Blad 2
de minder zelfredzame burger. In Friesland is hiervoor het
aansprekende concept "omtinker" ontwikkeld. Voor zowel de
klanten als voor de betrokken organisaties is het van
belang dat informatie, advies en cliëntondersteuning wordt
geboden zonder daarvoor al te veel afhankelijk te zijn van
de informatie van de belanghebbende aanbieders zelf. De
gemeentelijke opdracht kan alleen goed worden ingevuld in
een goed functionerend onafhankelijk loket, met name met
het oog op de minder zelfredzame burger. Een dergelijk
loket is er nog niet in de Gemeente Leeuwarden.
Op grond van de beraadslaging over dit onderwerp in de
commissievergadering stellen wij aan de raad het volgende
voor:
1. het uitgangspunt te onderschrijven dat er met name
voor de minder zelfredzame burger een onafhankelijk,
objectief loket op het terrein van wonen, welzijn en
zorg, noodzakelijk is;
2. het college van B&W op te dragen met een nadere
uitwerking te komen van een lokaal, onafhankelijk,
objectief loket op basis van de éénloketgedachte
met de functies informatie, advies en
cliëntondersteuning binnen het samenwerkingsverband
van 'Foar Elkoar'en binnen de randvoorwaarde van
het huidige budgettaire kader.
Individuele voorzieningen.
Individuele voorzieningenpakket Wet voorzieningen
gehandicapten (Wvg)
Het wetsontwerp Wmo legt van de huidige individuele Wvg
voorzieningen slechts een zorgplicht op voor rolstoelen en
scootmobielen. Deze toekomstige wettelijke zorgplicht is
beperkter dan wat de huidige Wvg voorschrijft. Gemeenten
zijn echter vrij om in een verordening een ruimere
zorgplicht te aanvaarden.
Met betrekking tot de overheveling van de individuele Wvg
voorzieningen naar de Wmo is een viertal scenario's
ontwikkeld. Verder kan een aantal efficiencymaatregelen
worden uitgewerkt
Wij hebben geconstateerd dat tijdens de discussie in de
commissie een meerderheid van de raad in principe streeft
naar handhaving van het huidige pakket Wvg voorzieningen
(scenario 1), binnen een verantwoord financieel kader.
Daarmee wordt dus een ruimere zorgplicht dan wettelijk
voorgeschreven is aanvaard. Als randvoorwaarde bij het
volgen van dit scenario is aangegeven dat, waar mogelijk,
efficiency maatregelen moeten worden uitgewerkt.
Daarnaast wenst uw raad wel verder onderzoek naar
scenario's 2 en 3, inkomensgrenzen en eigen bijdragen en
toetsing van voorzieningen op algemeen gebruikelijkheid.
Blad 3
Gelet op het voorgaande stellen wij over dit onderwerp aan
de raad het volgende voor:
1. uitgaande van scenario 1, handhaving van het huidge
pakket individuele Wvg voorzieningen, het college van
B&W op te dragen de genoemde efficiency maatregelen
verder uit te werken en de (financiële) gevolgen
daarvan in beeld te brengen;
2het college van B&W op te dragen nader onderzoek te
doen naar scenario's 2 en 3, inkomensgrenzen en eigen
bijdragen en screening van het voorzieningenpakket op
algemeen gebruikelijkheid en met een aantal concrete
voorbeelden te komen;
Huishoudelijke verzorging, definitie en eigen
bijdrageregeling
Uit de discussie in de commissie is duidelijk geworden dat
raadsbreed het voorstel wordt gedragen om geen eigen
definitie voor huishoudelijke verzorging te formuleren,
maar aan te sluiten bij de huidige definitie uit de
Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Ook met
betrekking tot de eigen bijdrageregeling voor
huishoudelijke verzorging constateren wij dat er een brede
steun is voor het voorstel om gedurende 3 jaar de huidige
eigen bijdrageregeling uit de AWBZ over te nemen en de
berekening en inning aan het Centraal Administratie Kantoor
(CAK) op te dragen.
Op grond hiervan stellen wij aan de raad over dit onderwerp
het volgende voor:
1. te besluiten dat voor de definitie van Huishoudelijke
verzorging wordt aangesloten bij de huidige definitie
uit de AWBZ;
2. te besluiten dat gedurende 3 jaar de huidige eigen
bijdrageregeling voor huishoudelijke verzorging wordt
overgenomen en dat berekening en inning door het CAK
worden uitgevoerd.
Vraagsturing
In de Wmo zijn eigen verantwoordelijkheid en de vraag van
de burger centrale thema's. In dat kader is het verstrekken
van een Persoonsgebonden budget(PGB) de ultieme vorm om die
verantwoordelijkheid maar ook de vraag en daarmee de
keuzevrijheid bij de burger te leggen. In het wetsontwerp
is het aanbieden van PGB als verplichting opgenomen, naast
de mogelijkheid om voorzieningen in natura te verstrekken.
Op grond van de beraadslaging in de commissievergadering
over dit onderwerp, waarbij 2 varianten aan de orde kwamen,
komt het college tot de conclusie dat in uw raad een grote
meerderheid is voor de eerste variant, het aanbieden van
een PGB voor individuele voorzieningen en daarnaast
meerdere aanbieders contracteren voor naturalevering
Gezien het voorgaande stellen wij aan de raad voor: