leden van de commissie bestuur en middelen. De commissie wordt mede geadviseerd door
de griffier, de concerncontroller en een financieel medewerker.
Tevens zijn in het protocol de communicatiemomenten benoemd tussen de raad en de ac
countant. Het betreft de communicatie voorafgaand aan de accountantscontrole van een
boekjaar en de communicatie tussen de accountant met raad, college en ambtelijk apparaat.
In bijlage II behorende bij het protocol is het communicatietraject nader uitgewerkt.
2 Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid én rechtmatigheid)
Zoals in art 213 Gw is voorgeschreven zal de controle van de in artikel 197 Gw bedoelde
jaarrekening, uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant, gericht zijn op het afge
ven van een oordeel over:
de getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de
activa en passiva;
het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeen
stemming met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen,
waaronder gemeentelijke verordeningen;
de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de
vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;
het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de
bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel
186 Gw (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);
de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.
Onder rechtmatigheid wordt begrepen de definitie volgens het Besluit Accountantscontrole
Provincies en Gemeenten (BAPG) dat de in de rekening verantwoorde lasten, baten en ba
lansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen, dat wil zeggen "in overeenstemming zijn
met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeen
telijke verordeningen".
Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur
worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gw (Besluit Accountantscontrole Provincies
en Gemeenten)de Richtlijnen voor de Accountantscontrole (NIVRA) en de Kademota
rechtmatigheid van het Platform Rechtmatigheid Provincies en Gemeenten bepalend zijn
voor de uit te voeren werkzaamheden.
3 Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstolerantie door raad
De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in.
De accountant controleert niet ieder document of iedere financiële handeling, maar richt de
controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de
jaarrekening en de rechtmatigheid van de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties en
financiële beheershandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstole
rantie. De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert
zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statische deelwaamemingen en ex
trapolaties.
In het Besluit accountantscontrole Provincies en Gemeenten zijn minimumeisen voor de in
de controle te hanteren goedkeuringstoleranties voorgeschreven. Provinciale Staten en Ge
Protocol accountant 2005 pagina 2
meenteraden mogen de goedkeuringstoleranties scherper vaststellen dan deze minimumeisen.
Dit moet dan wel worden toegelicht in de accountantsverklaring.
De minimumeisen zijn:
Strekking accountantsverklaring:
Goedkeuringstoleran
tie
Goedkeurend
Beperking
Oordeelonthou
ding
Afkeurend
Fouten in de jaar
rekening lasten)
1%
>1%<3%
-
>3%
Onzekerheden in de
controle lasten)
<3%
>3%<10%
10%
Naast deze kwantitatieve benadering zal de accountant ook een kwalitatieve beoordeling han
teren (professional judgement). De weging van fouten en onzekerheden vindt ook plaats op
basis van professional judgement.
De raad stelt de goedkeuringstolerantie voor het controlejaar 2005 vast in overeenstemming
met de minimumeisen zoals deze in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Op basis van de be
groting 2005 van de gemeente betekenen bovengenoemde percentages dat een totaalbedrag
aan fouten in de jaarrekening van 4.031.540,00 en een totaal van onzekerheden van
12.094.620,00 de goedkeurende strekking van de accountantsverklaring niet zullen aantas
ten.
Naast de goedkeuringstoleranties wordt onderkend de rapporteringstolerantie. De rapporte-
ringstolerantie is een bedrag, dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de
goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het ver
slag van bevindingen. Een lagere rapporteringstolerantie leidt in beginsel niet tot aanvullende
controlewerkzaamheden, maar wel tot een uitgebreidere rapportage van bevindingen. De
rapporteringstoleranties kunnen zich verder toespitsen op die elementen die de raad specifiek
nader terug wil zien, zonder dat dit de controletoleranties zelf beïnvloedt.
Voor de rapporteringstolerantie stelt de raad als maatstaf, met inachtneming van bovenge
noemde minimumeisen, dat de accountant elke geconstateerde fout of onzekerheid
350.000 rapporteert
4. Begrip rechtmatigheid en de aanvullend te controleren rechtmatigheidscriteria
In het kader van de rechtmatigheidscontrole kunnen 9 rechtmatigheidscriteria worden onder
kend t.w.: het begrotingscriterium, het voorwaardencriterium, het misbruik en oneigenlijk
gebruikcriterium, het calculatiecriterium, het valuteringscriterium, het adresseringscriterium,
het volledigheidscriterium, het aanvaardbaarheidscriterium en het leveringscriterium.
In het kader van het getrouwheidsonderzoek wordt al aandacht besteed aan de meeste van
deze criteria. Voor de oordeelsvorming over de rechtmatigheid van het financieel beheer zal
extra aandacht besteed moeten worden aan de volgende rechtmatigheidscriteria:
1Het begrotingscriterium;
2. Het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium (M&O-criterium);
3Het voorwaardencriterium.
Protocol accountant 2005 pagina 3