Vrijheidswijk-Noordoost Inleiding De noordrand van Leeuwarden onderscheidt zich van de omliggende wijken door de stijlkenmerken van het Nieuwe Bouwen, die in de jaren zestig en zeventig veelvuldig in ons land werden toegepast. Kenmerkend voor deze bouwstijl zijn de herhaalde stempelpatronen die in een gemeenschappelijke groep van grondgebonden- en gestapelde woningen in vijf, acht en veertien lagen zijn gebouwd. Dit patroon van zogenaamde visuele groepen is door Van den Broek en Bakema consequent doorgezet vanaf de Troelstraweg tot en met de Lekkumerweg. Een visuele groep werd ontsloten vanaf een wijkontsluitingsweg. Deze ontsluitingsweg liep voor het autoverkeer uiteindelijk dood in verschillende hoven.Tussen deze groepen werd ruimte geschapen voor collectieve groenvoorzieningen waar de fietsers en voetgangers zich vrijelijk konden bewegen. Zo ontstond er een groene wijk met een hoge bebouwingsdichtheid. De Dokkumer Ee en de Lekkumerweg waren twee relicten die het strakke patroon van de ontwerpers op een diagonale wijze doorkruisten. Hierdoor kwam de botsing tussen de traditionele lintbebouwing aan de Lekkumerweg en het Nieuwe Bouwen aan de Annie Westlandstraat maximaal tot uitdrukking. Zie foto. Analyse van het Noordoost kwadrant Het Noordoost kwadrant van de Vrijheidswijk is in een latere fase aangelegd. Het principe van de visuele groep en het stempelen van de bouwblokken werd losgelaten. Men koos voor een scheiding tussen hoog- en laagbouwcomplexen en voor een onduidelijke structuur. De zuidelijke en oostelijke grenzen zijn scherp geaccentueerd door galerijflats in de vorm van schijven van vier tot maximaal veertien lagen. Zij vormen de buffer tussen de stedelijke hoofdroute - Groningerstraatweg- en de achterliggende laagbouwwoningen. Het verkavelings patroon valt uiteen in zes buurtsegmenten met een introvert karakter. Deze segmenten bestaan uit woonpaden waarlangs de woningen worden ontsloten. Van een onderlinge relatie tussen de woonpaden is nauwelijks sprake. Het zijn op zichzelf staande elementen, die worden aaneengeregen door de verkeersontsluiting. De grondgebonden woningen die langs de Bonkevaart zijn gebouwd, ontberen een relatie met deze vaart en met het open landschap. Woonpaden vanuit de wijk naar de Bonkevaart hebben een dusdanig smal profiel gekregen dat een zichtrelatie met het landschap ontbreekt. Bovendien zijn de woningen dicht op elkaar gebouwd wat leidt tot een opgesloten gevoel bij bewoners en bezoekers. Voor de verkeersontsluiting is een lusvormige route aangelegd, die voert langs collectieve parkeerplaatsen. Vanaf de parkeerclusters zijn de woningen via woonpaden bereikbaar. De grondgebonden woningen staan hierdoor met hun achterzijden naar de hoofdwegen gericht. Een openbare groenstrook langs de achtertuinen vormt de buffer tussen de openbare en de privé ruimte. Het gevolg van deze opzet is een onduidelijke en inconsequente structuur. Sociale controle vanuit de woonkamer op de openbare ruimte ontbreekt. De woonpaden vormen anonieme ruimtes waar weliswaar gespeeld kan worden, maar waar enige vorm van toezicht vanuit de woning uitsluitend via een smalle keuken gerealiseerd wordt. Met de intrede van de rolcontainers voor de afvalinzameling werd een nieuw ruimtelijk probleem toegevoegd. Door de ligging van de keuken aan de voorzijde en door het ontbreken van een achterom worden de rolcontainers massaal in de woonpaden geplaatst, met alle consequenties van dien: zwerfvuil, stank en visuele aantasting van de openbare ruimte. Daarnaast is de openbare ruimte na ruim dertig jaar aan slijtage onderhevig. De woonpaden zijn op diverse plaatsen verzakt en het openbare groen tussen de achtertuin en de openbare weg toont een dusdanig verval dat fysieke ingrepen 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 122