IHlIllflSlï iSp/wll #88!is®S i®l§öfpC^,6 projector. 145549 19 januari 2006 versie 7 145549 Samenvatting MEK 19-01~06.doc MER De Zuidlanden Literatuurlijst oranjewoud Fiets In het Voornemen en het MMA wordt gestreefd naar een optimale situatie voor fietsers. Dit geldt zowel voor verbindingen in het gebied zelf als voor verbindingen van de Zuidlanden naar andere gebieden toe. In de Theoretische Terugvaloptie komen slechts twee punten waar de Overijsselseweg door fietsers kan worden over gestoken voor fietsers. Anders dan bij het Voornemen en het MMA, is er geen extra fietsbrug over het Van Hanrinxmakanaal. Dit is vergelijkbaar met de huidige situatie. Tabel 54: Beoordeling alternatieven, verkeer en vervoer '§m Vc^nj|imên) (Terugvaloptie- Autoverkeer (op hoofdwegen langs en door het O plangebied) <u - Verwachte verkeersbelasting 0 0 - s <u Verkeersafwikkeling (verhouding 0 0 - a> m intensiteit/capaciteit van de kruispunten) S Openbaar vervoer Kwaliteit in De Zuidlanden (basisniveau =0) 0 - Mogelijke positieve gevolgen op een hoger 'ja ja nes schaalniveau Fietsers - Veiligheid (soc. veilige routes - Oversteekbaarheid van de Stadsas en de stadsring 0 (goed en veilig Geluid Gevolgen voorde plannen In 2020 zijn langs de Waldwei en Drachtsterweg in alle alternatieven geluidvverende voorzieningen nodig. In de Theoretische Terugvaloptie zijn deze voorzieningen ook nodig langs de Overijsseiseweg. In het Voornemen en het MMA zijn de contouren hier wel kleiner dan in de Theoretische Terugvaloptie. Hierdoor is - met eventuele aanvullende isolerende maatregelen - bebouwing langs de stadsas in principe haalbaar. In 2010 vormen ook de geluidscontouren langs de Overijsseiseweg een belangrijk aandachtspunt voorTechum en jabikswoude. De exacte plaats en de precieze maatvoering van de geluidwerende voorzieningen wordt vormgegeven in de bestemmingsplannen voor de verschillende onderdelen. In alle alternatieven is langs de spoorlijn rekening gehouden met de aanlegvan een geluidwerende voorziening. De resterende zone binnen de 57 dBA contour wordt vrijgehouden van geluidhinderlijke bebouwing. Effecten op het landelijk gebied Langs de Waldwei vertonen de alternatieven duidelijke verschillen in de mate van geluidbelasting van de landelijke omgeving buiten het plangebied. Deze verschillen worden echter vooral bepaald door het wel of niet realiseren van de Haak. De ontwikkeling van De Zuidlanden is wat dit betreft ondergeschikt. Daarom worden de effecten van de alternatieven als neutraal beoordeeld. Woningen Langs de Brédyk bij Goutum liggen een aantal woningen met een zeer hoge geluidbelasting, dit geldt zov/el voor de huidige situatie als de situatie in 2020 zonder Haak. blad 26 van 34 projector. 145549 19 januari 2006 versie 7 145549 Samenvatting' MER 19-01-06.doc MER De Zuidlanden Literatuurlijst oranjewoud Deze woningen krijgen in de Theoretische Terugvaloptie te maken met een merkbaar hogere geluidbelasting(> 3 dBA), dit leidt tot een significante verslechtering ten opzichte van de huidige situatie en de referentie 2020 (dit is zonder Haak). In het Voornemen en in het MMA krijgen deze woningen juist te maken met een veel lagere geluidbelasting. Er zal dan een sterke verbetering optreden ten opzichte van de huidige situatie (grenswaarde) en de referentie 2020. De woningen langs de Overijsseiseweg bij Goutum Noord en aan de noordkant van het Van Harinxmakanaa! krijgen bij de Theoretische Terugvaloptie te maken met een hogere geluidbelasting. Het gaat hier om een merkbare verslechtering ten opzichte van de huidige situatie (verschil 4 dBA). Ten opzichte van de referentiesituatie 2020 is er geen merkbaar verschil (0-1 dB(A)). Bij de beide andere alternatieven is sprake van een veel minder merkbare verslechtering (verschil max 2 dBA) ten opzichte van de huidige situatie. Ten opzichte van de referentie 2020 is het effect enigszins positief (een afname van 2 dB(A)). Het Voornemen en het MMA leiden plaatselijk ten opzichte van de huidige situatie tot een merkbare verslechtering (2-3 dB(A)) van de geluidbelasting bij de woningen nabij de Drachtsterweg, aan Raaigras, Zenegroe.n eh Mannagras. Ten opzichte van de referentie 2020 is het effect niet of enigszins hoorbaar (1-2 dB(A)). Bij de Theoretische Terugvaloptie is alleen bij Raaigras sprake van een lichte verslechtering (2 dB(A)) ten opzichte van de grenswaarden. De geluidbelasting nabij de Drachtsterweg verschilt bij de Theoretische Terugvaloptie op geen van de berekende punten merkbaar van de referentie 2020. Treinverkeer De effecten van het treinverkeer zijn in alle alternatieven gelijk en zijn neutraal ten opzichte van de referentiesituatie. Tabel 55: Beoordeling alternatieven, geluid - Vocrneme"! Theoretische» ïteÉI iSÉIilftil Terugvaloptie Effecten van het wegverkeer op hoofdwegen door en J; langs het plangebied e landelijk gebied 0 0 0 - woningen Brédyk/Overijsseiseweg -}•+ - woningen nabij noordelijk deel Overijsseiseweg 0 0 - woningen Drachtsterweg 0 Effecten van het treinverkeer 0 0 0 Luchtkwaliteit In alle drie de alternatieven worden geen grenswaarden overschreden voor stikstofoxide en fijnstof op de wegen in en rondom het plangebied, in de praktijk betekent dit, dat ook andere grenswaarden niet zullen worden overschreden. De alternatieven zijn hiermee gelijk aan elkaar en worden als neutraal beoordeeld ten opzichte van de referentiesituatie. blad 27 van 34

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 189