Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 28 februari 2004 Over de financiële situatie is al veel gezegd. Ik wil daar vooral ook het college nog even over horen. Wij zijn ook kritisch als het gaat om de extra kosten, de structurele en de incidentele. Wij waren dat overigens ook bij het voort bestaan van de oude situatie, want daar waren ook ontzet tend veel onduidelijkheden. Daar ging het op een gegeven moment volgens mij bijna om 2 miljoen structureel. Wij roe pen daarnaast in ieder geval het college nog op om ook naar de inkomstenkant te kijken. Dus niet alleen te kijken naar de kosten, maar ook hoe de inkomsten van zo'n stichting stadswachten positief beïnvloed kunnen worden. De heer Krol (weth.): Ik ben het eens met al diegenen die gezegd hebben dat het toch wel vreselijk lang geduurd heeft. November 2003 en we hebben het nu over maart 2005. Ik ben minstens zo ongeduldig geweest in het hele proces als sommige raadsleden dat hier luid en duidelijk naar vo ren brengen. Ik heb heel cryptisch gezegd in de commissie dat wij niet bewust zijn tegengewerkt, maar dat wel alle mogelijkheden gebruikt zijn om het zo lang mogelijk te la ten duren. Met andere woorden, er is een intensief overleg geweest met het toenmalig bestuur, met de directie en dat heeft geleid tot een procedure, die wat mij betreft veel te lang heeft geduurd en waardoor wij ook meer geld zijn kwijtgeraakt, dan ons aanvankelijk en nog steeds meer dan lief was. Dat heeft niet aan het tempo gelegen waarin het college het een en ander had willen realiseren, maar het lag aan de hele procedure, de medewerking, de opstelling van alle participanten en dat hele verhaal. Dat doet niks af aan het feit dat het wat mij en u betreft te lang ge duurd heeft. Complicerende factor daarin was uiteindelijk ook nog de WWB. Toen wij met elkaar in november 2003 de mo tie, ingediend door de PvdA-fractie, hadden aangenomen en het college er voor ging om die uit te voeren, gingen wij ervan uit dat het inderdaad op deze manier zou kunnen wor den geregeld. Wij liepen aan tegen een aantal beleidsregels met betrekking tot de WWB, die noopten tot een oplossing zoals die nu voorligt. Dat was uiteindelijk niet de bedoe ling van het college. Maar we konden er alleen uitkomen voor de korte dan wel wat middellange termijn door op deze manier uitvoering te geven aan die motie, zoals die op dat moment werd ingediend. Een termijn voor drie jaar, waarbij we op zo kort mogelijke termijn wilden evalueren of de sec tor handhaving, inclusief de stadswachten, nu voldoet aan het beeld dat we daarvoor hadden en hebben, of we daar op die manier mee verder kunnen en of er dan ook structurele middelen voor zijn. Want we kunnen niet blijvend op die ma nier financieren, daar geeft het college de heer Florijn gelijk in. Er zal een moment moeten komen waarop de raad na moet gaan of zij daar geld voor over heeft in relatie tot de veiligheid. Dat vooraf. Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 28 februari 2004 Dan een aantal vragen en opmerkingen die heel specifiek naar voren zijn gekomen. Als de heer Bakker zegt dat dit oorspronkelijk niet de be doeling was, dan klopt dat, als je heel letterlijk kijkt naar de uitgangspunten van 2003, maar ik heb u aangegeven wat daar tussen is gekomen. We hebben gezegd dat de mensen in dienst zouden kunnen komen van de gemeente Leeuwarden. Dat had gekund, ware het niet dat de CAO, die daarover gaat en dat soort zaken regelt, nog steeds niet is afgekomen. Er is nog steeds een patstelling tussen de VNG en de vakorga nisaties, daarom leek het niet verstandig om nog meer kos ten te maken om de mensen in dienst te nemen van de gemeen te Leeuwarden. Vandaar dat we de stichting laten bestaan, vervolgens detacheren, waarbij het feitelijk materieel op hetzelfde neerkomt, alleen de rechtspositie voor de mensen, die in dienst zouden komen van de gemeente Leeuwarden, is er niet, omdat de CAO er niet is. Dus het is niet omdat het college het niet wil, maar omdat het ons feitelijk onmoge lijk is gemaakt. We hebben er dus een hele praktische op lossing voor gevonden. Wat de uitstroom betreft - dat heeft ook te maken met fi nanciën - gaan we er voor dat alles boven de 30 stadswach ten zo snel mogelijk uitstroomt. We hebben gerekend op 30 stadswachten. We hebben daarvoor financiering van vier ton. Door de langere procedure, door de regels die daarvoor ge steld zijn, heeft het meer gekost voor 2003 en 2004. U heeft dat in de memo gezien, dat hoef ik niet te herhalen. We doen ons best om die uitstroom boven de 30 zo snel moge lijk te laten plaatsvinden, mevrouw de Vries, conform de uitspraak gedaan in de vorige commissievergadering. Hoe zit het nu met de financiën voor 2006 en 2007? Precies kunnen wij dat niet zeggen, anders had het in de memo ge staan. Waar we van uitgaan en wat de inzet is van het col lege, inclusief deze wethouder, maar ook de wethouder die gaat over de WWB, is om zo snel mogelijk alles boven de 30 stadswachten te laten uitstromen. We hebben het nog maar over elf stadswachten. Het ging aanvankelijk over 48, dus 18. We hebben het nu nog over elf, waarvan een aantal af komstig is uit een andere gemeente. Daar moet zo snel moge lijk een oplossing voor worden gevonden. Op het moment dat we dat realiseren zal het financiële beslag voor 2006 aan merkelijk lager zijn dan voor 2005. Dan hopen we binnen de kaders te blijven die we daarvoor met elkaar hebben afge sproken. Maar alles staat en valt met het feit of we de 11 mensen, die boven op die 30 nog in dienst zijn van de stichting stadswacht, waar ook een gedeelte bij zit afkom stig uit andere gemeenten, zo snel mogelijk kunnen laten uitstromen Dat met betrekking tot 2006 en 2007. Helaas valt daar op dit moment niet veel meer over te zeggen. Mocht het zo zijn

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2005 | | pagina 11