Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 28 februari 2004 Dan seit it kolleezje dat permanint subsidiearre arbeid net mooglik is. Binnen trije jier moatte wy in nij beslüt nimme en oer oardel jier is de earste evaluaasje. Dus in stik ün- wissichheid bliuwt der foar de minsken. Dan de léste fraach oan it kolleezje. Wêrom soe in dekking op 100% fan de lienkosten net mooglik wêze? We prate no oer 90% en de stedswachten krije yn prinsipe in ütsünderingspo- sysje. As wy 100% fan de leankosten dekke litte ut it W- diel dan wurdt it tekoart nammentlik hast 180.000,- min der. Dan wurdt it 61.000,- it jier. As léste wol ik sizze dat wy mei de CU-fraksje in amende- mint yntsjinne hawweIk fün it argumint fan Hudson wol hiel aardich, mar it giet üs hjir hiel düdlik earne oars om, nammentlik dat dy ütsünderingsposysje net allinne jildt foar de stedswachten. It kin ek foar oare maatskiplik nut tige organisaasjes fan belang wêze. De heer Kalsbeek (SP)We zijn nu al jaren aan het praten over de stadswachten. We hebben heel wat debatten gehad, zelfs een spoeddebat, in de afgelopen jaren, en er ligt nu een voorstel dat we graag anders hadden gezien, maar er moet op een gegeven moment ook duidelijkheid komen, ook naar de stadswachten toe. Daarom zullen wij wel instemmen met dit voorstel, maar we staan ook sympathiek tegenover het amendement van de CU-fractie en de FNP-fractie. We wachten daar nog even de beantwoording van de wethouder af. Waar ik mij wel ernstige zorgen over maak, is dat als ik de memo lees die we vanmiddag dankzij mevrouw De Vries hebben gekregen, komen er waarschijnlijk in de loop der tijd nogal wat kosten op ons af. Laat het alsjeblieft toch niet zo zijn dat we dan eerder genomen besluiten weer terug moeten draaien. Dat zou te gek voor woorden zijn. Daarom zou het goed zijn als de wethouder ons vandaag uitsluitsel zou kun nen geven over wat nu precies de meerkosten zijn voor de komende jaren. Mevrouw Dames (CDA)De CDA-fractie vindt de uitwerking van het college over de positie van de stadswachten prima. Het is conform de afspraken die in de raad zijn gemaakt. We zijn dan ook blij dat alle sociale partners hiermee hebben kunnen instemmen, zodat we nu van start kunnen gaan. In reactie op de CU-fractie en de FNP-fractie willen wij benadrukken dat van begin af aan duidelijk was dat de raad voor de stadswachten een uitzondering zou maken. Een uit zondering is dus een uitzondering. Ga je hier nu aan sleu telen, dan is de kans groot dat allerlei instellingen, denk aan scholen en aan de zorg, ook vinden dat zij bij een uit zondering behoren. Dit zou dan de doorstroming van de ge subsidieerde banen niet bevorderen. Dat zou niet eerlijk Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 28 februari 2004 zijn tegenover alle toekomstige ID-ers, die echt geen ande re baan kunnen krijgen dan een gesubsidieerde. Als wij als raad vinden dat het werk van wijkconciërges zo belangrijk is, als wij vinden dat het niet zou kunnen worden overgeno men door vrijwilligers, dan zullen we hier een structurele oplossing voor moeten zoeken. Niet de mensen moeten dan ge subsidieerd worden, maar de instellingen, die dan het werk regulier zouden kunnen gaan betalen. Dit zou een veel eer lijker en doorzichtiger manier van subsidiëren zijn. De CDA-fractie kan instemmen met het plan dat er nu ligt voor de stadswachten. De heer Elzinga (D66)De totale gang van zaken rond de stadswachten kan ons niet echt bekoren, maar een fatsoen lijk exit-scenario is niet aanwezig, dus we zullen verder moeten. Vanuit die optiek vinden we het niet verkeerd dat er op enig moment een evaluatie zal plaatsvinden van de doelmatigheid van de stadswachten. Ik noem dat, omdat zij op dit moment uit incidentele middelen worden gefinancierd. Uiteindelijk zullen we naar een structurele financiering moeten en dan willen wij wel graag weten hoeveel er echt noodzakelijk zijn. Wij willen graag inzicht hebben met hoe veel stadswachten wij een goede dienstverlening kunnen bie den en daar willen we structureel middelen voor gaan zoe ken, ook al zijn die op dit moment nog niet bekend. Evaluatie is dus prima. Maar wij vrezen eerlijk gezegd dat dat wat minder makkelijk zal gaan verlopen als zal blijken dat je met minder toe kunt. Wij vragen ons af hoe het met de arbeidsvoorwaarden zit. Zij worden nu gedetacheerd vanuit de stichting bij de ge meente, maar kunnen wij, als wij vaststellen dat we met minder toekunnen, inderdaad die mensen op een nette manier aan een andere baan helpen? Wij hebben ook wat problemen met de huisvesting. Voorge steld wordt om in verband met een tijdelijke huisvesting nog wat geld uit te geven. Maar wie de stukken goed leest zou daar uit kunnen opmaken dat we er wellicht nog voor tijden aan vastzitten en dat lijkt ons geen goed idee. Het is wat ons betreft geen geheim dat we uiteindelijk naar een kleiner ambtenarenapparaat toe willen. Volgens ons moet er toch wel ergens ruimte ontstaan. In ieder geval, wij hebben nog zorgen over de reële moge lijkheden om na een evaluatie tot krimp over te gaan, mocht daar aanleiding toe zijn. De motie van de CU-fractie, ondertekend door de FNP- fractie, om "als enige" te schrappen. Het is voor meerdere uitleggen vatbaar. Wij hebben bij een eerdere gelegenheid al gezegd dat wij voor een discussie zijn over maatschappe lijk relevante functies. We hikken er beetje tegenaan of we het nou makkelijker maken door deze twee woorden te schrap pen of moeilijker.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2005 | | pagina 9