Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 CZ> my yntinke dat in stikje organyske bouw, mei wat binneter- reintsjes ek hiel aardich wêze kin. De heer Kalsbeek (SP)We praten hier al heel lang over en het wordt ons steeds duidelijker dat wij als gemeenteraad hier toch heel weinig over te zeggen hebben qua inhoud van wat er met de grond gaat gebeuren. Vandaar ook dat wij de moties van de PAL/GL-fractie steunen. Mevrouw Waanders (weth)Een aantal onderwerpen, een aantal thema's rond dit onderwerp zijn in de commissie aan de orde geweest en het lag voor de hand dat daar vanavond nog een keer op werd ingegaan, door sommige partijen ook onder steund met een aantal moties. Ik zal die thema's behande len Een aantal partijen komen met aandacht voor een aantal ele menten van de uitgangspunten en de randvoorwaarden, zoals die nu op papier staan. De WD-fractie vraagt bijvoorbeeld aandacht voor die appartementsgebouwen: moeten die daar op die locatie, kan dat wellicht anders? De CDA-fractie komt met een drietal amendementen, die weliswaar wat ruimte laten met kwalificaties als voldoende. Wanneer is dat volgens u voldoende? Het college heeft begrip voor dat soort aanbevelingen en aandachtspunten. Deze zijn vergelijkbaar met aandachtspun ten die de omwonenden hebben ingebracht. Ik u willen ver zoeken om deze te zien als een inspanningsverplichting, waarop het college terug moet komen bij de uitwerking van de eerste stedenbouwkundige schets, en zo ook om te gaan met de amendementen van de CDA-fractie. Ik zeg u ook graag toe, dat voordat wij daar ook met een concept-bestemmings plan komen en dus ook voordat welstandsrichtlijnen en het kwaliteitsplan aan de orde zijn, die ter uw beoordeling zijn, dat zo'n eerste uitwerking in een volwaardige steden bouwkundige schets met u wordt besproken in de commissie. Dat kan dan ook gedaan worden door de mensen die daar nauw bij betrokken zijn. U zou tegen het college kunnen zeggen dat het amendement zo hard voor u is dat het college het moet overnemen. Dan moe ten we gaan kijken of we het kunnen inpassen, maar daarmee neem je ook de flexibiliteit weg door het misschien net iets anders te doen, waar misschien net niet helemaal tege moet gekomen wordt aan het amendement, terwijl je dan iets heels anders laat liggen. Natuurlijk kan het college ook zeggen dat als het amendement door de raad aangenomen wordt het gewoon een feit isDan hebben we daar rekening mee te houden, en als het echt iets oplevert waarvan we denken dat we het niet moeten doen, kunnen we natuurlijk nog als col lege terugkomen. Dat is misschien ook een nuanceverschil. Maar wat het college betreft zou ik u willen voorstellen om het te beschouwen als een verplichting van het college om te proberen zo goed mogelijk tegemoet te komen aan wat door de raad en de omwonenden is ingebracht. Want de stedenbouw kundige schets is er immers nog niet. Hetzelfde als het gaat om het aantal woningen in het ge bied, maar dat vind ik toch wat van een andere orde, dat heeft ook te maken met het voorstel, met de motie van de PAL/GL-fractie om de strook grond, die nog in het bezit is van de gemeente, in eerst instantie aan de GGZ aan te bie den. Op die motie kom ik zo meteen ook terug. Er zijn een tweetal fracties, de WD en de CDA, die hier vanavond aangeven dat de zuidvleugel voor hen niet heilig is. Dat vind ik wel een cruciale opmerking. Want als u vraagt om lucht te zoeken in dit plan en zegt dat het mis schien anders moet als het gaat om aantallen woningen - alhoewel ik niet iedereen daarover kritische geluiden hoor uiten - dan is het wel goed om te weten hoe dat in de raad ligt ten aanzien van die zuidvleugel. Misschien is het goed, voorzover de partijen dat nog niet hebben gedaan, dat eventueel in tweede instantie nog even te doen. De toonzetting van het stuk. Daar maakt de CDA-fractie een aantal opmerkingen over. Ik kan dat goed voorstellen. Daar is in de commissie ook over gepraat. Ik vind wel dat het tijdens de commissievergadering wel heel vaak ging om de vraag "wat kunnen wij nog", terwijl de vraag aan de orde was "wat vind u van hetgeen wij u hier voorleggen"Die toonzetting komt ook voort uit het feit dat die onderhande lingen redelijk moeizaam zijn geweest. Dat is niet anders voorgesteld in het verleden, meneer Van der Wal. Het colle ge heeft u tot nu toe regelmatig geïnformeerd over de vor deringen van die onderhandelingen. Als u uit de brieven, die verstuurd zijn, heeft afgeleid dat het een makkie was, om het even wat huiselijk uit te drukken, dan heeft u een manier van lezen die mij volkomen vreemd isWij hebben nooit verhuld dat het een lastige opgave is. Wij hebben ook aangegeven dat dat voor een deel komt doordat de gemeente, terecht vind ik, heeft aangegeven dat een aantal kwalitei ten van dat gebied vooral bewaard moesten worden. Dat maak te het er niet makkelijker op. (De heer Van der Wal (PAL/GL)U moet wij geen woorden in de wond leggen, die ik noch hier noch in de commissie ge zegd heb, want ik heb nooit gezegd dat het wel even een wakkie zou worden, enzovoort.) U zei: "de onderhandelingen verlopen minder soepel dan in het verleden is voorgesteld" Daar maak ik bezwaar tegen, want wij hebben nooit voorge steld dat het makkelijke onderhandelingen zijn. (De heer Van der Wal (PAL/GL) Minder soepelU heeft duidelijk in de cowwissie aangegeven dat er zelfs twijfel is bij de zuidvleugel. Dan blijft er dus heiewaal niks over. Minder soepel is nog wat anders dan een wakkie.) Ook dat is niet waar. Het leek mij goed om even op uw be oordeling te reageren. Het is een lastige onderhandeling geweest. Uiteraard, de marktpartijen hebben ook hun belangen. De Zorggroep Noor derbreedte wil een bepaalde opbrengst realiseren. Daar kunt u van alles van vinden, maar op een gegeven moment is dat Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 Blad 3 8 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 wel een realiteit, die in de onderhandelingen een rol speelt. En de gemeente, nogmaals, heeft terecht nog een aantal eisen gesteld. Uit die combinatie van belangen en eisen moet dan iets voorgelegd kunnen worden, waarvan het college in ieder geval zegt dat het de moeite van het rea liseren waard is, het college vindt dat deze uitgangspunten en randvoorwaarden kwaliteit waarborgen, zeker gecombineerd met een bepaalde mate van architectonische kwaliteit. Ik heb niet het idee dat dat in deze raad echt ter discussie staat, maar ik kan me voorstellen dat het feit dat je als raad niet alle ruimte hebt een wat ververvelend gevoel geeft. Het is echter niet voor het eerst, het is redelijk gebruikelijk dat dat voorkomt. Denkt u bijvoorbeeld aan Steensma, maar ook aan allerlei andere situaties, waar wij niet in het bezit zijn van de grond, maar waar wij wel graag willen dat in het desbetreffende gebied een bepaalde ontwikkeling gaat plaatsvinden. Dan heb je altijd met die onderhandelingen te maken. De PAL/GL-fractie meent dat het hele plan met een grote korrel zout moet worden genomen. Ik denk dat dat absoluut niet het geval is. Het is wel waar dat het nog niet tot een overeenkomst is gekomen. Dat is voor het college ook aan leiding geweest om te overwegen of dit nu wel of niet aan de raad voorgelegd moest worden, of dat we eerst zouden moeten wachten op die overeenkomst. Dan had die exploita tieovereenkomst, die een aangelegenheid is van het college, samen met dit pakket van uitgangspunten aan u voorgelegd kunnen worden. Wij hebben gemeend dat het toch beter is om nu duidelijkheid te geven, ook aan die partijen waarmee nu onderhandeld wordt. Wij onderhandelen eigenlijk maar met één partij, de projectontwikkelaar, die moet overeenstem ming zien te krijgen met de Zorggroep Noorderbreedte. Het leek ons goed om die partijen duidelijk te maken wat vol gens de gemeenteraad kan, maar ook wat niet kan, zodat in ieder geval die duidelijkheid er is. Dan kunnen we kijken of het tot een overeenstemming komt. Dan kom ik bij de motie van de PAL/GL-fractieDe eerste motie, die betrekking heeft op het voorbereidingsbesluit. Ik vroeg mij even af, een voorbereidingsbesluit, wat is het motief van dat voorbereidingsbesluit. Als aan de basis daarvan een afwijzing ligt van dit pakket van randvoorwaar den en uitgangspunten, hebben we een hele andere situatie. Ik begrijp uit de overwegingen in de tekst van de motie, dat u instemt met dat pakket van randvoorwaarden en uit gangspunten, maar dat op basis daarvan, na een voorberei dingsbesluit, dat uitgewerkt kan worden in een bestemmings plan. Ik zou u willen aanraden om dat niet vanavond te doen, maar daar enig uitstel in te betrachten. Dat heeft te maken met een aantal met elkaar samenhangende redenen. Die wil ik graag aan u voorleggen. Ik zou u willen verzoeken, nu wij duidelijkheid geven over wat kan, maar ook wat niet kan, de onderhandelaars een aan tal maanden nog de gelegenheid te geven om tot overeenstem ming te komen. Dat betekent ook, als dat lukt, dat de kos ten voor het uitwerken in een bestemmingsplan niet op reke ning van de gemeente komen. Dat lijkt mij een belangrijk voordeel. Als u zegt dat het voorbereidingsbesluit nu geno men moet worden, betekent dat ook dat binnen een jaar in ieder geval dat bestemmingsplan in procedure moet zijn. Dat kan dan niets anders zijn dan een globaal bestemmingsplan. Dat betekent dat in een latere fase nog weer een uitwer kingsplan gemaakt moet worden. Nogmaals, dat zou, als we dat op dit moment doen, op kosten van de gemeente zijn. Het wordt ook een wat gecompliceerdere procedure als het binnen een jaar moet gebeuren. En het moet in twee etappes, ter wijl dat op zich niet nodig is. Als u zegt dat het wel no dig is om de druk op de ketel te houden en te voorkomen dat er plannen worden ingediend, die ons niet welgevallig zijn, dan is u te kennen gegeven (per brief en ook in de commis sie) welke middelen de gemeente in de hand heeft om dat tegen te gaan. Afgezien van het feit dat ik mij moeilijk voor kan stellen dat er los van wat voor basis dan ook zo maar een bouwaanvraag wordt ingediend. Voor de ontwikkeling van dit gebied is een exploitatieover eenkomst nodig met de gemeente, dat moet sowieso. Bovendien moeten er, als er al een bouwaanvraag ingediend zou worden, vrijstellingen verleend worden in verband met rooilijnen en dergelijke. Dan krijg je, wat ik in de commissie heb ge noemd, het elkaar dwars gaan zitten. Dat is niet de inten tie. Dus ik zou voorstellen, bindt het aan een termijn. Een aantal maanden, maar dan moet ook duidelijk zijn of het wel of niet tot een overeenkomst komt. Is dat niet gelukt, dan gaan wij over tot het zelf nemen van de regie, dan nemen we een voorbereidingsbesluit en gaan we aan de slag met een globaal bestemmingsplan. Maar dan staat dus ook de basis onder een mogelijke overeenkomst, zoals die er nu nog ligt, flink ter discussie. (De heer Zijlstra (PvdA) .- Aan hoeveel waanden denkt de wet houder dan?) 1 april, wat denkt u daarvan? Ik geef het u in overweging. Het heeft een aantal praktische voordelen en de angst dat er in de tussentijd iets gebeurt, wat ons niet zint, is volgens mij ongegrond. De tweede motie en ook een punt dat door verschillende fracties is aangedragen, het verzoek van de GGZ om de strook grond te mogen aankopen. Het is door een aantal fracties in een reactie op die motie al genoemd, reeds ja ren wordt er onderhandeld met de projectontwikkelaar om te komen tot een programma van uitgangspunten en randvoorwaar den, dat voor beide partijen acceptabel is. Daarover spreekt u zich vanavond uit. In die onderhandelingen heeft ook die strook grond van een halve hectare een rol ge speeld. Het is ook heel voor de hand liggend, want als u spreekt over het dualisme, en de heer Stoker vergt op zijn duale verantwoordelijkheid, dan moet ik u in alle eerlijk heid zeggen, dat als het gaat om wat te doen met die strook grond, dan betreft dat een collegebevoegdheid. Dus wij heb ben ook in alle openheid gekeken of dat een rol kon spelen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 10