oranjewoud
7
upp
lÉSlSSl
aftgrtt#
m
I
S.8 De essentiële verschillen in milieueffecten
H
SS
faas®#:
projector. 145549
19 januari 2006 versie 7
145549 Samenvatting MER 19-01-06.doc
MER De Zuidlanden Literatuurlijst
Tabel 56: Beoordeling alternatieven, luchtkwaliteit
--V-r-V' V
Criteria en subcriteria 7*
:ïyöömaTTeri5
ft'.-ft
^Fl]Spre®cfi®j
jTerugvaipptfe;
Luchtkwaliteit
Effecten van het verkeer op de luchtkwaliteit
- de verwachte concentraties van stikstofoxide
de verwachte concentratie van fijn stof
0
0
0
0
0
0
Beoordeling to.v. (landelijk) beleid en normen
Externe veiligheid
Dit betreft de kans op risico's bij verblijf binnen een bepaalde afstand van gevaarlijke
inrichtingen of transporten. Bij de planvorming is rekening gehouden met zoneringen. Het
plan zelf heeft geen effecten ten opzichte van de referentiesituatie en voldoet aan de
normen inzake externe risico's. Bij de Theoretische Terugvaloptie blijven wegen door het
gebied deel uitmaken van de gevaarlijke stoffenroute. in alle alternatieven moet er
voldaan worden aan landelijk beleid en de normen die daarin gesteld worden. Bij de
ontwikkeling van de VVerpsterhoek (bestemmingsplanniveau) zal rekening gehouden
worden met de verantwoordingsplicht ten aanzien van het vervoer van gevaarlijke stoffen
over de weg en door een gastransportleiding.
Tabel 57: Beoordeling alternatieven, externe veiligheid
fecLitjvl
ftft"
ijVocimefflem
'^^oreöicliip;
Terugyatoptië
1
T
Mogelijke invloed op het groepsrisicovanwege
35
- Het transport van gevaarlijke stoffen over de
0
0
0
UJ "Sj
Overijsselseweg, de Waldweï en de Hen drik
*35
Algraweg
De gastransportleidingen door het gebied
0
0
0
De afstand tot LPG tankstations
0
0
0
Beoordeling t.o.v. (landelijk) beleid en normen
Sociale veilheid
Wat sociale veiligheid betreft verschillen het Voornemen en het MMA niet van elkaar. In
deze alternatieven is de sociale veiligheid geoptimaliseerd. De manier van omgaan met
veiligheid in openbare ruimtes en met veilige fietsroutes in het gebied verschilt in deze
alternatieven niet. In de Theoretische Terugvaloptie moeten fietsers grotere afstanden
afleggen door groene zones (bijvoorbeeld langs de Overijsselseweg) hetgeen als minder
veilig aangeduid kan worden.
Tabel 58: Beoordeling alternatieven, sociale veiligheid
Critenaèh subcriteriaft-
Voornemen
ft' #'-ft'..;:':-ftV:
Theoretische
Terugvaloptie
Sociale
veiligheid
Veiligheid in openbare ruimtes (goed
- Veilige fietsroutes
ja
ja
minder
Beoordeling t.o.v. (landelijk) beleid en normen
blad 28 van 34
projector. 145549 MER De Zuidlanden Literatuurlijst
19 januari 2006 versie 7
145549 Samenvatting MER 19-01-06.doc
Duurzaam bouwen en energie
in het plan is veel aandacht voor het beperken van het energiegebruik van de woningen.
Besparing op fossiele brandstoffen zoals aardgas - voor verwarming en voor de
opwekking van elektriciteit in centrales elders - zal bijdragen aan het verminderen van de
uitstoot van het broeikasgas C02. Dit is heel belangrijk voor het klimaatbeleid.
In het Voornemen wordt uitgegaan van een C02 uitstoot die 25% lager is dan volgens de
geldende rijksnormen en is wat dit betreft in overeenstemming met het gemeentelijke
beleid, in het MMA wordt een reductie van 50% nagestreefd. Hiervoor zal de inzet van
duurzame energiebronnen worden bevorderd. De hogere woningdichtheid aan de
westkant van het plangebied biedt hiervoor extra kansen. In de Theoretische
Terugvaloptie wordt slechts aan de minimale wettelijke eis voldaan, en niet aan het
gemeentelijke beleid. Ten opzichte van de landelijke eisen heeft het MMAdus een (zeer)
duidelijk positief effect, het Voornemen scoort ook'positief, maar in verhouding minder
dan het MMA.
Vanuit het oogpunt van duurzaamheid kan ook het watersysteem voor De Zuidlanden
positief werden gewaardeerd: water wordt vastgehouden en schoon water wordt
gescheiden gehouden van vuil water. Dit beperkt de mogelijke emissies (uitstoot) van
verontreinigingen naar de omgeving.
Wat betreft materiaalgebruik wordt uitgegaan van de vaste maatregelen van het pakket
Duurzaam bouwen. Het effect is dus wat dit betreft neutraal ten opzichte van het beleid. Er
wordt uitgegaan van het zo beperkt mogelijk ophogen van het gebied en hergebruik van
vrijkomende grond. In wegfunderingen worden secundaire grondstoffen ingezet. Om deze
redenen worden de alternatie/en licht positief beoordeeld vanuit het oogpunt van een
beleid dat gericht is op het zuinig omgaan met grondstoffen.
Tabel 59: Beoordeling alternatieven, energie en duurzaam bouwen
Voldoet niet aan het gemeentelijke beleid. De overige effecten zijn beoordeeld ten opzichte van de
referentiesituatie.
Bij de vergelijking van de alternatieven komt naar voren dat het Voornemen op veel
punten positief scoort en voldoet aan het beleid. Het (MAM verbetert het Voornemen op
een aantal punten. Dit geldt met name voor de verwachte effecten in verband met
weidevogels, landschap, de mogelijkheden voor hoogwaardig openbaar vervoer en
energie. De Theoretische Terugvaloptie scoort op een aantal punten negatiever.
oranjewoud
jftvftftAA-ftjftft
1
iVoorherhen
(Theoretische:
^gjgyaloptieS
Energie en
duurzaam bouwen
- Zuinig gebruik van grondstoffen
- Gebruik van duurzame materialen
- Beperken van emissies naar de omgeving
Mate van energiebesparing en gebruik van
duurzame energiebronnen
0
0
X.
0
0
0
0
0
blad 29 van 34