Vier zijn afgevallen door de directe nabijheid van woningen
of winkels dan wel van appartementen in hetzelfde pand.
Voor drie locaties geldt dat ze pas na enige jaren
beschikbaar komen en zijn daardoor afgevallen.
In bijlage 2 is hiervan een overzicht opgenomen.
Na deze beoordeling blijven twee nieuwe opties over. Dit
zijn:
Het pand Willemskade 3
Een drijvende voorziening aan het Hoeksterend
Deze twee opties zijn samen met die van de Zuidergrachtswal
nader getoetst op grond van alle criteria, die door u in
februari 2004 zijn vastgesteld. De criteria zijn: overlast
omwonenden, overlast aanlooproutes, veiligheid van de
openbare ruimte, de bestemming van het pand/locatie,
beschikbaarheid van het pand, ligging ten opzichte van
woonfuncties, en de structurele en incidentele kosten. Door
het raadsbesluit van 18 juli jl. is ook het al of niet
vallen binnen het aangewezen zoekgebied een criterium
geworden. Omdat tevens door de raad een bootoptie in
overweging is gegeven, is de duurzaamheid van een
dergelijke voorziening in onze optiek eveneens een
criterium geworden en als zodanig ook toegevoegd. In
bijlage 3 is een matrix opgenomen waarin per criterium een
score is toegekend aan elke locatie en zijn de voor- en
nadelen van deze twee nieuwe locaties opgenomen.
Geconcludeerd wordt dat de dagopvang/gebruiksruimte
gerealiseerd kan worden bij één van de drie opties.
3De afweging
Er kan dus gekozen worden uit één van de twee nieuwe
opties. Wij hebben echter de vrijheid genomen om u ook de
bestaande optie aan de Zuidergrachtswal in overweging te
geven. We hebben hiervoor goede gronden, die in paragraaf
3.3 worden toegelicht. Hiermee wordt overigens tevens
uitvoering gegeven aan een toezegging aan de raad om de
nieuwe opties in elk geval te vergelijken met die aan de
Zuidergrachtswal
Alle drie mogelijkheden zijn beoordeeld op de door u in
februari 2004 vastgestelde criteria aangevuld met de
criteria duurzaamheid en het al of niet vallen binnen het
zoekgebied (zie bijlage 3)De scores zijn in plussen en
minnen weergegeven. Hieronder zullen we een afweging maken.
Hierbij komen achtereenvolgens de Willemskade, het
Hoeksterend en de Zuidergrachtswal aan de orde.
3.1 Willemskade.
Het beoogde pand aan de Willemskade komt als beste optie
uit de bus, maar heeft een vergelijkbare score als het
Hoeksterend. In vergelijking met de boot aan het
Hoeksterend scoort de Willemskade ten opzichte van de
woonfuncties beter. Bovendien heeft een pand een grotere
duurzaamheid dan een boot. Daar staat tegenover dat er bij
een boot geen bestemmingswijziging behoeft plaats te
vinden
De omgeving van de Willemskade heeft door de daar
gevestigde bedrijven een gunstig aanzien. Naar de doelgroep
toe heeft dit een positieve invloed. Immers een appèl zich
te gedragen zal in een dergelijke omgeving eerder resultaat
hebben, dan in een minder nette omgeving.
In tegenstelling tot bij een boot zal tevens de bestemming
van dit pand moeten worden gewijzigd. Hierdoor neemt het
realiseren van deze voorziening meer tijd. Door aankoop en
verbouwing is dit een dure oplossing.
De voordelen van de Willemskade zijn:
- er is voldoende ruimte,
- het toezicht vanuit de voorziening op de openbare ruimte
is voldoende,
- de looproutes en afstand tot centrum van de stad zijn
voldoende,
- de fysieke omgeving ondersteunt het normaal gedrag,
- er is weinig overlast direct omwonenden.
De nadelen zijn:
- bestemming dient aangepast te worden,
- het pand ligt niet in zoekgebied,
- hoge huur van het pand door de aankoop- en
verbouwingskosten
3.2 Hoeksterend.
Bij de boot aan het Hoeksterend zijn geen direct
omwonenden. Wel zijn er gescheiden van de voorziening door
brede grachten meer woningen in de buurt dan bij het pand
aan de Willemskade.
De overzichtelijkheid en de veiligheid van de openbare
ruimte zijn te vergelijken met die van de Willemskade. Het
openbare plateau op de parkeergarage nodigt daar ter plekke
tot overlast uit. Dit betekent dat er extra toezicht
gerealiseerd dient te worden. Dit extra toezicht zal de
overlast in deze omgeving naar verwachting reduceren.
De politie stemt als het gaat om handhaving en toezicht in
principe met beide nieuwe locaties in. Maar geeft daarbij
aan dat dit met name bij Hoeksterend een punt
van nadrukkelijke aandacht moet zijn.