I'll momenteel nog geen lijst van beschermde gemeentelijke monu menten kent, is deze categorie voorlopig een papieren cate gorie Eveneens in beginsel kunnen panden in aanmerking komen, die zijn beschermd op grond van de Monumentenwet 1988 (rijksmonument)Maar de gemeenteraad heeft in 2000 besloten om voor restauraties van rijksmonumenten nog lou ter subsidie beschikbaar te stellen ten laste van de aan de gemeente toegekende budgetten op grond van het BRRM. In de praktijk zal daarom een restauratie van een rijksmonument alleen in uitzonderlijke gevallen, zoals de reconstructie van een bijzonder onderdeel, dat niet kan worden gesubsidi eerd in BRRM-verband, in aanmerking komen voor een (gedeel telijke) toekenning van subsidie uit gemeentelijke midde len. Tenzij aan de genoemde voorwaarde wordt voldaan, zul len aanvragen voor restauratiesubsidie voor een rijksmonu- 5 1 ment niet door het College worden opgevoerd in het gemeen telijke restauratieuitvoeringsprogramma Paragraaf 2 Verleningsgrondslag en voorwaarden In artikel 5 wordt omschreven ter bereiking van welk doel een restauratiehypotheek kan worden gegeven en aan welke voorwaarden daarbij moet zijn voldaan. Artikel 6 restauratieuitvoeringsprogram. Het belangrijkste sturingselement in de verordening is de voorwaarde dat te subsidiëren restauraties van monumenten dienen te zijn op genomen in een restauratieuitvoeringsprogramma (eerste lid)In dit programma naar analogie van het Gemeentelijke restauratieuitvoeringsprogramma (Grup) op grond van het BRRM stelt het College jaarlijks vast welke monumenten en in welke volgorde in aanmerking komen voor subsidie. Met dit sturingsinstrument kan worden bewerkstelligd dat het subsidiegeld wordt ingezet voor die monumenten en in die stadshoeken waar het het meest opportuun en/of gewenst is, bijvoorbeeld vanuit stedelijk ontwikkelingsperspectief. Of, voorkomen kan worden dat subsidie wegvloeit naar minder urgente projecten. De prioriteitsvolgorde wordt bepaald aan de hand van factoren als situering, bestemming, de samen hang met andere projecten, intrinsieke cultuurhistorische waarden, aard van de restauratie e.d. Ter bevordering van de flexibiliteit in de regeling is de mogelijkheid opgenomen dat het restauratieuitvoeringspro- gramma te allen tijde tussentijds door het college wordt gewijzigd, (artikel 6, tweede lid) Naast het restauratieuitvoeringsprogram stelt het college een program van eisen op waaraan restauraties moeten vol doen (artikel 6, leden 3 en 4 Het is een uitvoerige omschrijving van technische eisen die aan restauraties worden gesteld. Voor iedere restauratie kan het college daarnaast specifieke voor die restauratie geldende eisen vaststellen (artikel 6, vijfde lid). 4 De hoogte van de restauratiehypotheek wordt bepaald aan de hand van de subsidiabele kosten. Deze kosten(onderdelen) zijn opgesomd in artikel 1. Voor de feitelijke beoordeling van de subsidiabele restauratiekosten van de te treffen voorzieningen, die in algemene zin sober en doelmatig die nen te zijn, zullen wij de Leidraad subsidiabele restaura tiekosten (zie de Beleidsregels onderhoud en restauratie monumenten uit 2001) van de Rijksdienst voor de Monumenten zorg volgen. De Beleidsregels vormen de grondslag voor de bepaling van subsidiabele restauratiekosten op grond van het Besluit Rijkssubsidiëring Restauratie Monumenten. Het in de Beleidsregels genoemde gemiddelde bouwplaatsuurloon wordt geïndexeerd. In de "klassieke" subsidiemethode betekende de vaststelling van de subsidiabele kosten impliciet de vaststelling van de hoogte van de subsidie; deze bedroeg een in de verordening vastgelegd percentage van de subsidiabele kosten. In deze verordening betekent het vaststellen van de subsi diabele kosten het vaststellen van de hoogte van het bedrag waarvoor een restauratiehypotheek kan worden verleend. De hoogte van de subsidie is daar een afgeleide van; de hoogte van de hypotheek is bepalend voor het daaruit voortvloeien de jaarlijkse rentevoordeel (ten opzichte van de marktren- te)Dat rentevoordeel is de subsidie. Bij de subsidiabele kosten zijn opgenomen de kosten van bouwhistorisch onderzoek. Deze subsidie kan alleen worden verstrekt als de restauratie wordt uitgevoerd. Een revol ving fund leent zich niet voor subsidiering van haalbaar heids- en bouwhistorisch onderzoek als nadien aan de plan nen geen uitvoering wordt gegeven. De mogelijkheid van het toekennen van een subsidie voor bouwhistorisch onderzoek (artikel 1 sub o) is een belang rijk instrument voor het documenteren en vastleggen van de gebouwde geschiedenis van Leeuwarden. Het zal primair aan het College zijn om te beoordelen of een restauratieplan en/of de geschiedschrijving van een historisch pand gebaat is bij een bouwhistorisch onderzoek. Voor de nadere voor waarden waaraan een bouwhistorisch onderzoek en de wijze van rapporteren dienen te voldoen, zal het College zich baseren op de Richtlijnen Bouwhistorisch Onderzoek uit april 2000. Deze zijn opgesteld door de Rijksgebouwendienst in samenwerking met de Rijksdienst voor de Monumentenzorg, de Stichting Bouwhistorie Nederland en de Stichting Histo risch Boerderij Onderzoek. Paragraaf 3 Aanvraag, verlening en vaststelling van de res tauratiefondshypotheek In deze paragraaf worden de eisen omschreven die aan de aanvraag voor subsidie worden gesteld. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 21