Reactie Op dit moment staan op de plaats van het geplande appartementcomplex N2 al drie woningen, die gesloopt gaan worden. Bewoners zijn dus reeds vertrouwd met woningen op deze plek. Er zijn, naar onze mening, beperkte verschillen in inkijk (bij de huidige woningen is er sprake van een blinde muur), hoogte en schaduwwerking tussen de vroegere drie woningen en het drie hoge appartementcomplex. Gezien ook de niet veel afwijkende hoogte van het appartementencomplex ten opzichte van bijv. woningen met een dakopbouw en het feit dat de woningen een belangrijk element zijn in de stedenbouwkundige invulling van het plangebied en voorzien in een woonbehoefte, zijn wij akkoord met plaats en hoogte van het appartementcomplex N2. In de leeskamer is bijgevoegd hoe de schaduwwerking uitvalt van het nieuwe appartementcomplex. g. G. v.d. Zee. Robinsonstraat 91 op 1/8/051 Fam. V.d. Zee heeft een aantal ernstige bezwaren tegen de nieuwbouwplannen, in het bijzonder N3, vanwege een uitbouw en het feit dat de nieuwbouw dusdanig is dat hun privacy aangetast wordt. Ook raken zijn een uitgang kwijt vanuit hun tuin naar grasveld en straat. Reactie: Het plan voor locatie N3 is in die zin aangepast, dat een pad van 1,2 m breed is gecreëerd tussen de tuin van woning nr. 91 en de nieuwbouw. Dit geldt tevens voor het voorbij de voorgevel van nr. 91 stekende deel van de nieuwbouw. De situatie wordt overigens qua energieverbruik, gunstiger voor de woning Robinsonstraat nr. 91. Bewoners, inclusief hijzelf, vinden de 500,-- onkostenvergoeding bij renovatie te laag. Alleen al de vervanging van de luxaflex wordt op €1500,— - 2000,— geschat. Reactie: Dit bedrag van 500,- is overeengekomen tussen de Bewonersraad Friesland en Corporatieholding Friesland en vastgelegd in het sociale pakket voor huurders bij verbetering woning, zonder noodzaak tot tijdelijke verhuizing. De kozijnen in de voorgevel worden deels vervangen. De architect heeft aangegeven dat de nieuwe kozijnen qua afmeting van hetzelfde formaat zijn. De door de fam. Van der Zee aangeschafte luxaflex kan dus weer gebruikt worden. De fam. Van der Zee geeft ook aan te overwegen, vanwege de verwachte overlast, naar een andere hoekwoning in de Robinsonstraat te willen, maar dan alleen als zij in aanmerking komt voor de 5.000,— verhuiskosten vergoeding zoals is vastgesteld door het Ministerie van VROM. Reactie: Wanneer de fam. Van der Zee wil gaan verhuizen is dit hun eigen keuze. Vanwege de renovatie is het niet nodig dat zij hun woning tijdelijk hoeven te verlaten. Daarom gelden, noch wat betreft de afspraken tussen Bewonersraad en de CHF/WoonBedrijf, noch wat betreft de VROM -richtlijnen, de afspraken rond gedwongen verhuizing bij sloop en renovatie. Daarom hebben zij ook geen recht op 5.000,— verhuiskostentegemoetkoming. De overlast bij de bouw van de nieuwbouw aan hun woning zal verder, zo stelt het WoonBedrijf, tot een minimum beperkt worden. h. J. Post en L. Hoekstra op resn. Robinsonstraat 139 en nr. 11 (op 19/7/051. De wijk verliest zijn verscheidenheid aan groen en de nieuwbouw zet paden dicht. De bewoners van de Dragoonsflat verliezen hun groene uitzicht zonder dat hen iets gevraagd is. Reactie: De wijk verliest per saldo nauwelijks groen, al was het alleen maar vanwege het op grote schaal aanbrengen van groene erfafscheidingen. Het beperkte verlies van openbaar groen, vooral doordat particulieren en de corporatie het gemeentelijk snippergroen mogen kopen, is verder conform het gemeentelijke beleid en ook één van de uitgangspunten genoemd in het Wijkontwikkelingsplan. Vrijwel alle paden door de wijk heen blijven openbaar toegankelijk. Ook hier geldt dat per saldo het aantal paden eerder toeneemt dan afneemt en dat ook de toegankelijkheid ervan verbetert. Voorbeelden zijn de (in breedte wisselende) rijlaan midden door de wijk heen, maar ook het pad langs de nieuwe waterpartij. De bewoners van de Dragoonsflat zijn o.a. via de Nieuwsbrief op de hoogte gesteld van de plannen en hebben evenals bewoners van de andere straten om het plangebied heen gelegenheid gehad tijdens de inspraakperiode en de informatiemiddag van 4 juli zich te uiten over de plannen. Dat gold ook voor de huurdersvereniging van de Canadezenlaanflats en de Dragoonsflats. In de regel waren degenen die zich geuit hebben uit de Dragoonsflats tevreden over de aanleg van de waterpartij, te meer daar er nieuwe bomen langs het pad komen. Met opmaak: Lettertype: CurS'efEr wordt bezwaar aangetekend tegen de wijze van planvorming en de wijze waarop huurders en vooral kopers bij de plannen zijn betrokken. De plannen zouden geen recht doen aan wat de wijk zou willen en daarom geen meerderheid hebben. Reactie: Leidraad bij de besprekingen tussen het WoonBedrijf en de wijk is het zogenaamde "Protocol voor de herstructurering" dat eind 2003 is afgesloten tussen de Corporatieholding Friesland en hun huurdersraad de Bewonersraad Friesland. In dit protocol wordt nauwgezet voorgeschreven hoe, wat betreft de planvorming, de huurders van een herstructureringsgebied er bij betrokken moeten worden. Omdat de Robinsonstraat bestaat uit 131 woningen met huurders en 97 woningen met eigenaren is bij het begin van het proces afgesproken dat de informatieverschaffing aan de eigenaren op dezelfde manier zal plaatsvinden als bij de huurders. Ook bij de eigenaren is dus het Protocol voor herstructurering gevolgd. Het Protocol schrijft voor dat er minimaal drie informatieavonden worden gehouden over de herstructureringsplannen, met in de praktijk een redelijk ruime tussentijd voor herzieningen en uitwerkingen. Zowel voor de kopers als voor de huurders zijn er drie informatieavonden geweest in de periode april 2004 tot februari 2005. Er zijn aparte avonden gehouden voor huurders en kopers, omdat het WoonBedrijf als eigenaar van de woningen richting zijn huurders over meer en andere onderwerpen overleg te voeren heeft dan bij eigenaren, die in dit soort processen een veel onafhankelijkere positie hebben, juist gezien het feit dat ze eigenaar zijn. De informatieavonden zijn elke keer wel in dezelfde week geweest. Het "Protocol voor de herstructurering" afgesloten tussen de Corporatieholding Friesland en hun huurdersraad de Bewonersraad Friesland schrijft verder voor dat wanneer de conceptplannen afgerond zijn er individuele gesprekken met elke huurder moeten plaatsvinden. De afspraak is verder dat 70% van de huurders de plannen moet onderschrijven, wil de huurdersraad een positief advies over de herstructurering geven. Als de huurdersraad geen positief advies geeft, mogen de herstructureringsplannen geen doorgang vinden, conform datzelfde Protocol. Feitelijk formeel verschil tussen huurders en eigenaren is wel dat in het Protocol de huurders samen een zeer beslissende stem hebben. Voor de eigenaren is deze positie er niet. Daarom is ook hier gemeend de eigenaren zo veel mogelijk op dezelfde manier te benaderen als de huurders en zijn ook met hen individuele gesprekken gevoerd over hoe zij tegenover de plannen staan. De individuele gesprekken met de huurders hebben plaatsgevonden in de periode februari - mei 2005, de individuele gesprekken met de kopers tussen maart -juni 2005. De gesprekken met de huurders zijn georganiseerd door de CHF en ook door hen uitgevoerd. De individuele gesprekken met de kopers zijn uitgevoerd door SWL in opdracht van gemeente en CHF/WoonBedrijf. Er waren wel verschillen in de vragenlijst over de woningen, omdat de huurders konden beslissen over welke delen van de renovatie zij (tegen betaling) bovenop de basisrenovatie wilden. Bij de eigenaren is meer gepeild of zij van plan zijn mee te liften met een aantal mogelijke verbeteringen, die ook bij de huurwoningen (deels) worden aangebracht, zoals bergingen, dakopbouw, platen aan de gevels etc. Duidelijk is daarbij wel gesteld dat de eigenaren zelf de verbeteringen moeten betalen. Dat de plannen in de wijk niet op een meerderheid zouden kunnen rekenen is onjuist De overgrote meerderheid van huurders en kopers in de Robinsonstraat onderschrijft de uiteindelijke plannen, wat onverlet laat dat er een groep is die op onderdelen tegen elementen uit het plan is gebleven. Bovengenoemde valt ook met cijfers te staven. Bij elke informatieavond is namelijk de aanwezigen gevraagd hun mening over de plannen ook op papier te geven. Gezien de percentages aan opkomst van de bewoners (tussen de 25 en 32% van de huishoudens) geeft dit een aardig beeld. Bij de eigenaar-bewoners was op de eerste avond 37% voor de plannen en bij de derde avond 53% (24% was tegen, de rest had geen mening). Bij de individuele gesprekken gaf 84% van de eigenaar bewoners aan het eens te zijn met de plannen. Bij de huurders was op de eerste avond 41% het eens met de plannen. Op de derde avond was dit percentage 71% (5% was tegen, de rest had geen mening). Bij de individuele gesprekken heeft 92% van de huurders aangegeven het eens te zijn met de plannen voor hun woning en is 87% het eens met de plannen voor de woonomgeving. Voor de inbreng van de bewoners in de plannen is, naast de informatie uit de enquête, ook gebruik gemaakt van het "informele" gedeelte. Bewoners konden één op één met de architect, WoonBedrijf en Gemeente een reactie geven op de voorgestelde plannen. Ook deze reacties zijn zoveel mogelijk meegenomen in de planvorming. Dit geldt eveneens voor de reacties uit het wijkpanel. 6 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 127