Blad 6 Start van de aanleg van het eerste gebouwencomplex wordt medio 2006 beoogd, afronding van het plan in 2009 tot eind 2010 Een belangrijke versneller van de uitvoering van de plannen is gelegen in de versnelde afbraak van (een deel van) het bestaande winkelcentrum aan het P. Kramerplein. Hierdoor kan de bouw van het MFC eerder starten (na goedkeuring Raad)waardoor bijvoorbeeld het wijkcentrum eerder over kan, waardoor er sneller plek komt voor de aanleg van de Zorgvoorzieningen. De gedeeltelijke sloop van het winkelcentrum wordt daarom beoogd in de loop van 2006. Een belangrijk risico voor de uitvoering van de plannen van het Centrum is hier mee indirect tevens geschetst. Wanneer er vertragingen komen in de sloop of de aanleg van een van de te bouwen onderdelen leidt dit vrijwel onvermijdelijk tot vertragingen bij andere onderdelen. Mede om deze reden is er veel aan gelegen tempo te houden in de procedures. Risico's Voor plannen als het Centrumgebied gelden de gebruikelijke risico's voor eventuele bezwaren en vertragingen in procedures In het geval van de plannen Centrumgebied speelt hier bovenop dat de mogelijkheid van vertraging bij de bouw van een van de vier complexen ogenblikkelijk doorwerkt in de planning van de volgende gebouwen. Ook die zullen dan vertragen. Deels is dit op te lossen door een gedeelte van het bestaande winkelcentrum versneld te slopen. Die strategie is dan ook ingezet. Een gezamenlijk financieel risico van gemeente en corporaties is de versnelde sloop van een deel van het winkelcentrum. Voorbereidingsbesluit en Delegatiebesluit De ter plaatse geldende bestemmingsplannen (Lekkumerend en Lekkumerend-Oostzijn ouder dan 10 jaar. Volgens artikel 19, lid 4 WRO, juncto artikel 21 WRO is het noodzakelijk, dat wanneer een bestemmingsplan ouder is dan 10 jaar(en er is sprake van vrijstelling krachtens het eerste lid van artikel 19 WRO) er voor het betreffende gebied een voorbereidingsbesluit wordt genomen. De gemeenteraad is volgens artikel 19, lid 1 WRO het bevoegde orgaan voor het verlenen van vrijstelling van een geldend bestemmingsplan. Het is evenwel ook mogelijk om de bevoegdheid voor het verlenen van vrijstelling en de vrijstellingsprocedure aan ons college te delegeren. Wij stellen u dan ook voor de procedure overeenkomstig artikel 19a, dat wil zeggen het ter inzage leggen van een verzoek om vrijstelling, de beoordeling van eventuele zienswijzen, het aanvragen van een verklaring van geen bezwaar bij Gedeputeerde Staten, en het besluit omtrent vrijstelling, aan ons college te delegeren. Voorstellen: Wij vragen U in te stemmen met het voorbereidingsbesluit ex artikel 21 WRO voor dit deelgebied (zie bijlage 8 voor tekening) en akkoord te gaan met een Blad 7 Vrijstellingsprocedure ex artikel 19, lid 1 WRO (zelfstandige projectprocedure) inclusief het nemen van een Delegatiebesluit Leeuwarden, 10 januari 2006 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, mr. dr. G.D. Dales, burgemeester, drsC.H.J. Brugman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 196