Blad 2 de minder zelfredzame burger. In Friesland is hiervoor het aansprekende concept "omtinker" ontwikkeld. Voor zowel de klanten als voor de betrokken organisaties is het van belang dat informatie, advies en cliëntondersteuning wordt geboden zonder daarvoor al te veel afhankelijk te zijn van de informatie van de belanghebbende aanbieders zelf. De gemeentelijke opdracht kan alleen goed worden ingevuld in een goed functionerend onafhankelijk loket, met name met het oog op de minder zelfredzame burger. Een dergelijk loket is er nog niet in de Gemeente Leeuwarden. Op grond van de beraadslaging over dit onderwerp in de commissievergadering stellen wij aan de raad het volgende voor: 1. het uitgangspunt te onderschrijven dat er met name voor de minder zelfredzame burger een onafhankelijk, objectief loket op het terrein van wonen, welzijn en zorg, noodzakelijk is; 2. het college van B&W op te dragen met een nadere uitwerking te komen van een lokaal, onafhankelijk, objectief loket op basis van de éénloketgedachte met de functies informatie, advies en cliëntondersteuning binnen het samenwerkingsverband van 'Foar Elkoar'en binnen de randvoorwaarde van het huidige budgettaire kader. Individuele voorzieningen. Individuele voorzieningenpakket Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Het wetsontwerp Wmo legt van de huidige individuele Wvg voorzieningen slechts een zorgplicht op voor rolstoelen en scootmobielen. Deze toekomstige wettelijke zorgplicht is beperkter dan wat de huidige Wvg voorschrijft. Gemeenten zijn echter vrij om in een verordening een ruimere zorgplicht te aanvaarden. Met betrekking tot de overheveling van de individuele Wvg voorzieningen naar de Wmo is een viertal scenario's ontwikkeld. Verder kan een aantal efficiencymaatregelen worden uitgewerkt Wij hebben geconstateerd dat tijdens de discussie in de commissie een meerderheid van de raad in principe streeft naar handhaving van het huidige pakket Wvg voorzieningen (scenario 1), binnen een verantwoord financieel kader. Daarmee wordt dus een ruimere zorgplicht dan wettelijk voorgeschreven is aanvaard. Als randvoorwaarde bij het volgen van dit scenario is aangegeven dat, waar mogelijk, efficiency maatregelen moeten worden uitgewerkt. Daarnaast wenst uw raad wel verder onderzoek naar scenario's 2 en 3, inkomensgrenzen en eigen bijdragen en toetsing van voorzieningen op algemeen gebruikelijkheid. Blad 3 Gelet op het voorgaande stellen wij over dit onderwerp aan de raad het volgende voor: 1. uitgaande van scenario 1, handhaving van het huidge pakket individuele Wvg voorzieningen, het college van B&W op te dragen de genoemde efficiency maatregelen verder uit te werken en de (financiële) gevolgen daarvan in beeld te brengen; 2het college van B&W op te dragen nader onderzoek te doen naar scenario's 2 en 3, inkomensgrenzen en eigen bijdragen en screening van het voorzieningenpakket op algemeen gebruikelijkheid en met een aantal concrete voorbeelden te komen; Huishoudelijke verzorging, definitie en eigen bijdrageregeling Uit de discussie in de commissie is duidelijk geworden dat raadsbreed het voorstel wordt gedragen om geen eigen definitie voor huishoudelijke verzorging te formuleren, maar aan te sluiten bij de huidige definitie uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Ook met betrekking tot de eigen bijdrageregeling voor huishoudelijke verzorging constateren wij dat er een brede steun is voor het voorstel om gedurende 3 jaar de huidige eigen bijdrageregeling uit de AWBZ over te nemen en de berekening en inning aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK) op te dragen. Op grond hiervan stellen wij aan de raad over dit onderwerp het volgende voor: 1. te besluiten dat voor de definitie van Huishoudelijke verzorging wordt aangesloten bij de huidige definitie uit de AWBZ; 2. te besluiten dat gedurende 3 jaar de huidige eigen bijdrageregeling voor huishoudelijke verzorging wordt overgenomen en dat berekening en inning door het CAK worden uitgevoerd. Vraagsturing In de Wmo zijn eigen verantwoordelijkheid en de vraag van de burger centrale thema's. In dat kader is het verstrekken van een Persoonsgebonden budget(PGB) de ultieme vorm om die verantwoordelijkheid maar ook de vraag en daarmee de keuzevrijheid bij de burger te leggen. In het wetsontwerp is het aanbieden van PGB als verplichting opgenomen, naast de mogelijkheid om voorzieningen in natura te verstrekken. Op grond van de beraadslaging in de commissievergadering over dit onderwerp, waarbij 2 varianten aan de orde kwamen, komt het college tot de conclusie dat in uw raad een grote meerderheid is voor de eerste variant, het aanbieden van een PGB voor individuele voorzieningen en daarnaast meerdere aanbieders contracteren voor naturalevering Gezien het voorgaande stellen wij aan de raad voor:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 206