Blad 20
Verslag van de raadsvergadering van 28 februari 2004
Over de financiële situatie is al veel gezegd. Ik wil daar
vooral ook het college nog even over horen. Wij zijn ook
kritisch als het gaat om de extra kosten, de structurele en
de incidentele. Wij waren dat overigens ook bij het voort
bestaan van de oude situatie, want daar waren ook ontzet
tend veel onduidelijkheden. Daar ging het op een gegeven
moment volgens mij bijna om 2 miljoen structureel. Wij roe
pen daarnaast in ieder geval het college nog op om ook naar
de inkomstenkant te kijken. Dus niet alleen te kijken naar
de kosten, maar ook hoe de inkomsten van zo'n stichting
stadswachten positief beïnvloed kunnen worden.
De heer Krol (weth.): Ik ben het eens met al diegenen die
gezegd hebben dat het toch wel vreselijk lang geduurd
heeft. November 2003 en we hebben het nu over maart 2005.
Ik ben minstens zo ongeduldig geweest in het hele proces
als sommige raadsleden dat hier luid en duidelijk naar vo
ren brengen. Ik heb heel cryptisch gezegd in de commissie
dat wij niet bewust zijn tegengewerkt, maar dat wel alle
mogelijkheden gebruikt zijn om het zo lang mogelijk te la
ten duren. Met andere woorden, er is een intensief overleg
geweest met het toenmalig bestuur, met de directie en dat
heeft geleid tot een procedure, die wat mij betreft veel te
lang heeft geduurd en waardoor wij ook meer geld zijn
kwijtgeraakt, dan ons aanvankelijk en nog steeds meer dan
lief was. Dat heeft niet aan het tempo gelegen waarin het
college het een en ander had willen realiseren, maar het
lag aan de hele procedure, de medewerking, de opstelling
van alle participanten en dat hele verhaal. Dat doet niks
af aan het feit dat het wat mij en u betreft te lang ge
duurd heeft. Complicerende factor daarin was uiteindelijk
ook nog de WWB. Toen wij met elkaar in november 2003 de mo
tie, ingediend door de PvdA-fractie, hadden aangenomen en
het college er voor ging om die uit te voeren, gingen wij
ervan uit dat het inderdaad op deze manier zou kunnen wor
den geregeld. Wij liepen aan tegen een aantal beleidsregels
met betrekking tot de WWB, die noopten tot een oplossing
zoals die nu voorligt. Dat was uiteindelijk niet de bedoe
ling van het college. Maar we konden er alleen uitkomen
voor de korte dan wel wat middellange termijn door op deze
manier uitvoering te geven aan die motie, zoals die op dat
moment werd ingediend. Een termijn voor drie jaar, waarbij
we op zo kort mogelijke termijn wilden evalueren of de sec
tor handhaving, inclusief de stadswachten, nu voldoet aan
het beeld dat we daarvoor hadden en hebben, of we daar op
die manier mee verder kunnen en of er dan ook structurele
middelen voor zijn. Want we kunnen niet blijvend op die ma
nier financieren, daar geeft het college de heer Florijn
gelijk in. Er zal een moment moeten komen waarop de raad na
moet gaan of zij daar geld voor over heeft in relatie tot
de veiligheid. Dat vooraf.
Blad 21
Verslag van de raadsvergadering van 28 februari 2004
Dan een aantal vragen en opmerkingen die heel specifiek
naar voren zijn gekomen.
Als de heer Bakker zegt dat dit oorspronkelijk niet de be
doeling was, dan klopt dat, als je heel letterlijk kijkt
naar de uitgangspunten van 2003, maar ik heb u aangegeven
wat daar tussen is gekomen. We hebben gezegd dat de mensen
in dienst zouden kunnen komen van de gemeente Leeuwarden.
Dat had gekund, ware het niet dat de CAO, die daarover gaat
en dat soort zaken regelt, nog steeds niet is afgekomen. Er
is nog steeds een patstelling tussen de VNG en de vakorga
nisaties, daarom leek het niet verstandig om nog meer kos
ten te maken om de mensen in dienst te nemen van de gemeen
te Leeuwarden. Vandaar dat we de stichting laten bestaan,
vervolgens detacheren, waarbij het feitelijk materieel op
hetzelfde neerkomt, alleen de rechtspositie voor de mensen,
die in dienst zouden komen van de gemeente Leeuwarden, is
er niet, omdat de CAO er niet is. Dus het is niet omdat het
college het niet wil, maar omdat het ons feitelijk onmoge
lijk is gemaakt. We hebben er dus een hele praktische op
lossing voor gevonden.
Wat de uitstroom betreft - dat heeft ook te maken met fi
nanciën - gaan we er voor dat alles boven de 30 stadswach
ten zo snel mogelijk uitstroomt. We hebben gerekend op 30
stadswachten. We hebben daarvoor financiering van vier ton.
Door de langere procedure, door de regels die daarvoor ge
steld zijn, heeft het meer gekost voor 2003 en 2004. U
heeft dat in de memo gezien, dat hoef ik niet te herhalen.
We doen ons best om die uitstroom boven de 30 zo snel moge
lijk te laten plaatsvinden, mevrouw de Vries, conform de
uitspraak gedaan in de vorige commissievergadering.
Hoe zit het nu met de financiën voor 2006 en 2007? Precies
kunnen wij dat niet zeggen, anders had het in de memo ge
staan. Waar we van uitgaan en wat de inzet is van het col
lege, inclusief deze wethouder, maar ook de wethouder die
gaat over de WWB, is om zo snel mogelijk alles boven de 30
stadswachten te laten uitstromen. We hebben het nog maar
over elf stadswachten. Het ging aanvankelijk over 48, dus
18. We hebben het nu nog over elf, waarvan een aantal af
komstig is uit een andere gemeente. Daar moet zo snel moge
lijk een oplossing voor worden gevonden. Op het moment dat
we dat realiseren zal het financiële beslag voor 2006 aan
merkelijk lager zijn dan voor 2005. Dan hopen we binnen de
kaders te blijven die we daarvoor met elkaar hebben afge
sproken. Maar alles staat en valt met het feit of we de 11
mensen, die boven op die 30 nog in dienst zijn van de
stichting stadswacht, waar ook een gedeelte bij zit afkom
stig uit andere gemeenten, zo snel mogelijk kunnen laten
uitstromen
Dat met betrekking tot 2006 en 2007. Helaas valt daar op
dit moment niet veel meer over te zeggen. Mocht het zo zijn