I A ccountantsverklaring In de accountantsverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorge schreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven, zowel ten aanzien van de ge trouwheid als de rechtmatigheid. Deze accountantsverklaring is bestemd voor de gemeente raad, zodat deze de door het College van burgemeester en wethouders opgestelde jaarreke ning kan vaststellen. De rapportagemomenten van de accountant zijn in bijlage III nader vastgelegd. Bijlagen: I. Inventarisatie wet- en regelgeving 2005 in het kader van de rechtmatigheidscontrole bij gemeenten II. Communicatie- en periodiekoverleg III. Rapportagemomenten Protocol accountant 2005 pagina 6 Bijlage I: Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontro le bij gemeenten In het navolgende overzicht is een inventarisatie gegeven van de in het kader van de rechtma tigheidscontrole bij gemeenten relevante algemene wet- en regelgeving. Dit overzicht moet als volgt worden gelezen: In de eerste kolom wordt een algemene omschrijving gegeven die overeenkomt met een mogelijke algemene aanduiding van programma's en/of producten. In de tweede kolom wordt e.e.a. nader uitgewerkt naar de specifieke activiteiten welke onder zo'n programma/product kunnen vallen. In de kolom wetgeving extern wordt de te toetsen algemene wet- en regelgeving aangegeven die direct een relatie heeft met het financieel be heer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente. Het feitelijke toet singkader voor een specifieke geldstroom moet echter veelal nog nader worden uitgewerkt. Voor subsidies van en voor derden worden bijvoorbeeld nadere subsidieregels opgesteld. Ook voor belastingen/heffingen moeten zaken nader worden geregeld en moet een juridische titel worden verkregen via een verordening. De randvoorwaarden waarbinnen uitgaven (las ten) mogen worden (aan)gedaan worden onder meer ontleend aan de begroting, de beheers- •4 verordening en het delegatie en mandaatbesluit. Veelal zal de gemeenteraad dus ter verdere implementatie van de uitvoering van deze alge mene wet- en regelgeving eigen verordeningen en/of beleidsregels opstellen waarmee een nadere invulling wordt gegeven voor de lokale uitvoering van het daaraan verbonden financi ele beheer. De meest gebruikelijke verordeningen en besluiten zijn in de laatste kolom opge nomen. Dit is nadrukkelijk geen volledige opsomming van alle mogelijke verordeningen en (raads)besluiten. Een lokale inventarisatie van (nog) geldende verordeningen en (raads)besluiten blijft noodzakelijk. Uiteraard moet een gemeente handelen conform hetgeen zij zelf in haar verordening/besluiten heeft bepaald, maar ook aan de verordeningen en (raads)besluiten zelf zijn in zekere mate eisen te stellen, willen zij uitvoerbaar zijn c.q. daad werkelijk rechtskracht krijgen dan wel houden. Vandaar dat een lokale inventarisatie en actu alisatie van dit normenkader naar de huidige omstandigheden nadrukkelijk wordt aanbevo len. Daarnaast worden door de Rijksoverheid dan wel andere instanties op grond van deze alge mene wet- en regelgeving specifieke geldstromen geïnitieerd, bijvoorbeeld in de vorm van subsidies en/of specifieke uitkeringen. Deze specifieke (subsidie) regelgeving is niet in dit overzicht opgenomen. Ter zake wordt verwezen naar het Overzicht Specifieke Uitkeringen (OSU) dat op de website van het ministerie van BZK is te vinden, www.minbzk.nl Voor het verkrijgen van subsidies en/of specifieke uitkeringen moet veelal worden voldaan aan de in deze wet- en regelgeving geformuleerde (nadere) voorwaarden, het zogenaamde voorwaar- dencriterium. Wanneer voor het verkrijgen van de geldstromen ook gesteund moet worden op gegevens van derden, dan zal inzake de juistheid en volledigheid van deze gegevens reke ning moeten worden gehouden met mogelijk misbruik en oneigenlijk gebruik, het zoge naamde M&O-criterium. In algemene zin gelden in voorkomende gevallen ook nog andere rechtmatigheidscriteria, vaak ook als nadere invulling van het voorwaardencriterium. Het calculatiecriterium, ofwel wordt het juiste bedrag berekend, is algemeen geldend wanneer op basis van tarieven of normen geldstromen worden verkregen. Het financiële belang van de onderhavige wet- en regelgeving wordt uiteraard mede bepaald door de omvang van de geldstroom die daarmee direct is gemoeid. Daarnaast zijn echter de Protocol accountant 2005 pagina 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 102