Blad 8 Verslag van de raadsvergadering van 17 juli 2006 op alle rotondes in Leeuwarden de fietsers voorrang te ge ven. Voorts vindt zij fietstunnels in de rondweg overbodig, ook hiertoe dient zij een motie in. De heer Krol (weth.) dankt de raad voor de complimenten. Bij het MIP zullen jaarlijks de voorstellen betreffende dit plan worden meegenomen. Er is twee keer per jaar overleg met het bedrijfsleven, waar het fietsplan aan de orde komt. Bij de rotondes in de westelijke invalsweg zullen auto's voorrang krijgen. De veiligheid zal in relatie tot de aanleg van de rotondes en de doorstroom steeds voorop staan. Hij vindt de motie van de CDA-fractie beleidsondersteunend. De motie van de CU en FNP-fractie inzake fietscontrolesde gemeente heeft een coördinerende rol richting de scholen, 3V0, de Stichting bevordering verkeerseducatie en de scho len zijn hier verantwoordelijk voor. De gemeente zal zoeken naar mogelijkheden voor fietscontrolesmaar zal dit niet zelf doen. Met het tweede deel (met een plan te komen voor d.d. 1 januari 2007 om de fietsveiligheid onder jongeren te vergroten) kan hij niet akkoord gaan. De motie van de FNP-fractie betreffende de wachttijden voor fietsers bij stoplichten zal bij elk kruispunt worden beke ken. Hij wil dat het fietsplan hier leidend en geldend in is en vindt de motie overbodig. Motie SP betreffende voorrang op alle rotondes vindt hij te ver gaan. De motie van de SP betreffende het schrappen van de tunnels vindt hij ook niet verstandig. Bij de studie rondom de plannen van het Drachtsterplein zullen de fly-overs worden meegenomen. Moties stemming "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17 juli 2006, overwegende dat Fietsers in de voorrang op rotondes de veiligheid van deze groep weggebruikers ten goede komt; Eenvormigheid in de regelgeving meer duidelijkheid schept voor de weggebruiker, zowel wat betreft automobilis- ten/motards/bus- en vrachtwagenchauffeurs, bromfietsers, fietsers en tevens voetgangers; verzoekt het college: om in het GWP uitwerkingsplan op te nemen dat op alle ro tondes binnen de bebouwde kom van Leeuwarden, de fietsers voorrang krijgen. en gaat over tot de orde van de dag." Blad 9 Verslag van de raadsvergadering van 17 juli 2006 De motie van mevrouw Buma namens de SP-fractie, meeonderte kend door de heer Posthumus namens de FNP-fractie wordt verworpen met 5 tegen 3 0 stemmen. Voor stemden de leden van de SP-fractie en de FNP-fractie. "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen in vergadering op maandag 17 juli 2006, behandelende het GWP-Uitwerkingsplan voor het fietsverkeer "Richtingwijzer fiets", overwegende - dat in het uitwerkingsplan, tegen de achtergrond van het landelijk beleid waarin de fietsers op minirotondes bin nen de bebouwde kom voorrang hebben op het autoverkeer, 10 met name genoemde minirotondes zijn aangewezen die worden omgebouwd volgens het principe fietsers in de voorrang' - dat daarmee een aanzet wordt gegeven tot een wijziging van het beleid, hetgeen ten goede komt aan het comfort van de fietsers in de stad; - dat het gewenst is buiten de tien genoemde minirotondes ook de andere minirotondes in aanmerking te laten komen voor ombouw naar fietsers in de voorrang, teneinde een zo groot mogelijke eenduidigheid voor de verkeersdeelnemers te realiseren, - dat in de nota terecht die minirotondes van de ombouw naar fietsers in de voorrang worden uitgezonderd, die zijn gelegen in de stadsring, inclusief de 'oostelijke rondweg' t.w. Archipelweg, FranklinstraatJulianastraat PStuyvesantweg en Drachtsterweg, omdat daar de door stroming van het autoverkeer prioriteit dient te hebben; - dat dezelfde uitzondering mogelijk van toepassing is op de minirotondes op de westelijke bedrijventerreinen, voorzover deze t.z.t. direct zullen aansluiten op de wes telijke rondweg; spreekt uit: - dat sprake dient te zijn van een kanteling van het beleid en voortaan als regel de fietsers voorrang dienen te krijgen op de minirotondes binnen de bebouwde kom; - dat van deze regel worden uitgezonderd de minirotondes waar de doorstroming van het autoverkeer prioriteit dient te hebben zoals op de bovengenoemde stadsring en 'ooste lijke rondweg' dat nader dient te worden bezien of deze uitzondering tevens dient te gelden voor (enkele van) de minirotondes op de westelijke bedrijventerreinen die t.z.t. direct zullen aansluiten op de westelijke invalsweg; - dat ten aanzien van de uitvoering de 10 genoemde miniro tondes, conform het uitvoeringsprogramma in 2007 zullen worden aangepast en dat de overige minirotondes gefaseerd en waar mogelijk volgens het principe 'werk met werk ma ken' binnen redelijke termijn zullen volgen,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 5