6.000 financieel verloop 1.1.5. Toelichting bij de tabel en grafiek: 1.1.6. Huidige stand van zaken 1.1.7. Scenario's m.b.t. individuele WVG - voorzieningen na invoering van de Wmo. Tabel: financiële gegevens 1998-2005 (bedragen x 1.000) financiële qeqevens 1998 1999 2000 I 2001 2002 I 2003 2004 I 2005 - budget - stand van de reserve 3.138 2.106 4.062 639 4.436 1.532 4.272 1.713 4.416 1.679 4.638 1.162 4.211 5.286 5.244 4.701 5.968 5.985 6,095 5.800 4.211 5.286 - uitgaven collectief vervoer - uitgaven overige verstrekkingen 1.111 2 438 1.139 2 306 1.165 2.385 1.353 2.563 973 3.304 1.238 3.704 1.499 3.534 1.663 2.706 - totaal uitgaven 3.549 3.445 3.550 3.916 4.277 4.942 5.033 4.369 Opmerking 1het budget voor 2005 is inclusief de incidentele toevoeging van 1.200.000,= Opmerking 2: Uit het budget moeten ook de uitvoeringskosten worden betaald, voor 2005 geraamd op 835.000. Grafiek: bedragen x - budget - totaal uitgaven - stand van de reserve - uitgaven collectief vervoer - uitgaven overige verstrekkingen 199819992000 20012002 2003 20042005 jaren In 1999 is de reserve afgeroomd naar aanleiding van een in 1998 uitgevoerde evaluatie over beleid en uitvoering Wvg. Op grond van de uitkomst van die evaluatie was het financieel verantwoord om de reserve te verminderen. In 2001 is een kostenstijging waarneembaar als gevolg van meer aanvragen door het vervallen van de inkomensgrens. Deze extra instroom werkt nog door in 2002. In 2004 is de reserve opnieuw afgeroomd. Het saldo van de reserve is daarmee gedaald tot nul, er worden - conform besluit van de raad - geen bedragen meer toegevoegd. In 2004 is een inkooptaakstelling op het budget in mindering gebracht. Vervoer 2001- 2003: de dip in 2002 is een gevolg van de aanbesteding waardoor lagere kosten per kilometer zijn gaan gelden; vanaf 2003 zet de stijging van kosten door als gevolg van een gestage stijging van het aantal deelnemers. Overige verstrekkingen 2004- 2005: eind 2004 begint het effect van het nieuwe inkoopcontract zichtbaar te worden, door 1de aanzienlijk lagere prijzen voor nieuwe -4- hulpmiddelen en 2. een contractbepaling die ervoor zorgt dat zoveel mogelijk hulpmiddelen worden herverstrekt. Als gevolg van deze twee punten wordt m.i.v. 2005 een daling van de uitgaven zichtbaar. In de loop van 2005 is i.s.m. Bureau Wvg een meer gedetailleerde kostenrapportage opgesteld. Voortaan zullen op deze wijze de kosten worden geregistreerd. Hierdoor wordt inzichtelijk gemaakt welke kostenposten binnen het totaal aan kosten van voorzieningen bijdragen in stijging of daling van het totaal. In onderstaand overzicht worden de kosten per soort verstrekking weergegeven (geëxtrapoleerd naar het eind van het jaar op basis van gegevens t/m oktober 2005). soort verstrekking verwachte uitgaven 31-12-2005 1. Woningaanpassingen (deels declarabel) 240.253 2. Woningaanpassing (eigen rekening) 961.012 3. Forfaitaire vervoersvergoeding 541.570 4. Scootmobielen 444.579 5. Rolstoelen en overige hulpmiddelen 518.981 6. Collectief vraagafh. vervoer Connexxion 1.650.588 7. Bonus openbaar vervoer Arriva 12.554 4.369.537 Ad 1aanpassingen boven 20.420; kosten per aanvraag boven 9.983 declarabel bij VWS. Ad 2. aanpassingen lager dan 20.420. Ad 3. betreft de keuzemogelijkheid voor geïndiceerden collectief vervoer. Ad.4 op de inkoop hiervan zijn ook de voorwaarden van het hulpmiddelencontract van toepassing. Ad 6. Vervoerspasjes. Ad 7. vergoeding aan Arriva voor Wvg pashouders die met de stadsbus reizen, conform aanbesteding OV/CW. Gelet op de hierboven geschetste ontwikkeling in vraag en budget, kan het volgende worden geconstateerd: het beeld vertoont een enigszins grillige maar gestaag stijgende lijn van uitgaven. Bij ongewijzigd beleid zal deze stijgende lijn zich naar verwachting voortzetten. Met betrekking tot de individuele voorzieningen Wvg na invoering van de Wmo is een viertal scenario's ontwikkeld: -5-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 213