goedkeuring. Dit kan zich alleen voordoen indien het juridische deel van het plan duidelijk en onmiskenbaar in
strijd is met de wet of het algemeen belang en toepassing daarvan tot onaanvaardbare gevolgen zal leiden voor
de rechtszekerheid en de rechtsbescherming.
De CvO heeft met betrekking tot het voorontwerp van het bestemmingsplan Vrijheidswijk Noordoost en
omgeving de volgende opmerkingen gemaakt.
De CvO kan instemmen met het onderhavige voorontwerpbestemmingsplan, zoals gevraagd in een artikel 19 lid
2 WRO procedure. De kanttekening die geplaatst wordt bij de goedkeuring, namelijk dat er niet nieuwgebouwd
mag worden binnen 150 meter van een LPG -vulpunt, is namelijk niet van toepassing.
Er zijn enkele opmerkingen, die in de vorm van een advies zijn gegeven in de brief. Om duidelijk te maken wat
het gewicht van de opmerkingen is, wordt de hiervoor toegelichte categorie-indeling gehanteerd.
Categorie 1 opmerkingen (harde uitgangspunten!.
Opmerkingen van deze aard zijn niet gemaakt.
Categorie 2 (Discussiepunten)
Externe veiligheid
1. De CvO constateert dat het oostelijke deel van het plangebied binnen de risicozone rond een hoge druk
aardgasleiding ligt. Minimumafstand en toetsingsafstand moeten in het plan vermeld worden. De CvO wijst op
nieuwe regelgeving op dit gebied
Reactie:
Desgevraagd heeft de Gasunie aangegeven dat door het conserverende karakter van het plangebied en het
voldoen aan de afstandsnormen van de circulaire van VROM er voor dit plan geen beperkingen gelden t.a.v.
externe veiligheid w.b. de hoge drukleiding voor aardgastransport.
2 De CvO constateert dat in het plan 2 LPG -stations meegenomen zijn (Gerbrandyweg en Groningerstraatweg
362 (Bedoeld zal zijn Q8 -station 363a). Volgens de risicokaart zijn er nog twee LPG stations namelijk Leo
Twijstraat 2 en Groningerstraatweg 350. Hier dient ook ingegaan te worden op doorzet en de afstanden die in
acht genomen moeten worden voor het PR (persoonsgebonden risico) en het GR (groepsrisico).
Reactie:
Op de risicokaart van de provincie Fryslan staat aangegeven dat er twee LPG-stations zijn gevestigd op de P.S.
Gerbrandyweg en de Leo Twijnstraat 2. Dit is onterecht. Dit is één inrichting. De opmerking dat er ook een LPG
-station gevestigd is aan de Groningerstraatweg 350 (Texaco) is terecht
Al deze stations hebben een doorzet van 500 m3. Dit is nog niet vastgelegd in de vergunning waardoor voor de
toetsing uitgegaan moet worden van een station met een doorzet van maximaal 1500 m3. Dit betekent dat voor
het PR (persoongebonden risico) een afstand van 110 meter moet worden aangehouden en voor het GR
(groepsrisico) een afstand van 150 meter. Omdat het LPG -station aan de mr. P.S. Gerbrandyweg en het Q8
station aan de Groningerstraatweg 363a verder dan 150 meter liggen, hebben deze geen invloed op het te
beoordelen plangebied. Weliswaar valt het plangebied wel net binnen de 150 meter-contour van het Texaco-
station maar vindt in dat stukje geen nieuwbouw plaats, zodat er voldaan wordt aan de normen. Het laatste zal in
de tekst van het ontwerpbestemmingsplan worden opgenomen.
Categorie 3 (Kwaliteitspunten)
Watertoets
Expliciet reactie weergeven van Wetterskip op extra waterpartij (bij voorkeur als bijlage) bijvoegen
Reactie
Het Wetterskip is bij de planvorming weliswaar indirect betrokken geweest, maar wel regelmatig geconsulteerd
en op de hoogte gesteld van de plannen. Zij stemmen met de plannen in.
Bedrijvigheid
Waarom is nieuwbouw van twee woningen op 50 meter afstand van een hondenpension acceptabel
Reactie:
Het hondenpension is ondertussen opgeheven. De eigenaar van het betreffende pand overweegt een meer
recreatieve bestemming namelijk de kamerverhuur aan toeristen.
2
Bodem
Het CvO vindt het enigszins voorbarig dat gesteld wordt dat de kwaliteit van de bodem geen belemmering zal
vormen voor de geplande (nieuwbouw)ontwikkelingen.
Reactie:
Deze zin zal geschrapt worden. Overigens zijn er vanuit historische kaarten en andere bronnen geen redenen te
veronderstellen dat er in dit deelgebied op de nieuwbouwlocaties verontreinigingen, laat staan op grotere schaal
te verwachten zijn.
Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek
De Rijksdienst heeft geen opmerkingen bij het plan vanuit het rijksbelang voor de archeologie.
Vitens
Vitens verzoekt bij de invulling van de plannen rekening te houden met de waterleidingen en daarvoor
grasstroken vrij te houden.
Reactie:
Dit is het geval in de plannen
Gasunie
Gasunie heeft geen opmerkingen.
KPN
KPN Vaste Net heeft geen opmerkingen bij de plannen.
2. Inspraak
Het voorontwerp van het bestemmingsplan Vrijheidswijk Noordoost heeft met ingang van 22 juni 2005
gedurende zes weken voor een ieder ter inzage gelegen. Gedurende die periode is er gelegenheid geboden tot het
indienen van mondelinge maar ook schriftelijke reacties. In totaal zijn er acht schriftelijke reacties ingediend.
Tevens is een inspraakbijeenkomst gehouden in de Blokkendoos aan de Canadezenlaan. Deze bijeenkomst heeft
plaatsgevonden op 4 juli 2005 van 16.45 - 19.30 uur.
In totaal hebben ongeveer 60 mensen deze informatieavond bezocht. Vrijwel alle bezoekers waren afkomstig uit
de Vrijheidswijk, waarvan iets meer dan de helft uit de Robinsonstraat. De anderen kwamen vooral uit de
Canadezenlaan, de Lekkumerweg en het Dragoonsplein. Dit zijn de straten rond de Robinsonstraat. Het verslag
van de informatiebijeenkomst is als bijlage bij de stukken gevoegd.
2.1. Inspraakbijeenkomst
Tijdens de inspraakbijeenkomst is gebleken dat een groot aantal bewoners positief staan tegenover de plannen.
Een zestal aanwezigen op de informatiebijeenkomst had wel bezwaren tegen één of meer elementen uit het plan.
Omdat zij deze bezwaren tevens schriftelijk hebben ingediend zal hier apart op worden ingegaan.
Op een aantal vragen, die gesteld zijn tijdens de informatiebijeenkomst, is ter plaatse al ingegaan en het
antwoord daarvan vindt u in het verslag van de informatiebijeenkomst. Op een aantal vragen/opmerkingen wordt
hieronder ingegaan.
Gevraagd wordt of het mogelijk is in de plannen beter te voorkomen dat er op stoepen gereden wordt door
scooters e.d.
Reactie:
De mogelijkheden om dit soort overtredingen via ingrepen aan de weg of stedenbouwkundig te voorkomen zijn
beperkt en waar mogelijk deels toegepast.
Aan de entreezijde van de woningen komen stoepen, waardoor een hoogteverschil ontstaat tussen de voordeur en
het woonpad. De stoep vergroot de afstand tussen de voorgevel en het obstakelvrije woonpad, waardoor fietsers
en scooters in ieder geval ruim langs de gevel moeten rijden.
In de plannen wordt bij de blokken 6, 8 en 10 (nieuwe) achterpaden getekend, die ook ingericht zullen worden
met verharding. Een aantal bewoners geeft te kennen hier mee akkoord te zijn, in ieder geval één eigenaar echter
niet.
3