1
Willemskade 3
Willemskade 3 (voormalige pand parkeerpolitie) is voldoende
groot (722 m2met een grote ruimte op de begane grond
waarin de dagopvang kan wordt gevestigd. Hoewel de ruimte
in het pand is verdeeld over drie verdiepingen, zijn de
twee benedenverdiepingen zo danig van omvang dat de
beheersbaarheid van deze voorziening geen gevaar loopt.
De locatie ligt buiten het zoekgebied. De bestemming van
het pand dient gewijzigd te worden tot een
maatschappelijke
De overzichtelijkheid van de voorkant van het pand is ruim
voldoende en de afstand naar het centrum van de stad is ook
voldoende. De te verwachten looproutes van en naar de
nachtopvang wijzen niet direct op moeilijkheden en zullen
weinig overlast opleveren. De netheid van de buurt
ondersteunt een appèl op normaal gedrag door de
hulpverlening. Ervaringen hebben geleerd dat de netheid van
de buurt hierin van doorslaggevende betekenis is.
Het aantal direct omwonenden is gering en op zekere afstand
van de beoogde voorziening. Dit maakt dat de overlast voor
omwonenden als zeer beperkt wordt aangeduid. Aan de
achterkant van het gebouw liggen bijna geen woningen en
liggen bovendien op een relatief grote afstand van dit
pand.
De kosten van het pand zijn gezien de ligging betrekkelijk
hoog en ook de éénmalige investeringskosten voor het
verbouwen van het pand zijn aanzienlijk te noemen. Dit zal
uiteraard tot uitdrukking wordt gebracht in de jaarlijkse
exploitatie kosten. De huurprijs bedraagt bijna twee maal
die van de Zuidergrachtswal
De voordelen zijn:
er is voldoende ruimte,
het toezicht vanuit de voorziening op de openbare
ruimte is voldoende,
de looproutes en afstand tot centrum van de stad
voldoende
de fysieke omgeving ondersteunt het normaal gedrag,
er is weinig overlast direct omwonenden.
De nadelen zijn:
bestemming dient aangepast te worden,
het pand ligt niet in zoekgebied,
hoge huur van het pand door de aankoop- en
verbouwingskosten
2
Boot op Hoeksterend
Een boot waarin zowel de dagopvang als de gebruiksruimte
voorzieningen ondergebracht dienen te worden moet een
behoorlijke omvang van 60 0 - 800 m2 hebben. De gracht
direct gelegen naast de parkeergarage aan het Hoeksterend
biedt als enige plek in de binnenstad een dergelijke
ruimte. De drijvende voorziening zelf komt tegen de
parkeergarage aan te liggen, maar dient van die kant niet
bereikbaar te zijn. We gaan er van uit dat de ingang van
deze voorziening bereikbaar is vanaf de brug van het
Hoeksterend. Deze aansluiting is zo te maken dat er geen
aantasting van de monumentale brug zelf ontstaat. De
vormgeving van de boot kan zodanig uitgevoerd worden dat
deze past bij de architectuur van de parkeergarage
Deze locatie ligt buiten het zoekgebied. Voor een boot
behoeft geen bestemmingswijziging plaats te vinden, maar
het "Aanwijzingsbesluit ligplaatsen, kaden en wallen" dient
wel te worden gewijzigd. Vervolgens moet er eveneens een
ligplaatsvergunning worden verleend op grond van de
Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden. Tevens dient
Hüs en Hiem een advies af te geven.
Deze directe toegang op de brug is overzichtelijk. En de
veiligheid in de openbare ruimte op de brug is
handhaafbaar
Er zijn geen direct omwonenden, die overlast zouden kunnen
krijgen van deze voorziening, maar op enige afstand van de
voorziening zijn er wel veel woningen.
Het openbare plateau op de parkeergarage brengt overlast
met zich mee. Bij het meldpunt overlast zijn in 2003 5
meldingen in 2004 twee en in 2005 tot nu toe ook twee
meldingen binnengekomen. Er dient in deze omgeving dus
extra toezicht te worden gerealiseerd. De politie is van
mening dat dit een voor haar acceptabele locatie voor een
dergelijke voorziening is als die extra aandacht wordt
gerealiseerd.
De route naar de huidige nachtopvang is voor deze optie het
kortst en dus daarmee ook de looproute.
De kosten van een nieuwe boot die past in deze omgeving
zijn hoog. Dit komt uiteraard tot uitdrukking in de
jaarlijkse exploitatie kosten. Maar er zijn geen
verbouwingskosten bij deze optie. De huurprijs is ruim twee
maal die van de ZuidergrachtswalDeze wordt mede
veroorzaakt door de geringe duurzaamheid van een boot,
waardoor de afschrijfperiode veel korter is dan die van een
pand.
De voordelen zijn:
er is voldoende ruimte,
er is geen bestemmingsplan procedure noodzakelijk,
het toezicht vanuit de voorziening op de openbare
ruimte in de nabije omgeving (brug)is voldoende,