Blad 8
Verslag van de raadsvergadering van 17 juli 2006
op alle rotondes in Leeuwarden de fietsers voorrang te ge
ven.
Voorts vindt zij fietstunnels in de rondweg overbodig, ook
hiertoe dient zij een motie in.
De heer Krol (weth.) dankt de raad voor de complimenten.
Bij het MIP zullen jaarlijks de voorstellen betreffende dit
plan worden meegenomen.
Er is twee keer per jaar overleg met het bedrijfsleven,
waar het fietsplan aan de orde komt.
Bij de rotondes in de westelijke invalsweg zullen auto's
voorrang krijgen.
De veiligheid zal in relatie tot de aanleg van de rotondes
en de doorstroom steeds voorop staan.
Hij vindt de motie van de CDA-fractie beleidsondersteunend.
De motie van de CU en FNP-fractie inzake fietscontrolesde
gemeente heeft een coördinerende rol richting de scholen,
3V0, de Stichting bevordering verkeerseducatie en de scho
len zijn hier verantwoordelijk voor. De gemeente zal zoeken
naar mogelijkheden voor fietscontrolesmaar zal dit niet
zelf doen. Met het tweede deel (met een plan te komen voor
d.d. 1 januari 2007 om de fietsveiligheid onder jongeren te
vergroten) kan hij niet akkoord gaan.
De motie van de FNP-fractie betreffende de wachttijden voor
fietsers bij stoplichten zal bij elk kruispunt worden beke
ken. Hij wil dat het fietsplan hier leidend en geldend in
is en vindt de motie overbodig.
Motie SP betreffende voorrang op alle rotondes vindt hij te
ver gaan.
De motie van de SP betreffende het schrappen van de tunnels
vindt hij ook niet verstandig.
Bij de studie rondom de plannen van het Drachtsterplein
zullen de fly-overs worden meegenomen.
Moties stemming
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 17 juli 2006,
overwegende dat
Fietsers in de voorrang op rotondes de veiligheid van
deze groep weggebruikers ten goede komt;
Eenvormigheid in de regelgeving meer duidelijkheid schept
voor de weggebruiker, zowel wat betreft automobilis-
ten/motards/bus- en vrachtwagenchauffeurs, bromfietsers,
fietsers en tevens voetgangers;
verzoekt het college:
om in het GWP uitwerkingsplan op te nemen dat op alle ro
tondes binnen de bebouwde kom van Leeuwarden, de fietsers
voorrang krijgen.
en gaat over tot de orde van de dag."
Blad 9
Verslag van de raadsvergadering van 17 juli 2006
De motie van mevrouw Buma namens de SP-fractie, meeonderte
kend door de heer Posthumus namens de FNP-fractie wordt
verworpen met 5 tegen 3 0 stemmen.
Voor stemden de leden van de SP-fractie en de FNP-fractie.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen in vergadering op maandag 17 juli 2006,
behandelende het GWP-Uitwerkingsplan voor het fietsverkeer
"Richtingwijzer fiets",
overwegende
- dat in het uitwerkingsplan, tegen de achtergrond van het
landelijk beleid waarin de fietsers op minirotondes bin
nen de bebouwde kom voorrang hebben op het autoverkeer,
10 met name genoemde minirotondes zijn aangewezen die
worden omgebouwd volgens het principe fietsers in de
voorrang'
- dat daarmee een aanzet wordt gegeven tot een wijziging
van het beleid, hetgeen ten goede komt aan het comfort
van de fietsers in de stad;
- dat het gewenst is buiten de tien genoemde minirotondes
ook de andere minirotondes in aanmerking te laten komen
voor ombouw naar fietsers in de voorrang, teneinde een zo
groot mogelijke eenduidigheid voor de verkeersdeelnemers
te realiseren,
- dat in de nota terecht die minirotondes van de ombouw
naar fietsers in de voorrang worden uitgezonderd, die
zijn gelegen in de stadsring, inclusief de 'oostelijke
rondweg' t.w. Archipelweg, FranklinstraatJulianastraat
PStuyvesantweg en Drachtsterweg, omdat daar de door
stroming van het autoverkeer prioriteit dient te hebben;
- dat dezelfde uitzondering mogelijk van toepassing is op
de minirotondes op de westelijke bedrijventerreinen,
voorzover deze t.z.t. direct zullen aansluiten op de wes
telijke rondweg;
spreekt uit:
- dat sprake dient te zijn van een kanteling van het beleid
en voortaan als regel de fietsers voorrang dienen te
krijgen op de minirotondes binnen de bebouwde kom;
- dat van deze regel worden uitgezonderd de minirotondes
waar de doorstroming van het autoverkeer prioriteit dient
te hebben zoals op de bovengenoemde stadsring en 'ooste
lijke rondweg'
dat nader dient te worden bezien of deze uitzondering
tevens dient te gelden voor (enkele van) de minirotondes
op de westelijke bedrijventerreinen die t.z.t. direct
zullen aansluiten op de westelijke invalsweg;
- dat ten aanzien van de uitvoering de 10 genoemde miniro
tondes, conform het uitvoeringsprogramma in 2007 zullen
worden aangepast en dat de overige minirotondes gefaseerd
en waar mogelijk volgens het principe 'werk met werk ma
ken' binnen redelijke termijn zullen volgen,