Blad 47
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004
Blad 48
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004
spart fia de keale hier dêr noch wol wat by komme. De öf-
falstoffenheffing komt der noch oerhinne, de zalmsnip is
öfskaft, tariven fan it wetterskip geane omheech en dan haw
ik it noch net oer de stiging fan de syktekostepreemjes en
tal fan oare saken.
Ik wol der ek noch op wize dat troch de wenningboupolityk
en de sloop fan huzen net allinne druk op de sosjale hier-
sektor Gntstiet, mar ek op de goedkeape keapsektor.
Dan noch eefkes de fraach oan de wethalder oft der no al of
net ünderhannele is mei de besitters fan de grutte objekten
en de wenningboukorporaasjesJe soene je foarstelle kinne
dat der sprake wêze kin fan Gnrjochtfeardige situaasjes. Is
dat dien en binne der kompromissen ütkommen?
As leste. It kolleezje tinkt deroer nei om mei yngong fan
2006 wer rioelrjocht yn te fieren op basis fan de WOZ-
wearde. Ljouwert soe dêrmei dochs ta in lytse minderheid
hearre dy't dat sa docht. Wy fine dat gjin earlike metoade.
De FNP-fraksje wol dêrom yn 2005 mei in inisjatyf üt de
ried komme om dat op basis fan it ferbruk te dwaan. We
freegje dêrom ek oare fraksjes om mei in reaksje dêrop te
kommen. Dat hoecht no net fuortdaliks, we kinne it der yn
de fraksje ek noch oer hawwe, ik stjoer ek noch wol in
e-mail rön. Mar ik soe it dus graach hearre wolle, eventu
eel yn twadde termyn.
Mevrouw De Vries (WD)In de commissie Bestuur Middelen
hebben wij al aangegeven dat we de Onroerend Zaak Belasting
een onding vinden. In feite kunnen we geen kant op bij deze
tarief vaststelling, we doen het eigenlijk nooit goed.
Daarom zullen we als WD-fractie waarschijnlijk wel instem
men met de definitieve tarieven voor de OZB 2005. Maar het
zal niet echt van harte zijn.
Voordat wij instemmen, is er nog één aspect waar de WD-
fractie graag absolute duidelijkheid over wil hebben van
het college van B&W. Het gaat om het beruchte tijdvakper
centage. Wij hebben een signaal gekregen, waardoor er moge
lijk enige twijfel is over de houdbaarheid van de bereke
ning van het college van B&W. Het college van B&W heeft het
gerepareerde tijdvakpercentage 1,53 voor 2002 genomen als
start van de nieuwe berekening en komt nu uit op 1,86. Ter-
wij1 er misschien wel gebruik gemaakt had moeten worden van
het oorspronkelijke tijdvakpercentage voor 2000, het begin
van het tijdvak. Dat was toen 1,17. Is vaststellen met te
rugwerkende kracht voldoende geweest om ons daar nu op te
baseren? De vaststelling van het tijdvakpercentage 1,53
voor 2002 is behoorlijk rommelig gegaan, met allerlei mo
ties, besluiten, etc. Is dat juridisch volledig correct en
waterdicht gegaan? Is de reparatie van het tijdvakpercenta
ge formeel juridisch correct verwerkt in 2001, zodat we ons
nu daarop kunnen baseren?
Blad 49
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004
dat, ik heb het al even genoemd, voor de woningen nog wel
een bepaalde categorie mensen extra moet betalen, andere
weer minder, maar dat datzelfde ook geldt voor de niet-
woningen. Met name de horeca is sterk gestegen. Hebben ze
daar last van? Bij de horeca is het meestal zo dat de cli
entèle altijd het gelag betaalt, dus wij hebben geen reden
om te zeggen dat de ene categorie onevenredig zwaar gepakt
wordt ten opzichte van de andere.
Het tijdvakpercentage. Mevrouw De Vries snijdt een interes
sant onderwerp aan. Het is destijds gegaan van 117 naar
153. Ik weet ook nog hoe die berekening tot stand is geko
men. Ik wacht daar ook graag het antwoord van de wethouder
op af
De milieustraat. In de commissie is daar ook over gespro
ken. De heer Jacobse nu ook weer. Ik heb hier ook opge
schreven dat er niemand in beroep zou moeten gaan. Dat is
het enige wat je zou kunnen zeggen, ook al zegt het college
dat er geen uitvoeringsproblemen zijn. Op het moment dat
iemand ooit in beroep gaat, sta je juridisch zeker niet
sterk. Natuurlijk kom je uit op afmetingen van een wagen,
het aantal kubs, het gewicht, soort materiaal en noem maar
op. Wij gaan er wel mee akkoord, maar aan het college om
dat het komende jaar nog eens te bekijken.
De heer Kruithof (PvdA)Ik heb een paar algemene opmerkin
gen. Ik wil de mensen complimenteren die eraan gewerkt heb
ben, omdat ik dacht dat het goed was, maar mevrouw De Vries
heeft nu weer enige twijfel gezaaid. We wachten even af hoe
het precies uitpakt.
Ik wil even benadrukken dat mijn fractie zeer ongelukkig is
met de manier waarop deze wet nu weer uitwerkt. De heer
Drewel heeft daar weer voorbeelden van gegeven. Die zijn in
de commissie ook aan de orde geweest. Er komt scheefgroei
binnen beide categorieën. Dat betreuren wij zeer, maar bin
nen de wet, en die maken wij hier niet, kan het niet an
ders. Wij houden ons daarbij wel aan de afspraken om geen
extra verhoging van tarieven door te voeren. De totale op
brengst bij de OZB en afval blijft gelijk.
Over de OZB wil ik nog zeggen dat wij net als andere par
tijen daar zeker niet gelukkig mee zijn. Jaren geleden heb
ben wij hier als raad al eens uitgesproken dat wij graag
van deze wet af willen, maar dan wel op een andere manier,
om plaatselijke belastingen te kunnen vaststellen. Wij voe
len er nadrukkelijk niet voor om voor alle inkomsten van de
gemeente afhankelijk te zijn van wat er in Den Haag wordt
beslist. Wij willen graag een eigen ruimte met een eigen
bevoegdheid voor de lokale overheid.
Tenslotte nog een opmerking over de zalmsnip. Jaren geleden
heeft een minister van Paars dit bedacht om iedereen een
tegemoetkoming te geven. Toen is ook bedacht dat de gemeen
tes dat mochten regelen. Nu wordt hij afgeschaft door een
heel ander kabinet en krijg je de beeldvorming dat de ge
Bij alle problemen bij de OZB-crisis is destijds volgens
ons ooit gesproken over het feit dat de herstelactie van
toen wel eens alleen tijdelijk mogelijk zou kunnen zijn.
Wij hebben de vraag dit weekend ook uitgezet bij het colle
ge van B&W. De WD-fractie neigt er naar de uitleg van het
college van B&W als meest logische te accepteren. Maar nog
maals wij willen in deze vergadering een 100% garantie van
het college, dat er geen nieuwe problemen komen met de OZB
als gevolg van het collegevoorstel. Het antwoord van het
college op vragen van onze kant, dat er hoogstens sprake is
van strijd met de letter van de wet, maar zeer zeker geen
strijd met de geest van de wet, vinden wij te soft. Er moet
absolute zekerheid zijn.
Als er ook maar enige twijfel is bij het college van B&W
willen wij zeer nadrukkelijk pleiten voor een juridische
quick-scan op heel korte termijn, nog dit jaar. We willen
niet weer ellende rondom de OZB.
De heer Drewel (CDA)De politiek discussie is eigenlijk al
gevoerd bij de begroting. Het zou eigenlijk nu alleen moe
ten gaan over een technische afwikkeling. Ik begin nog even
met een paar opmerkingen te maken over de OZB. Wat valt ons
op? We mogen toch constateren dat er sprake is van een 0,8%
stijging met de inflatie. Als we dit vergelijken met veel
andere gemeenten dan springt Leeuwarden er gunstig uit wat
de stijgingspercentages betreft. We moeten daar echter aan
toevoegen dat we wel een pas op de plaats gemaakt hebben.
We hebben nieuwe beleidsvoornemens getemporiseerd, investe
ringen uitgesteld en zware bezuinigingen doorgevoerd. Ei
genlijk zou je kunnen zeggen dat een ordentelijke financië
le huishouding komt niet vanzelf. We moeten ook zeggen de
rioolcomponent ook sterk stijgt, die komt er nog weer bo
venop of ernaast, het is maar hoe je het brengt.
De waardeontwikkeling. Het is zonneklaar dat nog steeds
geldt dat eigen haard goud waard is. Binnen de categorieën
woningen en niet-woningen vinden drastische verschuivingen
plaats bij de waardeontwikkeling. Een stijging van 52% voor
de woningen is natuurlijk niet niks. En nog steeds blijkt
dat eigenaren beter af zijn dan huurders, want je woont in
je eigen spaarpot. Overigens heb je daar alleen wat aan als
je het kunt verkopen en een duurdere woning weer koopt.
Velen zullen dat ook anders ervaren. De maandelijkse lasten
nemen toe, zeker voor de bewoners van de goedkopere wonin
gen, waarvan de waarden relatief het meeste zijn gestegen.
Maar het is inherent aan de gekozen heffingsgrondslag, de
economische waarde in het verkeer. Op zich kunnen we hier
dus weinig aan doen. Misschien dat er nog een nieuwe belas
ting komt, een alternatief, bijvoorbeeld opcenten op de
inkomstenbelasting. In dat geval dragen de sterkste schou
ders de zwaarste lasten. Maar ook daar zullen wel weer pro
blemen bij zijn.
Wij hebben nog wel even als fractie gekeken, of de verhou
ding tussen de woningen en de niet-woningen nog een beetje
redelijk in stand blijft. We zijn tot de conclusie gekomen
Blad 50
Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004
meentelijke heffingen omhoog gaan. Wij vinden dat een ver
velende voorstelling van zaken en roepen iedereen graag op
om de zwarte piet daar neer te leggen waar hij hoort te
liggen, namelijk bij dit kabinet in Den Haag.
Mevrouw Crijns (D66)In de commissie Bestuur en middelen
hebben we reeds ons standpunt uiteengezet over de OZB. In
het kort komt het er op neer dat wij vinden dat de OZB een
graaisysteem is, gelet op de ongelukkige wijze, zoals het
nu uitpakt voor de niet-eigenaren. Wij zien lievere andere
mogelijkheden. Zoals inspreker Bakker in de commissie op
merkte: "Genoegen nemen met een lagere opbrengst of het
rioolrecht, dat in Leeuwarden in de OZB is ingebouwd, daar
weer uithalen en net als vroeger rioolrecht voor eigenaren
opnieuw invoeren"Dit zou een verschuiving van de lasten
druk in totaliteit betekenen voor niet-eigenaren van wonin
gen en ook voor bedrijfspanden, waar zich die zelfde onge
lijkmatige waardestijging lijkt voor te doen.
Zoals mevrouw De Vries opmerkte, bewijst een en ander nog
eens dat de OZB eigenlijk een onding is. Zij betreurt het
dan ook dat winkeliers en caféhouders volgend jaar kampen
met hogere OZB-lasten.
De FNP-fractie ziet in de stijging van de lasten voor huur
ders een extra bewijs dat er de afgelopen jaren in die
sector te veel gesloopt is en te weinig gebouwd. Ik zal ook
heel erg bereid zijn om in uw voorstel mee te denken. Daar
riep u ons net toe op.
Het totale Leeuwarder onroerend goed wordt nu getaxeerd op
bijna 7,2 miljard euro tegen ruim 5 miljard in 2000. De
stijging was bij de 44.000 woningen het grootst. Natuurlijk
staat tegenover het heffen van deze vorm van belastingen en
ook die van andere, dat wij in een verzorgingsstaat leven
en dat de verhoudingen er anders uitzien dan bijvoorbeeld
in Amerika. Toch moet je in de gaten houden dat dan wel zo
eerlijk mogelijk geheven wordt, en dat is onzes inziens
niet gebeurd. Wij zullen dan ook tegen dit voorstel stem
men.
De heer Stoker (CU)Wij hebben goed gekeken naar de bere
keningen, die nu worden toegepast in verband met de waarde-
verschuivingen, die hebben plaatsgevonden. Ik ben tot de
conclusie gekomen, met het verhaal in de hand dat de heer
Posthumus voor mij bij zich had, dat het college het alle
maal goed heeft uitgewerkt en dat wij instemmen met de
voorstellen.
De heer Krol (weth.): De heer Jacobse begint met een aantal
zaken met betrekking tot de behandeling van de begroting,
op grond waarvan hij zegt tegen te zijn. Ik neem daar ken
nis van.
Als je kijkt naar de reinigingsrechten, grof afval, achter
bak, klein/groot karretje, dan kan ik me daar iets bij
voorstellen, hoewel wij daarover contact hebben gehad, u
heb daar ook een mail over gehad, met betrekking tot Frys-
lan Miljeu en dat zij zeggen, gelet op het feit dat zij