Reactie: Met alle bewoners zullen hier nog gesprekken over gevoerd worden, waarbij het uitgangspunt is dat er vrijwillig meegewerkt wordt door eenieder aan een oplossing. Essentie van het willen realiseren overigens van een achterpad daar is dat het mogelijk wordt containers achter in de tuinen te zetten, waarvoor het nodig is datje achterlangs kunt. Op die manier kan het voorkomen worden dat de containers bij de voordeur gezet moeten worden. In het overleg met de betrokken bewoners zullen indien nodig alternatieve mogelijkheden voor achterpaden e.d. meegenomen worden, zodat de containers niet meer voor hoeven te staan. In hoevene kan de jeugd straks nog in de wijk spelen nu het grasveld tussen de Dragoonsflat en de Robinsonstraat vervangen wordt door water. Reactie: In het wijkdeel van de Robinsonstraat zelf komen in ieder geval vier ondersteunde speelplekken voor de jeugd. Daarnaast zal er in de wijk, verdeeld over het Centrumgebied en het Noordwestelijke deel van de wijk, een centrale speelplaats voor alle jongeren komen. De bruikbaarheid overigens van het betreffende grasveld als informele speelplek was redelijk beperkt en er was veel gemopper over. Mevrouw Vorsteveld heeft belangstelling voor de nieuwbouw en wil graag geregistreerd worden. Reactie: Mw. Vorsteveld, Robinsonstraat 128 is bij WoonBedrijf geregistreerd als belangstellende voor de nieuwbouw. Tijdens de individuele gesprekken met bewoners uit de sloopwoningen hebben overigens ook een drietal van de deze bewoners aangegeven belangstelling te hebben voor de nieuwbouw in de Robinsonstraat, zij het als tweede keus. Uit de enquête die tijdens de tweede informatieavond voor de huurders is gehouden blijkt verder dat van de 30 terugontvangen enquêtes vijf bewoners hebben aangegeven belangstelling te hebben voor de nieuwbouw. Dezelfde vraag is gesteld aan de eigenaar/bewoners tijdens de tweede informatieavond. Eén bewoner heeft hier aangegeven belangstelling te hebben van de in totaal 25 terugontvangen formulieren. Vraag van de heer Fijma. Tijdens de individuele gesprekken hebben de bewoners van de sloopwoningen hun voorkeur voor herhuisvesting opgegeven. Een aantal bewoners heeft aangegeven een woning terug te willen aan de Bonkevaart. Reactie: Wanneer aan de Bonkevaart een woning vrijkomt, gaat WoonBedrijf kijken wie van de bewoners van de sloopwoningen hier allemaal belangstelling voor heeft. Degene uit een sloopwoning met de langste woonduur komt als eerste in aanmerking voor een dergelijke woning, daarna de volgende etc. De heer Grijzen Robinsonstraat 203 (eigenaar/bewoner) heeft bij WoonBedrijf aangegeven dat hij problemen heeft met de toegewezen plaats van de berging van de woning Robinsonstraat 205. Deze stond in eerste instantie gepland aan de erfafscheiding tussen 203-205. Reactie: WoonBedrijf heeft met de betreffende huurder, de heer Sewgobind, overleg hierover gehad en is met hem overeenkomen dat de berging op de andere kant van zijn tuin zal worden geplaatst. De opmerkingen en vragen geplaatst tijdens de informatiebijeenkomst geven geen aanleiding het stedenbouwkundige plan en de welstandsrichtlijnen te veranderen. Wel zal er rond de achterpaden bij de woonblokken 6. 8 en 10 door het WoonBedrijf/CHF contact gezocht worden met de bewoners. Essentie van het realiseren van een achterpad is overigens dat het mogelijk wordt containers achter in de tuinen te zetten. Waar het vooral om gaat is dat voorkomen wordt dat de containers bij de voordeur gezet worden. 2.2. Schriftelijke inspraakreacties. In totaal zijn er acht schriftelijke reacties ingediend, met de aantekening dat twee huishoudens tweemaal gereageerd hebben. Eenmaal in een kort brieve, uitgereikt en ondertekend bij de informatiebijeenkomst. De tweede maal per brief. Een aantal brieven is qua inhoud gelijk aan elkaar, in hun geheel of op onderdelen. Daar waar dit geval is worden deze brieven samen besproken. Er zijn brieven binnengekomen van: a. T. Verduin. Robinsonstraat 161 op 5/7/05 b. J. de Ruiter. Robinsonstraat 167 (op 4/7/05 en 18/7/05) c. R.D. Silvius-v.d. Jagt. Robinsonstraat 165 (op 1/8/051 Bovenstaande reacties zullen wij hieronder gezamenlijk bespreken. De kern van de bezwaren van bovengenoemde bewoners richt zich vooral op de plaats van de nieuwbouw van acht appartementen (in het plan geheten blok NI) en in het verlengde daarvan op de vraag of er überhaupt nieuwbouw noodzakelijk is. Consequentie van de voorgestelde locatie is voor de bewoners onder andere dat zij hun parkeerplaats voor de deur verliezen, waardoor er allerlei bereikbaarheidsproblemen dreigen op te treden. Verder vrezen de bewoners (veel) meer te moeten lopen van huis naar parkeerplaats en ook wordt er gevreesd voor onvoldoende bereikbaarheid voor ambulances, brandweer en verhuiswagens. Tenslotte dreigt het voorstel de waarde van de woningen in negatieve zin te beïnvloeden. Gevraagd wordt door o.a. fam. de Ruiter en Silvius een alternatief uit te werken, namelijk of een halvering van het betreffende appartementcomplex of een verschuiving van het appartementcomplex naar het nieuwe er bovenliggende ondersteunde speelplekje mogelijk is. Reactie: In samenspraak met de corporatie CHF is uitgezocht in hoeverre één van de voorgestelde alternatieven tot de mogelijkheden behoort. Omdat halvering van het appartementcomplex betekent dat er vier woningen kunnen komen in plaats van acht, terwijl nu al blijkt dat dit soort woningen een waardevolle toevoeging is voor bewoners uit de wijk zelf, is deze variant niet wenselijk Eén van de hoofddoelstellingen van de stedelijke vernieuwing is namelijk ook de wooncarrièremogelijkheden van de zittende bewoners te versterken en juist de nieuwbouw in de wijk moet daar voor zorgen. Het tweede alternatief is wel uitgewerkt en alles afwegende overgenomen. Om te zorgen voor een optimale prijs- kwaliteit verhouding (de woningen moeten voor zittende middeninkomens bereikbaar zijn) was het nodig het oorspronkelijke NI-appartement aan te passen, door de tussenruimten te verkleinen. Daardoor kan volstaan worden met een per saldo kleiner gebouw, waardoor een verschuiving naar het noorden mogelijk is, zonder belangrijke stedenbouwkundige uitgangspunten tekort te doen. Dat betekent, zoals op de aangepaste plantekening ingetekend is, dat het appartementcomplex NI in noordelijke richting wordt verplaatst en de ondersteunende speelplek ten oosten van de huidige parkeerplaats zijn plek krijgt. Overigens dient nog opgemerkt te worden dat de zorgen over de bereikbaarheid van de woningen van nr. 161 t/m 169 bij de oorspronkelijke plannen voor het appartementcomplex NI geheten) ten aanzien van ambulance, brandweer e.d. niet terecht waren omdat er voldaan werd aan de normen die politie, brandweer etc eisen. Ook de privébereikbaarheid, in de zin van te lopen afstanden van een autoparkeerplaats naar de eigen woning, was niet veel minder geworden, omdat er parkeerplaatsen aan de achterkant van de betreffende de woningen aangelegd worden en via de eigen tuin de woning ook bereikt kan worden. Die afstand verschilt niet veel van de nu af te leggen afstand. Dhr. Verduin vindt dat er in het plan onvoldoende parkeerplaatsen komen, en er geen rekening is gehouden met parkeerplaatsen voor bezoekers: Reactie: De parkeerplaatsen zijn herberekend door de afdeling Verkeer en zijn een gemiddelde van de oude situatie en de huidige parkeemormen. De plannen passen binnen deze gemiddelden. Op verdere bezwaren van dhr. Verduin (überhaupt geen nieuwbouw, waar_mqeten_kinderen_spelen)_worden elders in deze antwoordnota al ingegaan. d. M.J en H. de Boer. Robinsonstraat 103 (on 4/7/05 en 13/7/05) e. N.A. Chanef. Robinsonstraat 99 (op 15/7/05) f. J. de Vries. Robinsonstraat 101 fop 8/8/05) De kern van de bezwaren van bovengenoemde bewoners richt zich vooral op de hoogte van de vervangende nieuwbouw met drie appartementen in het plan geheten blok N2) en in het verlengde daarvan op de vraag of de nieuwbouw überhaupt wel moet worden gerealiseerd. Verwijderd: onvoldoende parkeerplaatsen, 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 126