4
4
1.2.4.Beslispunt HHV: Voorgesteld wordt derhalve voor de definitie van HHV aan te
sluiten bij de huidige definitie van HHV uit de AWBZ.
2.2.2. Beslispunt CAK regeling handhaven: voorgesteld wordt de huidige Eigen
Bijdrage regeling ongewijzigd over te nemen gedurende de overgangstermijn van 3 jaarna
invoering. Tevens wordt voorgesteld de berekening en de inning door het CAK te laten
uitvoeren.
3.5. Beslispunten vraagsturing.
4.3. Beslispunten indicatie:
Een voorbeeld hiervan is de verhoogde toiletpot, die inmiddels algemeen
verkrijgbaar is in bijvoorbeeld bouwmarkten, normaal geprijsd is en niet
specifiek door gehandicapten wordt gebruikt.
4. Pakket aanpassen, afschaffen forfaitaire vervoersvergoeding. De forfaitaire
vergoeding is een vaste financiële tegemoetkoming van 500 per jaar
waarvoor mensen kunnen kiezen die geïndiceerd zijn voor collectief vervoer.
Dit is een extra keuzemogelijkheid voor Wvg gebruikers. Op jaarbasis is hier
ongeveer 541.000,- mee gemoeid. Als de raad ervoor kiest deze
keuzemogelijkheid af te schaffen zal dit een besparing opleveren. Hierbij moet
wel rekening worden gehouden met het feit dat een deel van de gebruikers over
zal stappen op het collectief vervoer, waardoor de uiteindelijke besparing lager
zal zijn dan 541.000,-.
Tenslotte:
Voor de langere termijn zou met betrekking tot de woningvoorzieningen kunnen worden
onderzocht of er in de toekomst substitutiemogelijkheden zijn, door bijvoorbeeld via de
woningbouwcorporaties collectieve oplossingen te realiseren.
Maximale vraagsturing, zonder voor- en/of randvoorwaarden, kan worden bereikt door het
werken met een PGB en vouchers. Gelet op het gestelde in de inleiding dat de keuze voor een
PGB waarschijnlijk in de Wet zal worden opgenomen als verplichting voor de gemeente,
wordt de keuze voor de Raad beperkt tot de volgende varianten:
1. Om naast de mogelijkheid van een PGB, meerdere aanbieders te contracteren
net zoals thans het zorgkantoor onder het AWBZ regime doet, de cliënt mag
daaruit kiezen. (De vormkeuze om dit via het zorgkantoor te regelen of om dit
als gemeente zelf aan te besteden is een uitvoeringskwestie.)
2. Naast het PGB, één of twee aanbieders met de beste prijskwaliteit verhouding
selecteren, de cliënt die niet voor het PGB kiest, moet deze ene accepteren of
uit deze twee aanbieders kiezen. De vooronderstelling is in deze variant dat de
cliënt die niet voor het PGB kiest, in beginsel niet zelf wil kiezen uit allerlei
aanbieders vanwege de tijd en rompslomp die daarmee gepaard gaat. Aan dit
type cliënt hoeft dan door de gemeente ook geen ruime keuze te worden
geboden. Terzijde zij opgemerkt dat door deze beperkte aanbestedingsvorm
waarschijnlijk prijsvoordeel voor de gemeente te behalen valt.
- 18-
1. huidige situatie continueren, voor elke voorziening is standaard een
(herjindicatie nodig, op basis van de huidige vastgelegde protocollen.
2. onderzoek doen naar differentiatiemogelijkheden bij (her)indicatie, bijv. bij
eenvoudige voorzieningen niet, of beperkt, in overige situaties volgens het
zogenoemde APK-model, en alleen bij complexe situaties een volledige
integrale indicatiestelling vooraf
- 19-