug in de volgende fase.
Ik wil nog wel even een opmerking maken in de richting van de fnp-
fractie, die twijfelt aan de betrouwbaarheid van die onderzoeken,
omdat het ING daarbij in het geding is, die ook partij is in het
geheel. Dat moge zo zijn, maar in de startnotitie staat dat er ook
vier andere onderzoeken bij betrokken zijn, op basis waarvan de
uitkomsten zijn gepresenteerd.
Communicatie
Is vrij uitgebreid besproken in de commissie. Heeft de burgemees
ter ook uitgebreid besproken.
Geen klankbordgroep, dat was ons in die commissie ook duidelijk.
Het voorstel dat wel wordt gedaan, en dat is het eerste punt van
het amendement van de PvdA-fractiesteunen wij. Dat is wat ons
betreft geen enkel probleem, dat we het gewoon via informele bij
eenkomsten doen.
Waar ik wel even wat moeite mee heb is toch de opstelling van een
aantal fracties als het gaat om de mogelijkheid tot besloten ver
gaderingen. En sowieso de wijze waarop zij aankijken tegen de om
gang met cijfers, die gewoon niet op straat mogen komen te liggen.
Ook de burgemeester heeft daar in de commissie iets van gezegd. U
kunt ons niet dwingen om dat soort cijfers in de openbaarheid te
bespreken. Dat mag u helemaal niet doen, daarmee is de positie van
de gemeente ook in het geding. Als u dan zegt, en dan kijk ik met
name naar de FNP-fractie, dat u dan niet bij die besloten vergade
ringen aanwezig zult zijn, dan is dat uw keuze. U mag niet de in
druk wekken dat de gemeente daarmee iets doet dat niet zou mogen,
of dat niet helemaal kosjer zou zijn, het tegendeel is het geval.
Dat wou ik toch nog wel even herhalen.
De stilte van de kant van de Provincie en het Fries Museum.
Voeg ik ook verder niets aan toe. De burgemeester heeft aangegeven
dat in de eerstvolgende stuurgroepvergadering aan de orde te stel
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 11 en 13 oktober 2004
Museumhaven. Zolang dat niet het geval is, zien wij daar niet een
bezwaar
Druk op dit deel van de binnenstad, Leeuwarden zuidoost, ben ik in
de commissie op ingegaan. Juist door die maatregelen die we daar
gaan treffen voor zo'n 6 miljoen om het zuidoostelijk deel van
de binnenstad beter bereikbaar te maken, moet het ook zwaardere
verkeersstromen aankunnen. Ik denk dat het goed is om daar in die
VO-fase toch nog een keer op terug te komen. Maar dat geld wordt
natuurlijk niet voor niets geïnvesteerd. Dat is juist om die be
reikbaarheid van de binnenstad oost maar ook die doorstroming so
wieso op de binnenring te vergroten, dus het moet ook wat aankun
nen.
Parkeerproblematiek bij toptijden.
De bezetting van het Zaailand op piekmomenten. Dat is waar, van
daar dat we meer garages hebben, die nog wel capaciteit hebben. De
Klanderij zit op de piekmomenten ook vaak vol, maar er komt een
nieuwe laag, als u daar vanavond mee akkoord gaat. Er zit ook ca
paciteit in het Hoeksterend. Er is uiteraard niets op tegen dat op
die topmomenten juist ook van die andere parkeervoorzieningen ge
bruik wordt gemaakt, ondanks die uitbreiding die aan de orde zal
zijn op het moment dat u uiteindelijk instemt met de plannen voor
het Nieuw Zaailand.
Markt
In de commissie is aangegeven, ik herhaal het hier, dat het uit
gangspunt is dat die markt daar blijft. Als u zegt dat moet u mij
nu garanderen - wij zullen die plannen uitwerken op basis van de
tekeningen, die wi} in de commissie hebben laten zien, waarbij wij
er nog steeds van uitgaan dat het inderdaad ook kan. Dus aan dat
uitgangspunt mag u ons houden. Als dat onverhoopt niet mocht luk
ken, heeft het college inderdaad ook iets uit te leggen, dat snap
pen wijDat ook de marktkooplieden bij de verdere planvorming
betrokken moeten worden, spreekt voor zich. Het lijk mij overigens
wel goed, nog even een opmerking over die communicatie, om met u,
bij wijze van spreken tijdens dat eerste informele overleg over de
vorderingen, duidelijk te maken met wie op welke wijze gespro
ken/overlegd gaat worden, om te voorkomen dat op enig moment daar
toch weer verwijten komen dat het niet voldoende is geweest of
dat het niet goed is geweest. Want verwachtingen t.a.v. die commu
nicatie lopen ook nogal eens uiteen, hebben we bij verschillende
andere onderwerpen wel gemerkt. Dus het lijkt mij goed dat we daar
met u afspraken over maken, zodat u ook weet wat het college van
plan is te gaan doen. En als u vindt dat het niet goed is, kunt u
ons op dat moment daarvan ook kond doen.
Dan nog de stedenbouwkundige opmerkingen.
Van punten en een waarschuwing voor schaduwwerking die niet ge
wenst zijn, is in de stukken al aangegeven dat we daar bij die
verdere uitwerking op terugkomen en dat we dat inderdaad ook er
kennen als een punt van zorg.
Afsluiting stegen tussen het Zaailand en de Wirdumerdijk.
Dat was geloof ik het voorstel dat gedaan werd. Daar voelt het
college op dit moment helemaal niets voor. Die stegen hebben ook
een functie als het gaat om allerlei looproutes. Het is juist be
ter om die stegen een opknapbeurt te geven, zodat ze ook wat beter
die functie kunnen vervullen en geen enge plekken meer zijn, dan
om te zeggen dat wij voor de gemakkelijkste weg kiezen en ze af
sluiten. Afgezien nog van het feit wat dat zou doen met allerlei
looproutes, waar nu nog gebruik van wordt gemaakt, dus ook de be
reikbaarheid voor de voetgangers is daarmee in het geding. Ik vind
dat ook een weg die wij eigenlijk niet zouden moeten bewandelen,
we moeten gewoon wat aan die stegen gaan doen.
Tweede termijn
De heer Zwart (PvdA)Het zal duidelijk zijn, ook uit de discussie
uit de eerste termijn, dat met name in de volgende fase de nodige
helderheid omtrent de financiën op tafel moet komen. Ik zal daar
nu niet al te diep op ingaan. Het lijkt me dat die boodschap hel
der is.
Datzelfde geldt ook voor wat zo mooi de stilte van de zijde van de
andere partners werd genoemd. Ook dat herhaal ik nog maar eens een
keer. Ik denk dat het zaak is dat ook van die kant op niet al te
lange termijn met enig enthousiasme ook de standpunten naar buiten
gebracht gaan worden.
Communicatie. De wethouder gaf aan dat ze afspraken met de raad
wil maken over de wijze waarop wij gaan communiceren met een aan
tal doelgroepen. Ik noem daarbij de marktmensen en de ondernemers,
ook als het gaat om de uitbreiding van het winkelareaal. Dat lijkt
ons een goed punt. Wij zullen dat graag met u doornemen. Ik denk
ook dat het zaak is dat de gemeente daar zelf het initiatief in
neemt. Wij doen natuurlijk een aantal dingen in communicatief ver
band met de ander partners, maar met name wat betreft deze punten
lijkt het me zaak dat we dat als gemeente doen en niet als onder
deel van die drie-eenheid.
De moties
Wij kunnen de motie van de CDA-fractie steunen. Deze heeft voor
een belangrijk deel de strekking die ook een onderdeel van ons
amendement uitmaakt.
De motie van de PAL/GL-fractie zullen wij niet steunen. Met name
om de argumentatie die de wethouder ook aangeeft. Die volstrekte
zekerheid daar hunkeren wij ook naar, maar die zal in het volgende
stadium moeten gaan ontstaan.
Mevrouw De Vries (WD) In de motie noemt de CDA-fractie het vol
gende no-go moment. Volgens mij is dat het voorlopig ontwerp. Als
ik dan zie wat u vraagt in die motie, denk ik dat dat wel heel ver
gaat. Bij een definitief ontwerp kan ik me dat wel voorstellen,