Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 22 november 2004
zoeksagenda moet hebben, zoals dat in het eerste onderzoek
onder de raadsleden naar voren is gekomen.
Aan een volwaardige rekenkamer, zoals sommige ander partij
en willen, heeft de WD-fractie geen behoefte. Wij zien de
meerwaarde niet en volgens ons zijn de regels, die je je
zelf dan oplegt veel te beperkend en bieden weinig ruimte
voor lokaal maatwerk. Bovendien wordt een dergelijke optie
volgens ons ook te duur. Degene die wel voorstander van
zo'n rekenkamer zijn moeten wat ons betreft dan ook boter
bij de vis doen en dus het geld voor zo'n optie ook rege
len
Wij zijn het eens met de voorlopige conclusies, zoals die
zijn geformuleerd in het raadsvoorstel. Wij zijn het niet
eens met de geschetste invulling van de rekenkamerfunctie
met de daarbij aangegeven begroting. Er zal straks bij de
verdediging wel gezegd worden dat we dat ook niet vaststel
len, want dat het alleen in het voorstel staat en niet in
het besluit, maar de praktijk in het verleden leert dat
toch vaak verwezen wordt naar het raadsvoorstel.
Wij zijn het ook niet eens met de samenstelling van de be
geleidingscommissie. Dit voorstel is ook niet zo besproken
en afgesproken in de commissie voor de Rekening. Wij willen
enige invloed van de raad op de onderzoeksagenda en dat
lukt niet echt als de rekenkamerfunctie volledig zelfstan
dig beslist over de onderzoeksagenda. Wij zijn het niet
eens met het feit dat de rekenkamerfunctie alleen wordt in
gevuld door externe leden. Wij zijn van mening dat daar in
de toekomst naar toegegroeid moet worden. Wij vinden dat er
voor die externe leden een open sollicitatieprocedure ge
houden moet worden.
Wij kunnen het voorstel, zoals dat nu voorligt, niet steu
nen
De hear Posthumus (FNP)De FNP-fraksje is in grut foar-
stanner fan de ynfiering fan in rekkenkeamerwêryn't troch
eksterne en ünófhinklike leden ünöfhinklik ündersyk dien
wurdt nei de effektiviteit, doelmjittichheid en rjochtmjit-
tichheid fan it gemeentlik belied. En de ütfiering fansels.
De FNP-fraksje is dêrby foarstanner fan in ünófhinklike
Fryske rekkenkeamer foar in grut tal gemeenten yn Fryslan.
Wy tinke dêrby oan sa'n seis of san minsken en omrekkene
fjouwer FTE's. Sa'n opset is minder kwetsber as dat je ien
persoan hawwe foar in gemeente. Tink oan sykte of fakans-
jes, fakatueres ensafuorthinneEk kin der sa makliker üt-
wikseling fan personiel plakfine. De mearderheid fan de ge-
meenteried tinkt der spitigernóch in bytsje oars oer. Dochs
is der yn de besluten in kompromis fün, dêr't wy dan ütein-
lik wol achter stean kinnedat "dat oangeande de mooglike
takomstige regionale gearwurking op it terrein fan fasili-
têre stipe in positive halding ynnommen wurde sil"
Op ien punt soenen wy noch graach ynspraak fan de ried
hawwe wolle. Dat giet oer de mooglikheid dat boargers, yn-
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 22 november 2 004
stellingen en bedriuwen ideeën oanrikke kinne foar de ün-
dersiken troch de rekkenkeamer. Wy hawwe dêroer mei de CU-
fraksje en de SP-fraksje, dat wurdt daliks noch dien, in
amendemint opsteld. De ynbring kin op ferskate wizen. Yn
earste ynstansje tochten wy oan de website. De website fan
de nij op te setten gemeenteried, mar it kin fansels ek op
oar manieren. Dat wurdt daliks noch ynbrocht.
De heer Kruithof (PvdA): Wij hebben als PvdA-fractie vanaf
het begin een vrij duidelijk standpunt ingenomen. Dat gooi
en wij nu niet ineens overboord. Wij willen een zo zelf
standig mogelijke rekenkamer, wel een functie waar de raad
een behoorlijke invloed heeft op de keuze van de onderwer
pen. Wat dat betreft gaan we dus mee met het voorstel, zo
als het in het raadsbesluit staat, waarbij we wel enige
ruimte willen bij de verdere uitwerking om die invloed van
de raad ook concreet vorm te geven. Het is nu nog wat on
duidelijk in de zin van de raad doet voorstellen en de re
kenkamer of het college beslist. Er staat niet in dat de
rekenkamer andere onderwerpen of voorstellen kan meenemen.
Er zal toch enige duidelijkheid moeten komen over hoe dat
precies gebeurt. Dat zou dus verwerkt moeten worden bij de
uitvoering
Verder willen wij een geleidelijke toegroei naar een volle
dig model, dus wij zijn tegen de ingediende amendementen
tot nu toe
De heer Nicolai (PAL/GL)De politiek en de rekenkamerfunc
tie. In hoeverre wordt de rekenkamer beïnvloed door de po
litiek? Daar lijkt de discussie toch een beetje om te gaan.
De mate van de afhankelijkheid van de rekenkamerfunctie
t.o.v. de politiek, t.o.v. de burger.
Alsof een voorstel van de raad die over de agenda van de
rekenkamerfunctiebij voorbaat diens positie ondergraaft.
Alsof een rekenkamer een veel grotere onafhankelijkheid
heeft dan de voorgestelde rekenkamerfunctie. De raad heeft
een rechtstreekse verantwoordingsplicht naar de burger toe.
Wat is er vervolgens zo vreselijk aan, dat de bemoeizuchti
ge raad zich bemoeit met de agenda? Dat zullen ze uit poli
tiek overwegingen toch we doen, desnoods via de zogenaamde
achterkamerfunctie
Wie kiest eigenlijk de leden van een zogenaamd onafhanke
lijke rekenkamer? De rekenkamer is een instrument van de
politiek en de politiek is een instrument van de burger.
Laat de invloed van de politiek dan maar openlijk gebeuren.
Zolang er geen algemene rekenkamerverkiezingen zijn, is
volstrekte onafhankelijkheid een illusie. Er zijn geen al
gemene rekenkamerverkiezingen. Dus een rekenkamer kan niet
afgerekend worden door de burger. De bemoeizuchtige en ver
velende raad kan wel afgerekend worden door de burger. De
raad zal daarom vast niet gek genoeg zijn haar oren niet te