1 Willemskade 3 Willemskade 3 (voormalige pand parkeerpolitie) is voldoende groot (722 m2met een grote ruimte op de begane grond waarin de dagopvang kan wordt gevestigd. Hoewel de ruimte in het pand is verdeeld over drie verdiepingen, zijn de twee benedenverdiepingen zo danig van omvang dat de beheersbaarheid van deze voorziening geen gevaar loopt. De locatie ligt buiten het zoekgebied. De bestemming van het pand dient gewijzigd te worden tot een maatschappelijke De overzichtelijkheid van de voorkant van het pand is ruim voldoende en de afstand naar het centrum van de stad is ook voldoende. De te verwachten looproutes van en naar de nachtopvang wijzen niet direct op moeilijkheden en zullen weinig overlast opleveren. De netheid van de buurt ondersteunt een appèl op normaal gedrag door de hulpverlening. Ervaringen hebben geleerd dat de netheid van de buurt hierin van doorslaggevende betekenis is. Het aantal direct omwonenden is gering en op zekere afstand van de beoogde voorziening. Dit maakt dat de overlast voor omwonenden als zeer beperkt wordt aangeduid. Aan de achterkant van het gebouw liggen bijna geen woningen en liggen bovendien op een relatief grote afstand van dit pand. De kosten van het pand zijn gezien de ligging betrekkelijk hoog en ook de éénmalige investeringskosten voor het verbouwen van het pand zijn aanzienlijk te noemen. Dit zal uiteraard tot uitdrukking wordt gebracht in de jaarlijkse exploitatie kosten. De huurprijs bedraagt bijna twee maal die van de Zuidergrachtswal De voordelen zijn: er is voldoende ruimte, het toezicht vanuit de voorziening op de openbare ruimte is voldoende, de looproutes en afstand tot centrum van de stad voldoende de fysieke omgeving ondersteunt het normaal gedrag, er is weinig overlast direct omwonenden. De nadelen zijn: bestemming dient aangepast te worden, het pand ligt niet in zoekgebied, hoge huur van het pand door de aankoop- en verbouwingskosten 2 Boot op Hoeksterend Een boot waarin zowel de dagopvang als de gebruiksruimte voorzieningen ondergebracht dienen te worden moet een behoorlijke omvang van 60 0 - 800 m2 hebben. De gracht direct gelegen naast de parkeergarage aan het Hoeksterend biedt als enige plek in de binnenstad een dergelijke ruimte. De drijvende voorziening zelf komt tegen de parkeergarage aan te liggen, maar dient van die kant niet bereikbaar te zijn. We gaan er van uit dat de ingang van deze voorziening bereikbaar is vanaf de brug van het Hoeksterend. Deze aansluiting is zo te maken dat er geen aantasting van de monumentale brug zelf ontstaat. De vormgeving van de boot kan zodanig uitgevoerd worden dat deze past bij de architectuur van de parkeergarage Deze locatie ligt buiten het zoekgebied. Voor een boot behoeft geen bestemmingswijziging plaats te vinden, maar het "Aanwijzingsbesluit ligplaatsen, kaden en wallen" dient wel te worden gewijzigd. Vervolgens moet er eveneens een ligplaatsvergunning worden verleend op grond van de Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden. Tevens dient Hüs en Hiem een advies af te geven. Deze directe toegang op de brug is overzichtelijk. En de veiligheid in de openbare ruimte op de brug is handhaafbaar Er zijn geen direct omwonenden, die overlast zouden kunnen krijgen van deze voorziening, maar op enige afstand van de voorziening zijn er wel veel woningen. Het openbare plateau op de parkeergarage brengt overlast met zich mee. Bij het meldpunt overlast zijn in 2003 5 meldingen in 2004 twee en in 2005 tot nu toe ook twee meldingen binnengekomen. Er dient in deze omgeving dus extra toezicht te worden gerealiseerd. De politie is van mening dat dit een voor haar acceptabele locatie voor een dergelijke voorziening is als die extra aandacht wordt gerealiseerd. De route naar de huidige nachtopvang is voor deze optie het kortst en dus daarmee ook de looproute. De kosten van een nieuwe boot die past in deze omgeving zijn hoog. Dit komt uiteraard tot uitdrukking in de jaarlijkse exploitatie kosten. Maar er zijn geen verbouwingskosten bij deze optie. De huurprijs is ruim twee maal die van de ZuidergrachtswalDeze wordt mede veroorzaakt door de geringe duurzaamheid van een boot, waardoor de afschrijfperiode veel korter is dan die van een pand. De voordelen zijn: er is voldoende ruimte, er is geen bestemmingsplan procedure noodzakelijk, het toezicht vanuit de voorziening op de openbare ruimte in de nabije omgeving (brug)is voldoende,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2006 | | pagina 231