leden van de commissie bestuur en middelen. De commissie wordt mede geadviseerd door de griffier, de concerncontroller en een financieel medewerker. Tevens zijn in het protocol de communicatiemomenten benoemd tussen de raad en de ac countant. Het betreft de communicatie voorafgaand aan de accountantscontrole van een boekjaar en de communicatie tussen de accountant met raad, college en ambtelijk apparaat. In bijlage II behorende bij het protocol is het communicatietraject nader uitgewerkt. 2 Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid én rechtmatigheid) Zoals in art 213 Gw is voorgeschreven zal de controle van de in artikel 197 Gw bedoelde jaarrekening, uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant, gericht zijn op het afge ven van een oordeel over: de getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva; het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeen stemming met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen; de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken; het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gw (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten); de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening. Onder rechtmatigheid wordt begrepen de definitie volgens het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten (BAPG) dat de in de rekening verantwoorde lasten, baten en ba lansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen, dat wil zeggen "in overeenstemming zijn met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeen telijke verordeningen". Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gw (Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten)de Richtlijnen voor de Accountantscontrole (NIVRA) en de Kademota rechtmatigheid van het Platform Rechtmatigheid Provincies en Gemeenten bepalend zijn voor de uit te voeren werkzaamheden. 3 Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstolerantie door raad De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in. De accountant controleert niet ieder document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties en financiële beheershandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstole rantie. De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statische deelwaamemingen en ex trapolaties. In het Besluit accountantscontrole Provincies en Gemeenten zijn minimumeisen voor de in de controle te hanteren goedkeuringstoleranties voorgeschreven. Provinciale Staten en Ge Protocol accountant 2005 pagina 2 meenteraden mogen de goedkeuringstoleranties scherper vaststellen dan deze minimumeisen. Dit moet dan wel worden toegelicht in de accountantsverklaring. De minimumeisen zijn: Strekking accountantsverklaring: Goedkeuringstoleran tie Goedkeurend Beperking Oordeelonthou ding Afkeurend Fouten in de jaar rekening lasten) 1% >1%<3% - >3% Onzekerheden in de controle lasten) <3% >3%<10% 10% Naast deze kwantitatieve benadering zal de accountant ook een kwalitatieve beoordeling han teren (professional judgement). De weging van fouten en onzekerheden vindt ook plaats op basis van professional judgement. De raad stelt de goedkeuringstolerantie voor het controlejaar 2005 vast in overeenstemming met de minimumeisen zoals deze in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Op basis van de be groting 2005 van de gemeente betekenen bovengenoemde percentages dat een totaalbedrag aan fouten in de jaarrekening van 4.031.540,00 en een totaal van onzekerheden van 12.094.620,00 de goedkeurende strekking van de accountantsverklaring niet zullen aantas ten. Naast de goedkeuringstoleranties wordt onderkend de rapporteringstolerantie. De rapporte- ringstolerantie is een bedrag, dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het ver slag van bevindingen. Een lagere rapporteringstolerantie leidt in beginsel niet tot aanvullende controlewerkzaamheden, maar wel tot een uitgebreidere rapportage van bevindingen. De rapporteringstoleranties kunnen zich verder toespitsen op die elementen die de raad specifiek nader terug wil zien, zonder dat dit de controletoleranties zelf beïnvloedt. Voor de rapporteringstolerantie stelt de raad als maatstaf, met inachtneming van bovenge noemde minimumeisen, dat de accountant elke geconstateerde fout of onzekerheid 350.000 rapporteert 4. Begrip rechtmatigheid en de aanvullend te controleren rechtmatigheidscriteria In het kader van de rechtmatigheidscontrole kunnen 9 rechtmatigheidscriteria worden onder kend t.w.: het begrotingscriterium, het voorwaardencriterium, het misbruik en oneigenlijk gebruikcriterium, het calculatiecriterium, het valuteringscriterium, het adresseringscriterium, het volledigheidscriterium, het aanvaardbaarheidscriterium en het leveringscriterium. In het kader van het getrouwheidsonderzoek wordt al aandacht besteed aan de meeste van deze criteria. Voor de oordeelsvorming over de rechtmatigheid van het financieel beheer zal extra aandacht besteed moeten worden aan de volgende rechtmatigheidscriteria: 1Het begrotingscriterium; 2. Het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium (M&O-criterium); 3Het voorwaardencriterium. Protocol accountant 2005 pagina 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 100