«II 4 artikel 9 Indiening aanvraag Artikel 4:1 Awb bepaalt dat subsidie wordt aangevraagd bij het bestuursorgaan dat bevoegd is op de aanvraag te beslis sen. Lid 1 bepaalt dat de subsidie wordt aangevraagd bij het college van burgemeester en wethouders. Om de procedure te vergemakkelijken, zijn door het college vastgestelde aan vraagformulieren te verkrijgen. Het geeft aan welke gege vens bij de aanvraag moeten worden meegestuurd, zoals be stek en tekeningen van het restauratieplan, een gespecifi ceerde opgave van de geraamde kosten, een opgave van even tuele andere bijdragen en de te realiseren cofinanciering I* etc (lid 2)Beoordeling van de aanvraag geschiedt op basis van de in het jaar van verlening van subsidie geldende voorwaarden en uitgangspunten. Bij te late indiening of onvoldoende en onvolledige gege vens wordt het plan in principe niet in behandeling genomen op grond van artikel 4:5 van de Awb (ontvankelijkheid) Artikel 10 Volgorde behandeling aanvragen In afwijking van de Subsidieverordening Stedelijke vernieu wing 2003 is een bepaling opgenomen over de volgorde van behandeling van aanvragen. In beginsel worden aanvragen in volgorde van binnenkomst behandeld Als door het honoreren van een aanvraag het subsidieplafond voor het lopende jaar zou worden overschreden, wordt de aanvraag aangehouden tot het volgende jaar. In artikel 11, vijfde lid (verlening) staat nog een bijzon dere aanhoudingsbevoegdheid. Als van deze bevoegdheid ge bruik wordt gemaakt dan bepaalt dit artikel dat de datum van het vervallen van de aanhouding geldt als de datum waarop de aanvraag is ingediend. Artikel 11 Verlening restauratiehypotheek De inhoud van dit artikel spreekt voor zich. Er wordt hier nog eens op gewezen dat het hier de publiekrechtelijke ver lening van de restauratiehypotheek betreft. Na de publiek rechtelijke beschikking volgt nog de privaatrechtelijke rechtshandeling met de geldgever (het Nationaal Restauratie Fonds Met lid 5 wordt tegemoetgekomen aan de wens in de praktijk om de subsidieaanvraag niet af te handelen voordat de beno digde vergunningen zijn verleend. Het lid is facultatief geformuleerd omdat er subsidieaanvragen denkbaar zijn waar bij de subsidieverlening juist aan de verlening van andere vergunningen zal vooraf gaan, bijv. bij het maken van nieu we woonruimte in bestaande panden (subsidieverordening ste delijke vernieuwing 2003 paragraaf 3.2). Bij de ontvangst 6 4 bevestiging kan worden aangegeven dat de aanvraag wordt aangehouden totdat de benodigde vergunningen zijn verleend. Artikel 12 weigeringsgronden In de Awb wordt in artikel 4:25 bepaald dat het subsidie plafond niet mag worden overschreden. Overschrijding van het subsidieplafond is grond voor weigering van de subsi die. Daarnaast bevat artikel 4:35 de mogelijkheid subsidie te weigeren als er objectiveerbare gronden zijn om aan de betrouwbaarheid van de subsidieaanvraag te twijfelen. Deze weigeringsgronden gelden ook voor deze verordeningDaar naast geeft dit artikel enkele weigeringsgronden, die spe cifiek zijn voor deze verordening. De aanvraag wordt gewei gerd als niet is aangetoond dat het werk waarvoor subsidie gevraagd wordt nodig en doelmatig is. Ook het beginnen van de werkzaamheden zonder toestemming van het college is grond voor weigering. Deze laatste bepaling is van belang omdat de uitgangssituatie van essentieel belang is voor de bepaling van de omvang en de noodzaak van de uit te voeren werkzaamheden. Tenslotte dient een aanvraag te worden afge wezen als zij strijdt met deze verordening. Een extra weigeringsgrond, specifiek voor de subsidiering via een hypotheek, is het onvermogen van de aanvrager om de lasten van de hypotheek te dragen. Artikel 13 Verplichtingen Naast verplichtingen die zijn opgesomd in artikel 4:37 Awb kan het college in beginsel ook andere eisen, voorwaarden en beperkingen stellen aan zaken als de vorm, de inhoud en de omvang van een project om zo hun beleidsdoelstellingen te kunnen bereiken. Artikel 14 De gereedmelding Lid 1 van dit artikel bepaalt dat zodra een project defini tief voltooid is, de gereedmelding door de subsidieaanvra ger binnen 1 jaar dient plaats te vinden. De procedure is analoog aan de aanvraagprocedure. De termijnstelling is gewenst om de voortgang van de activiteiten te garanderen en om te voorkomen dat onnodig lang een verplichting tot betaling van subsidie blijft bestaan. Lid 4 eist een verklaring dat het doel waarvoor de subsidie is verleend is gerealiseerd overeenkomstig de opgelegde voorwaarden en verplichtingen. De gemeente controleert dus achteraf of aan de voorwaarden bij het verlenen van de sub sidie is voldaan. Om te voorkomen dat iedere voorwaarde daadwerkelijk moet worden gecontroleerd, is er voor gekozen om een verklaring te vragen. Indien later blijkt dat bij de uitvoering van de werkzaamheden is afgeweken van de eerder genoemde doelstelling, voorwaarden of verplichtingen kan de 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 22