Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 22 november 2004 zoeksagenda moet hebben, zoals dat in het eerste onderzoek onder de raadsleden naar voren is gekomen. Aan een volwaardige rekenkamer, zoals sommige ander partij en willen, heeft de WD-fractie geen behoefte. Wij zien de meerwaarde niet en volgens ons zijn de regels, die je je zelf dan oplegt veel te beperkend en bieden weinig ruimte voor lokaal maatwerk. Bovendien wordt een dergelijke optie volgens ons ook te duur. Degene die wel voorstander van zo'n rekenkamer zijn moeten wat ons betreft dan ook boter bij de vis doen en dus het geld voor zo'n optie ook rege len Wij zijn het eens met de voorlopige conclusies, zoals die zijn geformuleerd in het raadsvoorstel. Wij zijn het niet eens met de geschetste invulling van de rekenkamerfunctie met de daarbij aangegeven begroting. Er zal straks bij de verdediging wel gezegd worden dat we dat ook niet vaststel len, want dat het alleen in het voorstel staat en niet in het besluit, maar de praktijk in het verleden leert dat toch vaak verwezen wordt naar het raadsvoorstel. Wij zijn het ook niet eens met de samenstelling van de be geleidingscommissie. Dit voorstel is ook niet zo besproken en afgesproken in de commissie voor de Rekening. Wij willen enige invloed van de raad op de onderzoeksagenda en dat lukt niet echt als de rekenkamerfunctie volledig zelfstan dig beslist over de onderzoeksagenda. Wij zijn het niet eens met het feit dat de rekenkamerfunctie alleen wordt in gevuld door externe leden. Wij zijn van mening dat daar in de toekomst naar toegegroeid moet worden. Wij vinden dat er voor die externe leden een open sollicitatieprocedure ge houden moet worden. Wij kunnen het voorstel, zoals dat nu voorligt, niet steu nen De hear Posthumus (FNP)De FNP-fraksje is in grut foar- stanner fan de ynfiering fan in rekkenkeamerwêryn't troch eksterne en ünófhinklike leden ünöfhinklik ündersyk dien wurdt nei de effektiviteit, doelmjittichheid en rjochtmjit- tichheid fan it gemeentlik belied. En de ütfiering fansels. De FNP-fraksje is dêrby foarstanner fan in ünófhinklike Fryske rekkenkeamer foar in grut tal gemeenten yn Fryslan. Wy tinke dêrby oan sa'n seis of san minsken en omrekkene fjouwer FTE's. Sa'n opset is minder kwetsber as dat je ien persoan hawwe foar in gemeente. Tink oan sykte of fakans- jes, fakatueres ensafuorthinneEk kin der sa makliker üt- wikseling fan personiel plakfine. De mearderheid fan de ge- meenteried tinkt der spitigernóch in bytsje oars oer. Dochs is der yn de besluten in kompromis fün, dêr't wy dan ütein- lik wol achter stean kinnedat "dat oangeande de mooglike takomstige regionale gearwurking op it terrein fan fasili- têre stipe in positive halding ynnommen wurde sil" Op ien punt soenen wy noch graach ynspraak fan de ried hawwe wolle. Dat giet oer de mooglikheid dat boargers, yn- Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 22 november 2 004 stellingen en bedriuwen ideeën oanrikke kinne foar de ün- dersiken troch de rekkenkeamer. Wy hawwe dêroer mei de CU- fraksje en de SP-fraksje, dat wurdt daliks noch dien, in amendemint opsteld. De ynbring kin op ferskate wizen. Yn earste ynstansje tochten wy oan de website. De website fan de nij op te setten gemeenteried, mar it kin fansels ek op oar manieren. Dat wurdt daliks noch ynbrocht. De heer Kruithof (PvdA): Wij hebben als PvdA-fractie vanaf het begin een vrij duidelijk standpunt ingenomen. Dat gooi en wij nu niet ineens overboord. Wij willen een zo zelf standig mogelijke rekenkamer, wel een functie waar de raad een behoorlijke invloed heeft op de keuze van de onderwer pen. Wat dat betreft gaan we dus mee met het voorstel, zo als het in het raadsbesluit staat, waarbij we wel enige ruimte willen bij de verdere uitwerking om die invloed van de raad ook concreet vorm te geven. Het is nu nog wat on duidelijk in de zin van de raad doet voorstellen en de re kenkamer of het college beslist. Er staat niet in dat de rekenkamer andere onderwerpen of voorstellen kan meenemen. Er zal toch enige duidelijkheid moeten komen over hoe dat precies gebeurt. Dat zou dus verwerkt moeten worden bij de uitvoering Verder willen wij een geleidelijke toegroei naar een volle dig model, dus wij zijn tegen de ingediende amendementen tot nu toe De heer Nicolai (PAL/GL)De politiek en de rekenkamerfunc tie. In hoeverre wordt de rekenkamer beïnvloed door de po litiek? Daar lijkt de discussie toch een beetje om te gaan. De mate van de afhankelijkheid van de rekenkamerfunctie t.o.v. de politiek, t.o.v. de burger. Alsof een voorstel van de raad die over de agenda van de rekenkamerfunctiebij voorbaat diens positie ondergraaft. Alsof een rekenkamer een veel grotere onafhankelijkheid heeft dan de voorgestelde rekenkamerfunctie. De raad heeft een rechtstreekse verantwoordingsplicht naar de burger toe. Wat is er vervolgens zo vreselijk aan, dat de bemoeizuchti ge raad zich bemoeit met de agenda? Dat zullen ze uit poli tiek overwegingen toch we doen, desnoods via de zogenaamde achterkamerfunctie Wie kiest eigenlijk de leden van een zogenaamd onafhanke lijke rekenkamer? De rekenkamer is een instrument van de politiek en de politiek is een instrument van de burger. Laat de invloed van de politiek dan maar openlijk gebeuren. Zolang er geen algemene rekenkamerverkiezingen zijn, is volstrekte onafhankelijkheid een illusie. Er zijn geen al gemene rekenkamerverkiezingen. Dus een rekenkamer kan niet afgerekend worden door de burger. De bemoeizuchtige en ver velende raad kan wel afgerekend worden door de burger. De raad zal daarom vast niet gek genoeg zijn haar oren niet te

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 16