Bijlage II: Communicatie en periodiek overleg Onderstaand is de overlegstructuur in een communicatiematrix vastgelegd voor het boekjaar 2005. Uit oogpunt van doelmatigheid heeft het de voorkeur zoveel mogelijk gesprekken te combineren. In het kader van het bestuurlijk overleg en de rapportage kunnen de volgende contacten tussen de accountant en het bestuur en management als regel van toepassing zijn. Aantal per jaar Toelichting B egeleidingscommissie (indien hiervoor wordt gekozen) of een ander overlegorgaan 2/3 keer De gemeenteraad is opdrachtgever van de accountant. De begeleidingscommissie is het aanspreekpunt voor de ac countant. Met de begeleidingscommissie zal voorafgaand aan de controle een overleg plaatsvinden om te komen tot een afstemming betreffende de nadere invulling van de con troleopdracht. Eventuele tussentijdse belangrijke bijstellin gen van de controle zullen worden teruggekoppeld naar de begeleidingscommissie. Daarnaast zullen de bevindingen van de eindejaarscontrole (op basis van het concept en defi nitief rapport van bevindingen) worden besproken in de be geleidingscommissie. Griffier Periodiek Met de griffier vindt periodiek overleg plaats over de op drachtverstrekking en de voortgang. Gemeentesecretaris/ (concern) controller Periodiek De gemeentesecretaris en (concem)controller zijn voor de accountant belangrijke gesprekspartners binnen de gemeen telijke organisatie. Bijeenkomsten: pre-audit gesprek, de bespreking van de bevindingen van interim-controle (op basis van de concept managementletter) en de eindejaarscontrole (op basis van het concept rapport van bevindingen). Financieel manage ment Minimaal drie keer Het financieel management is voor de accountant het eerste aanspreekpunt. Er zijn drie natuurlijke momenten: het pre- audit gesprek, de bespreking van de interim-controle en van de eindejaarscontrole. Daarnaast kan naar behoefte worden gekozen voor tussentijdse voortgangsgesprekken. Sectoren/ diensten PM Binnen de sectoren/ diensten zal, in het kader van onze con trole, nader overleg van toepassing kunnen zijn met de di recteuren/ hoofden en verantwoordelijken voor de relevante primaire processen. Portefeuillehouder Fi nanciën Minimaal drie keer Pre-auditgesprek, bespreking bevindingen interim-controle en eindejaarscontrole. Protocol accountant 2005 pagina 16 Bijlage III: Rapportage De volgende standaard rapportagemomenten worden onderkend: 4 Rapportage Tijdstip Inhoud Gericht aan Managementletter dan wel Verslag van be vindingen interim controle Na afron ding van de interim controle. Mogelijke risico's, verbeter- en aandachtspunten betreffende de processen en procedures (be- heersingsstructuur), beheersing specifieke subsidiestromen evenals overige van belang zijn de onderwerpen. Voortgang groeiproces invoering rechtma tigheid. Raad (hoofd lijnen) en College Verslag van bevindin gen Na afron ding van de controle van de jaarreke ning. Wettelijk: De vraag of inrichting van het financieel beheer en van de financiële organisatie een ge trouwe en rechtmatige verant woording mogelijk maken. Daarnaast resterende fouten, on zekerheden of verbeteringen op het gebied van verslaglegging rekening houdend met afgespro ken rapporteringstoleranties. Re latie tussen de controletolerantie ingevolge controleverordening en de feitelijke bevindingen. Raad Accountantsverklaring Na afron ding van de controle van de jaarreke ning. Ons oordeel over de mate waar in de gemeenterekening een ge trouw beeld geeft i.o.m. ver- slaggevingsvoorschriften en voldoet aan de eisen van recht matigheid. Raad 4' Protocol accountant 2005 pagina 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 107