Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 28 februari 2004 (De heer Stoker (CU)U maakt het makkelijker en het is ook meer conform de kernvraag, die bij het behandelvoorstel zit, want de kernvraag bij dit raadsvoorstel luidt eigen lijk precies zoals het voorstel eruit zou zien na mijn amendementIk begrijp eigenlijk niet wat het probleem is, want als het college de kernvraag exact zo weergeeft, als ik nu na wijziging van het besluit vraag, dan zeg ik dat die twee woordjes schrappen ons de ruimte geeft om de dis cussie te voeren, zoals die bij het tot stand komen van de WNB ook door verschillende fracties in de commissies is in gebracht, onder andere vanuit de PAL/GL-fractie werd toen gezegd dat het hen goed leek om toch nog eens.... (De Voorzitter: Wat is uw punt, u begint nu aan een tweede termijn Mijn punt is dat ik een tegenstrijdigheid zie in de kern vraag die het college ons voorlegt op het behandelvoorstel en het besluit 1. Dat is niet met elkaar in overeenstem ming. Ik probeert dus uit te leggen wat ik met het amende ment beoog.) Ik vrees dat we nog even moeten nadenken. De heer Nicolai (PAL/GL)Na lange tijd is nu de raadsmotie van november 2003 in grote lijn uitgevoerd. We hebben des tijds ingestemd met de motie de basisvorm van deze stads wacht nieuwe stijl. De grote meerderheid van de raad acht de veiligheid van zodanig groot belang dat de stadswacht een uitzonderingspositie kreeg. Daar staan we nog steeds achter. We zijn daarom in principe blij met de uitvoering van dit beleid. De financiële paragraaf echter valt veel negatiever uit dan we destijds veronderstelden, terecht dat verschillende par tijen daar tijdens de commissie vragen over gesteld hebben. In het bijzonder de financiële consequenties van het voor stel zullen we daarom goed in de gaten houden. Ook op het vlak bijvoorbeeld van bestuurlijke boetes. We blijven aan dacht houden voor deze opbrengsten. Deze zouden wij heel graag willen gebruiken als financiering voor andere zaken rond handhaving. Dat hebben we allemaal al eerder aangege ven. Wij willen niet dat wethouder Krol dergelijke financi ële middelen eerst boterzacht noemt en dan vervolgens zelf een paar maanden later zelf met de neus in de boter valt. Nog een laatste vraag hierover, wat verrassingskosten be treft. Zijn er nog enige opleidingskosten te verwachten rond bijvoorbeeld de bestuurlijke boetes en de stadswach ten? Zo ja, waar betalen we dat dan van? Gezien het nieuwe karakter van de stadswachten en de finan ciële consequenties, vinden wij het goed dat de stadswacht in de toekomst goed geëvalueerd wordt en dan gewoon in het licht van een goed veiligheidsbeleid. Wij zullen uiteraard onze allesomvattende ofwel integrale afweging ervan maken zoals u van de PAL/GL-fractie gewend bent. Op dit moment denk ik dat we de financiële paragraaf Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 28 februari 2004 accepteren, ondanks alle mitsen en maren. Wij zullen waar schijnlijk instemmen met het voorliggende voorstel. Wij wachten nog even de beantwoording van de wethouder af. De heer Florijn (PvdA)In november 2003 zijn de uitgangs punten voor het voortzetten van de stadswachten geformu leerd en wij hebben toen een uitgebreide motie ingediend. Die zien wij nu grotendeels overgenomen worden door het college. Daar zijn wij blij mee. Wij hebben nog wat kriti sche kanttekeningen geuit als het om de snelheid gaat. Het was natuurlijk een zeer complex proces, maar het heeft ruim een jaar geduurd. Wij hebben ons in de commissievergadering verder beperkt tot de discussiepunten financiën en het discussiepunt dat de CU-fractie aan de orde bracht over het woordje "als eni ge" in het voorstel. Daar wil ik nu nog even kort op in gaan De afgelopen commissievergadering hebben wij daar een dis cussie over gehad. Wij hebben toen gezegd dat het hier om een specifiek geval gaat. In de toekomst willen wij dit soort uitzonderingsposities niet via de WWB financieren, maar veel liever uit reguliere middelen. We willen daarom ook verschillende partijen hier uitnodigen om bij de kader nota eens kritisch te kijken naar wat zijn dat nou. Want als het om maatschappelijk nuttige functies gaat, willen wij ook zo snel mogelijk duidelijkheid daarover hebben naar organisaties, maar ook vooral naar Leeuwarden, omdat een aantal van die maatschappelijk nuttige functies nu ontzet tend op de tocht staat. Dan heb ik het bijvoorbeeld over buurthuizen, maar ook over een digitaal trapveldje, als het gaat om buurtschool De Plataan, die daar geen gebruik meer van kan maken, doordat er gewoon geen beheerder op een be paald buurtcentrum zit. Dat zijn problemen die nu ook in de kern aangepakt moeten worden. Dat willen we ook vooral doen vanuit reguliere middelen. De uitzonderingspositie gaat in dit geval om blijvers, wachters en vertrekkers bij de stadswachten en de maat schappelijke nuttige functies gaat het vooral om mensen die zo'n grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben, dat zij waarschijnlijk nooit aan een reguliere baan komen. Wij wil len in het toekomstige beleid vooral benadrukken dat het de plicht van de gemeente is om die mensen te helpen bij uit stroom naar reguliere arbeid. Ik wacht even de reactie van de wethouder af op de toelichting op het amendement, om te kijken of we niet allemaal hetzelfde willen, maar allerlei verschillende middelen aan het zoeken zijn om dat te berei ken. Het lijkt erop dat we voor een groot deel op één lijn zitten. Ik vraag me daarom ook af, wat de negatieve conse quenties zijn van het aannemen van een dergelijk amende ment

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2005 | | pagina 10