Blad 2 handhaving danwel herziening van het eerste besluit geconcludeerd moet worden. In deze fase wordt ook contact opgenomen met belanghebbende met het oog op het wegnemen van eventuele onduidelijkheden, onbegrip e.d. Indien er een nieuw besluit wordt genomen dat aan de bezwaren van de belanghebbende tegemoetkomt, kan het bezwaarschrift door de indiener ingetrokken worden. Deze bijzondere vorm van informele afhandeling van bezwaarschriften, heeft hierdoor kenmerken van mediation. Indien het besluit gehandhaafd blijft, wordt het verweer zo spoedig mogelijk gemaakt door de kwaliteitsmedewerker die met deze taak is belast. Daarnaast is er, om eveneens de achterstanden in te lopen, door herschikking binnen de bestaande formatie van Sociale zaken, extra formatie-uren toegevoegd aan de totale formatie van kwaliteitsmedewerkers. De cijfers zoals hiervoor vermeld laten zien dat de voorraad bezwaarschriften is toegenomen. Hiervoor zijn meerdere verklaringen te geven. In eerste instantie is het aantal ingediende bezwaarschriften met 30% t.o.v. de vorige verslagperiode toegenomen. Voorts, de getroffen maatregelen zijn eind 2004 ingevoerd en hebben dientengevolge nog geen effect gehad op de behandelingstermijnen in 2004 t.o.v 2003. Wel hebben deze maatregelen een bijdrage geleverd om de achterstanden in te lopen, want ondanks de toename van 30% meer bezwaarschriften in 2004 t.o.v. 2003, is de werkvoorraad maar gestegen met 16%. Op basis van voorlopige cijfers blijkt het aantal bezwaarschriften in 2005 wederom met 8% te zijn gestegen t.o.v. 2004. Verder blijkt hieruit dat de verweerschriften tijdig worden aangeleverd en dat de behandelingstermijnen een lichte verbetering laten zien(< 14 weken 52% en 14 weken 48%) "Benchmarking bezwaarschriften" Om te bezien of de bevindingen in het jaarverslag door de Sociale Zekerheidkamer afwijkend zijn t.o.v. andere gemeenten, is mede naar aanleiding van een bericht in Binnenlandsbestuur van 7 oktober 2005, met de kop "Rotterdam bezwijkt onder bezwaarschriften", kontakt opgenomen met Rotterdam en onderstaande informatie ontvangen. Deze informatie is aangevuld met die vanuit Leeuwarden Gemeente Aantal bij standscliënten1 Aantal bezwaarschriften2 2004 2003 2004 2003 Amsterdam 45.844 49.930 9475 20,7 7146 CO i Rotterdam 43.373 44.156 5127 11,8 3649 8,3 Den Haag 23.350 22.866 5199 22, 3 4296 18, 8 Utrecht 9.549 9.597 1260 13,2 1130 11,8 Groningen 9.472 9.454 1196 12, 6 860 9,1 Leeuwarden 4 106 3.885 392 9,5 272 7 Blad 3 1 gemiddeld per jaar 2 exclWVG bezwaarschriften Opvallend is dat de instroom van bezwaarschriften overal een stijgende lijn te zien geeft, evenals het percentage van de bijstandscliënten dat een bezwaarschrift indient. Opvallend is eveneens het lagere percentage van de Leeuwarder bijstandscliënten dat een bezwaarschrift indient t.o.v. de andere gemeenten in dit overzicht. Verder is van de gemeente Groningen, het jaarverslag 2004 van de Commissie voor de behandeling van bezwaarschriften sociale zaken en werk ontvangen. Uit deze vergelijking zijn de volgende punten gedestilleerd: Percentage bezwaarschriften (excl. WVG) t.o.v. inwonersaantal: Leeuwarden3920,43%, Groningen(1196)0,63%; Procentuele stijging bezwaarschriften t.o.v. 2003: Leeuwarden 30%, Groningen 28%; Percentage intrekkingen: Leeuwarden 47%, Groningen 47%; - Percentage binnen wettelijk termijn van 14 weken afgehandeld: Leeuwarden 50%, Groningen 86% Uitkomsten afgehandelde bezwaarschriften via de commissie Leeuwarden Groningen Niet-ontvankelij k 28% 15% Ongegrond 54% 68% Gegrond 9% 8% Deels gegrond 9% 9% Opvallend hierbij zijn de nagenoeg gelijke percentages; de stijging van het aantal bezwaarschriften, het percentage intrekkingen en de uitkomsten van de afgehandelde bezwaarschriften via de commissie. Verschillen zijn er ook; de behandelingstermijn en het percentage bezwaarschriften t.o.v. inwonersaantal. Tot slot. Geconcludeerd kan worden dat de stijging van het aantal bezwaarschriften zich niet alleen in Leeuwarden voordoet. Landelijk is er duidelijk sprake van een stijging van de instroom van bezwaarschriften, evenals het percentage van de bijstandscliënten dat een bezwaarschrift indient. Verder lijkt het erop dat deze toename structureel van aard is, zoals hiervoor reeds is vermeld, is opnieuw het aantal bezwaarschriften in 2005 toegenomen met 8 t.o.v. 2004. De totale toename komt daarmee vanaf 2003 op 38%. Of deze toename zich ook doorzet in 2006 en verder is nu nog moeilijk te voorspellen omdat, zoals ook de Sociale zekerheidskamer in haar jaarverslag aangeeft, een deel van deze toename toe te schrijven is aan de inwerkingtreding van de WWB.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 136