Voor een boot behoeft geen bestemmingswijziging plaats te
vinden, maar het "Aanwijzingsbesluit ligplaatsen, kaden en
wallen" dient wel te worden gewijzigd. Vervolgens moet er
eveneens een ligplaatsvergunning worden verleend op grond
van de Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden.
Overigens is de bouwtijd/levertijd van deze voorziening
(nog) niet bekend en ook Hüs en Hiem dient een advies af te
geven
De voordelen van Hoeksterend zijn:
- er is voldoende ruimte,
- er is geen bestemmingsplan procedure noodzakelijk,
- het toezicht vanuit de voorziening op de openbare ruimte
in de nabije omgeving (brug)is voldoende,
- de looproutes en afstand tot centrum van de stad zijn
voldoende
- de fysieke omgeving ondersteunt het normaal gedrag,
- er is weinig overlast voor de direct omwonenden, want
afwezig,
- het is de kortste looproute.
De nadelen zijn:
- er is enige overlast voor omwonenden wat verder van de
voorziening,
- de "Aanwijzingsbesluit ligplaatsen, kaden en wallen"
dient wel te worden gewij zigd en er moet een
ligplaatsvergunning worden verleend,
- het pand ligt niet in zoekgebied,
- de hoge huur van de boot door de aankoop- en
verbouwingskosten
- De duurzaamheid is beperkter dan van een pand.
3.3 Zuidergrachtswal 15/16.
Naast de toezegging aan de raad, hebben wij de volgende
redenen om deze optie aan u voor te leggen. Het blijft nog
steeds de meest voor de hand liggende optie om in de
huidige dagopvang aan de Zuidergrachtswal ook de
gebruiksruimte te vestigen. Deze optie is uiteraard lange
tijd buiten beeld geweest als gevolg van de motie dat de
gebruiksruimte niet in de Oranjewijk gevestigd mag worden.
Maar al naar gelang de zoektocht duurde en met name de
financiële gevolgen steeds meer zichtbaar werden, maken dat
wij ondanks de motie vragen om deze optie opnieuw in
overweging te nemen. Dit heeft ook te maken met de volgende
argumenten:
De huidige dagopvang aan de Zuidergrachtswal heeft
voldoende ruimte om ook de gebruiksruimte-functie te
herbergen. Dit is mogelijk door een zeer geringe aanpassing
van het achterste gedeelte van het pand.
Het aantal direct omwonenden in de directe nabijheid van de
voorziening is gering en klachten vanuit de Oranjebuurt
zijn er bijna niet meer (de laatste twee jaar één per
jaar). Het meldpunt overlast registreert o.m. meldingen,
die terug te voeren zijn op overlast die gerelateerd is aan
harddrugsgebruik
Het betreft dan overlast van drugsgebruik -handel,
rondhangen, gevonden spuiten, zwerfvuil en wildplassen.
Vanaf 2003 is gekeken naar het aantal meldingen die
veroorzaakt zijn door de aanwezigheid van de dagopvang aan
de Zuidergrachtswal. Hieruit blijkt dat in 2003 vijf, in
2004 één en in 2005 tot dus ver één melding binnen is
gekomen. Er is ook gezocht in de omgeving van dagopvang (op
Tulpenburg)de Oostergrachtswal en de Oranjewijk, maar uit
die buurt zijn geen meldingen binnengekomen.
Het toezicht houden vanuit de voorziening is door de
vormgeving van de omgeving gemakkelijk uit te voeren. Dit
wordt niet alleen door het gering aantal meldingen bij het
Meldpunt Overlast, maar ook door de signalen vanuit het
Omgevingsoverleg bevestigd. De bewoners nemen daardoor
steeds minder deel aan het omgevingsoverleg. Er zijn
momenteel twee vacatures in de bewonersdelegatie. Voorts
blijkt uit de contacten van de betreffende beroepskrachten
met de buurtbewoners waaronder een aantal tegenstanders van
het eerste uur dat van overlast eigenlijk nauwelijks sprake
isEn deze overlast zal door de toevoeging van de
gebruiksruimte niet of nauwelijks veranderen. En dit geldt
ook voor de looproutes naar de stad.
De bestemming van het pand hoeft niet te worden gewijzigd.
Hierdoor kan de gebruiksruimtevoorziening in dit pand snel
worden gerealiseerd.
En tot slotte zijn de kosten voor het toevoegen van de
functie aan de bestaande dagopvang het geringst. Wij
verwijzen u hierbij naar bijgaande kosten overzicht.
34 Tot slot
Ook de betrokken inhoudelijke instellingen - de SMO Fryslan
en de Verslavingszorg Noord Nederland - hebben aangegeven
dat nog afgezien van de financiële overwegingen, deze optie
hun unanieme voorkeur heeft op grond van inhoudelijke
overwegingen, maar met name op grond van de ervaringen van
de laatste jaren bij de dagopvang op de Zuidergrachtswal.
Niet onbelangrijk is ook, dat er nog al wat wensen liggen
op het terrein van welzijn in deze stad. Zoals het
realiseren van een unit om heroine op medische gronden te
verstrekken. En de financiële gevolgen van uw besluit om de
gebruiksruimte niet met de beide dagopvangen op de Tuinen
te combineren, waardoor de dagopvang op de Tuinen van het
Leger des Heils zelfstandig blijft bestaan. In de
raadsbrief van 18 juli jl. is hierbij op de financiële
gevolgen nadrukkelijk gewezen. Hierbij is aangegeven dat er
in dat geval een tekort is van 244.000,- (prijspeil
2006) per jaar.
Hier staat tegenover dat de financiële ruimte om al deze
wensen in Leeuwarden te realiseren gering is. En dus zou
voor de realisering van de gebruiksruimte het kostenaspect
mee moeten wegen in uw keuze.