Blad 6
Start van de aanleg van het eerste gebouwencomplex wordt
medio 2006 beoogd, afronding van het plan in 2009 tot eind
2010
Een belangrijke versneller van de uitvoering van de
plannen is gelegen in de versnelde afbraak van (een deel
van) het bestaande winkelcentrum aan het P. Kramerplein.
Hierdoor kan de bouw van het MFC eerder starten (na
goedkeuring Raad)waardoor bijvoorbeeld het wijkcentrum
eerder over kan, waardoor er sneller plek komt voor de
aanleg van de Zorgvoorzieningen. De gedeeltelijke sloop van
het winkelcentrum wordt daarom beoogd in de loop van 2006.
Een belangrijk risico voor de uitvoering van de plannen van
het Centrum is hier mee indirect tevens geschetst. Wanneer
er vertragingen komen in de sloop of de aanleg van een van
de te bouwen onderdelen leidt dit vrijwel onvermijdelijk
tot vertragingen bij andere onderdelen. Mede om deze reden
is er veel aan gelegen tempo te houden in de procedures.
Risico's
Voor plannen als het Centrumgebied gelden de gebruikelijke
risico's voor eventuele bezwaren en vertragingen in
procedures
In het geval van de plannen Centrumgebied speelt hier
bovenop dat de mogelijkheid van vertraging bij de bouw van
een van de vier complexen ogenblikkelijk doorwerkt in de
planning van de volgende gebouwen. Ook die zullen dan
vertragen. Deels is dit op te lossen door een gedeelte van
het bestaande winkelcentrum versneld te slopen. Die
strategie is dan ook ingezet.
Een gezamenlijk financieel risico van gemeente en
corporaties is de versnelde sloop van een deel van het
winkelcentrum.
Voorbereidingsbesluit en Delegatiebesluit
De ter plaatse geldende bestemmingsplannen (Lekkumerend en
Lekkumerend-Oostzijn ouder dan 10 jaar. Volgens artikel
19, lid 4 WRO, juncto artikel 21 WRO is het noodzakelijk,
dat wanneer een bestemmingsplan ouder is dan 10 jaar(en er
is sprake van vrijstelling krachtens het eerste lid van
artikel 19 WRO) er voor het betreffende gebied een
voorbereidingsbesluit wordt genomen.
De gemeenteraad is volgens artikel 19, lid 1 WRO het
bevoegde orgaan voor het verlenen van vrijstelling van een
geldend bestemmingsplan. Het is evenwel ook mogelijk om de
bevoegdheid voor het verlenen van vrijstelling en de
vrijstellingsprocedure aan ons college te delegeren.
Wij stellen u dan ook voor de procedure overeenkomstig
artikel 19a, dat wil zeggen het ter inzage leggen van een
verzoek om vrijstelling, de beoordeling van eventuele
zienswijzen, het aanvragen van een verklaring van geen
bezwaar bij Gedeputeerde Staten, en het besluit omtrent
vrijstelling, aan ons college te delegeren.
Voorstellen: Wij vragen U in te stemmen met het
voorbereidingsbesluit ex artikel 21 WRO voor dit deelgebied
(zie bijlage 8 voor tekening) en akkoord te gaan met een
Blad 7
Vrijstellingsprocedure ex artikel 19, lid 1 WRO
(zelfstandige projectprocedure) inclusief het nemen van een
Delegatiebesluit
Leeuwarden, 10 januari 2006
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
mr. dr. G.D. Dales, burgemeester,
drsC.H.J. Brugman, secretaris.