I
A ccountantsverklaring
In de accountantsverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorge
schreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven, zowel ten aanzien van de ge
trouwheid als de rechtmatigheid. Deze accountantsverklaring is bestemd voor de gemeente
raad, zodat deze de door het College van burgemeester en wethouders opgestelde jaarreke
ning kan vaststellen.
De rapportagemomenten van de accountant zijn in bijlage III nader vastgelegd.
Bijlagen:
I. Inventarisatie wet- en regelgeving 2005 in het kader van de rechtmatigheidscontrole
bij gemeenten
II. Communicatie- en periodiekoverleg
III. Rapportagemomenten
Protocol accountant 2005 pagina 6
Bijlage I: Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontro
le bij gemeenten
In het navolgende overzicht is een inventarisatie gegeven van de in het kader van de rechtma
tigheidscontrole bij gemeenten relevante algemene wet- en regelgeving. Dit overzicht moet
als volgt worden gelezen: In de eerste kolom wordt een algemene omschrijving gegeven die
overeenkomt met een mogelijke algemene aanduiding van programma's en/of producten. In
de tweede kolom wordt e.e.a. nader uitgewerkt naar de specifieke activiteiten welke onder
zo'n programma/product kunnen vallen. In de kolom wetgeving extern wordt de te toetsen
algemene wet- en regelgeving aangegeven die direct een relatie heeft met het financieel be
heer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente. Het feitelijke toet
singkader voor een specifieke geldstroom moet echter veelal nog nader worden uitgewerkt.
Voor subsidies van en voor derden worden bijvoorbeeld nadere subsidieregels opgesteld.
Ook voor belastingen/heffingen moeten zaken nader worden geregeld en moet een juridische
titel worden verkregen via een verordening. De randvoorwaarden waarbinnen uitgaven (las
ten) mogen worden (aan)gedaan worden onder meer ontleend aan de begroting, de beheers-
•4 verordening en het delegatie en mandaatbesluit.
Veelal zal de gemeenteraad dus ter verdere implementatie van de uitvoering van deze alge
mene wet- en regelgeving eigen verordeningen en/of beleidsregels opstellen waarmee een
nadere invulling wordt gegeven voor de lokale uitvoering van het daaraan verbonden financi
ele beheer. De meest gebruikelijke verordeningen en besluiten zijn in de laatste kolom opge
nomen. Dit is nadrukkelijk geen volledige opsomming van alle mogelijke verordeningen en
(raads)besluiten. Een lokale inventarisatie van (nog) geldende verordeningen en
(raads)besluiten blijft noodzakelijk. Uiteraard moet een gemeente handelen conform hetgeen
zij zelf in haar verordening/besluiten heeft bepaald, maar ook aan de verordeningen en
(raads)besluiten zelf zijn in zekere mate eisen te stellen, willen zij uitvoerbaar zijn c.q. daad
werkelijk rechtskracht krijgen dan wel houden. Vandaar dat een lokale inventarisatie en actu
alisatie van dit normenkader naar de huidige omstandigheden nadrukkelijk wordt aanbevo
len.
Daarnaast worden door de Rijksoverheid dan wel andere instanties op grond van deze alge
mene wet- en regelgeving specifieke geldstromen geïnitieerd, bijvoorbeeld in de vorm van
subsidies en/of specifieke uitkeringen. Deze specifieke (subsidie) regelgeving is niet in dit
overzicht opgenomen. Ter zake wordt verwezen naar het Overzicht Specifieke Uitkeringen
(OSU) dat op de website van het ministerie van BZK is te vinden, www.minbzk.nl Voor het
verkrijgen van subsidies en/of specifieke uitkeringen moet veelal worden voldaan aan de in
deze wet- en regelgeving geformuleerde (nadere) voorwaarden, het zogenaamde voorwaar-
dencriterium. Wanneer voor het verkrijgen van de geldstromen ook gesteund moet worden
op gegevens van derden, dan zal inzake de juistheid en volledigheid van deze gegevens reke
ning moeten worden gehouden met mogelijk misbruik en oneigenlijk gebruik, het zoge
naamde M&O-criterium.
In algemene zin gelden in voorkomende gevallen ook nog andere rechtmatigheidscriteria,
vaak ook als nadere invulling van het voorwaardencriterium. Het calculatiecriterium, ofwel
wordt het juiste bedrag berekend, is algemeen geldend wanneer op basis van tarieven of
normen geldstromen worden verkregen.
Het financiële belang van de onderhavige wet- en regelgeving wordt uiteraard mede bepaald
door de omvang van de geldstroom die daarmee direct is gemoeid. Daarnaast zijn echter de
Protocol accountant 2005 pagina 7