Vier zijn afgevallen door de directe nabijheid van woningen of winkels dan wel van appartementen in hetzelfde pand. Voor drie locaties geldt dat ze pas na enige jaren beschikbaar komen en zijn daardoor afgevallen. In bijlage 2 is hiervan een overzicht opgenomen. Na deze beoordeling blijven twee nieuwe opties over. Dit zijn: Het pand Willemskade 3 Een drijvende voorziening aan het Hoeksterend Deze twee opties zijn samen met die van de Zuidergrachtswal nader getoetst op grond van alle criteria, die door u in februari 2004 zijn vastgesteld. De criteria zijn: overlast omwonenden, overlast aanlooproutes, veiligheid van de openbare ruimte, de bestemming van het pand/locatie, beschikbaarheid van het pand, ligging ten opzichte van woonfuncties, en de structurele en incidentele kosten. Door het raadsbesluit van 18 juli jl. is ook het al of niet vallen binnen het aangewezen zoekgebied een criterium geworden. Omdat tevens door de raad een bootoptie in overweging is gegeven, is de duurzaamheid van een dergelijke voorziening in onze optiek eveneens een criterium geworden en als zodanig ook toegevoegd. In bijlage 3 is een matrix opgenomen waarin per criterium een score is toegekend aan elke locatie en zijn de voor- en nadelen van deze twee nieuwe locaties opgenomen. Geconcludeerd wordt dat de dagopvang/gebruiksruimte gerealiseerd kan worden bij één van de drie opties. 3De afweging Er kan dus gekozen worden uit één van de twee nieuwe opties. Wij hebben echter de vrijheid genomen om u ook de bestaande optie aan de Zuidergrachtswal in overweging te geven. We hebben hiervoor goede gronden, die in paragraaf 3.3 worden toegelicht. Hiermee wordt overigens tevens uitvoering gegeven aan een toezegging aan de raad om de nieuwe opties in elk geval te vergelijken met die aan de Zuidergrachtswal Alle drie mogelijkheden zijn beoordeeld op de door u in februari 2004 vastgestelde criteria aangevuld met de criteria duurzaamheid en het al of niet vallen binnen het zoekgebied (zie bijlage 3)De scores zijn in plussen en minnen weergegeven. Hieronder zullen we een afweging maken. Hierbij komen achtereenvolgens de Willemskade, het Hoeksterend en de Zuidergrachtswal aan de orde. 3.1 Willemskade. Het beoogde pand aan de Willemskade komt als beste optie uit de bus, maar heeft een vergelijkbare score als het Hoeksterend. In vergelijking met de boot aan het Hoeksterend scoort de Willemskade ten opzichte van de woonfuncties beter. Bovendien heeft een pand een grotere duurzaamheid dan een boot. Daar staat tegenover dat er bij een boot geen bestemmingswijziging behoeft plaats te vinden De omgeving van de Willemskade heeft door de daar gevestigde bedrijven een gunstig aanzien. Naar de doelgroep toe heeft dit een positieve invloed. Immers een appèl zich te gedragen zal in een dergelijke omgeving eerder resultaat hebben, dan in een minder nette omgeving. In tegenstelling tot bij een boot zal tevens de bestemming van dit pand moeten worden gewijzigd. Hierdoor neemt het realiseren van deze voorziening meer tijd. Door aankoop en verbouwing is dit een dure oplossing. De voordelen van de Willemskade zijn: - er is voldoende ruimte, - het toezicht vanuit de voorziening op de openbare ruimte is voldoende, - de looproutes en afstand tot centrum van de stad zijn voldoende, - de fysieke omgeving ondersteunt het normaal gedrag, - er is weinig overlast direct omwonenden. De nadelen zijn: - bestemming dient aangepast te worden, - het pand ligt niet in zoekgebied, - hoge huur van het pand door de aankoop- en verbouwingskosten 3.2 Hoeksterend. Bij de boot aan het Hoeksterend zijn geen direct omwonenden. Wel zijn er gescheiden van de voorziening door brede grachten meer woningen in de buurt dan bij het pand aan de Willemskade. De overzichtelijkheid en de veiligheid van de openbare ruimte zijn te vergelijken met die van de Willemskade. Het openbare plateau op de parkeergarage nodigt daar ter plekke tot overlast uit. Dit betekent dat er extra toezicht gerealiseerd dient te worden. Dit extra toezicht zal de overlast in deze omgeving naar verwachting reduceren. De politie stemt als het gaat om handhaving en toezicht in principe met beide nieuwe locaties in. Maar geeft daarbij aan dat dit met name bij Hoeksterend een punt van nadrukkelijke aandacht moet zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 223