Blad 51 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 inzamelen en dat het is uitbesteed aan Fryslan Miljeu, dat dat een werkbare situatie is. Laten we afspreken dat we dat in 2005 zorgvuldig gaan volgen. Mocht dat tot problemen leiden, laten we dat dan als het nodig is voor 2006 repare ren. Ik stel u voor om in ieder geval in 2005 daarmee te gaan werken, gelet op de ervaringen die Fryslan Miljeu heeft bij andere gemeenten. Kom ik bij de FNP-fractie. Ik heb inderdaad niet gesproken over één tientje verhoging, meneer Posthumus, dat weet ik vrij zeker, maar enkele tientjes, dus wat dat betreft heb ben we geen verschil van mening. Ik ben er ook niet gemak kelijk overheen gelopen, omdat ik weet, dat als je geen geld hebt, elk tientje aan euro's heel belangrijk is. Wat dat betreft zijn we het wel met elkaar eens. Als je het hebt over vooroverleg met corporaties dan hebben we het ook over vooroverleg. Daar worden geen schriftelijke afspraken over gemaakt. Dat is een afstemmingsoverleg, op grond waarvan, dat is ook uitgelegd in de commissie, ervoor gezorgd kan worden dat we veel minder bezwaarschriften heb ben, wat een hele hoop tijd en energie zou kunnen gaan kos ten, wat je nu kunt voorkomen. Er wordt dus ook niks vast gelegd. Er wordt wel met elkaar gesproken, geïnformeerd en afgestemd. Op grond daarvan hopen wij natuurlijk dat er minder bezwaarschriften komen. Is dat onrechtvaardig? Nee, dat is niet zo, omdat we nog steeds de economische waarde- verhoging hebben en daar ook geen water in de wijn hebben gedaan De discussie over de rioolheffing is heel interessant. Wij hadden een voorstel klaarliggen en dat hoefde niet te wor den ingevoerd op dat moment. Dat hebben we teruggetrokken. Ik stel voor dat we in 2005 die discussie in volle omvang gaan voeren. (Mevrouw Crijns (D66)Had u dat niet kunnen invoeren en zich niet afhankelijk stellen van. Nee, wij hebben het voorstel gedaan om het niet in te voe ren voor 2005, mede gelet op afschaffing van het gebrui kersdeel in 2006. Kennelijk bent u het daarover met elkaar eens, want ik heb ook geen motie gezien om dat anders te doen. Dat zou alsnog kunnen natuurlijk. Kom ik bij de WD-fractie. De OZB, een onding. U stemt er waarschijnlijk mee in, maar u wilt nog even praten over het tijdvakpercentage, omdat u net als wij natuurlijk geen ge doe wilt weer over de OZB. De geschiedenis hebben we nog in ons geheugen. Ik geloof dat ik erbij geweest ben en ook weet hoe dat toen op dat moment in elkaar stak. Wat er toen gebeurd is, is dat we het tijdvakpercentage verhoogd hebben van 117 naar 153. Waarom? Omdat er toen een grove inschat tingsfout is gemaakt. Alle panden, met name de niet- woningen, waren verkeerd ingeschat. We kregen toen een las tendrukverdeling op basis van die verkeerde inschatting, waarbij een tijdvakpercentage hoorde van 117. Volkomen fout. Dat is gerepareerd. Daar zijn we allemaal bij ge weest, voorzover we toen in de raad zaten. Dat is nog uit Blad 52 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 gerekend door de heer Drewel. Hij wist het zichzelf te her inneren, maar ik ook nog. Is uitgerekend toen met een las tendrukverdeling, zoals we die nu ook weer hebben, van 1.53. Wat zegt de wet omtrent het berekenen van een nieuw percentage? Dat je moet rekening houden met het vastgestel de tijdvakpercentage van de vorige periode. Dat is niet 117, dat is 1.53. Bovendien heeft niemand daar ook tegen geprotesteerd. Daar is geen enkel bezwaarschrift binnenge komen. Wij gaan ervan uit dat wij conform de wet handelen, conform de uitspraak van de raad, want stel nou voor dat het 1.17 zou zijn en dat we daarmee moeten gaan rekenen, dan komen we dus op een heel scheve verhouding terecht, die u niet wilt, die het college niet wil en volgens mij ook niet is naar de geest van de wet, zoals wij hem lezen. (Mevrouw De Vries (WD) Kunt u een garantie geven dat het nu juridisch houdbaar is, dat er geen problemen mee komen? Heeft de gemeente er juridisch advies over gevraagd, over hoe het nu tot stand is gekomen?) Nee (Mevrouw De Vries (WD) U zegt nu weer "in de geest van de wet" en niet "de letter van wet".) Wij hebben daar vandaag uitvoerig naar gekeken - dank ove rigens voor de vraag die u stelde, zodat wij ons daar ook op konden voorbereiden - naar hoe de wettekst luidt, wij hebben uitvoerig gekeken naar hoe het in elkaar steekt. Wij hebben daar op dit moment nog geen second opinion op los gelaten, omdat wij denken dat het op deze manier heel goed is. Ik ga ervan uit dat we het op deze manier goed doen. Ik kan geen 100% garantie geven. (Mevrouw De Vries (WD) Is er dan iets op tegen om gewoon volgende week, of deze week nog een quick scan te laten doen, want we hebben niet erg prettige ervaringen met hoe dat in het verleden gegaan is. Het is ook heel rommelig gegaan in de besluitvorming toen bij de 1.53%. Het lijkt me dat we nu voor de zekere weg moeten kiezen.) Ik wil u toezeggen dat wij het beroemde bureau nog even zullen bellen en de vraag voor zullen leggen, maar een quick scan gaan we niet meer laten uitvoeren, mede gelet ook op de ervaring van de vorige keer, wat de naam quick scan heeft betekend en hoe het heeft uitgewerkt. Maar we gaan nog even bellen. Kom ik bij de CDA-fractie. Daar heb ik niet zoveel opmer kingen over. Op dit moment studeert het VNG samen met het ministerie naar een alternatief belastinggebied, op het moment dat de OZB zal worden afgeschaft. Ik denk dat dat winst is. We kregen eerst te maken met een voorstel van de afschaffing van de gebruikersheffing, zonder alternatieven en we zijn nu zover dat het ministerie erkent dat de ge meente een eigen belastinggebied moet hebben. Wat dat wordt zullen we zien. Ik hoop alleen dat het heel rechtvaardig is. Dan krijgen we dit type discussies niet weer. Het is inderdaad waar dat de horeca sterk stijgt. Detail handel 34%, horeca 43. Daar staat tegenover dat de kantoren maar 18% stijgen, die hebben dus een lastenverlaging. Dat Blad 53 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2004 Blad 54 Verslag van de raadsvergadering van 20 december 2 004 geldt ook voor scholen, die overigens geen OZB betalen. Sport 8% verhoging en bedrijven 20%, dus wat dat betreft worden die op hun wenken bediend met een lastenverlichting, relatief gezien, hoewel ik dat als bedrijf niet graag zou wülen, omdat je liever iiebt dat je meer moet betalen, want dan gaat het je vaak beter. De PvdA-fractie, compliment met de uitwerking en voorberei ding. Ongelukkig met de wet, ongelukkig met de OZB. Dat kan ik mij voorstellen. D66-fractie. Wij hebben daar eerder over gediscussieerd, over het graaisysteem. De heer Stoker is het met het college eens, dat doet ons altijd goed. Tweede termijn Mevrouw De Vries (WD) Ik ben blij met de toezegging van de wethouder om bureau Monsma in te schakelen (neem ik aan dat hij bedoelde)Ik zou dat toch iets meer willen laten zijn dan een telefoontje en gewoon het antwoord schrifte lijk vast laten leggen door de heer Monsma. Anders krijgen we daar weer interpretatieverschillen over. Ik zou het col lege willen vragen niet alleen de vraag "hebben we het zo goed gedaan" voor te leggen, maar om ook de besluiten, zo als wij die genomen hebben rondom de vaststelling van de 1.53%, erbij te betrekken. (De heer Krol (weth.): Ik weet zeker dat in het betrekken toen van de OZB discussie, de discussie rondom de tijdvak- percentages, Monsma alles toen op de voet gevolgd heeft. Met de bekende uitkomst dat er 1.53 is ingevoerd en dat niemand daartegen geprotesteerd heeft en dat kennelijk heel rechtvaardig heeft gevonden qua lastendruk. Dat vind ik nog steeds) Als hij dat zo goed weet, dan kan hij dat er ook heel mak kelijk bij betrekken, lijkt mij. Ik zou het op prijs stel len dat als het college die uitkomst heeft, de raad daar zo snel mogelijk over geïnformeerd wordt. De heer Krol (weth.): Ik heb u toegezegd dat wij morgen even met Monsma zullen bellen. Komt daar niks uit dan krijgt u dat te horen. Komt er wel wat uit dan hoort u dat ook De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het voorstel van het college: a. Belastingverordeningen 2005 en b. Definitieve tarieven onroerende-zaakbelasting 2005 c.a. De heer Jacobse (LLP) Ik had al aangegeven dat wij tegen drie onderdelen van het besluit zouden stemmen. Dat is de vaststelling van de OZB, de hondenbelasting en de reini gingsrechten. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstiq het voorstel van het college, met de aantekening dat de D66-fractie geacht wil worden tegen te hebben gestemd en dat de LLP-fractie geacht wil worden tegen de OZB, de hon denbelasting en de reinigingsrechten te hebben gestemd. De Voorzitter-. Sluit de vergadering om 22.45 uur. Toezeggingen Agendapunt: III. Vragenuurtje burgers Portefeuillehouder: Burgemeester Dales Toezeggingen: De burgemeester zegt toe de kwestie van de zwarte zwanen met wethouder Hafkamp te bespreken en spoedig met een reactie te komen. Agendapunt: Punt 21 Sint Bonifatiuspark Portefeuillehouder: Wethouder Waanders Toezeggingen: De wethouder zegt toe dat de eerste uit werking van de stedenbouwkundige schets de raad voorgelegd zal worden, voor ver- dere stappen ondernomen worden. Agendapunt: Punt 20 Definitieve tarieven OZB Portefeuillehouder: Wethouder Krol Toezeggingen: De wethouder zegt toe dat de kwestie van het tijdvakpercentage nog aan bureau Monsma wordt voorgelegd en dat de raad over het resultaat wordt ingelicht.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2004 | | pagina 14