Blad 22 Tenslotte telt het winkelcentrum aan het Zaailand (zuidzijde van het complex) 12 bestaande appartementen. Deze woningen blijven dus gehandhaafd. financiële uitgangspunten "Het project Nieuw Zaailand kan alleen worden gerealiseerd met aanvullende middelen in de vorm van fondsen en subsidies. Het kostenoverzicht en fïnancieringsvoorstel zijn neergelegd in hoofdstuk 8, Financieel Document. bereikbaarheid (verkeer en parkeren) "Het zuidoostelijk deel van de parkeerring zal in de toekomst fungeren als ontsluitingroute voor de parkeergarage Zaailand. Bovendien wordt, om de toegankelijkheid van de garage te verbeteren, de in-/uitrit verplaatst. Het aantal parkeerplaatsen in de Zaailand-garage mag in ieder geval niet afnemen. In mei 2005 is met de aanleg van de zuidoostelijke parkeerring gestart. Het project omvat het in twee richtingen berijdbaar maken van de route Zuiderplein- Blokhuisplein met een beweegbare brug over de Zuiderstadsgracht. Na de oplevering van de brug wordt het werk afgerond (juli 2006). Na de opening van de parkeergarage onder het Oldehoofsterkerkhof (najaar 2006) kan het project Nieuw Zaailand van start gaan. De capaciteit van de parkeergarage Zaailand groeit van 617 naar 712 parkeerplaatsen. In het Voorlopig Ontwerp is de in-/uitrit verplaatst naar het gebied tussen het winkelcentrum en de Friesland Bank en is zowel de inrit als de uitrit ter hoogte van de Wirdumerdijk aangesloten op de zuidoostelijke parkeerring. U heeft ons gevraagd een afweging te maken tussen een uitrit via de Wirdumerpoortsdwinger en een uitrit via Zuiderstraat, Willemskade, Prins Hendrikstraat naar Stationsweg/Langemarktstraat. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een directe aansluiting van de parkeergarage op de ring zuidoost. Deze heeft zowel financieel, ruimtelijk als qua oriëntering duidelijke voordelen boven een uitrit via Zuiderstraat en Willemskade richting Stationsweg/Langemarktstraat. In het Voorlopig Ontwerp zijn de in- en uitrit gebundeld, terwijl voor een uitrit via de Zuiderstraat een tweede "gat" midden in de Zuiderstraat nodig zou zijn. Ook het vervolg van de route is allesbehalve optimaal: het parkeerverkeer zou uitkomen op een aantal, nu al zeer drukke verkeerspunten (Stationsplein, Stationsweg). Wij hebben DHV opdracht gegeven de effecten van de aansluiting van de in- en uitrit op de parkeerring zuidoost door te rekenen. In een zogenaamde dynamisch model zijn de verkeersbewegingen gesimuleerd (heel gedetailleerd). Daarbij is rekening gehouden met een groei van 20% i.v.m. de voorgenomen uitbreiding van de garage. De afwikkeling van en naar de garage is toen ook bekeken i.v.m. de oversteek voor langzaam verkeer die de in/uitgang van de garage kruist. De conclusie is dat de kruising van geplande fietsoversteek naar en van de Wirdumerdijk met de in- en uitgang naar het Zaailand verkeersveilig gerealiseerd kan worden. Gelet op de beperkte uitbreiding van parkeerplaatsen (in ieder geval minder dan de berekende 20%) zijn we uitgegaan van tellingen (nov. 2003) en de door DHV genoemde cijfers. Kortheidshalve beperken we ons tot een voorbeeldkwartier uit Blad 23 de spits, want dat zal maatgevend zijn (voor een parkeergarage-situatie is een etmaalcijfer minder interessant). Het drukste kwartier is op zaterdag tussen 15.45 - 16.00 uur. Van 15.45 - 16.00 uur rijden er 95 auto's de garage uit en 40 auto's de garage in. In totaal dus 135 auto's per kwartier, of wel 9 auto's per minuut. In datzelfde kwartier gaan er ongeveer 220 fietsers van en naar de Wirdumerdijk doorsnede-telling). Dit is weer gemiddeld 15 fietsers per minuut. Er passeren dus meer fietsers dan auto's en dat zal in de praktijk betekenen dat op het drukste moment de auto's op hiaten in de fietsstroom moeten wachten. Daar is de vormgeving van de kruising op afgestemd (auto's moeten fietsers voorrang verlenen). We verwachten hier dan ook geen verkeersonveilige situaties. Met het verplaatsen van de in-/uitrit van de parkeergarage is het autoverkeer over het plein zeer sterk gereduceerd. In de toekomst zal alleen nog bestemmings- en bevoorradingsverkeer zijn toegestaan over het Zaailand (straat) en het Ruiterskwartier (oostzijde). Verder wordt, om sluipverkeer te voorkomen, de rijrichting op de Willemskade NZ gewisseld. Na realisatie van het project Nieuw Zaailand zal het bestemmings- en bevoorradingsverkeer alleen vanaf de Prins Hendrikstraat de Willemskade mogen inrijden; het vervolgt dan de route via de Zuiderstraat en wordt tenslotte via het Zaailand teruggeleid naar de Prins Hendrikstraat. Het Beursplein, tussen de Friesland Bank en de bibliotheek, wordt met een korte lus aangehaakt aan de voornoemde route voor bevoorradingsverkeer. (De retourroute via het Zaailand conflicteert niet met de aanwezige markt op vrijdag. Rondom de markt wordt een strook vrijgehouden, die primair bedoeld is voor brandweer, ambulance en politie. Medegebruik van bestemmings- en bevoorradingsverkeer op deze strook is te allen tijde mogelijk.) Wanneer de westelijke parkeerring functioneert, zal ook het verkeer via de Prins Hendrikstraat sterk afnemen. Alleen de bussen van het streekvervoer blijven in de toekomst gebruik maken van de route Ruiterskwartier (westzijde) - Prins Hendrikstraat. De hoofdroute voor de fietsers loopt in noord-zuidrichting via de Wirdumerdijk en Prins Hendrikstraat. In oost-westrichting wordt het Zaailand de voornaamste route. Omdat het autoverkeer wordt beperkt, kunnen de fietsers en de spaarzame auto op het Zaailand (straat) gebruik maken van dezelfde rijloper (vergelijkbaar met de situatie op de Wirdumerdijk). Het is sterk afhankelijk van het druktebeeld of in de toekomst de fietser en voetganger gezamenlijk gebruik kunnen blijven maken van het Ruiterskwartier. Het ligt in de rede, dat het Ruiterskwartier op termijn een volledig voetgangersgebied wordt, waar alleen (strikt geregeld) bevoorradingsverkeer wordt toegelaten. Binnen afzienbare tijd zal u het "GVVP uitwerkingsplan voor het fietsverkeer ("Richtingwijzer fiets") worden aangeboden. In dit fietsplan worden onder andere oplossingsrichtingen aangedragen voor het stallen van fietsen in de meer intensieve delen van de binnenstad en worden bruikbare oplossingen geopperd voor het realiseren van bewaakte fietsenstallingen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 151