Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 28 februari 2004 fractie, omdat wij vinden dat als wij het over deugdelijke financiering hebben zoals de VVD-fractie in voorgaande agendapunten een aantal keren zo duidelijk naar voren heeft gebracht, dit wat ons betreft geen deugdelijke financiering is, omdat wij de algemene reserve voor zoiets als een re volving fund buiten beschouwing willen laten. Dus wat dat betreft kunnen wij niet meegaan in dit amendement. (Mevrouw De Vries (WD) U heeft toch wel geluisterd naar de tweede overweging?) Ik heb zeker geluisterd naar de tweede overweging. (Mevrouw De Vries (WD): Daar staat niet in dat het perse moetmaar bij de evaluatie van twee jaar opnieuw bekij ken Nee, maar wel dat het mogelijk is en zelfs dat is voor ons teveel, omdat wij dat het niet waard vinden. Ik denk dat ons standpunt hierover duidelijk is. De hear Posthumus (FNP)De FNP-fraksje is in grut foar- stander fan in revolving fund. Yn it foarste plak wol ik sizze dat foar de FNP-fraksje in ynspanningsferplichting om te kommen ta eksterne bydragen foldwaande is. Slagget it net om dy 350.000 te heljen dan mar ien restauraasje min der per jier. In greep fan 350.000,- ut de algemiene reserves binne wy op himsels net sa foar. Noch in pear opmerkings. Punt 1, by dizze regeling graach omtinken foar in stik kom- munikaasje om it füns ünder de oandacht fan de monumintebe- sitters te bringen. Punt 2, wy binne dus wol in grut foarstanner mar net sünder mear derfan oertsjüge dat dizze regeling no mear opsmite sil as in subsydzjeregelingAs ik seis in monumint hie, dan soe ik bygelyks foar de subsydzjeregeling kieze, mar in liening sil foar guon minsken tink ik dochs ek wol wer nijsgjirrich wêze. (De hear Zwart (PvdA): Ik tink dat wat de hear Posthumus seit fan koe ik kieze tusken de konstruksje in revolving fund en in subsydzjeas partikulier, dan soe ik foar sub- sydzje kieze, mar jo witte ek dat yn it oarspronklike foar- stel fan it kolleezje, wêryn't destiids noch utgongen wie fan in perioade fan fjouwer jier alteastfan subsydzjes dat je dan op de helte fan it oantal aanfragen komme dat je betsjinje kinne.) Dat is my bekend, dêrom dy nuansearring sis mar fan dat ik wol hiel graach sa'n revolving fund wol, mar by in persoan- like kar meitsje minsken öfweagingen en dan is it fansels krekt wat sy dus foar kiezen wolle. (De hear Zwart (PvdA): Wy steane hjir as riedslid.) Dat wit ik, mar der binne ek oaren dy't keuzes meitsje. Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 28 februari 2004 Dan as léste noch in kanttekening by in opmerking fan het kolleezje. Op bledside 5 stiet dat de gemeenteried steld hawwe soe dat wenningbou de heechste prioriteit hat. Foar de FNP-fraksje is dat wol wichtich foarsitter, mar om no te sizzen de heechste prioriteit... Wy sizze ek fan dat oare saken miskien noch wol folie mear fersterke wurde moatte, dat minsken heechwurdich wurk dwaan kinne, har kultureel üntwikkelje kinne en dat wy kwa belied ynspylje kinne op it ferlet fan minsken yn dizze regio. Goed wenje kinnen is dan derby in middel en gjin doel op himsels. De heer Boomstra (SP)De SP-fractie heeft op 8 november ingestemd met het revolving fund, omdat wij dat ook een goede zaak vinden. De vraag die nu vor ons ligt gaat over de wijzigingen van de dekkingsvoorstellen, die door het college zijn gedaan. Wij stemmen met het alternatieve voor stel, zoals het college gedaan heeft, behalve met punt 4 van het raadsvoorstel "de voorwaardelijk stelling van de externe bijdrage van 350.000,-". Zoals de heer Zwart al heeft aangegeven stemmen, wij dus in met het amendement. De heer Krol (weth.): We hoeven niet meer te discussiëren over voor- en nadelen van het fund en of het college er wel of niet mee eens is. Wij hebben betoogd de vorige keer dat we het er mee eens waren, dat we alleen problemen hadden met de financiering. Wij hebben gevraagd om te mogen naden ken over een alternatief en dat ligt hier nu op tafel. Dus wat dat betreft niks meer over de inhoudelijke motivering. Twee dingen bleven er over na commissiebehandeling. Dat was de negen ton en de opzegtermijn. Wij hebben u daarvan een memo doen laten toekomen met daarin de motivering. Het kan niet anders, dus we moeten ons daaraan houden. Dus wat dat betreft zijn we het met elkaar eens. En de 350.000,- hebben we inderdaad bedoeld als een soort prikkel om ervoor te zorgen dat wij er met elkaar voor zou den kunnen zorgen dat die 350.000,- binnenkwam, mede ge let op de behoedzaamheid die het college heeft met betrek king tot uitgaven uit de algemene reserve. (Mevrouw De Vries (WD): Bij het vorige voorstel, daar heeft mevrouw Koster mij ook al even over geprikkeldging het toch om waarschijnlijk straks twee keer 240.000,- en ik denk dat u dat dan ook ten last van de algemene reserve moet dekken. Dus die behoedzaamheid van u is toch een beetje selectief.) In de eerst plaats hoeven wij elkaar niet te prikkelen, tenminste dat hoop ik niet. In de tweede plaats zit het zo dat met betrekking tot de behoedzaamheid in relatie tot de algemene reserve u van mij in de afgelopen jaren weet hoe ik daarmee omga. Op het moment dat er iets met uitgegeven moet worden, dan moet het ook, want een algemene reserve is er inderdaad om bepaalde risico's op te vangen. Dat is waar. Maar op het momnet dat het niet hoeft, dan doen we

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2005 | | pagina 18