Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 2 februari 2005 De initiatiefneemster, mevrouw De Vries, brengt haar voor stel namens de WD-fractie vooral met het oogmerk om Leeu warden meer en beter op de kaart te zetten, in positieve zin, zegt zijDat laatste vinden wij uiteraard een nobel streven, maar we hebben niet de indruk dat het voorstel daar werkelijk aan bijdraagt. Onze belangrijkste bezwaren tegen het initiatiefvoorstel van de WD-fractie wil ik graag toelichten. De WD-fractie is van mening dat de huwelijksvoltrekking vooral een persoonlijke aangelegenheid is. Het aangaan van een huwelijk of een partnerregistratie is wel degelijk per soonlijk, uiteraard, maar het is meer dan een privé-zaak. Het is een publieke zaak. Niet voor niets verschijnt de overheid in de persoon van de trouwambtenaar op het toneel De wet beschouwt het huwelijk als een burgerlijke rechtsbe trekking en formuleert in het Burgerlijk Wetboek een hele reeks van rechten en verplichtingen voor het huwelijk, die uiteraard met het huwelijk samenhangen. De positie van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is daarbij een bijzondere. Het officiële karakter van de plechtigheid brengt daarom ook verplichtingen voor de gemeente met zich mee. Aan de ambtenaren van de burgerlijke stand, zoals we die hebben, worden terecht kwaliteitseisen gesteld. De ge meente presenteert zich en is direct verantwoordelijk voor de kwaliteit van de dienstverlening. Wij zijn van mening dat de kwaliteit van onze trouwambtenaren zeker de toets der kritiek kan doorstaan. Overigens ontkent mevrouw De Vries dat ook niet, zij zegt dat ook. De huidige praktijk laat zien dat trouwambtenaren al ruim de gelegenheid bieden om als aanstaand echtpaar een per soonlijke inbreng te hebben in deze publieke aangelegen heid. Ik verwijs gemakshalve maar even naar de brief, die wij van de trouwambtenaren hebben gekregen. Nu is bijna al les mogelijk. Ik heb dan ook de indruk dat de initiatief neemster zich onvoldoende georiënteerd heeft op de huidige praktijk. Wat onder b. staat in het voorstel is het intrap pen van een open deur. Kortom, de kwaliteit van de huidige dienstverlening waarbij er voldoende aandacht is voor persoonlijke wensen geeft voor ons geen aanleiding voor dit initiatiefvoorstel. Wij vinden zelfs dat de dienstverlening eerder achteruit holt. De plechtigheid verdient haar publieke karakter en stijgt daarmee niet meer uit boven het alledaagse. Bovendien twij felen wij er sterk aan of de bevolking van Leeuwarden op dit voorstel zit te wachten. Het voorstel toont op zich de veronderstelde behoefte niet aan. Bij een klein aantal een gemeente met eenzelfde beleid is het aantal echtparen, dat van de mogelijkheid gebruik maakt, verwaarloosbaar. De WD- fractie biedt een oplossing voor een probleem, dat er niet is. Het initiatiefvoorstel is wellicht ook strijdig met het beleid van onze ondernemers, waarvan de locatie net aange wezen is als trouwlocatie. Misschien hebben ze wel investe Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 2 februari 2005 ringen gedaan om de locatie zo goed mogelijk aan te bieden. Locaties behoren volgens ons aan kwaliteitseisen te voldoen en die kwaliteitseisen behoren door de gemeente te worden gesteld. Vorig jaar heeft de gemeenteraad een motie aangenomen, waardoor het voor trouwambtenaren verboden is om een beroep te doen op gewetensbezwaren. Zij moeten alle huwelijken sluiten en alle partnerschappen registreren. Deze motie werd ingediend door de PvdA-fractie en werd ondersteund door een meerderheid van de gemeenterad. In de commissiebe handeling van 17 januari heeft mevrouw Dikken aangegeven dat zij deze eis niet wil stellen aan de voor één dag te benoemen trouwambtenaar. Materieel wordt het dus nu opnieuw mogelijk gemaakt dat een persoon met gewetensbezwaren een huwelijk voltrekt. Iets wat de PvdA-fractie al jaren pro beert te voorkomen, wil zij nu om praktische redenen ineens wel toestaan. U- meet hier met twee maten. (Mevrouw Dikken (PvdA)Ik heb in de commissie ook gezegd de positie van een ambtenaar voor één dag een andere is. Deze ambtenaar is niet bij de gemeente in dienst. Dus daar kun je ook andere regels voor stellen. Het enige probleem dat ik nog zou kunnen hebben, en daar hoop ik antwoord op te krijgen, of het ook een precedentwerking heeft. Maar om dat iedere keer weer uit de kast te halen, vind ik echt een beetje flauw.) Niet iedere keer, ik kom niet met het initiatiefvoorstel. (Mevrouw Dikken (PvdA)Wat mij betreft is dat gewoon afge lopen, dat was een hele andere discussie, een hele princi piële discussie over ambtenaren die wij in dienst hebben. Dat is fundamenteel anders dan dat je voor één dag iemand, je vader, je moeder, je nicht, je weet ik veel wie vraagt om je te trouwen. Dat vind ik een totaal andere discussie.) Maar nu heeft u een meer praktische insteek dan een heel principiële. Maar goed dat kan sinds zaterdag ook veranderd zijn. De hear Posthumus (FNP)Lykas wy ek al yn de kommisje oanjün hawwe is de FNP-fraksje foarstanner fan it oanbieden fan mear lokaasjes dêr't troud wurde kin. It soe wol wat nuver wêze as wy dêr no tsjin wêze soenen, want earder haw we we seis ek in moasje yntsjinne foar Post Plaza en hawwe we meistimd foar de Martinustsjerke yn Himpens en de Kope ren Tün. Dêrby sjogge we wol dy alve lokaasjes as fêst en wat de WD-fraksje no ütstelt, dat minsken frijüt kieze kinne wat se fierder wolle soenen, as opsjoneel. Wy soenen graach freegje wolle hoe11 de WD-fraksje dat kwa promoasje en PR sjocht, dus dat je wol ütgean fan dy fêste alve. Om dat je yn prinsipe dan oeral trouwe kinne, binne de kritea- ria foar de troulokaasjes fan it kolleezje wat üs oanbelan- get net mear fan tapassing.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2005 | | pagina 13