r> Blad 43 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 Blad 44 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 het grootst mogelijke deel van het authentieke Bonifatius Hospitaal hun veel waard was. Een gepasseerd station. U vraagt of we de zuidvleugel wil len behouden. Ja dus, absoluut. De hear Posthumus (FNP)Der wurdt üs in fraach foarlein. Ek wy hawwe konsekwint sein: "Behald fan safolle mooglik autentike parten"Doe hawwe we it oer de kapel han, mar ek oer de südfleugel, dus de südfleugel moat foar üs as it heal kin stean bliuwe. Mevrouw Waanders (weth.)De CDA-fractie stelt voor amende ment drie wel overeind te houden. Dat gaat over de bomen. Die eerste zin van het besluit is natuurlijk geen probleem en wordt volledig ondersteund door het college 'In de ver- kavelingopzet wordt rekening gehouden met de bomen achter de percelen'Alleen als je kijkt naar al die bomen, een deel daarvan is waardevol, een deel niet. Natuurlijk moet gekeken worden naar de situering van die woningen. Maar het kan zo zijn dat ook de toekomstige bewoners veel liever willen dat een deel van die bomen, niet zijnde waardevol, worden weggehaald, omdat bijvoorbeeld de tuindan wordt ingericht op een manier waar zij baat bij hebben. Dus als u mij hier verplicht om dit zo uit te voeren, kunnen we dus een situatie krijgen, die markttechnisch onhandig is. Waar het om gaat is het behoud van de waardevolle bomen, dat ben ik volledig met u eens, maar daar zit wat mij betreft de crux. Ik zou u toch in overweging willen geven om de strek king van het amendement, die mij volkomen duidelijk is, overeind te houden. De PAL/GL-fractie houdt de motie over de strook grond aan. Ik heb de argumenten gegeven waarom het college vindt dat het niet zou moeten. Er is een aantal fracties die dat on dersteunen. Ik vind dat u moet weten dat u daarmee toch een gat schiet in dat wat nu is overeengekomen. Want u geeft tegelijkertijd aan, dat als het moet komen tot een voorbe- reidingsbesluit en een bestemmingsplan dat de gemeente gaat maken, dat is op basis van de uitgangspunten en randvoor waarden die voorliggen. Ik neem aan dat u dan bedoelt zon der die strook gemeentegrond. U hoeft dat niet tot op de cent te dekken, dat zou heel onredelijk zijn, maar als u vindt dat nu een pakket voorligt, dat echt de moeite waarde is en dat de toets der kritiek kan doorstaan, en ongeacht wat ik gezegd heb over die strook grond, u toch vindt dat die aan een andere partij verkocht zou moeten worden, dan vind ik, gelet ook op de context van de rest van uw ver haal, het redelijk, dat u aangeeft waar dan die compensatie gevonden zou moeten worden. Overigens ben ik u zeer erkentelijk voor het feit dat u instemt met het voorstel van 1 april, de onderhandelings tijd. Dat de gemeente zelf de regie in handen neemt, als het dan niet tot een oplossing is gekomen, en overgaat tot het maken van een voorbereidingsbesluitDat is een mooi compromis (De heer Van der Wal (PAL/GL)Wij hoeven toch geen compen satie te verlenen voor een particuliere ontwikkeling. Kom nou. Wij zijn er voor om voor onze gronden in stedelijk kader, maar ook in dit geval volksgezondheid een zo gunstig mogelijk bestemming te vinden. Wij gaan die grond toch niet weggeven. Het gaat maar om dertien woninkjes. Wou u zeggen dat het hele plan daarmee staat of valt?) Nee, maar u weet dat u er per woning bij benadering een bedrag op kunt zetten. Dan weet u ook dat het niet gaat om een kleinigheid, dat u daarmee aan verschuivingen teweeg brengt, maar dat het gaat om een redelijk groot gat. U laat na om een opmerking te maken in welke richting dan de com pensatie gezocht moet worden. Ik constateer dat. (De heer Van der Wal (PAL/GL): Dat is de omgekeerde wereld. Wij hoeven toch geen compensatie voor een projectontwikke- laar te zoeken.) U weet ook dat het resultaat dat nu voorligt een moeizaam bevochten resultaat is, waarin de eisen die de gemeente heeft gesteld tot hun recht komen. Het was nog mooier als het nog meer tot zijn recht gekomen was, dat ben ik met u eens. Maar het is op een gegeven moment een resultaat, waarmee het college wel naar de raad toe wil om u te horen wat u daarvan vindt. U laat zich redelijk positief uit over deze hele set van randvoorwaarden, die mogelijk de basis kan zijn van een overeenkomst, dat hopen we met zijn allen. Als de strook grond plus de bebouwing, die dat toelaat, niet doorgaat, schiet u daar toch wat een gat in. De heer Stoelinga (LLP): U vraagt compensatie van ons. De strook grond is van de gemeente. De strook kan ingezet wor den voor de GGZ, de Kuno van Dijk Stichting, die mogelijk doordat nu de grond aan de projectontwikkelaar wordt gege ven elders in de provincie hun heil moeten gaan zoeken om hun kliniek, zoals door hen voorzien, te realiseren, waar mee de werkgelegenheid wordt aangetastwaarmee de zorg wordt aangetast, dan vraag ik me werkelijk af over welke compensatie we het hebben Ik vind dat een beetje de drogreden van het hellend vlak. Daar zijn wellicht nog wel andere mogelijkheden. U hebt ook in de stukken kunnen lezen, mocht het niet tot die overeen komst komen en wij gaan op 1 april, die datum, over tot het nemen van een voorbereidingsbesluit, omdat dat dan nodig zou zijn, dan kan ook weer gesproken worden over die strook grond. Ik heb u aangegeven hoe wij verder met die grond zijn omgegaan en waarom wij dat hebben gedaan. De Voorzitter: Aan de orde zijn de stemmingen. De hear Wijmenga (CDA)Ik wol as it giet om it tredde amendemint yn de mjitte komme oan de wethalder en it wurds- je "waardevolle" foar beammen sette. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de motie van de heer Van der Wal namens de PAL/GL-fractie over de GGZ. Blad 45 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 Blad 46 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 De motie van de heer Van der Wal namens de PAL/GL-fractie meeondertekend door de heer Posthumus namens de FNP- /ivh/i heer st°elinga namens de LLP-fractie, de heer alsbeek namens de SP-fractie wordt verworpen met 14 tegen pL/GL Sp" Tr7 ™emde" 06 l8den Van dS f"cties van f^cti4. D6e' en de heer Zwart van de De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het amende d^vollrbomen6" Wlj™ CDA"fractia -er de waar- "®L?mendement Van de heer "ijmenga namens de CDA-fractie wordt aangenomen met 32 tegen 1 stem. Tegen stemde de heer Stoker namens de CU-fractie. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het voorstel waarde1" C°ll89e: Sint B°nifatiuspark, ambities, randvoor- waarden en uitgangspunten. heethbeesluiteenln3a 8en" met 3 LLphfraksjeth™US '™P) FNP-fraksie slüt him oan by de hetdvooh°tffelijk! stemming wordt besloten overeenkomstig nss voorstel van het college, met de aantekening dat de de^fpa?riVeaChVn W°rden tE hEbben tegengestemd en dat d» bLP:fract:Le en de FNP-fractie geacht willen worden tegen de besluiten 1, 2 en 4 te hebben gestemd. Punt 21 a. Belastingverordeningen 2005 b. Definitieve tarieven onroerende-zaakbelasting 2005 c.a. De heer Jacobse (LLP)Er zijn drie verordeningen waar ik het even over wil hebben. De Verordening Onroerende Zaak Belasting. Zoals u weet hebben we die bij de begrotingszitting uitgebreid bespro ken wi] hebben gemeend daar andere keuzes te maken als het gaat om inzet van financiële middelen. Wij hebben toen ook gezegd dat we een gedeelte van de middelen willen inzetten voor lastenverlichting, met name ook rond de discussie van het nooigedeelte. Dat betekent dus dat we tegen dat tarief willen worden geacht te hebben gestemd. Datzelfde geldt mutatis mutandis voor de Verordening hon- enbelastmg. ook dat hebben we uitgebreid bij de begro tingszitting besproken en dat betekent dat wij consistent daaruit ook tegen deze aanpassing zijn. Dan kom ik bij de Verordening reinigingsheffing. Bij be spreking van de nota, die over de totale afvalproblematiek ging, hebben wij ons al uitgesproken tegen het invoeren van een betaalplicht voor het inleveren van grof huishoudelijk afval, waaronder ook sloop-, bouw- en houtafval. Als je nu kijkt naar de verordening, wil ik daar toch nog eens aan dacht voor vragen. In de commissie hebben we de discussie ook al even gevoerd. In de verordening worden begrippen gebruikt als de achterbak van de personenauto, een kleine aanhangwagen, een grote aanhangwagen. We hebben hier van avond al diverse van dat soort discussies gevoerd, over alles is relatief, drie haren op je hoofd is weinig, maar in de soep Dus wat groot en klein is, is allemaal maar relatief. Het lijkt me ook dat dat juridisch broddelwerk is Dan kijk je naar de alternatieven, als je dat zou willen. Dan zou je moeten kiezen voor volume, kubieke meters. We hebben dat eens bekeken, maar dat is ook moeilijk meetbaar. Als je dat wil omzetten in de tarieven, dan krijg je ook hier de rare situatie dat twee keer rijden goedkoper is dan één keer. Twee keer een kleine aanhangwagen is goedkoper dan één keer een grote aanhangwagen. Dat lijk me ook niet de bedoeling en ook niet goed voor het milieu. Het beste zou zijn natuurlijk om te kijken naar gewicht, maar volgens mij is de weegbrug eruit. Juist ook kijkend naar het ge wicht zou eerder leiden tot milieubelasting, omdat je dan de situatie krijgt dat er stenen in de grijze container terechtkomen van het gezin zelf en van de buren en wat nog etger zou zijn, dat het gedumpt wordt in de natuur. Met andere woorden, deze verordening lijkt mij op dat ge bied ten eerste juridisch lastig houdbaar, wat andere ge meentes daarvan ook mogen vinden en wat ze ook mogen doen, en ten tweede, maar dat was voor ons al eerder helder, uit oogpunt van het milieu moet je dit überhaupt niet willen. Je zou eigenlijk, als je naar het milieu kijkt, moeten be lonen dat mensen het afval netjes komen brengen. Dat bete kent dat wij tegen deze drie onderdelen van het besluit willen worden geacht te hebben gestemd. De hear Posthumus (FNP)Yn it foarste plak wol ik noch wer efkes werom komme op de kommisjegearkomste fan woansdei Dêr sei de wethalder dat de ferheging by de galerij - en portykflats fan 16-23% del komme soe op mar in tientsje ekstra. Op dit stuit haw ik dêr al grutte twifels oer, mar in koarte ynventarisaasje learde my dat it echt wol wat mear is as ien tientsje. (De heer Krol (weth.): Ik zei enkele tientjes, toen.) Dan komme we al wat tichter by elkoar, want yn flats yn Nijlan, dêr't ik seis wenne haw, kom je al gau üt op 25 euro ekstra. PEL kaam üt op 38 euro foar in galerijflat. Dêr moat je tink ik dochs net sa maklik oerhinne stappe, want neist dy 25-40 euro sil ek troch de OZB op it eigner-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 12