Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 28 februari 2004
De Voorzitter: Op verzoek van mevrouw De Vries wordt de
vergadering voor een paar minuten geschorst.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het amende
ment van de heer Stoker inzake de uitzonderingspositie voor
alleen de stadswachten.
Het amendement van de heer Stoker namens de CU-fractie,
meeondertekend door de heer Posthumus namens de FNP-fractie
wordt verworpen met 7 tegen 28 stemmen. Voor stemden de le
den van de fracties van de CU, FNP, SP en D66.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het voorstel
van het college over het beleid stadswachten 2005.
De heer Elzinga (D66): De evaluatie blijkt niet zo gek veel
om het lijf te hebben. We hadden gehoopt dat een echte eva
luatie ook consequenties kan hebben. Om die reden zullen
wij tegen stemmen.
De heer Stoker (CU)Ik stem niet in met lid 1 van het be
sluit, dus kan ik ook niet instemmen met het voorstel.
Mevrouw De Vries (VVD): Wij kunnen op zich inhoudelijk het
voorstel wel steunen, alleen gelet op de financiële para
graaf zullen wij dat uiteindelijk niet doen.
De hear Posthumus (FNP): Om deselde reden as de VVD-fraksje
sille wy net ynstimme.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college, met de aantekening dat de le
den van de fracties van FNP, VVD, D66 en CU geacht willen
worden te hebben tegengestemd.
De Voorzitter: Schorst de vergadering om 21.15 uur.
De Voorzitter: Heropent de vergadering om 21.40 uur.
Punt 15
Financiële haalbaarheid van een revolving fund voor de mo-
numen ten z o rg
De heer Zwart (PvdA): Mevrouw De Vries en ik zijn bijzonder
verheugd dat na onze boeiende discussie in november tijdens
de begrotingsbehandeling het college ons voorstel nu zo
liefdevol heeft omarmd. Vanavond in de persoon van de heer
Krol. Dat doet ons deugd. Ik zal vanavond mijn verhaal tot
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 28 februari 2004
een drietal punten beperken. Alvorens ik dat doe overigens,
wil ik nog even ingaan op de door het college geformuleerde
voordelen van dit voorstel aangaande het revolving fund.
Het college wijst met name op het voordeel van het zichzelf
voedende karakter van het fonds. Ik wil daar toch graag ook
een aantal inhoudelijke voordelen aan toevoegen.
Door dit besluit wordt voorkomen dat onze gemeentelijke in
zet voor de monumenten wordt gehalveerd ten opzichte van de
ISV-1 periode. Ik acht dat toch een groot voordeel. Ook dat
het open karakter van het fonds in de toekomst het mogelijk
maakt om de inzet van het fonds nog te vergroten als daar
toe de mogelijkheden aanwezig zijn. Wij hopen allemaal op
een hele goede fondsenwerving op dat punt.
Verder brengt de keuze voor een revolving fund in principe
met zich mee dat wij op dit moment voor een structurele
voorziening gekozen hebben en dus niet meer periodiek een
oplossing in de begroting hoeven te zoeken voor de aanpak
van deze monumenten. Ik acht dat ook een winstpunt.
Het college geeft in de raadsbrief aan dat na twee jaar, en
ik neem aan dat bedoeld is twee jaar na de effectuering van
het fonds, een evaluatie moet plaatsvinden. Dit punt is
niet in het concept raadsbesluit opgenomen. Wij onder
schrijven dit voornemen tot de evaluatie echter van harte.
Dan nu de financiering. Het college heeft destijds, ook al
bij de begrotingsbehandeling, aangegeven moeite te hebben
met de door ons voorgestelde financiering uit ISV-2. Het
kwam er op neer dat wij dan gebruik willen maken van onder
andere het ontwikkelingsdeel dat daarin opgenomen is en dat
beperkt de armslag van het college en ons allen voor wat
betreft de inzet van die ISV-2. De bezwaren van het college
begrijpen wijWij hebben dan ook geen bezwaar tegen het
voorstel van het college, waarbij de ontbrekende zes ton
alsnog uit de ISV-1 middelen worden gehaald. Verrassend
overigens, want wij waren er niet van op de hoogte dat er
zes ton over was gebleven op de ISV-1. Hadden wij dat gewe
ten, hadden wij destijds dat ook als onderdeel van de dek
king van onze motie gebruikt, maar een plezierige veras
sing, dus vooruit.
Risico op terugvordering, zoals het college heeft aangege
ven, zien wij overigens als een vrij theoretisch risico.
Minister Dekker van VROM is op dit moment zelf op nationaal
bezig om met een revolving fund constructie te gaan opere
ren en wij denken dat dat probleem opgelost gaat worden.
Dan nog op de opzegtermijn voor het stimuleringsfonds Ne
derlandse gemeenten. De voorziene dekking daarin van negen
ton is gebruikt voor de bekostiging van het revolving fund.
Een opzegtermijn van één jaar. Dat is vervelend. We hadden
graag gezien dat daar geen sprake van was, maar dat klopt
allemaal en daar zullen we rekening mee moeten houden. Na
vraag bij de dienst heeft mij echter geleerd dat overwogen