oranjewoud 7 upp lÉSlSSl aftgrtt# m I S.8 De essentiële verschillen in milieueffecten H SS faas®#: projector. 145549 19 januari 2006 versie 7 145549 Samenvatting MER 19-01-06.doc MER De Zuidlanden Literatuurlijst Tabel 56: Beoordeling alternatieven, luchtkwaliteit --V-r-V' V Criteria en subcriteria 7* :ïyöömaTTeri5 ft'.-ft ^Fl]Spre®cfi®j jTerugvaipptfe; Luchtkwaliteit Effecten van het verkeer op de luchtkwaliteit - de verwachte concentraties van stikstofoxide de verwachte concentratie van fijn stof 0 0 0 0 0 0 Beoordeling to.v. (landelijk) beleid en normen Externe veiligheid Dit betreft de kans op risico's bij verblijf binnen een bepaalde afstand van gevaarlijke inrichtingen of transporten. Bij de planvorming is rekening gehouden met zoneringen. Het plan zelf heeft geen effecten ten opzichte van de referentiesituatie en voldoet aan de normen inzake externe risico's. Bij de Theoretische Terugvaloptie blijven wegen door het gebied deel uitmaken van de gevaarlijke stoffenroute. in alle alternatieven moet er voldaan worden aan landelijk beleid en de normen die daarin gesteld worden. Bij de ontwikkeling van de VVerpsterhoek (bestemmingsplanniveau) zal rekening gehouden worden met de verantwoordingsplicht ten aanzien van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg en door een gastransportleiding. Tabel 57: Beoordeling alternatieven, externe veiligheid fecLitjvl ftft" ijVocimefflem '^^oreöicliip; Terugyatoptië 1 T Mogelijke invloed op het groepsrisicovanwege 35 - Het transport van gevaarlijke stoffen over de 0 0 0 UJ "Sj Overijsselseweg, de Waldweï en de Hen drik *35 Algraweg De gastransportleidingen door het gebied 0 0 0 De afstand tot LPG tankstations 0 0 0 Beoordeling t.o.v. (landelijk) beleid en normen Sociale veilheid Wat sociale veiligheid betreft verschillen het Voornemen en het MMA niet van elkaar. In deze alternatieven is de sociale veiligheid geoptimaliseerd. De manier van omgaan met veiligheid in openbare ruimtes en met veilige fietsroutes in het gebied verschilt in deze alternatieven niet. In de Theoretische Terugvaloptie moeten fietsers grotere afstanden afleggen door groene zones (bijvoorbeeld langs de Overijsselseweg) hetgeen als minder veilig aangeduid kan worden. Tabel 58: Beoordeling alternatieven, sociale veiligheid Critenaèh subcriteriaft- Voornemen ft' #'-ft'..;:':-ftV: Theoretische Terugvaloptie Sociale veiligheid Veiligheid in openbare ruimtes (goed - Veilige fietsroutes ja ja minder Beoordeling t.o.v. (landelijk) beleid en normen blad 28 van 34 projector. 145549 MER De Zuidlanden Literatuurlijst 19 januari 2006 versie 7 145549 Samenvatting MER 19-01-06.doc Duurzaam bouwen en energie in het plan is veel aandacht voor het beperken van het energiegebruik van de woningen. Besparing op fossiele brandstoffen zoals aardgas - voor verwarming en voor de opwekking van elektriciteit in centrales elders - zal bijdragen aan het verminderen van de uitstoot van het broeikasgas C02. Dit is heel belangrijk voor het klimaatbeleid. In het Voornemen wordt uitgegaan van een C02 uitstoot die 25% lager is dan volgens de geldende rijksnormen en is wat dit betreft in overeenstemming met het gemeentelijke beleid, in het MMA wordt een reductie van 50% nagestreefd. Hiervoor zal de inzet van duurzame energiebronnen worden bevorderd. De hogere woningdichtheid aan de westkant van het plangebied biedt hiervoor extra kansen. In de Theoretische Terugvaloptie wordt slechts aan de minimale wettelijke eis voldaan, en niet aan het gemeentelijke beleid. Ten opzichte van de landelijke eisen heeft het MMAdus een (zeer) duidelijk positief effect, het Voornemen scoort ook'positief, maar in verhouding minder dan het MMA. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid kan ook het watersysteem voor De Zuidlanden positief werden gewaardeerd: water wordt vastgehouden en schoon water wordt gescheiden gehouden van vuil water. Dit beperkt de mogelijke emissies (uitstoot) van verontreinigingen naar de omgeving. Wat betreft materiaalgebruik wordt uitgegaan van de vaste maatregelen van het pakket Duurzaam bouwen. Het effect is dus wat dit betreft neutraal ten opzichte van het beleid. Er wordt uitgegaan van het zo beperkt mogelijk ophogen van het gebied en hergebruik van vrijkomende grond. In wegfunderingen worden secundaire grondstoffen ingezet. Om deze redenen worden de alternatie/en licht positief beoordeeld vanuit het oogpunt van een beleid dat gericht is op het zuinig omgaan met grondstoffen. Tabel 59: Beoordeling alternatieven, energie en duurzaam bouwen Voldoet niet aan het gemeentelijke beleid. De overige effecten zijn beoordeeld ten opzichte van de referentiesituatie. Bij de vergelijking van de alternatieven komt naar voren dat het Voornemen op veel punten positief scoort en voldoet aan het beleid. Het (MAM verbetert het Voornemen op een aantal punten. Dit geldt met name voor de verwachte effecten in verband met weidevogels, landschap, de mogelijkheden voor hoogwaardig openbaar vervoer en energie. De Theoretische Terugvaloptie scoort op een aantal punten negatiever. oranjewoud jftvftftAA-ftjftft 1 iVoorherhen (Theoretische: ^gjgyaloptieS Energie en duurzaam bouwen - Zuinig gebruik van grondstoffen - Gebruik van duurzame materialen - Beperken van emissies naar de omgeving Mate van energiebesparing en gebruik van duurzame energiebronnen 0 0 X. 0 0 0 0 0 blad 29 van 34

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 190