Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 28 februari 2004 het kader van de WWB-beleid en de daarbij behorende finan cieringsconstructie ervan wordt uitgegaan, dat de uitstroom uitsluitend aangevuld wordt met blijvers. Voor de VVD- fractie is dat niet acceptabel. We willen hier in de raad graag een bevestiging van de toezegging van het college in de commissie dat dit niet het geval zal zijn. In de commissie Welzijn hebben we ook aandacht gevraagd voor de juridische risico's van het voorstel. Uit aanvul lende informatie van het college blijkt dat er niet een on afhankelijke juridische check is gedaan. We hebben de be leidsinhoudelijke afdeling weliswaar hoog, maar hadden toch liever een dergelijke check gezien, bijvoorbeeld door de afdeling juridische zaken van de gemeente. Het college heeft ervoor gekozen dit niet te doen. Wij vinden dat on verstandig. Het is wat ons betreft dan ook klip en klaar wie daarvoor uiteindelijk in de toekomst de verantwoorde lijkheid heeft. Dan de financiën. Wat de VVD-fractie betreft ging iedereen daar wat al te gemakkelijk aan voorbij in de commissie. Er wordt een uitgave van 240.000,- gedaan en dat in een tijd waarin de centen nu niet bepaald voor het oprapen liggen, en dat terwijl de wethouder - de heer Bakker noemde het ook al eventjes - op 26 november 2003 positief heeft geantwoord op de vraag of we niet voor onaangename verassingen komen te staan, of de 400.000,- het dan ook echt zou zijn. De VVD-fractie komt eigenlijk tot de conclusie dat het col lege zich heeft vertild aan deze hele stadswachtenkwestie. Op 8 september 2004 heeft de wethouder al toegezegd de com missie te zullen informeren over de overschrijding in de afgelopen tijd met betrekking tot de stadswachten. Het gaat dan met name om de jaren 2003 en 2004 en welke aansprake lijkheid de gemeente heeft als het gaat om de tekorten van de stichting. Op 9 februari 2005 heeft de wethouder wederom toegezegd om voor deze raadsvergadering deze informatie te leveren. Tevens is gevraagd naar de meerjarenfinanciering van de stadswachten. In het voorliggende raadsvoorstel wordt slechts de financiering voor het jaar 2005 geregeld. Hoe zit dat met 2006 en 2007? En eindelijk vanmiddag kwam er dan toch nog een memo over de financiën. Daar zijn nog wel wat opmerkingen bij te ma ken. Nog niet duidelijk is wat het tekort nu voor de ge meente bedraagt in de periode 2003-2004. Het totale tekort is in ieder geval ruim 400.000,-, maar wat is het aandeel van de gemeente daarin en hoe wordt dit gedekt? Er wordt gezegd dat dit ten laste van reguliere middelen gaat, maar wij zijn wel benieuwd ten laste van welke reguliere midde len. En in hoeverre is de gemeente aansprakelijk voor de financiële tekorten van de stichting? Een vraag die in sinds 2004 ook nog niet beantwoord is. Dan de structurele kosten van 240.000,-. Deze worden vol gens het college grotendeels veroorzaakt door de groep bo Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 28 februari 2004 ven de 30 stadswachten die blijven. De dekking in 2006 en 2007 wordt ook in dit memo, dat het college heeft aangele verd, nog niet geleverd. Laten we het dan nog helemaal maar niet hebben over de dekking van het totaal na 2007. Van de wethouder financiën valt ons dat toch wel tegen. Zou het niet verstandiger zijn geweest de dekking voor later ook nu maar direct te regelen? Het maximale tekort is immers dui delijk. Hoe schat het college de snelheid in van de uit stroom van de elf extra mensen, want daar hangt het tekort nauw mee samen. Gelet op de arbeidsvoorwaarden van de huidige stadswachten, zo'n 30% van het minimumloon, denken wij dat mensen vaak niet snel zullen uitstromen. Daardoor zal het tekort van 2005 toch ook niet al te snel afnemen volgens de VVD- fractie. Of moeten die elf mensen straks een baan accepte ren op gewoon het minimumloon, terwijl ze nu op 130% van het minimumloon zitten? Zitten er bij de elf mensen van de stadswachten ook nog mensen die niet in Leeuwarden wonen? De VVD-fractie heeft nog heel veel vragen. We hebben het memo erg laat gekregen, anders hadden we ze voor de verga dering wel willen stellen. Ons definitieve standpunt zal afhangen van de beantwoording van het college. Tot slot hebben we nog een heel duidelijke vraag, of wij na dit verhaal niet voor nog meer verassingen komen te staan en ik zou wat dat betreft graag een ja of een nee van het college willen horen en niet vijf omslachtige zinnen waarin het verhuld wordt. De hear Posthumus FNP)Us yndruk is dat it kolleezje him ferslokt hat yn dizze saak. 26 novimber 2003 spegele it kolleezje üs in begrutting foar fan 1,1 miljoen foar 30 minsken. De FNP-fraksje sei doe al, en dat hawwe wy ek oan- toand, dat it bedrach te lyts wêze soe, dat we earder tinke moasten oan 1,5 of 1,6 miljoen. Dêrom stimden wy doe ek tsjin. Want finansjeel hawwe wy dus wol dy hiele grutte fraachtekensNo sitte wy dus 5 ton, in heal miljoen euro, boppe dat bedrach. De FNP-fraksje woe doe de stichting selsstannich halde, mar goed, dat wie frij dreech, seine guon partijen, ek fanwege de subsidiearre arbeid, want dy subsydzjes soene komme te ferfallen. Mar oardel jier letter lykwols wurdt der foar de stedswachten in ütsünderingspo- sysje makke en hie dat dus wol kinnen. Mar ek no, as wy nei it foarstel sjogge, hawwe wy noch grutte reserves. Kloppet it dat de begrutting makke is op basis fan de ynset fan de stedswachten foar 32 oeren yn de wike? Wy hawwe begrepen dat de werklike ynset 38 oeren is. Fierder moat der foar mar leafst foar 250.000,- ferboud wurde om te foldwaan oan wetlike regels, mar de stedswacht hat dêr al tiden wurke. Waard der dan earder net foldien oan de regels?

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2005 | | pagina 8