Blad 2
gehouden. Naast reacties van onder andere de provincie en
anderen, zijn er ook 8 inspraakreacties van bewoners
binnengekomen. Dit heeft tot 2 aanpassingen geleid.
Conclusie van de toetsing van de plannen aan het
Wijkontwikkelingsplan is dat zowel het deel
volkhuisvesting, als het deel openbare ruimte, beantwoordt
aan de lijnen die daarvoor in het Wijkontwikkelingsplan
door u zijn uitgezet.
De gemeentelijke kosten en de financiering van dit
deelproject bedragen in totaal 1.500.000,--. Hiervoor is
dekking.
Hieraan liggen mede twee afspraken met de CHF/Woonbedrijf
ten grondslag. Allereerst dat de gemeente de aanpassing van
de openbare ruimte financiert tot maximaal het vooraf
overeengekomen bedrag. De corporatie is financieel
verantwoordelijk voor alle volkshuisvestingzaken zowel voor
de bestaande bouw als de nieuwbouw.
De tweede afspraak is dat er efficiency- en kostenvoordelen
te behalen zijn wanneer één partij de regie voert over alle
werkzaamheden in een deelgebied. De CHF zal daarom ook de
regie voeren over de aanleg van de openbare ruimte.
Woningen en openbare ruimte kunnen daarom op een
geïntegreerde manier worden aangepakt. In bijlage 4 vindt u
daarover de afspraken en de bijbehorende
realisatieovereenkomst
Om de uitvoering van het project verder te garanderen wordt
u tot slot gevraagd de daarvoor gereserveerde middelen vrij
te geven door middel van bijgevoegde Kredietaanvraag. Voor
een deel is er al krediet verleend. De resterende
kredietaanvraag is voor een bedrag van 1.108.918.
Als risico elementen worden hierbij benoemd mogelijke
vertraging van het plan (o.a. de vervangende nieuwbouw)
vanwege procedures en de wij ze van het in handen geven van
de regie aan de CHF van de aanleg van zowel de openbare
ruimte als de woningen.
Planproces en betrokkenheid van de bewoners en
bewonersorganisaties bij de plannen.
In het Wijkontwikkelingsplan wordt door U uitgesproken dat
de herstructureringsplannen in de Vrijheidswijk in goed en
tijdig overleg met de betrokken bewoners en
bewonersorganisaties gemaakt moeten worden. Dat is gebeurd.
Met het wijkpanel, veelal via hun werkgroep stedelijke
vernieuwing, zijn de plannen in allerlei fases van de
planvorming besproken. In de regel waren er
vertegenwoordigers van het wijkpanel aanwezig op de
gehouden informatiebijeenkomsten.
Leidraad bij de besprekingen tussen het Woonbedrijf en de
wijkbewoners in de Robinsonstraat is het zogenaamde
"Protocol voor de herstructurering" dat eind 2003 is
afgesloten tussen de Corporatieholding Friesland en hun
huurdersraad, de Bewonersraad Friesland. Het Protocol is in
Blad 3
bijlage 5 bijgevoegd. In dit protocol wordt nauwgezet
voorgeschreven hoe de huurders van een
herstructureringsgebied bij de planvorming betrokken moeten
worden.
Omdat de Robinsonstraat bestaat uit 131 woningen met
huurders en 97 woningen met eigenaren is bij het begin van
het proces afgesproken dat de informatieverschaffing aan de
eigenaren op dezelfde manier zal plaatsvinden als bij de
huurders. Ook bij de eigenaren is dus het "Protocol voor
herstructurering" gevolgd. Het Protocol schrijft voor dat
er minimaal drie informatieavonden worden gehouden over de
herstructureringsplannen, met in de praktijk een redelijke
ruimte tussentijds voor herzieningen en uitwerkingen. Zowel
voor de kopers als voor de huurders zijn er drie
informatieavonden geweest in de periode april 2 0 04 tot
februari 2005. Er zijn aparte avonden gehouden voor
huurders en kopers, omdat het WoonBedrijf als eigenaar van
de woningen richting zijn huurders over meer en andere
onderwerpen overleg te voeren heeft dan met eigenaren. Deze
hebben in dit soort processen een veel onafhankelijkere
positie, juist vanwege het feit dat ze eigenaar zijn. De
informatieavonden zijn elke keer wel in eenzelfde week
gehouden
Het "Protocol voor de herstructurering" schrij ft verder
voor dat wanneer de conceptplannen afgerond zijn er
individuele gesprekken met elke huurder moeten
plaatsvinden. De afspraak is verder dat 70% van de huurders
de plannen moet onderschrijven, wil de huurdersraad een
positief advies over de herstructurering geven. Als de
huurdersraad geen positief advies geeft, mogen de
herstructureringsplannen geen doorgang vinden, conform
datzelfde Protocol.
Feitelijk formeel verschil tussen huurders en eigenaren is
wel dat in het Protocol de huurders samen een zeer
beslissende stem hebben. Voor de eigenaren is deze positie
er niet. Daarom is ook hier gemeend de eigenaren zo veel
mogelijk op dezelfde manier te benaderen als de huurders en
zijn ook met hen individuele gesprekken gevoerd over hoe
zij tegenover de plannen staan. De individuele gesprekken
met de huurders hebben plaatsgevonden in de periode
februari - mei 2005, de individuele gesprekken met de
eigenaren tussen maart en juni 2005. De gesprekken met de
huurders zijn georganiseerd door de CHF en ook door hen
uitgevoerd. De individuele gesprekken met de eigenaren zijn
uitgevoerd door SWL in gezamenlijke opdracht van gemeente
en CHF/WoonBedrij f
In de vragenlijsten over de woningen waren wel verschillen
omdat de huurders konden beslissen over welke delen van de
renovatie zij (tegen betaling) bovenop de kostenloze
basisrenovatie wilden. Bij de eigenaren ging het er om te
peilen of zij van plan zijn mee te liften met een aantal
mogelijke verbeteringen, die ook bij de huurwoningen