De keuzes bij prestatieveld 3, informatie advies en cliëntondersteuning De gemeentelijke opdracht In het wetsontwerp Wmo is over prestatieveld 3 de volgende toelichting geschreven: "Dit beleidsterrein, het geven van informatie en advies en cliëntondersteuning, kan zowel een algemene als een individuele component hebben. Met 'geven van informatie en advies' wordt gedoeld op activiteiten die de burger de weg wijzen in het veld van maatschappelijke ondersteuning. Het kan hierbij zowel gaan om algemene voorzieningen zoals (voldoende) informatiepunten, als om meer specifieke voorzieningen, zoals een individueel advies, of hulp bij het verhelderen van een ondersteuningsvraagHet is wenselijk dat de gemeente zich daarbij laat leiden door de 'éénloketgedachte': een burger dient zich in principe niet vaker dan één maal tot de gemeente behoeven te wenden om over het gehele scala van voorzieningen de nodige informatie te verkrijgen. Daarbij dient de gemeente zich niet te beperken tot die voorzieningen waar zij zelf 'over gaat', maar ook informatie te geven over relevante aanpalende terreinen, zoals zorg en wonen. Onder cliëntondersteuning' wordt verstaan de ondersteuning van een cliënt bij het maken van een keuze of het oplossen van een probleem. Cliëntondersteuning heeft de regieversterking van de cliënt (en zijn omgeving) tot doel ten einde de zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie te bevorderen. Dit kan informatie en advies, maar vooral ook uitgebreide vraagverheldering en kortdurende en kortcyclische ondersteuning bij keuzes op diverse levensterreinen omvatten. Cliëntondersteuning gaat een stap verder dan informatie en advies en richt zich op mensen die voor een vraag of een situatie staan die zodanig complex is dat de persoon het niet zelf of met zijn omgeving op kan lossen. Maatschappelijke organisaties hebben in hun reactie op een ontwerp van dit wetsvoorstel gewezen op het belang om juist de positie van de zwakkere cliënt te versterken in de uitvoering van dit wetsvoorstel. Dit is voor de regering aanleiding geweest cliëntondersteuning in dit beleidsterrein te expliciteren. Ten behoeve van de uitvoering door gementen van deze activiteiten zullen per 1 januari 2008 de gelden die gemoeid zijn met de AFBZ-subsidie voor MEE-organisaties aan het gemeentefonds worden toegevoegd. Tot zover het uitgebreide citaat uit de toelichting op het wetsontwerp. De Leeuwarder situatie De gemeente Leeuwarden kent geen centrale loketfunctie op het terrein van welzijn, zorg en wonen. Een inventarisatie (zie bijlage) van het huidige aanbod levert het beeld op van een grote versnippering en diversiteit aan steun- en informatiepunten binnen de gemeentegrenzen. Sommige daarvan zijn duidelijk onafhankelijk, andere hebben een meer hybride karakter en sommige zijn duidelijk van een bepaalde leverancier/aanbieder. De eerste keus. Allereerst wordt vastgesteld dat de gemeente met deze versnipperde en diverse invulling niet voldoet aan de door het wetsontwerp aanbevolen inrichting van de informatie advies functie samen met cliëntondersteuning. De éénloketgedachtevoor de burger op deze terreinen is ver te zoeken. Vanuit het oogpunt van dienstverlening aan de burger is uitwerking van de 'éénloketgedachte' geboden. Niet voor niets wordt dit door het wetsontwerp wenselijk geacht. Ook de belangenorganisaties van cliënten dringen er op aan. 1 Daarom wordt als eerste van de raad gevraagd uit te spreken dat in de gemeente Leeuwarden de éenloketgedachtemet name op de terreinen zorg, zorgondersteuning, welzijn en wonen concreet moet worden uitgewerkt en ingevoerd. In dit 'zorgloket' zoals een dergelijk loket vaak wordt genoemd, dient naast informatie advies ook de cliëntondersteuning een plek te krij gen De theoretische keuze voor inrichting van het loket. Er zijn verschillende verschijningsvormen, zie de Leeuwarder situatie, van het zorgloket. De mogelijke varianten kunnen als volgt worden getypeerd: 1. Een loket dat werkt in opdracht van publieke partijen: de gemeente, de rijksoverheid (voor wat betreft de Mee-organisatie tot 2008 gesubsidieerd door VWS, daarna de gemeente) en het zorgkantoor. 2. Een samenwerkingsverband tussen de publieke partijen en een beperkt aantal partners 3de informatie en advies functie wordt overgelaten aan de zorgaanbieders met de verplichting naast het eigen aanbod ook algemene informatie te verstrekken en te verwijzen. Op het terrein van zorg is marktwerking ingevoerd. Het is voor aanbieders van (AWBZ-)zorg steeds belangrijker zich te profileren, bijvoorbeeld in een eigen zorgwinkel. Een marktpartij heeft minder belang bij het vervullen van de functies informatie advies en cliëntondersteuning op de volle breedte van de genoemde terreinen. Vastgesteld moet worden dat de laatste variant, de loketvorming over te laten aan marktpartijen, nooit kan voldoen aan de 'éénloketgedachte', noch aan een onafhankelijke en objectieve informatievoorziening. Blijft over de keus tussen een samenwerkingsverband of een volledig door publieke partijen ingericht loket. Samenwerkingsverbanden Op verschillende plaatsen in het land zijn samenwerkingsverbanden ontstaan voor de inrichting van zorgloketten. Voorbeelden hiervan in Friesland zijn de Stiploketten en Delphion. De mogelijkheid om zo gezamenlijk het zorgloket te financieren is een belangrijke reden voor deze samenwerking. Ook in deze samenwerkingsverbanden is het spanningsveld merkbaar tussen het eigen belang van de zorgaanbieder en de onafhankelijkheid, objectiviteit van het advies en de cliëntondersteuning. Tegelijkertijd blijven sommige aanbieders ook een eigen zorgwinkel exploiteren waarmee er voor de burger een onduidelijke situatie blijft bestaan. Voor de burger die kan kiezen of al een keus heeft gemaakt, is dit geen probleem. Maar met name voor de burger met minder mogelijkheden het eigen leven te regisseren, is dit wel problematisch. Dit geldt niet alleen voor de functie informatie advies maar vooral ook voor de functie cliëntondersteuning. Het minsterie van VWS subsidieert mede daarom de onafhankelijke instelling MEE om burgers met een beperking onafhankelijk te informeren en te ondersteunen. Zoals uit de hiervoor geciteerde toelichting op het wetsontwerp blijkt, komen deze subsidiemiddelen voor onafhankelijke informatie en ondersteuning per 2008 ter beschikking van de gemeente. Van deze organisatie kan een substantiële maar geen toereikende bijdrage worden verwacht bij de afhandeling van vragen om informatie advies en cliëntondersteuning Naast de éénloketgedachte wordt, zo blijkt, in de zorgmarkt ook het criterium objectief/onafhankelijk een belangrijk criterium in de afweging bij de keus voor loketinrichtingVooral de belangenorganisatie van cliënten dringen sterk aan op een onafhankelijk, objectief zorgloket. Ook het zorgkantoor, de financier van de AWBZ-zorg, heeft onderkend dat de merkwaardige situatie is ontstaan dat gecontractreerde marktpartijen met de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 209