jgjj
projector. 145549
19 januari 2006 versie 7
145549 Samenvatting MER 19-01-06.doc
MER De Zuidlanden Literatuurlijst
oranjewoud
De betekenis van het gebied voor vleermuizen hangt samen met de Functie van de kerk in
Goutum als belangrijke kolonie- en verblijfsplaats. De vaarten in het gebied zijn belangrijk
als trek- en foerageerroute voor de Watervleermuis en de Meervleermuis, die overigens
vooral boven het van Harinxmakanaal trekken en foeragerend is aangetroffen. Gezien de
beschermde status van deze soorten is een punt van aandacht: alle vleermuizen zijn strikt
beschermd. De Meervleermuis is een soort waarvoor Fryslan een relatief grote betekenis
heeft. Alle alternatieven kunnen, op het niveau van het plangebied, positieve gevolgen
hebben. Op een hoger schaalniveau bezien moet hier niet te vee! gewicht worden
toegekend. Voor enkele beschermde vissoorten kan het plan ook licht positieve gevolgen
hebben. Op een hoger schaalniveau bezien is dit licht positieve effect van ondergeschikte
betekenis.
Tabel S2: Beoordeling alternatieven, ecologie
SÊTr-
Voornemen;
sss-ifliiSs
ÉISÉiÉfi
Theoretische^
wmmmmê
ijTerugvaloptie.
Invioed op flora en vegetatie
- Waterrijke poldersloten en boezemwateren
_o - Bloemrijke bermen
S Bossen en bosranden
O O
O O O
0
Invloed op de broedvogelstand
- Weidevogels
- Vogels van bossen en bosranden
- Moerasvogeis
-r
0
Invloed op winter- en trekvogels
Zangvogels
- Moeras- en watervogels
- Vogels van graslanden
Invloed op zoogdieren
- Vleermuizen
- Overige zoogdieren
invloed op vlinders en libellen
- Libellen
Dagvlinders
Invloed op amfibieën
Invloed op bijzondere vissoorten
i
f
In de Teugvaioptie wordt het weidevogelgebied in het zuidoosten eerder volgebouwd dan in het Voornemen
vandaar de extra negatieve beoordeling.
Beoordeling op lokaal schaalniveau (het plangebied zelf). Belangrijkste waarde in huidige situatie is functie
voor weidevogels (Grutto en Tureluur).
Landschap en cultuurhistorie
De landschappelijke ondergrond heeft als basis gediend voor de ontwikkeling van het
plan en de alternatieven. De cultuurhistorisch belangrijke elementen, waardevolle
beplanting en de archeologische waarden worden gespaard en op een positieve manier
ingepast. De landschappelijke overgang van hei stedelijk naar het landelijk gebied is
visueel-landschappelijk gezien met name bij het Voornemen nogal abrupt, met deels een
afscherming door geluidswallen. In het MMA is dit vooral aan de zuidkant duidelijk beter.
Inde Theoretische Terugvaloptie bieden de brede groenzones langs de wegen
mogelijkheden vooreen aanvullende groene dooradering van het plangebied. Dit is als
een voordeel gezien en werkt door in de beoordeling van de Invloed op de visueel-
ruimtelijke kenmerken van het landschap. Bij het MMA is bij de Werpsterhoek de
bebouwingsconcentratie zichtbaar sterker, dit kan landschappelijk we! als een nadeel
worden gezien.
blad 24 van 34
projector. 145549
19 januari 2006 versie 7
145549 Samenvatting MER 19-01-06.doc
MER De Zuidlanden Literatuurlijst
oranjewoud
Bij alle alternatieven zijn er wel goede verbindingen naar het aangrenzende Friese land,
bijvoorbeeld in de vorm van rustige fietsroutes naar de dorpen in de omgeving.
Tabel S3: Beoordeling alternatievenlandschap en cultuurhistorie
Voornemen
MMA
ÊÈSËÊÊÊ&
Theoretische;
Terugvaiéptie
Landschap en
cultuurhistorie
- Invloed op de identiteit en de afleesbaarheid van het
landschap
- Invloed op cultuurhistorisch belangrijke elementen
- Invloed op archeologische waarden
- Invloed op visueel-ruimtelijke kenmerken van het
landschap
0
0
0
0
0
0
Verkeer en vervoer
Auto
De verkeersstructuurvan het Voornemen en het MMA zijn vergelijkbaar met elkaar. In
beide vindt er een redelijke afwikkeling van verkeer plaats na realisatie van een aantal
maatregelen naast de aanleg van de Haak. Deze alternatieven scoren vergelijkbaar met de
referentiesituatie.
De verkeersstructuurvan de Theoretische Terugvaloptie ziet er heel anders uit. Doordat
niet wordt uitgegaan van de aanleg van de Haak, wordt de Overijsselsewegveel drukker
dan bij de andere alternatieven, terwijl er ook bij de Drachtsterwegeen heel andere
situatie ontstaat. Er komt een extra afslag, terwijl verder een deel van de woningen via de
Wergeasterdyk zal worden ontsloten. Deze weg sluit ten zuiden van het plangebied aan
op het verlengde van de Drachtsterweg. Zonder aanvullende maatregelen ontstaan
problemen op het gebied yan de verkeersafwikkeling. Een aanzienlijk aantal aanvullende
maatregelen op het bestaande wegennet zorgt vooreen verbetering van deze situatie. De
afwikkeling van verkeer vindt echter nog steeds op een minder niveau plaats dan in de
referentiesituatie. De Theoretische Terugvaloptie scoort wat de verkeersafwikkeling
betreft hierdoor negatief ten opzichte van de referentiesituatie.
Openbaar vervoer
Het Voornemen en het MMA gaan beide uit van Hoogwaardig Openbaar Vervoer en de
realisatie van een Transferium bij de Werpsterhoek. Forenzen en andere bezoekers die
elders in Leeuwarden moeten zijn, kunnen hier overstappen op het openbaar vervoer. Een
verschil is we! dat bij het MMA mogelijk een voorstadstation bij de Werpsterhoek
haalbaar is, bij het Voornemen is dit - gezien de lagere dichtheid van wononbebouwing in
de omgeving - naar verwachting niet het geval. De Theoretische Terugvaloptie gaat niet
uit van de ontwikkelingvan Hoogwaardig Openbaar Vervoer en een Transferium. Op
wijkniveau is er wel een redelijk niveau van openbaar vervoer naar het centrum van
Leeuwarden.
Zowel wat betreft de kwaliteit van het openbaar vervoer in De Zuidlanden als de
mogelijkheden op een hoger schaalniveau scoren het MMA en het Voornemen positief,
waarbij het MMA mogelijk (als een Vorstadstaton haalbaar is) een iets positiever effect
kan hebben dan het Voornemen. De Terugvaloptie kent alleen een redelijk niveau van
openbaar vervoer op het niveau van De Zuidlanden.
blad 25 van 34