jgjj projector. 145549 19 januari 2006 versie 7 145549 Samenvatting MER 19-01-06.doc MER De Zuidlanden Literatuurlijst oranjewoud De betekenis van het gebied voor vleermuizen hangt samen met de Functie van de kerk in Goutum als belangrijke kolonie- en verblijfsplaats. De vaarten in het gebied zijn belangrijk als trek- en foerageerroute voor de Watervleermuis en de Meervleermuis, die overigens vooral boven het van Harinxmakanaal trekken en foeragerend is aangetroffen. Gezien de beschermde status van deze soorten is een punt van aandacht: alle vleermuizen zijn strikt beschermd. De Meervleermuis is een soort waarvoor Fryslan een relatief grote betekenis heeft. Alle alternatieven kunnen, op het niveau van het plangebied, positieve gevolgen hebben. Op een hoger schaalniveau bezien moet hier niet te vee! gewicht worden toegekend. Voor enkele beschermde vissoorten kan het plan ook licht positieve gevolgen hebben. Op een hoger schaalniveau bezien is dit licht positieve effect van ondergeschikte betekenis. Tabel S2: Beoordeling alternatieven, ecologie SÊTr- Voornemen; sss-ifliiSs ÉISÉiÉfi Theoretische^ wmmmmê ijTerugvaloptie. Invioed op flora en vegetatie - Waterrijke poldersloten en boezemwateren _o - Bloemrijke bermen S Bossen en bosranden O O O O O 0 Invloed op de broedvogelstand - Weidevogels - Vogels van bossen en bosranden - Moerasvogeis -r 0 Invloed op winter- en trekvogels Zangvogels - Moeras- en watervogels - Vogels van graslanden Invloed op zoogdieren - Vleermuizen - Overige zoogdieren invloed op vlinders en libellen - Libellen Dagvlinders Invloed op amfibieën Invloed op bijzondere vissoorten i f In de Teugvaioptie wordt het weidevogelgebied in het zuidoosten eerder volgebouwd dan in het Voornemen vandaar de extra negatieve beoordeling. Beoordeling op lokaal schaalniveau (het plangebied zelf). Belangrijkste waarde in huidige situatie is functie voor weidevogels (Grutto en Tureluur). Landschap en cultuurhistorie De landschappelijke ondergrond heeft als basis gediend voor de ontwikkeling van het plan en de alternatieven. De cultuurhistorisch belangrijke elementen, waardevolle beplanting en de archeologische waarden worden gespaard en op een positieve manier ingepast. De landschappelijke overgang van hei stedelijk naar het landelijk gebied is visueel-landschappelijk gezien met name bij het Voornemen nogal abrupt, met deels een afscherming door geluidswallen. In het MMA is dit vooral aan de zuidkant duidelijk beter. Inde Theoretische Terugvaloptie bieden de brede groenzones langs de wegen mogelijkheden vooreen aanvullende groene dooradering van het plangebied. Dit is als een voordeel gezien en werkt door in de beoordeling van de Invloed op de visueel- ruimtelijke kenmerken van het landschap. Bij het MMA is bij de Werpsterhoek de bebouwingsconcentratie zichtbaar sterker, dit kan landschappelijk we! als een nadeel worden gezien. blad 24 van 34 projector. 145549 19 januari 2006 versie 7 145549 Samenvatting MER 19-01-06.doc MER De Zuidlanden Literatuurlijst oranjewoud Bij alle alternatieven zijn er wel goede verbindingen naar het aangrenzende Friese land, bijvoorbeeld in de vorm van rustige fietsroutes naar de dorpen in de omgeving. Tabel S3: Beoordeling alternatievenlandschap en cultuurhistorie Voornemen MMA ÊÈSËÊÊÊ& Theoretische; Terugvaiéptie Landschap en cultuurhistorie - Invloed op de identiteit en de afleesbaarheid van het landschap - Invloed op cultuurhistorisch belangrijke elementen - Invloed op archeologische waarden - Invloed op visueel-ruimtelijke kenmerken van het landschap 0 0 0 0 0 0 Verkeer en vervoer Auto De verkeersstructuurvan het Voornemen en het MMA zijn vergelijkbaar met elkaar. In beide vindt er een redelijke afwikkeling van verkeer plaats na realisatie van een aantal maatregelen naast de aanleg van de Haak. Deze alternatieven scoren vergelijkbaar met de referentiesituatie. De verkeersstructuurvan de Theoretische Terugvaloptie ziet er heel anders uit. Doordat niet wordt uitgegaan van de aanleg van de Haak, wordt de Overijsselsewegveel drukker dan bij de andere alternatieven, terwijl er ook bij de Drachtsterwegeen heel andere situatie ontstaat. Er komt een extra afslag, terwijl verder een deel van de woningen via de Wergeasterdyk zal worden ontsloten. Deze weg sluit ten zuiden van het plangebied aan op het verlengde van de Drachtsterweg. Zonder aanvullende maatregelen ontstaan problemen op het gebied yan de verkeersafwikkeling. Een aanzienlijk aantal aanvullende maatregelen op het bestaande wegennet zorgt vooreen verbetering van deze situatie. De afwikkeling van verkeer vindt echter nog steeds op een minder niveau plaats dan in de referentiesituatie. De Theoretische Terugvaloptie scoort wat de verkeersafwikkeling betreft hierdoor negatief ten opzichte van de referentiesituatie. Openbaar vervoer Het Voornemen en het MMA gaan beide uit van Hoogwaardig Openbaar Vervoer en de realisatie van een Transferium bij de Werpsterhoek. Forenzen en andere bezoekers die elders in Leeuwarden moeten zijn, kunnen hier overstappen op het openbaar vervoer. Een verschil is we! dat bij het MMA mogelijk een voorstadstation bij de Werpsterhoek haalbaar is, bij het Voornemen is dit - gezien de lagere dichtheid van wononbebouwing in de omgeving - naar verwachting niet het geval. De Theoretische Terugvaloptie gaat niet uit van de ontwikkelingvan Hoogwaardig Openbaar Vervoer en een Transferium. Op wijkniveau is er wel een redelijk niveau van openbaar vervoer naar het centrum van Leeuwarden. Zowel wat betreft de kwaliteit van het openbaar vervoer in De Zuidlanden als de mogelijkheden op een hoger schaalniveau scoren het MMA en het Voornemen positief, waarbij het MMA mogelijk (als een Vorstadstaton haalbaar is) een iets positiever effect kan hebben dan het Voornemen. De Terugvaloptie kent alleen een redelijk niveau van openbaar vervoer op het niveau van De Zuidlanden. blad 25 van 34

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 188