Blad 36
locatie Mercuriusfontein
In de fase van het Definitief Ontwerp krijgt u een nota, waarin de mogelijke
nieuwe locaties voor de Mercuriusfontein zijn beschreven en een voorstel wordt
geformuleerd. Indien u met dat voorstel akkoord gaat, zal de verplaatsing van de
Mercuriusfontein in de planning van het project worden opgenomen.
pleininrichting
De toekomstige pleininrichting is één van de meest opvallende deelprojecten. In
artikel 4 van de Samenwerkingsovereenkomst is geformuleerd dat de Gemeente
zal fungeren als opdrachtgever voor het openbaar gebied inclusief de openbare
voorzieningen, alsmede de voorzieningen voor de markt en kermis. Gelet de
importantie van dit projectonderdeel zullen wij te zijner tijd het ontwerp voor het
openbare gebied en in het bijzonder voor het toekomstig plein aan u ter
beoordeling voorleggen. Bij het ontwerp voor het stadsplein zullen wij
bijzondere aandacht besteden aan de (groene) inrichting van het plein en de
verlichting.
stegen
In artikel 4 van de Samenwerkingsovereenkomst is overeengekomen dat ING
zorg draagt voor een integraal plan betreffende de herontwikkeling van de
Lombardsteeg en omgeving. Dit betekent dat ING, wat dit deelproject betreft,
tegenover de gemeente een inspanningsverplichting heeft. Wij zullen u in de
fase van het definitief ontwerp (DO) concrete voorstellen presenteren.
referendum
In uw raad is recent gediscussieerd over het houden van een referendum over het
project Nieuw Zaailand. Wellicht neemt u binnenkort een besluit om een
referendum te houden over het project Nieuw Zaailand. Daartoe is het
noodzakelijk dat u een voorgenomen besluit neemt over het raadsvoorstel
betreffende dit project. Tenminste 12 weken (en maximaal 26 weken) na dit
voorgenomen besluit kan dan het referendum worden gehouden.
12. Communicatie
Er is een communicatiestrategie ontwikkeld langs twee lijnen:
1met inzet van diverse communicatiemiddelen eenduidige feiten en cijfers
uitdragen en
2. doelgroepgericht reageren op in deze groep levende vragen of opmerkingen.
Doel is optimale informatie te verschaffen aan de diverse categorieën over het
plan zelf, de onderdelen van het plan, de bestuurlijke verantwoordelijkheden en
het bestuurlijke besluitvormingsproces.
Bewoners van Leeuwarden en de provincie Fryslan kunnen ruim kennis nemen
van de inhoud en de draagwijdte (betekenis voor de stad en regio) van het
project Nieuw Zaailand.
De gemeente is en blijft in gesprek met een breed scala aan belanghebbenden en
stakeholders met als doel betrokkenheid te stimuleren. Daarvoor wordt gebruik
gemaakt van diverse communicatiemiddelen en -instrumenten. Waar mogelijk
Blad 37
en nodig wordt persoonlijk voorlichting gegeven tijdens bijvoorbeeld
informatieavonden, marktmanifestaties en overige activiteiten voor het publiek.
Na de gemeentelijke besluitvorming zullen wij de intensieve communicatie over
het project voortzetten. Ook tijdens de realisatiefase blijven de contacten met
specifieke belangengroepen intensief. Het gaat dan bijvoorbeeld om
belangengroepen als winkeliers, bewoners en bedrijven op of aan het
Wilhelminaplein (Zaailand). Er wordt een "één-loket-functie" in het leven
geroepen, waar belangstellenden snel en duidelijk informatie over het project
wordt aangeboden.
Het Fries Museum heeft een eerste aanzet gemaakt voor een
communicatieaanpak waarbij de intentie is uitgesproken dat het een museum is
van en voor de Friezen. Dit plan heeft gevolgen voor het totale beleid van het
museum. De verantwoordelijkheid voor dit onderdeel ligt bij het Fries Museum.
13. Planning
De start van de bouwwerkzaamheden is voorzien in februari 2007. De feestelijke
opening staat gepland in september 2009.
01.06.2007 - 01.05.2009: Winkelcentrum Zaailand, renovatie en
uitbreiding aan Wirdumerdijk
01.01.2008-01.01.2009:
01.10.2008-01.12.2009:
01.10.2008-01.12.2009:
Leeuwarden, 10 januari 2006
P-garage, renovatie, nieuwbouw en uitbreiding
Bouw van het museum
Pleinwand Ruiterskwartier
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
mr. dr. G.D. Dales, burgemeester,
drs. C.H.J. Brugman, secretaris.