1.2.5.2 Objectief verdeel model 1.2.5.3 Hogere zorgconsumptie HHV, tegen lagere kosten 1.2.5.4 Prognose Tabel budget volgens objectief verdeelmodel 2. Eigenbijdrageregeling en inkomens afhankelijkheid 2.1 Inkomensgrenzen en eigenbijdrageregelingen WVG houden met de toenemende zorgvraag, de demografische ontwikkelingen en de technologische mogelijkheden. In ieder geval worden in deze kabinetsperiode de AWBZ- middelen voor huishoudelijke verzorging 'schoon aan de haak' overgeheveld naar de Wmo. De overgang van de historische verdeling naar een objectief verdeelmodel moet na invoering van de Wmo in maximaal vier jaar zijn beslag krijgen. De macro uitgaven Wmo wil het Kabinet laten monitoren door een onafhankelijke derde instantie, die een bindend advies kan geven over de aanpassing van het macro budget.Veel factoren kunnen de kosten beïnvloeden. Onderwerpen die de Raad voor de financiële verhoudingen in de monitor vindt passen, zijn: - de werking van de indexatie en de verdeling van de middelen; de ontwikkeling van de uitgaven voor Wmo-voorzieningen; factoren die de groei van de uitgaven beheersen; - beïnvloedbare en niet-beïnvloedbare risico's, waarbij vooral aandacht nodig is voor de invloed van omgevingsfactoren, zoals de gevolgen van het rijksbeleid en ontwikkelingen in de zorg; - mogelijk afwentelinggedrag tussen gemeenten, zorgaanbieders en verzekeraars; de hoogte van invoerings- en uitvoeringskosten; - uitgaven aan experimenten door gemeenten; - administratieve lasten, zeker in relatie tot opbrengst van eigen bijdragen; omvang van de bureaucratie; - werking van de markt (goedkoop inkopen, Europees aanbesteden) in relatie tot samenhang in de zorg; - aanbod van vrijwilligers en mantelzorgers; - werking van prikkels om het gebruik zo klein mogelijk te houden; - relatie inkomen en eigen bijdragen. Een knelpunt in de voorbereidingen van gemeenten op de komst van de Wmo was dat tot voor kort niet goed duidelijk was wat de precieze omvang van de huishoudelijke verzorging is op lokaal niveau. Sinds 22 november 2005 beschikken we nu wel over meer gedetailleerde kengetallen op lokaal niveau (zie bijlage 5). Het is nu wel duidelijk hoeveel uren er huishoudelijke verzorging wordt geboden binnen de gemeentegrenzen en hoeveel mensen (leefeenheden in jargon) dit betreft. In Leeuwarden ging het in 2004 om 2944 personen die HHV ontvingen. Ook is nu bekend hoeveel mensen in de Gemeente Leeuwarden via een PGB zelf huishoudelijke verzorging inkopen, dat was in 2004 een aantal van 263. Dat is 9 van het totaal aantal gebruikers HHV. Dit percentage is ongeveer twee keer zo hoog als we dit vergelijken met het percentage PGB van de WVG. Wat verder opvalt is het gegeven dat in de Gemeente Leeuwarden het aantal HHV zorguren per 1000 inwoners van ouder dan 65 jaar, zo'n 13% hoger ligt dan het landelijk gemiddelde (tabel 4). De totale uitgaven HHV liggen echter beneden het landelijk gemiddelde (zie hierna bij de paragraaf "Prognose"). Dit is te verklaren uit het feit dat het aandeel HHV alphahulp- uren in de Gemeente Leeuwarden 51% boven het landelijk gemiddelde ligt (tabel 4). Met andere woorden in Leeuwarden wordt er in totaal meer uren HHV geleverd tegen lagere kosten. De HHV Euro is hier dus een daalder waard. Het uurtarief alpha hulp is 14,10. Het uurtarief HV2 bedraagt 26,30 In het kemrapport Wmo (bijlage 5) is een prognose opgenomen van de ontwikkeling van de bevolking. De toekomstige vraag naar HHV hangt onder meer samen met de groei van de - 10- bevolking. Het aandeel ouderen in de Gemeente Leeuwarden neemt toe (ijkpunten 2010 en 2015, tabel 2 bijlage 5), maar de stijging blijft binnen de marge van de gemiddelde stijging in Nederland. De uitgaven HHV (kosten minus opbrengst eigen bijdragen) over 2004 bedroegen 5.604.100. Terwijl het budget volgens het objectief verdeel model op 6.462.500 zou uitkomen (tabel 6, bijlage 5), dat is dus een verhoging van 858.400,= De overige uitgaven van over te hevelen regelingen (oa de dure woningaanpassingen WVG) bedroegen in 2004 899.600,=. Volgens het objectief verdeel model zou dat uitkomen op 775.400= een vermindering dus met 124.200= De uitgaven HHV en overig komen volgens het objectief verdeelmodel totaal 734.200,= hoger uit dan volgens het historisch verdeelmodel. In schema ziet het voorgaande er als volgt uit in de tabel budget volgens objectief verdeelmodel: Historisch in Objectief in verschil HHV 2004 5.604.100,= 6.462.500,= 858.400,= Overig 2004 899.600,= 775.400,= -124.200,= Totaal 6.503.700 7.237.900,= +734.200,= In het jaar 2004 lag het niveau van verleende HHV landelijk ongeveer 30% lager dan de voorgaande jaren, als gevolg van 2 centrale maatregelen. De eigen bijdrage werd fors verhoogd. En het landelijke protocol voor de indicatiestelling werd aangescherpt, onder meer met het protocol voor gebruikelijke zorg. Daarin wordt uitgebreid voor allerlei voorkomende situaties beschreven wat onder gebruikelijke zorg wordt verstaan". Tenminste de eerste 3 jaar zal het budget voor HHV worden vastgesteld op basis van de historische grondslag. Op grond van deze becijferingen kan gesteld worden dat Leeuwarden op basis van de historische gegevens voorlopig met de gelden voor HHV uit de voeten kan. De eerste exercities met het objectieve verdeelmodel lijken voor Leeuwarden niet ongunstig uit te pakken. Gelet op de ervaringen met de Wwb is echter uiterste waakzaamheid geboden bij de verdere uitwerking van het objectieve verdeelmodel. Dit onderwep is behandeld in paragraaf 1.1.7. Overigens kan hierover het volgende nog worden opgemerkt: Bij het vaststellen van het recht op voorzieningen mag de gemeente in beperkte mate inkomensgrenzen stellen en eigen bijdragen opleggen. De wetgever heeft destijds de mogelijkheid om eigen bijdragen op te leggen en eigen betalingen te vragen ingevoerd als instrument tot kostenbeheersing. De tweede landelijke evaluatie van de Wvg toonde echter aan, dat dit instrument nauwelijks werkte. Dit werd bevestigd door de ervaringen in Leeuwarden. Voor een aantal voorzieningen was op grond van de oude verordening boven een bepaald inkomen (1,5 maal bijstandsniveau) een eigen bijdrage 2 Gebruikelijke zorg is per definitie zorg waarop geen aanspraak bestaat vanuit de AWBZ. Het is de normale, dagelijkse zorg die partners of ouders en inwonende kinderen geacht worden elkaar onderling te bieden omdat ze als leefeenheid een gezamenlijk huishouden voeren en op die grond een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben voor het functioneren van dat huishouden. Gebruikelijke zorg is ook alleen aan de orde als er een leefeenheid is die een gezamenlijk huishouden voert. Uitwonende kinderen vallen hier dus buiten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 216