Voor een boot behoeft geen bestemmingswijziging plaats te vinden, maar het "Aanwijzingsbesluit ligplaatsen, kaden en wallen" dient wel te worden gewijzigd. Vervolgens moet er eveneens een ligplaatsvergunning worden verleend op grond van de Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden. Overigens is de bouwtijd/levertijd van deze voorziening (nog) niet bekend en ook Hüs en Hiem dient een advies af te geven De voordelen van Hoeksterend zijn: - er is voldoende ruimte, - er is geen bestemmingsplan procedure noodzakelijk, - het toezicht vanuit de voorziening op de openbare ruimte in de nabije omgeving (brug)is voldoende, - de looproutes en afstand tot centrum van de stad zijn voldoende - de fysieke omgeving ondersteunt het normaal gedrag, - er is weinig overlast voor de direct omwonenden, want afwezig, - het is de kortste looproute. De nadelen zijn: - er is enige overlast voor omwonenden wat verder van de voorziening, - de "Aanwijzingsbesluit ligplaatsen, kaden en wallen" dient wel te worden gewij zigd en er moet een ligplaatsvergunning worden verleend, - het pand ligt niet in zoekgebied, - de hoge huur van de boot door de aankoop- en verbouwingskosten - De duurzaamheid is beperkter dan van een pand. 3.3 Zuidergrachtswal 15/16. Naast de toezegging aan de raad, hebben wij de volgende redenen om deze optie aan u voor te leggen. Het blijft nog steeds de meest voor de hand liggende optie om in de huidige dagopvang aan de Zuidergrachtswal ook de gebruiksruimte te vestigen. Deze optie is uiteraard lange tijd buiten beeld geweest als gevolg van de motie dat de gebruiksruimte niet in de Oranjewijk gevestigd mag worden. Maar al naar gelang de zoektocht duurde en met name de financiële gevolgen steeds meer zichtbaar werden, maken dat wij ondanks de motie vragen om deze optie opnieuw in overweging te nemen. Dit heeft ook te maken met de volgende argumenten: De huidige dagopvang aan de Zuidergrachtswal heeft voldoende ruimte om ook de gebruiksruimte-functie te herbergen. Dit is mogelijk door een zeer geringe aanpassing van het achterste gedeelte van het pand. Het aantal direct omwonenden in de directe nabijheid van de voorziening is gering en klachten vanuit de Oranjebuurt zijn er bijna niet meer (de laatste twee jaar één per jaar). Het meldpunt overlast registreert o.m. meldingen, die terug te voeren zijn op overlast die gerelateerd is aan harddrugsgebruik Het betreft dan overlast van drugsgebruik -handel, rondhangen, gevonden spuiten, zwerfvuil en wildplassen. Vanaf 2003 is gekeken naar het aantal meldingen die veroorzaakt zijn door de aanwezigheid van de dagopvang aan de Zuidergrachtswal. Hieruit blijkt dat in 2003 vijf, in 2004 één en in 2005 tot dus ver één melding binnen is gekomen. Er is ook gezocht in de omgeving van dagopvang (op Tulpenburg)de Oostergrachtswal en de Oranjewijk, maar uit die buurt zijn geen meldingen binnengekomen. Het toezicht houden vanuit de voorziening is door de vormgeving van de omgeving gemakkelijk uit te voeren. Dit wordt niet alleen door het gering aantal meldingen bij het Meldpunt Overlast, maar ook door de signalen vanuit het Omgevingsoverleg bevestigd. De bewoners nemen daardoor steeds minder deel aan het omgevingsoverleg. Er zijn momenteel twee vacatures in de bewonersdelegatie. Voorts blijkt uit de contacten van de betreffende beroepskrachten met de buurtbewoners waaronder een aantal tegenstanders van het eerste uur dat van overlast eigenlijk nauwelijks sprake isEn deze overlast zal door de toevoeging van de gebruiksruimte niet of nauwelijks veranderen. En dit geldt ook voor de looproutes naar de stad. De bestemming van het pand hoeft niet te worden gewijzigd. Hierdoor kan de gebruiksruimtevoorziening in dit pand snel worden gerealiseerd. En tot slotte zijn de kosten voor het toevoegen van de functie aan de bestaande dagopvang het geringst. Wij verwijzen u hierbij naar bijgaande kosten overzicht. 34 Tot slot Ook de betrokken inhoudelijke instellingen - de SMO Fryslan en de Verslavingszorg Noord Nederland - hebben aangegeven dat nog afgezien van de financiële overwegingen, deze optie hun unanieme voorkeur heeft op grond van inhoudelijke overwegingen, maar met name op grond van de ervaringen van de laatste jaren bij de dagopvang op de Zuidergrachtswal. Niet onbelangrijk is ook, dat er nog al wat wensen liggen op het terrein van welzijn in deze stad. Zoals het realiseren van een unit om heroine op medische gronden te verstrekken. En de financiële gevolgen van uw besluit om de gebruiksruimte niet met de beide dagopvangen op de Tuinen te combineren, waardoor de dagopvang op de Tuinen van het Leger des Heils zelfstandig blijft bestaan. In de raadsbrief van 18 juli jl. is hierbij op de financiële gevolgen nadrukkelijk gewezen. Hierbij is aangegeven dat er in dat geval een tekort is van 244.000,- (prijspeil 2006) per jaar. Hier staat tegenover dat de financiële ruimte om al deze wensen in Leeuwarden te realiseren gering is. En dus zou voor de realisering van de gebruiksruimte het kostenaspect mee moeten wegen in uw keuze.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 224