I'll
momenteel nog geen lijst van beschermde gemeentelijke monu
menten kent, is deze categorie voorlopig een papieren cate
gorie Eveneens in beginsel kunnen panden in aanmerking
komen, die zijn beschermd op grond van de Monumentenwet
1988 (rijksmonument)Maar de gemeenteraad heeft in 2000
besloten om voor restauraties van rijksmonumenten nog lou
ter subsidie beschikbaar te stellen ten laste van de aan de
gemeente toegekende budgetten op grond van het BRRM. In de
praktijk zal daarom een restauratie van een rijksmonument
alleen in uitzonderlijke gevallen, zoals de reconstructie
van een bijzonder onderdeel, dat niet kan worden gesubsidi
eerd in BRRM-verband, in aanmerking komen voor een (gedeel
telijke) toekenning van subsidie uit gemeentelijke midde
len. Tenzij aan de genoemde voorwaarde wordt voldaan, zul
len aanvragen voor restauratiesubsidie voor een rijksmonu- 5 1
ment niet door het College worden opgevoerd in het gemeen
telijke restauratieuitvoeringsprogramma
Paragraaf 2 Verleningsgrondslag en voorwaarden
In artikel 5 wordt omschreven ter bereiking van welk doel
een restauratiehypotheek kan worden gegeven en aan welke
voorwaarden daarbij moet zijn voldaan.
Artikel 6 restauratieuitvoeringsprogram. Het belangrijkste
sturingselement in de verordening is de voorwaarde dat te
subsidiëren restauraties van monumenten dienen te zijn op
genomen in een restauratieuitvoeringsprogramma (eerste
lid)In dit programma naar analogie van het Gemeentelijke
restauratieuitvoeringsprogramma (Grup) op grond van het
BRRM stelt het College jaarlijks vast welke monumenten en
in welke volgorde in aanmerking komen voor subsidie. Met
dit sturingsinstrument kan worden bewerkstelligd dat het
subsidiegeld wordt ingezet voor die monumenten en in die
stadshoeken waar het het meest opportuun en/of gewenst is,
bijvoorbeeld vanuit stedelijk ontwikkelingsperspectief. Of,
voorkomen kan worden dat subsidie wegvloeit naar minder
urgente projecten. De prioriteitsvolgorde wordt bepaald aan
de hand van factoren als situering, bestemming, de samen
hang met andere projecten, intrinsieke cultuurhistorische
waarden, aard van de restauratie e.d.
Ter bevordering van de flexibiliteit in de regeling is de
mogelijkheid opgenomen dat het restauratieuitvoeringspro-
gramma te allen tijde tussentijds door het college wordt
gewijzigd, (artikel 6, tweede lid)
Naast het restauratieuitvoeringsprogram stelt het college
een program van eisen op waaraan restauraties moeten vol
doen (artikel 6, leden 3 en 4
Het is een uitvoerige omschrijving van technische eisen die
aan restauraties worden gesteld. Voor iedere restauratie
kan het college daarnaast specifieke voor die restauratie
geldende eisen vaststellen (artikel 6, vijfde lid).
4
De hoogte van de restauratiehypotheek wordt bepaald aan de
hand van de subsidiabele kosten. Deze kosten(onderdelen)
zijn opgesomd in artikel 1. Voor de feitelijke beoordeling
van de subsidiabele restauratiekosten van de te treffen
voorzieningen, die in algemene zin sober en doelmatig die
nen te zijn, zullen wij de Leidraad subsidiabele restaura
tiekosten (zie de Beleidsregels onderhoud en restauratie
monumenten uit 2001) van de Rijksdienst voor de Monumenten
zorg volgen. De Beleidsregels vormen de grondslag voor de
bepaling van subsidiabele restauratiekosten op grond van
het Besluit Rijkssubsidiëring Restauratie Monumenten. Het
in de Beleidsregels genoemde gemiddelde bouwplaatsuurloon
wordt geïndexeerd.
In de "klassieke" subsidiemethode betekende de vaststelling
van de subsidiabele kosten impliciet de vaststelling van de
hoogte van de subsidie; deze bedroeg een in de verordening
vastgelegd percentage van de subsidiabele kosten.
In deze verordening betekent het vaststellen van de subsi
diabele kosten het vaststellen van de hoogte van het bedrag
waarvoor een restauratiehypotheek kan worden verleend. De
hoogte van de subsidie is daar een afgeleide van; de hoogte
van de hypotheek is bepalend voor het daaruit voortvloeien
de jaarlijkse rentevoordeel (ten opzichte van de marktren-
te)Dat rentevoordeel is de subsidie.
Bij de subsidiabele kosten zijn opgenomen de kosten van
bouwhistorisch onderzoek. Deze subsidie kan alleen worden
verstrekt als de restauratie wordt uitgevoerd. Een revol
ving fund leent zich niet voor subsidiering van haalbaar
heids- en bouwhistorisch onderzoek als nadien aan de plan
nen geen uitvoering wordt gegeven.
De mogelijkheid van het toekennen van een subsidie voor
bouwhistorisch onderzoek (artikel 1 sub o) is een belang
rijk instrument voor het documenteren en vastleggen van de
gebouwde geschiedenis van Leeuwarden. Het zal primair aan
het College zijn om te beoordelen of een restauratieplan
en/of de geschiedschrijving van een historisch pand gebaat
is bij een bouwhistorisch onderzoek. Voor de nadere voor
waarden waaraan een bouwhistorisch onderzoek en de wijze
van rapporteren dienen te voldoen, zal het College zich
baseren op de Richtlijnen Bouwhistorisch Onderzoek uit
april 2000. Deze zijn opgesteld door de Rijksgebouwendienst
in samenwerking met de Rijksdienst voor de Monumentenzorg,
de Stichting Bouwhistorie Nederland en de Stichting Histo
risch Boerderij Onderzoek.
Paragraaf 3 Aanvraag, verlening en vaststelling van de res
tauratiefondshypotheek
In deze paragraaf worden de eisen omschreven die aan de
aanvraag voor subsidie worden gesteld.
5