Samenvatting
projecinr. 145549
19 januari 2006 versie 7
145549 Samenvatting MER 19-01-06udoc
MER DeZuidlanden Samenvatting
oranjewoud
De veronderstelling dat de Overijsselsewegen de Hendrik Algraweg hun huidige functie
zouden behouden, blijkt grote gevolgen te hebben voor de mogelijke ruimtelijke invulling
van het plangebied.
Het leidt ertoe dat in dit alternatief met name de doelstelling wat betreft het aantal te
realiseren woningen in De Zuidlanden niet gehaald kan worden.
Bij nadere analyse is vervolgens gebleken dat voor dit alternatief, ondanks het lagere
aantal woningen, zodanig omvangrijke infrastructurele maatregelen nodig zijn met de
gevolgen van dien - dat dit niet realistisch is. Het alternatief bestaat dus alleen in theorie
en is daarom aangeduid met de term "Theoretische Terugvaloptie".
De Theoretische Terugvaloptie in dit MER heeft uitsluitend tot doe! om de bandbreedte
van de mogelijke milieugevolgen beter in beeld te kunnen brengen.
Wat kan wel voordat er planologische zekerheid is omtrent de Haak?
Feitelijk is voorafgaande aan de besluitvorming omtrent de Kaak alleen dé concreet
voorgenomen ontwikkeling van de deelgebieden Techum en jabikswoude (aangesloten op
de Overijsseiseweg) en een beperkte ontwikkeling in het oostelijk deel van het
plangebied onder de iocatie Blauw Wit verantwoord mogelijk. Het gaat dan om een
ontwikkeling van ca. 1200 woningen.
Het MER is allereerst bedoeld ais ondersteunend document voor de besluitvorming
omtrent de bestemmingspiannenvoorTechum en Jabikswoude en is formeel alleen
hieraan gekoppeld. Omdat nu - gegeven het feit dat nog geen formeel besluit is genomen
over de Haak - feitelijk slechts 1200 woningen kunnen worden ontwikkeld, zou kunnen
worden gesteld dat er niet sprake is van een m.e.r.-piichtigvoomemen. Een MER is voor
een buiten de bebouwde kom geiegen locatie wettelijk pas vereist als het gaat om 2000
woningen of meer. Gezien de voorgeschiedenis van het plan De Zuidlanden en vanwege
het feit dat deinzet blijft gericht op de realisering van de Haak, geeft GEM DeZuidlanden
er echter de voorkeur aan om een MER te koppelen aan het eerste in procedure te
brengen bestemmingsplan.
Het MER maakt duidelijk, dat de plannen voor Techum en Jabikswoude zowel passen in
de situatie met aanleg van de Haak als in een situatie zonder Haak.
Nadat een positief besluit over de Haak is genomen, kan overigens - vooruitlopend op de
feitelijke aanleg - direct voort worden gegaan met de ontwikkeling van DeZuidlanden. De
fasering in het plan is hierop afgestemd. Op termijn echter is voorde ontwikkelingen die
dan in gangworden gezet, de Haak nodigom een verantwoorde verkeersafwikkeling
mogelijk te maken.
Pagina 2 van 34
projectnr. 145549
19 januari 2006 versie 7
145549 Samenvatting MER 19-01-06.doc
MER De Zuidlanden Samenvatting
oranjewoud
4
Leeswijzer
Dit is de samenvatting van het MER (milieueffectrapport) voor de ontwikkeling van DeZuidlanden. De Zuidlanden wordt de
grote nieuwe woonlocatie bij Leeuwarden, met - naast de nodige voorzieningen voor de toekomstige bewoners - ook een
iocatie voor kantoren en andere niet milieuhinderiijke bedrijven.
Deze samenvatting beschrijft eerst voor welk besluit het MER nodig is. Het MER is bedoeld voor de besluitvorming over de
bestemmingsplannen voor Techum en/of voor Jabikswoude, maar moet daartoe ook inzicht bieden in de mogelijke
milieugevolgen van De Zuidlanden als geheel. Deze brede insteek is sterk bepalend geweest voor de MER-studie.
Vervolgens wordt ingegaan op de motieven voor het plan De Zuidlanden. Het plan is nodig voor de gewenste versterking van
het profiel van de stad en moet daartoe voldoen aan de vraag naar woonmilieus van hoge kwaliteit. Wat dit betreft sluit hei
plan aan op de ontwikkeling zoals die in gang is gezet, met name met de realisatie van de aangrenzende wijk Zuiderburen.
Na een korte presentatie van de aard en ligging van het plangebied, worden de plandoelen en uitgangspunten toegelicht. Bij
de doelen staat kwaliteit voorop. Daarom is er bij de planontwikkeling veel aandacht geweest voor de landschappelijke
ondergrond en de kansen voor kwaliteit die deze biedt.
Bij de ontwikkeling van het plan voor DeZuidlanden doen zich twee complicerende factoren voor:
de vraag of er een nieuwe snelwegverbinding komt om de zuidwestkant van Leeuwarden, de zogenaamde Haak om
Leeuwarden. Met de Haak wordt het mogelijk de invalsweg vanuit de richting Heerenvesn naar de stad (de
Overijsseiseweg) te ontlasten. De Haak is essentieel voor de gewenste ontwikkeling van De Zuidlanden, het rijk
moet echter nog een bèsiuit nemen omtrent de gewenste oplossing voor de snelwegverbinding;
de lange looptijd van het plan. Het plangebied DeZuidlanden zal pas in 2020 of nog later zijn voltooid. Dit zal tot
gevolg hebben dat steeds ingespeeld moet kunnen worden op de maatschappelijke ontwikkelingen en de vraag van
woningen op een bepaald moment. Er is dus een flexibel plan nodig.
Na de beschrijving van de plandoelen en uitgangspunten worden de alternatieven gepresenteerd en toegelicht. Het gaat om
alternatieven die samen een goed beeld kunnen geven van de bandbreedte waarbinnen de verwachte milieugevolgen zich
zullen bevinden. De factoren die in het voorgaande zijn genoemd, werken door in de alternatieven en de fasering. De
piandelen Techum en Jabikswoude maken deel uit van de eerste fase. Van deze deelplannen worden de concept
bestemmingsplankaarten gegeven.
Vervolgens worden de alternatieven vergeleken op basis van de verwachte milieueffecten.
De samenvatting geeft daarna een bredere beoordeling van het gehele plan, waarin de essentiële verschillen in
milieugevolgen en de beoordeling ten opzichte van de doelen van het plan in één overzicht worden samengevat.
Vervolgens worden de verwachte milieueffecten van Techum en Jabikswoude afgezet tegen de effecten van De Zuidlanden als
geheel.
De samenvatting wordt afgesloten met een presentatie van de beslissing die nu voorligt en een doorzicht naar de keuzen die
in een later stadium aan de orde zijn. Deze zijn ondermeer afhankelijk van de aanleg van de Haak. Verder zal steeds moeten
worden bezien, of de vraag naar woningen en bedrijven aan verandering onderhevig is en wat dat betekent voor het plan.
Binnen het raamwerk dat in het MER is uitgezet, kunnen dan de keuzen worden gemaakt die het speelveld voor de verdere
toekomst gaan bepalen.
Pagina 3 van 34