Blad 2 gehouden. Naast reacties van onder andere de provincie en anderen, zijn er ook 8 inspraakreacties van bewoners binnengekomen. Dit heeft tot 2 aanpassingen geleid. Conclusie van de toetsing van de plannen aan het Wijkontwikkelingsplan is dat zowel het deel volkhuisvesting, als het deel openbare ruimte, beantwoordt aan de lijnen die daarvoor in het Wijkontwikkelingsplan door u zijn uitgezet. De gemeentelijke kosten en de financiering van dit deelproject bedragen in totaal 1.500.000,--. Hiervoor is dekking. Hieraan liggen mede twee afspraken met de CHF/Woonbedrijf ten grondslag. Allereerst dat de gemeente de aanpassing van de openbare ruimte financiert tot maximaal het vooraf overeengekomen bedrag. De corporatie is financieel verantwoordelijk voor alle volkshuisvestingzaken zowel voor de bestaande bouw als de nieuwbouw. De tweede afspraak is dat er efficiency- en kostenvoordelen te behalen zijn wanneer één partij de regie voert over alle werkzaamheden in een deelgebied. De CHF zal daarom ook de regie voeren over de aanleg van de openbare ruimte. Woningen en openbare ruimte kunnen daarom op een geïntegreerde manier worden aangepakt. In bijlage 4 vindt u daarover de afspraken en de bijbehorende realisatieovereenkomst Om de uitvoering van het project verder te garanderen wordt u tot slot gevraagd de daarvoor gereserveerde middelen vrij te geven door middel van bijgevoegde Kredietaanvraag. Voor een deel is er al krediet verleend. De resterende kredietaanvraag is voor een bedrag van 1.108.918. Als risico elementen worden hierbij benoemd mogelijke vertraging van het plan (o.a. de vervangende nieuwbouw) vanwege procedures en de wij ze van het in handen geven van de regie aan de CHF van de aanleg van zowel de openbare ruimte als de woningen. Planproces en betrokkenheid van de bewoners en bewonersorganisaties bij de plannen. In het Wijkontwikkelingsplan wordt door U uitgesproken dat de herstructureringsplannen in de Vrijheidswijk in goed en tijdig overleg met de betrokken bewoners en bewonersorganisaties gemaakt moeten worden. Dat is gebeurd. Met het wijkpanel, veelal via hun werkgroep stedelijke vernieuwing, zijn de plannen in allerlei fases van de planvorming besproken. In de regel waren er vertegenwoordigers van het wijkpanel aanwezig op de gehouden informatiebijeenkomsten. Leidraad bij de besprekingen tussen het Woonbedrijf en de wijkbewoners in de Robinsonstraat is het zogenaamde "Protocol voor de herstructurering" dat eind 2003 is afgesloten tussen de Corporatieholding Friesland en hun huurdersraad, de Bewonersraad Friesland. Het Protocol is in Blad 3 bijlage 5 bijgevoegd. In dit protocol wordt nauwgezet voorgeschreven hoe de huurders van een herstructureringsgebied bij de planvorming betrokken moeten worden. Omdat de Robinsonstraat bestaat uit 131 woningen met huurders en 97 woningen met eigenaren is bij het begin van het proces afgesproken dat de informatieverschaffing aan de eigenaren op dezelfde manier zal plaatsvinden als bij de huurders. Ook bij de eigenaren is dus het "Protocol voor herstructurering" gevolgd. Het Protocol schrijft voor dat er minimaal drie informatieavonden worden gehouden over de herstructureringsplannen, met in de praktijk een redelijke ruimte tussentijds voor herzieningen en uitwerkingen. Zowel voor de kopers als voor de huurders zijn er drie informatieavonden geweest in de periode april 2 0 04 tot februari 2005. Er zijn aparte avonden gehouden voor huurders en kopers, omdat het WoonBedrijf als eigenaar van de woningen richting zijn huurders over meer en andere onderwerpen overleg te voeren heeft dan met eigenaren. Deze hebben in dit soort processen een veel onafhankelijkere positie, juist vanwege het feit dat ze eigenaar zijn. De informatieavonden zijn elke keer wel in eenzelfde week gehouden Het "Protocol voor de herstructurering" schrij ft verder voor dat wanneer de conceptplannen afgerond zijn er individuele gesprekken met elke huurder moeten plaatsvinden. De afspraak is verder dat 70% van de huurders de plannen moet onderschrijven, wil de huurdersraad een positief advies over de herstructurering geven. Als de huurdersraad geen positief advies geeft, mogen de herstructureringsplannen geen doorgang vinden, conform datzelfde Protocol. Feitelijk formeel verschil tussen huurders en eigenaren is wel dat in het Protocol de huurders samen een zeer beslissende stem hebben. Voor de eigenaren is deze positie er niet. Daarom is ook hier gemeend de eigenaren zo veel mogelijk op dezelfde manier te benaderen als de huurders en zijn ook met hen individuele gesprekken gevoerd over hoe zij tegenover de plannen staan. De individuele gesprekken met de huurders hebben plaatsgevonden in de periode februari - mei 2005, de individuele gesprekken met de eigenaren tussen maart en juni 2005. De gesprekken met de huurders zijn georganiseerd door de CHF en ook door hen uitgevoerd. De individuele gesprekken met de eigenaren zijn uitgevoerd door SWL in gezamenlijke opdracht van gemeente en CHF/WoonBedrij f In de vragenlijsten over de woningen waren wel verschillen omdat de huurders konden beslissen over welke delen van de renovatie zij (tegen betaling) bovenop de kostenloze basisrenovatie wilden. Bij de eigenaren ging het er om te peilen of zij van plan zijn mee te liften met een aantal mogelijke verbeteringen, die ook bij de huurwoningen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 113